10 jednoduchých spôsobov, ako vyjadriť smútok v texte

Je úplne normálne, že sa z času na čas cítite smutní alebo rozrušení, ale rozhovor o vašich emóciách vám môže pomôcť prekonať ich ešte rýchlejšie. Vieme, že z textovej správy môže byť trochu ťažké určiť, ako sa niekto cíti, ale existuje veľa vecí, ktorými môžete vyjadriť svoje pocity. Prevedieme vás tým, čo máte zahrnúť do svojho textu spolu s množstvom príkladov, ktoré môžete použiť, keď sa budete cítiť skleslo.

Metóda 1 z 10: Vyjadrite emócie, ktoré cítite.


Povedzte presne, čo máte na mysli, aby to bolo druhej osobe jasné. Tón v texte môže byť niekedy naozaj mätúci, preto hneď na začiatku správy povedzte, ako sa cítite. Dajte osobe najavo, že sa cítite smutní, a stručne jej vysvetlite, čo spôsobilo vašu náladu. Skúste použiť slová ako „nešťastný“, „rozrušený“, „osamelý“, „na dne“ alebo niečo podobné. Niektoré príklady by mohli byť: [1]

  • „V poslednom čase sa cítim dosť smutne kvôli rozchodu.“
  • „Som smutný, že už nemôžem chodiť na tanec.“
  • „Chýbali mi moji priatelia, takže som trochu na dne.“

Metóda 2 z 10:Opíšte, čo vás zarmútilo.


Ak vás rozrušila konkrétna vec, podrobne ju vysvetlite. Prejdite si situáciu, ktorá vás položila na lopatky. Môžete ísť do takých detailov, aké chcete, alebo do takých, aké chcete, ale povedzte druhej osobe toľko, aby pochopila vaše pocity. Držte sa radšej faktov o tom, čo sa skutočne stalo, než aby ste predpokladali úmysly niekoho iného. Niektoré veci, ktoré by ste mohli povedať, zahŕňajú: [2]
Odborný zdroj
Ashley Smith, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 22. októbra 2021.
[3]

  • „Rozchod bol pre mňa jednoducho ťažký. Myslel som si, že veci idú naozaj dobre, ale potom to včera večer z ničoho nič ukončili.“
  • „Zdalo sa, že som kvalifikovaný a chystám sa na povýšenie, ale dnes môj šéf na túto pozíciu prijal niekoho iného.“
  • „Za posledný rok som sa vôbec nemohol osobne stretnúť so svojimi priateľmi a veľmi mi chýba čas, ktorý by som s nimi strávil.“

Metóda 3 z 10:Používajte výroky „ja“.


Začiatok na „ja“ vám zabráni obviňovať inú osobu. Ak začnete vetu slovom „ty“, môže to vyznieť, akoby ste osobne útočili na druhú osobu. Namiesto toho sa zamerajte na to, ako ste sa v danom momente cítili, a vysvetlite, prečo vás to rozrušilo. Ak hovoríte priamo s osobou, ktorá vás zarmútila, pochopí, ako vás jej konanie zranilo, bez toho, aby mala pocit, že ju obviňujete. Niektoré dobré texty, ktoré môžete poslať, by mohli byť: [4]

  • „Cítim sa veľmi smutný a opustený, keď ma nepozývajú von s ostatnými.“
  • „V práci som vynaložil veľa úsilia a som nahnevaný, že ma nezobrali na povýšenie.“
  • „Cítim sa depresívne, pretože mám pocit, že moje názory nie sú brané do úvahy.“

Metóda 4 z 10: Pridajte niekoľko smutných emotikonov.


Emoji a emotikony pomáhajú ľahšie vyjadriť tón vašej správy. Ľudia zvyčajne určujú tón konverzácie prostredníctvom reči tela, ale cez textovú správu to strácate. Ak by vaša správa mohla byť prijatá pozitívne alebo negatívne, vložte niekde do správy emotikon smutnej tváre, aby bolo jasné, ako sa cítite. Niektoré správy, ktoré môžete odoslať, zahŕňajú: [5]

  • „Moja mama príde na návštevu :(„
  • „Veľmi by som si priala, aby to videl môj otec :'( Páčilo by sa mu to.“
  • „Dnes som musela zostať doma zo školy ��“

Metóda 5 z 10: Komunikujte o svojich potrebách.


Povedzte presne, čo budete potrebovať, aby ste sa cítili lepšie. Každý potrebuje niečo trochu iné v závislosti od toho, čo vás mrzí a ako najradšej riešite situácie. Sami sa poznáte najlepšie, preto sa zamyslite nad tým, čo vás povzbudí alebo vám pomôže ísť ďalej. Nezabudnite v správe povedať osobe všetko, čo potrebujete, aby vám mohla ďalej pomáhať.[6]
Odborný zdroj
Ashley Smith, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 22. októbra 2021.
[7]

  • „Potrebujem trochu času osamote, aby som si mohol vyčistiť hlavu.“
  • „Chcem tam mať len niekoho, kto ma vypočuje, kým budem ventilovať.“
  • „Naozaj by som potreboval prestávku, ktorá by mi pomohla spamätať sa z myšlienok.“

Metóda 6 z 10:Povedzte osobe, či môže niečo urobiť.


Dajte druhej osobe vedieť, ako môže pomôcť, aby sa cítila zapojená. Môžete niekoho požiadať, aby niečo urobil, bez ohľadu na to, či je to on, kto vás zarmútil, alebo nie. Vysvetlite, čo presne môže daná osoba urobiť, aby mala k dispozícii konkrétny spôsob, ako vám pomôcť. Každý má iné potreby, takže to, o čo požiadate, bude dosť špecifické pre vašu situáciu. Niektoré veci, ktoré môžete skúsiť povedať, zahŕňajú: [8]

  • „Veľmi by som ocenila, keby si sa mi občas ozval.“ Ak ste smutní, že sa s vami osoba už nerozpráva.
  • „Nevadilo by ti, keby sme sa na chvíľu stretli?? Práve teraz potrebujem byť s niekým.“
  • „Mohol by si sa ma nabudúce pred rozhodnutím opýtať na môj názor??“ Ak vás rozčuľuje rozhodnutie, ktoré daná osoba urobila.

Metóda 7
Spôsob 7 z 10: Spomeňte dôležitosť rozhovoru.


Povedzte druhej osobe, že téma je pre vás dôležitá, aby ju brala vážne. Ak osoba, s ktorou hovoríte, nevie, čím ste si prešli, dajte jej jasne najavo, ako je pre vás dôležité o tom hovoriť. Takto bude váš priateľ alebo člen rodiny vedieť, že nemá žartovať, a bude vnímavejší k tomu, čo chcete povedať. Môžete skúsiť posielať správy typu: [9]

  • „Toto je pre mňa dosť ťažká téma a dôverujem vám natoľko, že sa vám o tom môžem otvoriť.“
  • „Posledných pár dní bolo pre mňa naozaj ťažkých, preto si veľmi cením, že ste otvorený rozhovoru.“
  • „Veľmi si vážim naše priateľstvo a chcem, aby sme si zostali blízki, preto musím povedať, čo mám na srdci.“ Ak je osoba, s ktorou si píšete, tá, ktorá vás zarmútila.

Metóda 8 z 10:Ospravedlňte sa, ak vás oslovili a vy ste neodpovedali.


Dajte ľuďom najavo, že ste ich neignorovali, ak sa ozvali ako prví. Je v poriadku, ak nemáte energiu odpovedať na textové správy hneď, ak sa cítite skleslo, ale nakoniec by ste mali odpovedať. Povedzte osobe, že sa ospravedlňujete za to, že ste nereagovali, a vysvetlite, že ste sa necítili najlepšie. Pochopia, že potrebujete nejaký čas na spracovanie svojich pocitov a ozvú sa, keď sa budete cítiť pripravení. Niektoré texty, ktoré môžete poslať, zahŕňajú: [10]

  • „Ahoj, veľmi pekne ďakujem, že si sa ozval. Ospravedlňujem sa, že som neodpovedal, ale nemám teraz energiu na rozhovor. Potrebujem len na chvíľu pre seba.“
  • „Prepáčte, ale práve teraz nemám dobrú náladu na rozhovor. Oceňujem, že ste ma oslovili, a odpoviem, keď sa budem cítiť lepšie.“
  • „Je mi to veľmi ľúto, nesnažím sa ťa ignorovať! V poslednom čase som sa cítil trochu smutný a depresívny a snažil som sa s tým vyrovnať. Čoskoro sa však dohovoríme.“

Metóda 9 z 10:Otvorte hneď, ako sa budete cítiť smutní.


Včasné vyslovenie názoru zabráni tomu, aby ste boli ešte viac vystresovaní alebo rozrušení. Keď si svoje pocity necháte pre seba, časom by vás mohli začať premáhať. Hneď ako vás niečo rozruší, snažte sa čo najskôr s niekým porozprávať, pretože vám to pomôže upokojiť sa. Hneď sa podeľte o to, ako sa cítite, v prípade, že budete musieť čeliť nejakým problémom.[11]
Dôveryhodný zdroj
Americký inštitút pre stres
Nezisková organizácia poskytujúca zdroje o zvládaní stresu vo vzdelávaní, výskume, klinickej starostlivosti a na pracovisku.
Prejsť na zdroj

  • Ak ste smutní alebo rozrušení z niečoho, čo niekto urobil, povedzte mu to hneď, ako spoznáte, ako sa cítite, aby vaše city nezranil ešte viac.

Metóda 10 z 10: Porozprávajte sa s niekým, komu dôverujete.


  • Priateľ alebo člen rodiny, ktorého pochopenie môže pomôcť potvrdiť vaše pocity. Vyhnite sa tomu, aby ste išli za niekým, kto vás zhadzuje alebo nie je ochotný vás vypočuť. Namiesto toho vyhľadajte niekoho, koho poznáte, kto je vám naozaj blízky a je otvorený náročnému rozhovoru, napríklad rodiča, príbuzného alebo najlepšieho priateľa. Nechajte ich, aby vás vypočuli bez prerušovania, a požiadajte ich o radu, ak o ňu stojíte.[12]

    • Zaobchádzajte so svojimi pocitmi ako s krehkým kúskom skla. Otvorte sa a zdieľajte svoje pocity len s ľuďmi, o ktorých si myslíte, že sa o ne postarajú.
    • Možno vám pomôže nájsť niekoho, kto si prešiel podobnou skúsenosťou, pretože bude empatickejší.
  • Referencie