10 jednoduchých spôsobov, ako zostať hydratovaný (alebo sa rýchlo hydratovať) bez pitia vody

Možno vás to prekvapí, ale takmer každé jedlo a nápoj, ktoré konzumujete, obsahuje trochu vody.[1]
V skutočnosti približne 20 % denného príjmu vody priemerného človeka pochádza z jeho potravy a ani si to neuvedomuje![2]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Bez vody sa dá výnimočne ľahko hydratovať, ale to neznamená, že nemusíte piť veľa H2O. Hoci doplnenie stravy o niektoré potraviny a nápoje bohaté na vodu je spoľahlivým spôsobom, ako si udržať hydratáciu, stále by ste sa mali snažiť vylúčiť aspoň 11-15 šálok (2.6-3.5 l) vody denne.[3]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

Metóda 1 z 10: Čaj

PRÍDE ČOSKORO
Čaj je technicky len 100 % voda, ktorá je ochutená bylinkami. Či už sa zobudíte so šálkou teplého zázvorového čaju, alebo počas obedňajšej prestávky popíjate nesladený ľadový čaj, čaj je fenomenálna nevodová možnosť, pokiaľ ide o udržanie hydratácie. Môžete si vybrať akúkoľvek príchuť alebo druh čaju, čo je skvelé, ak radi miešate veci![4]

  • Keď ide o udržanie hydratácie, soľ a cukor sú vaši nepriatelia. Ak pijete čaj, aby ste sa hydratovali, vynechajte cukor.
  • Existuje mýtus, že kofeín spôsobuje dehydratáciu, ale v skutočnosti neexistujú dôkazy, ktoré by to potvrdzovali. Šálka čaju s kofeínom vás síce prinúti močiť o niečo rýchlejšie ako zvyčajne, ale vaše telo aj tak absorbuje obsah vody.[5]

Metóda 2 z 10: Káva

PRÍDE ČOSKORO
Napriek rozšíreným mýtom vás káva skutočne hydratuje. Je ťažké tomu uveriť, ale káva sa vyrába z vody, čo znamená, že zakaždým, keď si dáte šálku kávy, dostanete poriadnu dávku H2O. Len buďte opatrní – príliš veľa kávy vám môže poškodiť žalúdok, viesť k bolestiam hlavy a v noci ťažko zaspať.[6]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Podobne ako pri čaji, ani pri káve nemusíte mať pocit, že sa hydratujete, pretože vás núti častejšie močiť. To však neznamená, že nie ste hydratovaní!

Metóda 3 z 10: Mlieko

PRÍDEJTE ČOSKORO
Šálka mlieka je jedným z najlepších spôsobov, ako sa rýchlo hydratovať. Mlieko obsahuje niektoré bielkoviny a tuky, ktorých spracovanie v žalúdku skutočne trvá dlho. V dôsledku toho sa vaše telo v skutočnosti hydratuje dlhšie, keď pijete mlieko namiesto vody.[7]
Z týchto dôvodov niektoré dôkazy naznačujú, že šálka mlieka vám môže skutočne viac na hydratovanejší ako voda![8]

  • Nízkotučné a odtučnené mlieko bude pre vás zdravšie ako plnotučné mlieko.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
    Hlavný inštitút verejného zdravotníctva v USA, ktorý riadi ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
    Prejsť na zdroj
  • To neznamená, že by ste mali piť len mlieko a úplne vynechať vodu. Voda je stále jednoznačným šampiónom, pokiaľ ide o to, aby ste boli šťastní a zdraví.[10]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
    Hlavný inštitút verejného zdravia v USA, ktorý riadi ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
    Prejsť na zdroj
  • Miska cereálií je skvelý spôsob, ako do svojho jedálnička zaradiť trochu mlieka!

Metóda 4 z 10: Ovocie


PRÍDE ČOSKORO
Melón, ananás a jablko sú plné vody. Najmä melón je mimoriadne hydratačný, pretože obsahuje 92 % vody.[11]
V podstate každé ovocie má prirodzene vysoký obsah vody, takže tu naozaj nemôžete urobiť chybu.[12]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť k zdroju
Buď si dajte samotné ovocie, alebo nakrájajte niekoľko rôznych druhov ovocia a pripravte si ovocný šalát!

  • Hrušky, uhorky a jahody sú tiež mimoriadne vhodnou voľbou. Všetky tieto druhy ovocia sú osviežujúce a majú mimoriadne vysoký obsah vody.[13]
  • Dokonca aj najmenej hydratačné ovocie, ako sú banány a hrozno, obsahuje 75-80 % vody.[14]
  • Dehydrované ovocie stále obsahuje 15 % vody alebo viac, čo môže byť prekvapujúce. Neosviežia vás tak ako šálka vody alebo čerstvá hruška, ale nejaká voda v nich je![15]

Metóda 5 z 10:Zelenina

PRÍDE ČOSKORO
Paprika, tekvica a zeler majú vysoký obsah vody. Keď príde čas večere, nezabudnite si do prílohy nakrájať zeleninu na kocky. Môžete ich tiež zakomponovať do svojich receptov na cestoviny, zapekané jedlá alebo pizzu. Ak hľadáte hydratačné občerstvenie, je ťažké prekonať zeler a arašidové maslo. To je víťazná kombinácia chutného, zdravého a hydratačného![16]

  • Zemiaky majú samy o sebe vysoký obsah vody.[17]
    Bohužiaľ, ohrievaním potravín sa odstráni značné percento obsahu vody a zemiaky si zvyčajne vyžadujú vysokú dobu varenia.
  • Paradajky sa technicky považujú za zeleninu. Obsahujú 94 % vody a môžete ich zaradiť do množstva rôznych jedál. Cherry paradajky s olivovým olejom a mozzarellou sú skvelým občerstvením![18]

Metóda 6 z 10: Šalát


PRÍDE ČOSKORO
V podstate každý šalát je dobrý na hydratáciu, pretože listová zelenina je väčšinou voda. Listová zelenina obsahuje veľa prirodzenej vody. Ľadový šalát v skutočnosti obsahuje 96 % vody, čo z neho robí jednu z najviac hydratujúcich potravín.[19]
Okrem toho si do šalátu pravdepodobne pridáte aj inú zeleninu alebo ovocie, takže si doprajete dvojnásobný prísun vody. Uhorky, mrkva a paradajky vás hydratujú a v šaláte chutia skvele.[20]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Ak je to možné, vyhýbajte sa dresingom s vysokým obsahom soli a cukru. Soľ a cukor vám spôsobia ešte väčší smäd. Samotný olivový olej je skvelou, jemnou alternatívou, ak ju potrebujete!

Metóda 7 z 10: Polievka


PRÍDE ČOSKORO
Väčšina polievok obsahuje veľa vody, ale najlepšie sú číre druhy. V zásade platí, že čím je polievka hustejšia a nepriehľadnejšia, tým menej hydratácie z nej získate.[21]
Ideálne bude niečo ako kuracia polievka s rezancami, ale skvelou voľbou je aj minestrone, talianska polievka a kapustová polievka. Pridajte k tomu aj zeleninu, aby ste získali ešte viac hydratácie spolu s niektorými prospešnými živinami![22]

  • Paradajky obsahujú 95 % vody, takže paradajková polievka a paradajkový biskvit sú vhodnou voľbou.[23]
  • Niektoré polievky v konzervách majú naozaj vysoký obsah sodíka alebo cukru. Snažte sa získať „ľahké“ polievky alebo si pripravte vlastné, aby ste dosiahli čo najlepšie výsledky!

Metóda 8 z 10: Jablkový pretlak

PRÍDE ČOSKORO
Jablká majú na začiatku vysoký obsah vody, ale je to ešte lepšie. Väčšina receptov na jablkovú polievku si vyžaduje vodu, ktorá samozrejme pomôže v oddelení hydratácie. Keď to zhrnieme, ťažko nájsť zdravšiu a hydratačnejšiu desiatu. Do jedla môžete primiešať aj štipku hnedého cukru a trochu škorice bez toho, aby sa dramaticky zmenil obsah vody v pokrme.[24]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

Metóda 9 z 10: Jogurt

PRÍDE ČOSKORO
Jedna porcia jogurtu obsahuje približne 85 % vody! Ak chcete zdravú a hydratačnú desiatu, je ťažké prekonať jogurt. Je tiež k dispozícii v rôznych príchutiach, čo je príjemné, ak sa snažíte o dôslednejšiu hydratáciu, ale nebaví vás jesť stále to isté. Do jogurtu môžete vždy primiešať aj nejaké orechy alebo bobuľovité ovocie, aby ste mu dodali zaujímavejšiu štruktúru.[25]

  • Hoci grécky jogurt je z hľadiska hydratácie stále dobrý, bežný jogurt obsahuje viac vody. Rozdiel však nie je až taký veľký, takže si pokojne vyberte ten typ jogurtu, ktorý máte najradšej.[26]

Metóda 10 z 10: Mäso


  • PRÍDE ČOSKORO
    Šťavnaté steaky a jemné kuracie prsia obsahujú veľa vody. Nie je to najlepšia voľba, ale varený kus hovädzieho alebo kuracieho mäsa obsahuje približne 62 % vody.[27]
    Ak sa snažíte upraviť svoj jedálniček tak, aby ste prijímali viac vody, nebojte sa úplne vyradiť mäso. Len obmedzte soľ, pokiaľ ide o korenie, a nejedzte viac ako 3 porcie červeného mäsa týždenne.[28]
    [29]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Medical School
    Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
    Prejsť na zdroj

    • Mäso je solídnym zdrojom bielkovín a pomáha jesť vyváženú stravu. Nemali by ste hádzať hamburgery a klobásy na gril každý večer, ale občasný steak a bežné chudé mäso sú úplne v poriadku.
  • Odkazy