10 spôsobov, ako sa sústrediť na prácu

E-maily, na ktoré treba odpovedať, termíny, ktoré treba dodržať, a šéfovia, ktorým sa treba zapáčiť – ale vy sa vôbec nemôžete sústrediť! Strata koncentrácie, keď sa snažíte dokončiť dôležitú úlohu, môže byť frustrujúca a nepomáha ani produktivite. Našťastie existuje niekoľko rôznych spôsobov, ako môžete zlepšiť svoje sústredenie na prácu, aby ste veci robili rýchlejšie a efektívnejšie.

Metóda 1 z 10:Zbavte sa všetkých rozptýlení.


COMING SOON
Odložte telefón, vypnite televíziu a odhláste sa zo sociálnych sietí. Čím menej rozptýlenia budete mať, tým ľahšie sa budete sústrediť.[1]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak potrebujete používať počítač na prácu, ale namiesto toho sa vám stáva, že surfujete po internete, použite doplnok na obmedzenie webových stránok, ktoré môžete používať počas pracovného dňa.[2]
    Odborný zdroj
    Rahti Gorfien, PCC
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
    Freedom, StayFocused a Limit si môžete stiahnuť na Mac a PC.

Metóda 2 z 10:Robte si prestávky.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Možno to znie proti intuícii, ale prestávky sú mimoriadne užitočné. Nastavte si na telefóne alebo notebooku pripomienku a snažte sa každých 50 až 60 minút urobiť krátku prestávku.[3]

  • Nemusíte vstávať a vstávať zo stoličky zakaždým, keď si urobíte prestávku. Jednoduché prechádzanie sociálnych sietí alebo zónovanie pri počítači môže byť pre váš mozog dostatočnou prestávkou.
  • Prestávky vám môžu pomôcť obnoviť energiu a vrátiť sa s novými nápadmi.

Metóda 3 z 10: Vytvorte si zoznam úloh.


PRÍDE ČOSKORO
Vidieť to na papieri môže byť konkrétnejšie. Napíšte si jednoduchý zoznam všetkého, čo musíte v ten deň urobiť, a potom to priebežne odškrtávajte.[4]

  • Odškrtávanie úloh, keď ich dokončíte, tiež poskytne vášmu mozgu malú odvahu počas celého dňa.
  • Ak si nechcete zahltiť stôl kusmi papiera, použite namiesto toho telefón alebo počítač.

Metóda 4 z 10:Rozdeľte si čas na menšie úlohy.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Začiatok obrovského zoznamu úloh môže byť zastrašujúci. Skúste si naplánovať nasledujúcu hodinu v malých intervaloch, aby ste mali naozaj pocit, že sa vám darí veci robiť.[5]

  • Môžete si napríklad naplánovať, že budete 15 minút odpovedať na e-maily, 20 minút písať prvý návrh a zvyšných 25 minút upravovať svoj návrh.
  • Každú úlohu môžete považovať za malý cieľ, ktorý treba splniť počas celej hodiny.
  • Skúste si každých 30 minút sledovať, aké úlohy ste splnili, aby ste videli, ako ste boli produktívni.[6]
    Expertný zdroj
    Rahti Gorfien, PCC
    Tréner života
    Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.

Metóda 5 z 10:Na začiatok urobte niekoľko jednoduchých úloh.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Ak sa naozaj trápite, nechajte si ťažké veci na neskôr. Vyberte si niekoľko jednoduchých úloh, ktoré zvládnete rýchlo, a tie potom robte 30 minút až 1 hodinu, než sa pustíte do náročných úloh.[7]

  • Pomôže vám to prepnúť mozog do „pracovného režimu“.“
  • Nevenujte sa príliš dlho jednoduchým veciam! Približne po 1 hodine prejdite na veci, ktoré naozaj potrebujete urobiť.

Metóda 6 z 10:Snažte sa nerobiť viac úloh naraz.


PRÍDE ČOSKORO
Aj keď sa to môže zdať ako jednoduchý spôsob, ako urobiť veci, nemusíte podať ten najlepší výkon. Namiesto toho si vyberte jednu úlohu, na ktorú sa sústredíte, aby ste jej mohli venovať všetku svoju pozornosť a urobiť všetko, čo je vo vašich silách.[8]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis, ktorý sa zaoberá témami súvisiacimi s postupmi riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Je lepšie urobiť jednu vec veľkolepo, ako robiť 10 vecí náhodne.

Metóda 7 z 10: Počúvajte upokojujúcu hudbu.


PRÍDE ČOSKORO
Hudba bez slov môže skutočne zvýšiť vašu koncentráciu.[9]
Odborný zdroj
Rahti Gorfien, PCC
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
Vyskúšajte klasickú alebo inštrumentálnu hudbu, aby ste upokojili svoj mozog a sústredili sa na prácu.[10]

  • Vyhľadajte si na Spotify alebo YouTube zoznamy skladieb, ktoré vám pomôžu sústrediť sa.
  • Ak nie ste fanúšikom klasickej hudby, elektronická hudba vám tiež môže pomôcť udržať si sústredenie, pretože zvyčajne neobsahuje veľa slov.

Metóda 8 z 10: Relaxujte vo voľnom čase.


PRÍDE ČOSKORO
Ak strávite prácou všetky hodiny dňa, vyhoríte. Keď nerobíte prácu, určite sa vyberte do prírody, venujte sa meditácii alebo si doprajte deň v kúpeľoch.[11]

  • Môžete vyskúšať aj restoratívnu jogu, ktorá je relaxačným spôsobom cvičenia.

Metóda 9 z 10:Doprajte si dostatok spánku.


COMING SOON
Keď ste unavení, je pravdepodobnejšie, že vaša myseľ bude blúdiť. Snažte sa každú noc spať aspoň 8 hodín, aby ste boli dobre oddýchnutí a pripravení na deň.[12]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Skúste si na telefóne nastaviť budík, ktorý vám pripomenie, že máte ísť spať včas.
  • Nedostatok spánku môže viesť aj k zhoršeniu duševného a fyzického zdravia, preto je vo vašom záujme, aby ste si tieto dni dopriali.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
    Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
    Prejsť na zdroj

Metóda 10 z 10: Cvičenie každý deň.


  • PRÍDE ČOSKORO
    Ak máte príliš veľa nahromadenej energie, nemusíte sa vedieť sústrediť. Pokúste sa začať deň správne dlhou prechádzkou po okolí alebo si urobte obedňajšiu prestávku v posilňovni, aby ste precvičili svoje telo a sústredili myseľ.[14]

    • Joga, jogging, bicyklovanie a plávanie sú skvelé spôsoby, ako s nízkou záťažou rozprúdiť krv.
    • Cvičením nemusíte denne stráviť tonu času – aj 20 minút mierneho cvičenia môže byť prospešných pre vaše sústredenie a celkové zdravie.
  • Referencie