10 spôsobov, ako sa vyrovnať s neúspechom v prvom ročníku na univerzite

Ak ste neuspeli v prvom ročníku vysokej školy, pravdepodobne sa teraz snažíte prekonať dosť ťažké emócie. Chápeme a chceme pomôcť! Pripravili sme pre vás zoznam užitočných tipov, ktoré môžete použiť na prekonanie tohto náročného obdobia. Na konci tohto tunela je svetlo, aj keď sa to práve teraz nezdá, a vy môžete vyjsť na druhej strane silnejší a schopnejší ako kedykoľvek predtým.

Metóda 1 z 10:Pripomeňte si, že problémy v prvom ročníku sú normálne.


COMING SOON
Prechod zo strednej školy na vysokú nie je pre nikoho jednoduchý. Možno sa cítite trápne alebo vinní, že ste zlyhali v prvom ročníku, ale pravdou je, že to nie je až také nezvyčajné. Štúdie totiž ukazujú, že úzkosť, stres a depresia sú počas prvého roku štúdia na vysokej škole na najvyššej úrovni.[1]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Keď sa cítite preťažení, nezabudnite, že nie ste sami. Iní študenti majú problémy v prvom ročníku a napriek tomu pokračujú v úspešnej vysokoškolskej kariére.

Metóda 2 z 10: Starajte sa o seba, keď spracovávate svoje emócie.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Dobrá rutina starostlivosti o seba vám môže pomôcť v ťažkých časoch. Je normálne, že sa tvárou v tvár neúspechu cítite deprimovaní. Nevzdávajte sa však kvôli tomu ani sa netrestajte! Zaslúžite si, aby ste sa cítili zdravo a dobre, bez ohľadu na to, čo sa deje. Ak si zavediete dobrú rutinu starostlivosti o seba, vaša celková nálada a vyhliadky budú oveľa lepšie.[2]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj
Správna starostlivosť o seba zahŕňa:

  • Dostatok odpočinku. Každý deň si stanovte konzistentný čas spánku a vstávania.
  • Zdravá strava. Vyberajte si zdravé potraviny a nevynechávajte jedlá.
  • Pravidelné cvičenie. Snažte sa hýbať aspoň 30 minút denne.

Metóda 3 z 10: Buďte k sebe úprimní a povedzte si, čo sa nepodarilo.


PRÍDE ČOSKORO
Je dôležité uznať a prijať chyby, ktoré ste urobili. V hĺbke duše pravdepodobne viete, ako alebo prečo ste zišli z cesty. U väčšiny ľudí ide o kombináciu viacerých vecí. Jasná predstava o tom, prečo ste zlyhali, vám môže pomôcť vyhnúť sa rovnakým chybám v budúcnosti. Čím skôr prijmete, čo sa pokazilo, a odpustíte si, tým lepšie.[3]

  • Často ste vynechávali hodiny alebo ste sa zabúdali učiť? Stáva sa to mnohým študentom!
  • Boli ste chorí alebo ste mali rodinnú pohotovosť? To by mohlo vyviesť z miery každého.
  • Bojujete so svojím duševným zdravím? Ak áno, nehanbite sa. Veľa iných študentov je na rovnakej lodi.

Metóda 4 z 10: Porozprávajte sa s profesormi o tom, prečo ste neuspeli.


COMING SOON
Získavanie spätnej väzby o vašich nedostatkoch vám môže pomôcť prekonať ich. Možno sa budete cítiť trochu trápne, ale oslovte svojich profesorov prostredníctvom e-mailu alebo ich navštívte počas ich úradných hodín a prediskutujte, čo sa stalo. Spýtaj sa ich, s ktorými aspektmi ich hodiny si mal najväčšie problémy, a zisti, či majú nejaké odporúčania alebo stratégie, ktoré ti pomôžu uspieť nabudúce.[4]

  • Počas stretnutia si robte poznámky! Neskôr sa na ne môžete pozrieť, aby vám pomohli rozhodnúť sa pre realistický postup.[5]
    Odborný zdroj
    Chloe Carmichaelová, PhD
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 29. mája 2019.
  • V budúcom roku sa nebojte začať dialóg s profesorom hneď na začiatku, najmä ak sa vám začne dariť. Vaši učitelia chcú, aby ste uspeli, a môžu vám dať tipy, ako sa vrátiť na správnu cestu skôr, než bude neskoro.

Metóda 5 z 10: Vyhľadajte zdroje na akademickej pôde, ktoré vám pomôžu zvládnuť situáciu.


COMING SOON
Väčšina škôl poskytuje bezplatné akademické zdroje a zdroje duševného zdravia. Problémy na vysokej škole nie sú ničím nezvyčajným! V skutočnosti, pretože je to veľmi časté, väčšina vysokých škôl ponúka zdroje, ako je akademické poradenstvo, podpora pri štúdiu, vzájomné poradenstvo a podpora duševného zdravia, aby pomohli študentom vyrovnať sa s problémami, ktoré zažívajú. Neváhajte preskúmať možnosti vašej školy a získať pomoc, ktorú potrebujete.[6]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Ak napríklad bojujete s úzkosťou, navštívte kliniku zdravia a wellness v areáli univerzity.[7]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj

Metóda 6 z 10:Porozprávajte sa s rodičmi, keď budete pripravení.


COMING SOON
Je lepšie povedať im to skôr ako neskôr, aj keď je to desivé. Žiadny študent vysokej školy nechce touto správou sklamať svojich rodičov, najmä ak im rodičia platili školné. Musí sa to však urobiť, a čím dlhšie budete čakať, tým ťažšie to bude. Áno, tvoji rodičia budú pravdepodobne spočiatku nahnevaní, ale majú ťa radi. Budú vám chcieť pomôcť, ako len budú môcť.[8]

  • Môžete povedať niečo ako: „Otec, chcem byť k tebe otvorený. Minulý rok som sa v škole cítil naozaj preťažený. Mal som problémy so štúdiom a chodením na hodiny načas a nakoniec som celý rok prepadol. Viem, že ťa to bude mrzieť, ale chcem sa vrátiť na správnu cestu a dúfam, že mi v tom pomôžeš.“

Metóda 7 z 10: Oslovte priateľov, aby vám poskytli podporu.


PRÍDE ČOSKORO
Dostať zo seba svoje pocity môže byť veľkou úľavou. Nebojte sa alebo sa nehanbite podeliť sa o svoje problémy s priateľmi. Je pravdepodobné, že sa dokážu stotožniť s problémami, ktoré zažívate, a možno pre vás budú mať aj nejaké dobré rady. Keď sa cítite na dne, môže pre vás byť veľmi dôležité, že sa o vás niekto oprie.[9]

  • Ak sú vaši priatelia spolužiaci, požiadajte ich, aby sa podelili o všetky tipy, ktoré im pomohli zvládnuť prvý ročník.
  • Ak sa necítite pohodlne diskutovať o svojich problémoch s priateľmi alebo rodinou, dohodnite si stretnutie s poradcom. Takmer všetky univerzity ponúkajú svojim študentom bezplatné služby v oblasti duševného zdravia.

Metóda 8 z 10:Stretnite sa so svojím poradcom, aby ste vymysleli plán hry.


PRÍDE ČOSKORO
Nedovoľte, aby tento neúspech rozhodol o zvyšku vašej akademickej kariéry! Dohodnite si stretnutie so svojím študijným poradcom, aby ste prediskutovali svoje ďalšie kroky. Váš poradca vám bude vedieť povedať, ktoré predmety si musíte zopakovať, poskytne vám užitočné rady, ako postupovať ďalej, a odporučí vám ďalšie zdroje, ktoré môžete využiť. Môžu vám tiež pomôcť poradiť, ak uvažujete o zmene študijného odboru alebo skúmate iné možnosti štúdia.[10]
Dôveryhodný zdroj
Združenie pre psychologickú vedu
Nezisková organizácia venujúca sa podpore dôveryhodného výskumu a vzdelávania v psychologických vedách
Prejsť na zdroj

  • Požiadajte svojho poradcu, aby vám pomohol stanoviť jasné ciele na budúci rok.
  • Zistite, či je na akademickej pôde k dispozícii individuálne doučovanie.

Metóda 9 z 10:Skúste na chvíľu chodiť na hodiny bližšie k domovu.


PRÍDE ČOSKORO
Zapísanie sa na komunitnú vysokú školu vám môže pomôcť znovu získať pevnú pôdu pod nohami. Ak ste sa kvôli škole presťahovali z domu a cítili ste sa preťažení, alebo ak ste sa jednoducho necítili pripravení na pracovné zaťaženie, prechod na komunitnú vysokú školu na niekoľko semestrov môže byť prospešný. To vám môže dať šancu prispôsobiť sa pracovnej záťaži v nenáročnom prostredí a psychicky sa pripraviť pred návratom na univerzitu.[11]

  • Nemajte obavy – väčšina komunitných vysokých škôl má otvorenú politiku prijímania. Neúspech v prvom ročníku vám nezabráni v prijatí.

Metóda 10 z 10: Ak sa stále trápite, porozprávajte sa s terapeutom.


  • PRÍDE ČOSKORO
    Nie je nič zlé na tom, ak potrebujete ďalšiu pomoc. Nebojujte v tichosti alebo internalizujte svoje emócie. Je stopercentne normálne, že na vysokej škole zažívate sociálne, emocionálne a psychické prekážky, najmä po tom, čo ste zažili neúspech, ako je zlyhanie. Vyhľadanie odbornej pomoci vám môže pomôcť cítiť sa menej osamelo a postaviť sa na nohy.[12]
    Odborný zdroj
    Chloe Carmichaelová, PhD
    Licencovaný klinický psychológ
    Odborný rozhovor. 29. mája 2019.
  • Referencie