10+ účinných spôsobov, ako si udržať motiváciu na vysokej škole

Vysoká škola môže byť niekedy naozaj stresujúca a uberať vám motiváciu, ale nebojte sa – môžete si udržať motiváciu a ešte sa aj zabaviť! Tento článok začneme niekoľkými rýchlymi prostriedkami na zvýšenie motivácie, ktoré môžete vyskúšať, a potom prejdeme k dlhodobejším stratégiám na zlepšenie sústredenia a motivácie. Celkovo nezabudnite mať na pamäti svoje ciele, ale snažte sa aj o zachovanie zdravej rovnováhy vo svojom živote.

Metóda 1 zo 14:Vykonávajte upokojujúce činnosti, ako je meditácia.


Zvládnite svoj stres aby som vám pomohol udržať si motiváciu. Robte si rýchle 1, 5 alebo 15-minútové prestávky, keď ich potrebujete na meditáciu alebo použitie iných techník na zníženie stresu, ktoré vám najlepšie vyhovujú. Zvážte nasledujúce možnosti:

  • Používanie techník všímavosti.
  • Robenie dychových cvičení.
  • Prechádzka v prírode.
  • Počúvaním upokojujúcej hudby.
  • Tvorba umenia.
  • Rozhovor s blízkym priateľom.

Metóda 2 zo 14:Robte si „mozgové prestávky“ na cvičenie.


Na každú hodinu učenia si vyhraďte 5 minút na ľahké cvičenie. Vstaňte a rýchlo sa prejdite, prípadne si pri stole urobte strečing alebo kalanetiku. Dokonca aj krátke cvičenie zvyšuje prietok krvi a kyslíka do mozgu, čo okrem mnohých iných výhod zlepšuje pamäť, poznávanie, náladu a motiváciu. Začnite tým, že si naplánujete 5 minút prestávky počas každej študijnej hodiny, pričom týchto 5 minút môžete využiť naraz alebo si ich rozdeliť na 2-3 ešte menšie prestávky, a priebežne ich upravujte podľa svojich potrieb.[1]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Hoci sa „mozgové prestávky“ často spájajú s deťmi mladšieho školského veku, ktoré majú problém sústrediť sa dlhší čas, z tohto konceptu môžu mať prospech ľudia všetkých vekových kategórií.[2]
    Dôveryhodný zdroj
    Edutopia
    Vzdelávacia nezisková organizácia zameraná na podporu a oslavu inovácií v triede
    Prejsť na zdroj

Metóda 3 zo 14:Najskôr sa venujte ľahšej práci.


Budujte motiváciu ľahšími vecami, než prejdete na ťažšie témy. Ak máte počas štúdia problém udržať si motiváciu, skúste začať najprv s ľahším predmetom a potom sa dopracovať k niečomu ťažšiemu. Ak je pre vás napríklad počítanie ťažká sánka, ale svetové dejiny sú pre vás hračka, určite začnite štúdium s históriou![3]
Odborný zdroj
Alexander Ruiz, M.Ed.
Vzdelávací konzultant
Odborný rozhovor. 18. júna 2020.

  • Predstavte si to ako rozcvičku na basketbal, keď začínate položením, prejdete na trestné hody a končíte trojbodovými hodmi.

Metóda 4 zo 14: Buďte kreatívni pri svojich študijných stratégiách.


Rozbijete monotónnosť štúdia kreatívnymi a zábavnými technikami. Podobne ako robenie „mozgových prestávok“, aj používanie vecí, ako sú piesne, mnemotechnické pomôcky a kresby, ktoré vám pomáhajú pri štúdiu, sa môže zdať ako detská záležitosť. To však neznamená, že to nemôže fungovať aj pre vysokoškolákov! Vytvorenie jednoduchej rýmovačky sa môže zdať trochu hlúpe, ale môže vám to skutočne pomôcť ľahšie si zapamätať veci. Je to tiež zábavná malá prestávka od toho, aby ste mali nos zaborený v učebnici a poznámkach.[4]
Dôveryhodný zdroj
Edutopia
Vzdelávacia nezisková organizácia zameraná na podporu a oslavu inovácií v triedach
Prejsť na zdroj

  • Jednoduché mnemotechnické pomôcky ako „Roy G. Biv“ vám možno ako dieťaťu pomohli zapamätať si farby dúhy, ale môžete ich použiť aj na pomoc pri zložitejších pojmoch na vysokoškolskej úrovni. Spájanie obrázkov s niečím, čo si potrebujete zapamätať, je ďalším typom mnemotechnickej pomôcky a tiež vám dáva dobrý dôvod na kreslenie čmáraníc do zápisníka!

Metóda 5 zo 14:Dávajte si odmeny za svoje úspechy.


Oslávte aj malé úspechy vhodnou odmenou. Vždy, keď dokončíte prácu načas, získate dobrú známku z testu alebo sa na hodine naozaj zapojíte, potľapkajte sa po pleci! Doprajte si pomernú odmenu, ktorá vás skutočne poteší – možno špeciálne jedlo alebo minipreplatok za tričko, ktoré ste si vyhliadli. Čím väčší je úspech, tým väčšia by mala byť vaša odmena.[5]

  • Pozitívne posilnenie (odmeňovanie úspechov) funguje lepšie ako negatívne posilnenie (trestanie chýb alebo neúspechov).

Metóda 6 zo 14:Nenechajte sa odradiť neúspechmi.


Z každého neúspechu sa rýchlo poučte a potom ho nechajte za sebou. Občasný neúspech je na vysokej škole nevyhnutný, preto ho premeňte na niečo užitočné a nenechajte sa ním znechutiť. Spýtajte sa sami seba, čo sa môžete z danej situácie naučiť, zapíšte si niekoľko nápadov alebo pripomienok a potom neúspech vyžeňte z mysle – jednoducho naň zabudnite! Namiesto toho sa zamerajte na ďalšiu výzvu.[6]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

  • Ak napríklad dostanete zlú známku z testu, rýchlo analyzujte, čo bolo zle. Požiadajte svojho inštruktora o podrobnosti a rady. Ak zistíte, že ste strávili príliš veľa času štúdiom nepodstatnej látky, využite tento poznatok na zlepšenie svojej študijnej stratégie na ďalšiu skúšku.
  • Ak sa vám nikdy nedarí, musíte si stanoviť ambicióznejšie ciele!

Metóda 7 zo 14: Vytvorte si vyhradené študijné priestory.


Využívajte jeden alebo dva konzistentné študijné priestory, ktoré vyhovujú vašim potrebám. Ak ste v izbe na internáte, v byte alebo v domácej kancelárii, usporiadajte si pracovný stôl tak, aby bol vhodný na štúdium – zorganizujte si potrebné pomôcky, zabezpečte si dobré osvetlenie a pohodlné sedenie a odstráňte rozptyľujúce prvky z bezprostrednej blízkosti. Prípadne si nájdite tiché miesto v knižnici, miestnu kaviareň, ktorá má pokojnú atmosféru a otvorené stoly, alebo iný dobrý študijný priestor, ktorý vyhovuje vašim preferenciám.[7]

  • Je ľahšie získať motiváciu a udržať si ju, keď je váš študijný priestor skutočne priaznivý na štúdium!
  • Niektorí ľudia uprednostňujú pri štúdiu trochu okolitého hluku a okolitej aktivity (napríklad v kaviarni), iní uprednostňujú úplné ticho a pokoj. Zistite, čo pre vás funguje najlepšie.
  • Používaním konzistentného študijného priestoru sa vaša myseľ naučí dostať do „študijného režimu“, keď ste v tomto priestore.

Metóda 8 zo 14:Vytvorte si dôsledné študijné návyky.


Stanovte si pravidelný, zvládnuteľný študijný plán. Život na vysokej škole môže byť menej regulovaný, ako ste boli zvyknutí, a mať otvorenejší denný rozvrh môže byť ťažšie motivovať sa k práci. Prekonajte to tým, že si vytvoríte jasný študijný plán s konkrétnym časom vyhradeným na štúdium. Možno si dokonca budete chcieť vyvesiť týždenný rozvrh založený na mriežke so všetkými vašimi akademickými aktivitami – prednášky, laboratóriá, študijné stretnutia atď.-jasný zoznam.[8]
Zdroj experta
Sean Alexander, MS
Akademický tútor
Rozhovor s expertom. 14. mája 2020.

  • Pristupujte k času na štúdium ako k času na vyučovaní. Ak by ste nevynechali hodinu, ak by ste na to nemali naozaj dobrý dôvod, nevynechávajte čas na štúdium z ľahkovážnych dôvodov.
  • Možno si budete chcieť vyhradiť všeobecný „študijný čas“ pre viacero predmetov alebo si ho rozdeliť na konkrétne študijné stretnutia pre jednotlivé predmety.

Metóda 9 zo 14:Vyváženie času na štúdium a spoločenský čas.


Porozprávajte sa s priateľmi o tom, že potrebujete čas na štúdium. Socializácia a nadväzovanie nových priateľstiev je pre mnohých študentov dôležitou súčasťou vysokoškolských skúseností. Napriek tomu je dôležité, aby vaše spoločenské ciele nenarušili vašu motiváciu k štúdiu. Urobte si rozvrh na prácu v triede a čas na štúdium, potom si nájdite čas na stretnutia s priateľmi. Ujasnite si so sebou a svojimi priateľmi svoje priority.[9]

  • Niekedy budete musieť jednoducho povedať veci ako: „Prepáčte, chlapci, viete, že by som s vami rád išiel, ale toto je môj čas na štúdium a ja sa naozaj musím venovať práci na mojej práci zo svetových dejín.“
  • Samozrejme, byť skutočným priateľom znamená, že si môžete – a mali by ste – na niekoho nájsť čas, keď vás naozaj potrebuje. V týchto situáciách sa snažte dobehnúť stratený čas na štúdium.

Metóda 10 zo 14:Stanovte si jasné ciele po ukončení vysokej školy.


Napíšte si svoje hlavné ciele pre život po skončení vysokej školy. Predstavte si život, ktorý chcete mať – svoju kariéru, miesto, kde budete žiť, rodinný život atď. po skončení vysokej školy. Premeňte túto víziu na súbor cieľov, ktoré si napíšete alebo napíšete vlastnými slovami. Vedľa každého cieľa napíšte alebo napíšte, ako vám dokončenie vysokej školy pomôže dosiahnuť ho.

  • Napríklad: „Chcem sa stať environmentálnym právnikom, ktorý pomáha chrániť prírodu. Získanie vysokoškolského titulu je mojím odrazovým mostíkom k štúdiu práva.“
  • Alebo: „Chcem založiť rodinu v pohodlnom dome v peknej štvrti. Ukončenie štúdia účtovníctva zvýši môj zárobkový potenciál a pomôže mi ho realizovať.“
  • Ľudia, ktorí si stanovia jasné ciele, na ktorých môžu pracovať, majú pravdepodobne vyššiu úroveň úspechov a životnej spokojnosti.[10]

Metóda 11 zo 14: Rozdeľte si ciele na malé kroky.


Vytvárajte si malé ciele, ktoré môžete dosiahnuť počas cesty. Je dôležité vedieť, aké sú vaše hlavné ciele, ale ich rozdelenie na ľahšie zvládnuteľné časti pomôže zabrániť tomu, aby sa vám veci zdali príliš veľké, príliš vzdialené alebo príliš náročné. Pocit úspechu budete mať zakaždým, keď dosiahnete jeden z týchto menších cieľov, čo vás bude motivovať pokračovať, kým nedosiahnete svoje hlavné ciele.[11]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30 jún 2020.

  • Ak je jedným z vašich hlavných cieľov stať sa novinárom, môžete si stanoviť ciele ako dostať sa v tomto semestri na čestné miesto, stať sa členom redakcie študentských novín, zabezpečiť si novinársku stáž počas leta a ukončiť štúdium s vyznamenaním.

Metóda 12 zo 14:Vytvorte si týždenný kontrolný zoznam cieľov.


Pravidelne sledujte svoj pokrok pri dosahovaní cieľov. Je dôležité, aby ste svoje ciele – a pokrok pri ich dosahovaní – mali stále na zreteli. Zvážte vytvorenie skutočného kontrolného zoznamu a jeho umiestnenie na viditeľné miesto. Napíšte si svoje konkrétne ciele na aktuálny semester a aspoň raz týždenne ohodnoťte svoj pokrok pri dosahovaní týchto cieľov.[12]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

  • Označenie zaškrtávacou značkou, že ste urobili dobrý pokrok pri dosahovaní cieľa, vám dodá pocit splnenia, čo vám zasa poskytne väčšiu motiváciu.
  • Označenie krížikom, že ste neurobili dobrý pokrok, vám snáď poskytne potrebné motivačné „nakopnutie“.

Metóda 13 zo 14: Doprajte si dostatok spánku a pohybu a dobre sa stravujte.


Rozhodujte sa pre zdravý životný štýl, pokiaľ ide o spánok, stravu a cvičenie. Vysoká škola môže byť hektickým obdobím, vďaka ktorému si ľahko vytvoríte niektoré menej ako ideálne návyky v oblasti životného štýlu. Svoje fyzické zdravie, duševné sústredenie a celkový postoj a motiváciu však môžete zlepšiť tým, že uprednostníte zdravé rozhodnutia, ako je dostatok spánku, výživná strava a pravidelné cvičenie. Napríklad už 5 minút stredne intenzívneho cvičenia (ako je rýchla chôdza) môže výrazne zlepšiť vašu náladu.[13]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Ak chcete lepšie spať, vytvorte si dobré prostredie na spánok, dôsledne dodržiavajte režim pred spaním a doprajte si približne 8 hodín neprerušovaného spánku.
  • Zlepšite svoj jedálniček tým, že uprednostníte ovocie a zeleninu, chudé bielkoviny a zdravé tuky a obmedzíte spracované potraviny, pridané cukry, nasýtené tuky a kalorické nápoje.
  • Dodržiavajte týždenný pohybový režim, ktorý zahŕňa aspoň 150 minút aeróbnej aktivity strednej intenzity (napr. bicyklovanie alebo plávanie), 2-3 tréningy sily a 2-3 tréningy ohybnosti.

Metóda 14 z 14: Vyhľadajte odbornú pomoc a podporu.


  • V prípade potreby spolupracujte s podpornými službami vašej vysokej školy. Ak vám chýba motivácia kvôli nadmernému stresu, problémom mimo vysokej školy (napríklad rodinným alebo pracovným) alebo z dôvodov, ktoré neviete presne pomenovať, obráťte sa na poradenskú službu vašej vysokej školy. Porozprávajte sa s odborníkmi, ktorí majú dostatočné vzdelanie a skúsenosti s riešením problémov, ktoré vznikajú medzi vysokoškolákmi. Zdieľajte úprimne, pozorne počúvajte a vyskúšajte ich rady.

    • Ak vaše problémy s motiváciou ovplyvňujú vašu prácu a známky, obráťte sa aj na program akademickej podpory vašej vysokej školy. Získate pomoc pri vytváraní efektívnejších a účinnejších stratégií pre veci, ako je písanie poznámok, štúdium a testovanie.
  • Odkazy