11 jednoduchých spôsobov, ako reagovať na smutnú správu

Reagovať na smutnú správu od niekoho môže byť ťažké. Chcete ich podporiť a prejaviť im súcit, ale možno sa obávate, že poviete niečo nesprávne, alebo si nie ste celkom istí, ako vyjadriť to, čo by ste chceli povedať. Môžeme vám s tým pomôcť. V tomto článku sa budeme zaoberať rôznymi empatickými reakciami, ktoré môžete použiť, keď vám niekto pošle smutnú správu.

Metóda 1 z 11: „Si v poriadku??“

Toto je jednoduchý spôsob, ako začať, ak si nie ste istí, čo povedať. Už len vyslovenie týchto slov ukazuje druhej osobe, že vám na nej záleží. Táto reakcia dobre funguje aj v prípade, že osoba bola trochu nejasná alebo si nie ste celkom istí, čo sa s ňou deje. Dúfajme, že to rozvedú a vy môžete pokračovať ďalej.[1]
Mohli by ste povedať aj niečo také:

  • „Znieš naozaj rozrušene, Erica. Je všetko v poriadku?“
  • „Nemôžem uveriť, že sa to stalo! Ako to zvládate?“

Metóda 2 z 11: „Je mi ľúto, že to počujem.“

Začnite tu, ak sa osoba podelí o nejaké zlé správy. Toto dobre funguje, keď vám niekto povie, že prežíva niečo naozaj ťažké. Pomáha trochu personalizovať odpoveď, aby nepôsobila príliš konzervovane. Napríklad:

  • „Sherry, je mi veľmi ľúto, že Max zomrel. Bol to skvelý pes.“
  • „Je mi ľúto, že ste neuspeli pri skúške. Viem, ako tvrdo si študoval.“
  • „Je mi veľmi ľúto, že ste sa rozišli, Alex.“

Metóda 3 z 11: „To znie naozaj ťažko.“

Potvrdzujte ich pocity, aby ste im pomohli cítiť sa pochopení. To ukazuje osobe, že ste ju počúvali. Uznávate ich bolesť alebo smútok ako oprávnenú reakciu. Mohli by ste tiež povedať:

  • „Dostať takúto správu musí byť veľmi nepríjemné.“[2]
  • „Znie to, akoby ste si dnes prešli mnohým.“
  • „Je mi to ľúto, Bree, táto situácia vo vašej práci znie naozaj stresujúco.“

Metóda 4 z 11: „Chceš sa o tom porozprávať?“

Dajte im najavo, že ste tu, aby ste ich vypočuli. Ak sa osoba správa trochu neurčito, toto jej môže pomôcť vyviesť ju z omylu. Je pravdepodobnejšie, že sa otvoria, ak im ukážete, že ste pripravení a ochotní počúvať. Mohli by ste tiež povedať veci ako:

  • „Môžeš mi povedať, čo sa dnes stalo v škole?“
  • „Dúfam, že vieš, že mi môžeš povedať čokoľvek. Nikdy by som ťa neodsúdil.“
  • „To muselo naozaj bolieť. Mohlo by pomôcť o tom hovoriť.“

Metóda 5 z 11: „Neviem si predstaviť, aké to musí byť.“

Nechajte ich bolesť v centre pozornosti práve teraz. Aj keď sa s ich situáciou môžete na určitej úrovni stotožniť, naozaj nie je čas na porovnávanie príbehov. Sústreďte sa na nich a na to, čím prechádzajú. Dajte im priestor, aby sa mohli odreagovať a povedať, čo potrebujú.[3]
Dôveryhodný zdroj
Národná aliancia pre duševné choroby
Grassroots organizácia zameraná na duševné zdravie, ktorá poskytuje zdroje, podporu a vzdelávanie pre ľudí postihnutých duševnou chorobou
Prejsť na zdroj
Môžete tiež povedať:

  • „Nie si sama. Možno presne nerozumiem, ako sa cítiš, ale záleží mi na tebe a som tu pre teba.“
  • “ „To sa mi ešte nikdy nestalo, ale vaše pocity dávajú zmysel.“
  • Vyhnite sa slovám ako: „Presne viem, ako sa cítiš.“ Vaše srdce je na správnom mieste, ale vkladať sa do rozhovoru nie je dobrý prístup. Dajte osobe priestor na vyjadrenie bez toho, aby ste jej situáciu porovnávali s niečím, čím ste si prešli vy.[4]

Metóda 6 z 11: „Ďakujem, že ste mi to zverili.“

Toto funguje dobre, ak sa osoba podelila o niečo naozaj osobné. Pre ľudí je ťažké otvoriť sa a byť zraniteľný. Chce to odvahu. O vašom charaktere veľa vypovedá aj to, ak vám niekto dôveruje natoľko, že sa s vami podelí o niečo také osobné.[5]
Mohli by ste tiež povedať:

  • „Ďakujem, že si mi povedala, čo sa stalo s Erikom. Viem, že o rozchodoch sa nehovorí ľahko.“
  • “ Oceňujem, že ste sa so mnou podelili o niečo také súkromné. Tvoje tajomstvo je v bezpečí.“
  • „Neboj sa, tento rozhovor zostane medzi nami.“

Metóda 7 z 11: „Čo môžem urobiť, aby som vám pomohol??“

Vložte loptičku na ich ihrisko namiesto toho, aby ste ponúkali nevyžiadané rady. Je normálne chcieť ponúknuť riešenia, ale ak vás osoba nepožiadala o radu, neponúkajte ju. Namiesto toho im dajte vedieť, že ste tu pre nich v akejkoľvek forme, ktorú potrebujú. Môžete tiež ponúknuť pomoc s niečím konkrétnym, čo nemá nič spoločné s ponúkaním rady. Tu je niekoľko dobrých spôsobov, ako k tomu pristúpiť:

  • „Ak vôbec niečo potrebuješ, som tu pre teba. Stačí povedať slovo.“
  • „Prežívaš toho toľko. Môžem vám vyzdvihnúť nejaké potraviny alebo priniesť jedlo??“
  • „Môžem vyzdvihnúť tvoje domáce úlohy a priniesť ich popoludní. Bolo by to užitočné?“

Metóda 8 z 11: „Chcel by si spoločnosť?“

Toto je nenápadný spôsob, ako ponúknuť svoju podporu. Netlačte na pílu, stačí sa raz opýtať. Ak odmietajú, pravdepodobne práve teraz potrebujú byť sami. To je úplne normálne, takže nezabudnite rešpektovať ich pocity. Mohli by ste tiež povedať:

  • „Som len na telefóne, ak ma budete potrebovať.“
  • „Ak nechceš byť teraz sám, môžem prísť.“
  • „Som v susedstve. Môžem ťa zobrať na prechádzku, aby si na to nemyslel?“
  • „Chceš sa ísť prejsť? Nemusíme sa ani rozprávať, môžem tu byť len pre teba.“

Metóda 9 z 11: „Je to ťažké, ale ste silnejší, ako si myslíte.“

Pripomeňte im ich silu bez toho, aby ste minimalizovali ich smútok. Je v poriadku povzbudiť niekoho, keď je na dne, pokiaľ to robíte opatrne. Vyhnite sa slovám, ktoré by mohli znevažovať ich pocity, ako napríklad: „To prejde. Vydrž“ alebo „Práve prechádzaš fázou.“ Namiesto toho uznajte ich silu a odvahu. Napríklad:

  • „Vyrovnať sa s rozchodom je ťažké, ale ty si taká silná. Môžete to urobiť.“
  • „Strata domáceho zvieraťa je taká smutná. Chvíľu to bude bolieť a to je v poriadku. Zvládnete to, sľubujem.“

Metóda 10 z 11: „Je mi ľúto, že ste stratili.“

Funguje to aj v prípade, že niekto známy zomrel. Je ťažké vedieť, ako v tejto situácii reagovať. V skutočnosti nemôžete povedať ani urobiť nič, čím by ste ich zbavili bolesti, preto im len oznámte, ako vás to mrzí. Môžete tiež povedať:

  • „Prijmite, prosím, moju úprimnú sústrasť/sympatie.“
  • „Bolí ma za vás srdce. Je mi to tak ľúto.“
  • „Som ohromená, keď som sa dozvedela o Danielovom odchode. Je mi to veľmi ľúto.“

Metóda 11 z 11: „Myslím na teba. Som tu, ak ma budeš potrebovať.“

  • Ozvite sa im o niekoľko hodín neskôr (alebo na druhý deň). Nadviazanie kontaktu prostredníctvom textovej správy zaberie len pár okamihov a pre danú osobu to bude veľa znamenať. Dajte im trochu priestoru a potom im napíšte správu, aby ste ich skontrolovali.[6]
    Možno si poviete:

    • „Len som chcel vedieť, ako sa dnes ráno cítite. Lmk.“
    • „Cítiš sa dnes lepšie?? Dúfam, že áno.“
  • Odkazy