11 spôsobov, ako prestať robiť neopatrné chyby

Je naozaj ľahké sa biť za neopatrné chyby – veď sa im dalo úplne predísť, keby ste len dávali väčší pozor. Správne? No niekedy je v tom niečo viac. Chyby sú úplne normálne! Preťažený rozvrh, dezorganizácia a stres môžu vyviesť z miery rozbláznené mysle. Našťastie sme pre vás zozbierali množstvo tipov, ktoré vám pomôžu odhaliť chyby a poučiť sa z nich, aby ste ich v budúcnosti prestali robiť.

Metóda 1 z 11:Zistite, prečo ste urobili chybu.


PRÍDE ČOSKORO
Spomeňte si na okamih chyby, aby ste určili jej príčinu. Chyby sa nestávajú vo vákuu. Ak viete, prečo ste urobili chybu, môžete ju napraviť, aby sa s menšou pravdepodobnosťou opakovala. Vyžaduje si to náročnú duševnú prácu, ale je to súčasť procesu učenia sa z chýb.[1]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Predpokladajme napríklad, že ste urobili niekoľko neopatrných chýb v domácej úlohe z matematiky. Keď sa pozriete späť, možno si uvedomíte, že ste sa ponáhľali dokončiť domácu úlohu, pretože v televízii bol program, ktorý ste si chceli pozrieť. Pravdepodobnou príčinou vašich chýb je ponáhľanie sa s domácimi úlohami.
  • Pripomeňte si, že zlyhanie nie je zlá vec. Chyby vám môžu pomôcť rásť a zlepšovať sa v tom, čo robíte.[2]
    Zdroj expertov
    Sandra Possing
    Životný kouč
    Rozhovor s expertom. 13. augusta 2020.

Metóda 2 z 11: Sledujte vzory s chybami.


PRÍDE ČOSKORO
Hľadajte vzory, aby ste mohli určiť priority, ktorým sa musíte venovať. Snažte sa nebyť na seba príliš prísni – nikto nie je dokonalý a chyby sú normálnou súčasťou života. Môže však byť ťažké si to uvedomiť, keď sa zdá, že stále robíte ten istý typ chýb. Ak však dokážete identifikovať vzorec, môžete tento cyklus prerušiť.[3]

  • Ak napríklad zistíte, že po hodine práce robíte viac chýb, možno budete chcieť zaradiť krátke prestávky, aby ste nepracovali tak dlho. Prestávky pomáhajú udržiavať vašu myseľ sviežu a uľahčujú sústredenie.

Metóda 3 z 11:Príprava na úlohy.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Skôr než sa do niečoho pustíte, zhromaždite si všetko potrebné. Urobíte menej chýb, ak budete mať všetko, čo potrebujete, po ruke. Venujte niekoľko minút tomu, aby ste si vopred zhromaždili pomôcky alebo materiály. Keď sa pustíte do práce, budete sa môcť úplne sústrediť na danú úlohu namiesto toho, aby ste sa museli zastavovať a hľadať niečo, čo potrebujete.[4]

  • Ak musíte ísť hľadať veci po tom, čo ste už začali plniť úlohu, môže vám trvať oveľa dlhšie, kým sa po návrate dostanete späť do tempa. Príliš veľa prerušení a môže sa stať, že sa pri práci budete ponáhľať, čo vedie k ešte väčšiemu riziku, že urobíte chyby.

Metóda 4 z 11: Spomaľte.


PRÍĎTE ČOSKORO
Dajte si dostatok času, aby ste sa nemuseli ponáhľať. Ak niečo necháte na poslednú chvíľu, budete pod tlakom, aby ste to stihli. Stres a napätie z tohto tlaku vedú k chybám, rovnako ako tendencia skracovať čas, aby ste stihli termín.[5]

  • Buďte k sebe trpezliví – je v poriadku, ak vám to trvá dlhšie ako niekomu inému, alebo ak to nakoniec trvá dlhšie, ako ste si mysleli. Stále vám to zaberie menej času, ak to urobíte správne hneď na prvýkrát, na rozdiel od toho, aby ste museli opravovať množstvo chýb dodatočne.
  • Niekedy je ťažké zistiť, koľko času potrebujete na dokončenie úlohy – najmä ak ide o niečo, čo ste nikdy predtým nerobili. Stačí, ak ju čo najlepšie odhadnete, a potom tento čas vynásobte číslom 1.5 aby ste sa uistili.

Metóda 5 z 11:Nechajte si čas na dvojitú kontrolu.


PRÍĎTE ČOSKORO
Prejdite si, čo ste urobili, aby ste mohli napraviť všetky chyby, ktoré ste mohli urobiť. Či už ide o domáce práce, domáce úlohy alebo pracovné projekty, vždy si svoju prácu skontrolujte, keď si myslíte, že ste ju dokončili. To vám dáva príležitosť zachytiť všetky chyby a napraviť ich skôr, ako spôsobia väčšie problémy.[6]

  • Ak napríklad píšete správu, nechajte si čas na to, aby ste si ju dôkladne prešli a skontrolovali, či v nej nie sú preklepy alebo gramatické chyby. Môžete tiež požiadať priateľa alebo člena rodiny, aby sa naň pozrel – čerstvé oči môžu zachytiť chybu, ktorú by ste mohli prehliadnuť.

Metóda 6 z 11:Zostaňte v prítomnosti.


COMING SOON
Zákon pozorne namiesto toho, aby ste sa nechali unášať mysľou. Ak sa budete sústrediť na danú úlohu, namiesto toho, aby ste jej dovolili odbiehať, často zistíte, že mnohé z týchto neopatrných chýb sa stanú minulosťou. Môže to vyžadovať určitú prax, preto začnite s malými vecami a postupne sa dopracujte k väčším.[7]
Odborný zdroj
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13 augusta 2020.

  • Aby ste si pomohli byť viac prítomní, vyskúšajte krátku meditáciu, pri ktorej na 1 minútu sústredíte všetku svoju pozornosť na každý zmysel. Čo vidíte, počujete, ochutnávate, cítite a ako sa cítite? Urobte to vždy, keď cítite, že sa vaša myseľ vzďaľuje, aby ste ju vrátili do kontaktu s okolím.[8]
    Odborný zdroj
    Sandra Possing
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
  • Najčastejšie sa dopustíte neopatrných chýb, keď robíte niečo, čo ste robili tisíckrát a nad čím nemusíte premýšľať. Pretože nedávate pozor, ľahko vám niečo unikne – ale cvičenie pozornosti vám môže pomôcť.

Metóda 7 z 11:Robte jednu vec naraz.


PRÍDE ČOSKORO
Ak nebudete vykonávať viacero úloh, urobíte menej chýb. Môže sa zdať, že toho stihnete veľa, ale ak sa budete naplno venovať jednej úlohe naraz, urobíte toho viac a s menším počtom chýb. Neustále prepínanie, keď prechádzate z jednej veci na druhú, je dobrý spôsob, ako urobiť chyby, ktorým by ste sa mohli vyhnúť, keby ste sa sústredili.[9]

  • Jediné veci, na ktorých môžete úspešne vykonávať viacero úloh, sú veci, ktoré môžete nastaviť a zabudnúť. Napríklad počas prania môžete robiť niečo iné, pretože nemusíte nič robiť, kým práčka vykonáva prácu. Len si ju nezabudnite vziať, keď je hotová!

Metóda 8 z 11: Vytvorte si kontrolné zoznamy a zoznamy úloh.


PRÍDE ČOSKORO
Používajte zoznamy, aby ste sa zbavili duševného neporiadku. Ak sa snažíte zapamätať si tucet vecí, vaša myseľ sa nesústredí na danú úlohu a neopatrná chyba je pravdepodobnejšia. Zvyknite si veci zapisovať a uvoľníte si myseľ, aby ste sa mohli lepšie sústrediť.[10]
Zdroj experta
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13 augusta 2020.

  • Mohli by ste si tiež zvyknúť robiť si každý deň zoznam úloh, a to buď hneď ráno, alebo večer pred spaním (na ďalší deň). Môže vám to pomôcť lepšie si zorganizovať deň, aby ste nenechávali veci na poslednú chvíľu.

Metóda 9 z 11:Stanovte si priority svojich úloh na každý deň.


PRÍDE ČOSKORO
Dôležité a zložité úlohy robte najprv, keď je vaša myseľ svieža. Pozrite sa na to, čo musíte urobiť každý deň, a zoraďte ich podľa priority. Môže to znamenať veci, ktoré je pre vás dôležitejšie urobiť, alebo veci, ktoré je pre vás ťažšie urobiť. Ak ich odstránite, keď máte najviac energie, bude menej pravdepodobné, že urobíte chyby.[11]
Odborný zdroj
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.

  • Napríklad, ak máte problém s telefonovaním a máte 2 telefonáty, ktoré musíte vybaviť, skúste ich vybaviť hneď ráno a odložte ich z cesty.
  • Skontrolujte si úroveň svojej energie v rôznych častiach dňa a veďte si denník, aby ste mohli zistiť, kedy máte zvyčajne najviac energie. Zložité úlohy vykonávajte v tomto čase, aby ste znížili riziko, že urobíte chyby.

Metóda 10 z 11:Nastavte si pripomenutia v telefóne.


PRÍDE ČOSKORO
Nabádajte sa k tomu, aby ste robili veci, na ktoré často zabúdate. Táto taktika funguje najlepšie, ak sa vám stáva, že často zabúdate na bežné veci, napríklad vám dochádza benzín. Pravidelné pripomínanie kontroly stavu vám umožní prijať preventívne opatrenia.[12]
Dôveryhodný zdroj
Inštitút detskej mysle
Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
Prejsť na zdroj

  • Najlepšie je urobiť to čo najskôr po tom, ako ste urobili chybu a máte ju ešte v čerstvej pamäti. V opačnom prípade by ste mohli zabudnúť nastaviť pripomienku!
  • Predpokladajme napríklad, že jedno ráno prídete neskoro do práce, pretože ste deň predtým zabudli natankovať. Vytvorte si pripomienku, ktorá vás vyzve, aby ste skontrolovali ukazovateľ stavu benzínu a zistili, či potrebujete cestou z práce natankovať, a potom ju nastavte tak, aby sa spustila každé popoludnie približne v čase, keď odchádzate z práce.

Metóda 11 z 11:Používanie kalendára pre časovo citlivé udalosti.


  • PRÍDE ČOSKORO
    Naplánujte si všetko, čo treba urobiť, na určitý dátum a čas. Vedenie jedného hlavného kalendára je dobrý spôsob, ako sa uistiť, že viete, čo je potrebné urobiť každý deň a kde musíte byť. Zabráni vám tiež zabudnúť na udalosti a záväzky, ktoré ste si dali.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Inštitút detskej mysle
    Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
    Prejsť na zdroj

    • Aj keď máte na prácu samostatný kalendár, stále sa vám oplatí pridať všetky tieto položky do hlavného kalendára. Môžete si farebne označiť veci do práce inou farbou atramentu, ako používate na osobné záväzky.
    • Ak používate digitálny kalendár v počítači alebo smartfóne, môžete si nastaviť aj pripomenutia, ktoré vám pomôžu sledovať termíny.
  • Referencie