12 jednoduchých spôsobov, ako reagovať na ospravedlnenie prostredníctvom textu

Môže byť ťažké vedieť, čo povedať, keď sa vám niekto ospravedlňuje, najmä ak sa ospravedlňuje cez textovú správu namiesto osobne. V tomto článku vám poradíme, ako rozpoznať úprimné ospravedlnenie, a dáme vám niekoľko tipov, ako naň odpovedať – či už ospravedlnenie prijmete, alebo nie.

Metóda 1 z 12: Dajte si čas na upokojenie.


Nereagujte v zápale úsilia. Ak ste na druhú osobu stále nahnevaní, môžete byť v pokušení reagovať na jej ospravedlnenie nahnevanou esemeskou. Nanešťastie je príliš ľahké, aby sa nahnevané textové správy vymkli spod kontroly a vyústili do bolestivej hádky.[1]
Aby ste sa vyhli tomu, že poviete niečo, čo by ste mohli ľutovať, odložte na chvíľu telefón a premyslite si, čo chcete povedať.

  • Pred odpoveďou si vyhraďte niekoľko minút – alebo dokonca deň či dva, ak je to potrebné – na spracovanie svojich pocitov.

Metóda 2 z 12:Hľadajte znaky, že ospravedlnenie je úprimné.


Dobré ospravedlnenie by malo byť bezpodmienečné. Môže byť naozaj ťažké zachytiť tón niekoho prostredníctvom textu, čo je dôvod, prečo to nie je ideálny spôsob, ako sa ospravedlniť (alebo reagovať na). Napriek tomu vám skutočné slová ospravedlnenia môžu pomôcť zistiť, či je úprimné alebo nie.[2]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj
Dobré ospravedlnenie by malo:[3]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydaný vedeckým centrom Greater Good Science Center na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Vyjadrite ľútosť. Napríklad: „Cítim sa hrozne kvôli tomu, čo som včera urobil.“
  • Prevezmite zodpovednosť za to, čo urobili, a uznajte, aký to malo vplyv. Napríklad: „Chápem, že to, čo som povedal, bolo necitlivé a že ťa to naozaj zranilo.“
  • Pokúsiť sa veci zlepšiť, e.g., sľubom, že sa tento čin nebude opakovať, alebo ponukou, že vám to nejako vynahradím.
  • Vyhnite sa ospravedlňovaniu, minimalizovaniu toho, čo urobili, alebo obviňovaniu vás z toho, čo sa stalo. Dobré ospravedlnenie by napríklad nemalo obsahovať frázy ako: „Je mi to ľúto, ale nepovedal by som to, keby ste ma nerozrušili,“ alebo „Je mi ľúto, ak ste sa urazili.“[4]

Metóda 3 z 12:Buďte priami a struční.


Nech už reagujete akokoľvek, zachovajte jednoduchosť. Textové správy boli navrhnuté na rýchlu a jednoduchú komunikáciu, takže nie je na mieste písať podrobnú esej o svojich pocitoch.[5]
Bez ohľadu na to, či ich ospravedlnenie prijmete alebo nie, dajte im krátku odpoveď, ktorá pôjde priamo k veci.[6]

  • Mohli by ste napríklad povedať niečo jednoduché, napríklad: „Ďakujem, že si sa ospravedlnil. To pre mňa veľa znamená.“ Alebo: „O nič nejde. Poďme ďalej.“[7]

Metóda 4 z 12: Povedzte, že si ospravedlnenie ceníte.


Ospravedlnenie si vyžaduje odvahu, dokonca aj cez text. Ak je ospravedlnenie úprimné, dajte im najavo, že uznávate ich snahu – aj keď ste stále trochu nahnevaní.[8]
Skúste povedať niečo také:

  • „Oceňujem tvoje ospravedlnenie.“
  • „Ďakujem, že ste to povedali.“
  • „To, čo si urobil, ma naozaj zranilo, ale veľa pre mňa znamená, že si sa ospravedlnil. Ďakujem.“

Metóda 5 z 12: Prijmite ospravedlnenie, ak im odpustíte.


Dajte im najavo, že ste pripravení ísť ďalej. Vyjadrite sa jasne, aby ste to obaja uzavreli.[9]
Povedzte niečo ako: „Ďakujem, odpúšťam ti.“ Alebo: „Sme v pohode. Len to už nerobte, prosím.“

Metóda 6 z 12:Skúste odpovedať nenútene, ak o nič nejde.


Dajte im najavo, či nie ste až tak rozrušený. Snažte sa, aby tón vašej odpovede zodpovedal vážnosti toho, čo sa stalo (a vašim vlastným pocitom v tejto súvislosti).[10]
Ak posielajú len rýchle ospravedlnenie za drobnú chybu alebo nedorozumenie, skúste niečo také:

  • „Bez obáv!“
  • „Ďakujem, ale nerobte si s tým starosti. Nebol som urazený.“
  • „Hej, všetci niekedy robíme chyby. Nič to nie je dôležité.“

Metóda 7 z 12:Priznajte si to, ak ste stále nahnevaní.


Uzdravenie si niekedy vyžaduje čas. Aj keď ospravedlnenie prijmete, je úplne prirodzené, že sa stále cítite znepokojení tým, čo sa stalo. Ak je to tak, buďte úprimní v tom, ako sa cítite, namiesto toho, aby ste sa to snažili skrývať alebo ukrývať v sebe. Otvorenosť vám pravdepodobne pomôže cítiť sa o niečo lepšie a druhá osoba vďaka nej tiež lepšie pochopí, v akom stave sa veci medzi vami nachádzajú.[11]

  • Môžete napríklad povedať niečo ako: „Hej, vážim si to. Stále som trochu nahnevaný z toho, čo sa stalo, ale prekonám to.“ Alebo: „Dobre, vďaka za ospravedlnenie. Bude chvíľu trvať, kým sa budem cítiť lepšie, ale pomáha to.“

Metóda 8 z 12: Dajte im vedieť, ak ospravedlnenie neprijímate.


Niekedy je v poriadku ospravedlnenie odmietnuť. Ak je ich ospravedlnenie neúprimné alebo ak máte pocit, že jednoducho nestačí na to, aby ste vynahradili to, čo urobili, dajte im to najavo.[12]
Môžete tiež povedať, že si ospravedlnenie vážite, ale ešte nie ste pripravení ho prijať.

  • Ak máte napríklad pocit, že ich ospravedlnenie nebolo dostatočne dobré, môžete povedať niečo ako: „Nie, nemôžem prijať vaše ospravedlnenie. Neznie to, akoby ste skutočne prevzali zodpovednosť za to, čo sa stalo.“
  • Alebo: „Ďakujem za ospravedlnenie, ale stále som veľmi rozrušený a ešte nie som pripravený ti odpustiť. Prosím, dajte mi trochu času.“
  • Ak sa ospravedlňuje niekto, kto pre vás veľa znamená, zvážte, či mu dáte druhú šancu, aby sa ospravedlnil úprimnejšie. Vysvetlite, čo by ste od nich potrebovali, aby ste ospravedlnenie prijali (e.g., „Potrebujem, aby si mi dal najavo, že chápeš, prečo som taká zranená.“).

Metóda 9 z 12:Povedzte im, čo môžu urobiť, aby sa veci zlepšili.


Ospravedlnenie má väčší význam, keď je podporené činmi. Nájdite si chvíľu a porozprávajte sa o tom, ako sa môžete obaja preniesť cez to, čo sa stalo. Môžete navrhnúť kompromis alebo vysloviť jemnú požiadavku, aby v budúcnosti zmenili svoje správanie.[13]

  • Môžete napríklad povedať niečo také: „Nabudúce, keď sa na mňa budeš hnevať, povedz, prosím, ako sa cítiš, namiesto toho, aby si kričal.“ Alebo: „Chápem, že ste boli frustrovaní, pretože mi to trvalo príliš dlho, a pokúsim sa byť v tomto smere lepšia. Ale v budúcnosti sa mi namiesto odchodu bezo mňa jednoducho ozvite.“

Metóda 10 z 12: Ospravedlňte sa za svoju vlastnú úlohu v tom, čo sa stalo.


Konflikt má zvyčajne dve strany. Premýšľajte o tom, čo sa medzi vami a druhou osobou stalo, a pokúste sa na vec pozrieť z jej strany. Ak ste niečo mohli urobiť inak, priznajte to. Takto je pravdepodobnejšie, že obaja vyjdete zo situácie s lepším pocitom.[14]

  • Napríklad povedzte: „Ďakujem za ospravedlnenie, naozaj som to potreboval počuť. A mrzí ma, že som zareagovala tak, ako som zareagovala, nemala som na teba takto vybuchnúť.“

Metóda 11 z 12:Poďakujte za sústrastnú správu, ak sa na to cítite.


Ak smútite, nemusíte nevyhnutne odpovedať. Ak však niekto pošle správu typu: „Je mi ľúto vašej straty“ alebo „Je mi veľmi ľúto, čo sa stalo“, je rozumné poslať mu rýchle potvrdenie, ak sa na to cítite. Môžete povedať napríklad niečo také: [15]

  • „Ďakujem za vaše sympatie.“
  • „Ďakujem, veľmi to pre mňa znamená.“
  • „Vážim si vaše milé slová.“
  • „Ďakujem, že ste tu boli.“

Metóda 12 z 12:Zavolajte im, ak si chcete pohovoriť vážnejšie.


  • Písanie textových správ nie je skvelé na dôležité rozhovory. Ak sa osoba ospravedlňuje za niečo celkom nepodstatné alebo ak nemáte veľa čo povedať v odpovedi, potom môže fungovať odpísanie rýchlej správy. Ak si však s nimi chcete pohovoriť od srdca, je lepšie im zavolať alebo to urobiť osobne.[16]

    • Môžete poslať správu, v ktorej napíšete niečo ako: „To, čo sa stalo včera, je trochu veľká vec a nechcem o tom hovoriť cez textové správy. Môžem vám zavolať?“
  • Odkazy