12 spôsobov, ako aktívne počúvať

Ak sa chcete zapojiť do hlbších rozhovorov, počúvanie s plnou pozornosťou vám pomôže lepšie pochopiť tému. Aj keď si myslíte, že ste už dobrý poslucháč, niekedy je ťažké nadviazať kontakt s druhou osobou. Našťastie existuje niekoľko vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste zostali sústredení na to, čo druhá osoba hovorí. Začneme niekoľkými tipmi o reči tela a prejdeme k veciam, ktoré môžete povedať, aby sa druhá osoba cítila vypočutá.

Metóda 1 z 12:Zbavte sa rozptýlenia.


PRÍDE ČOSKORO
Venujte druhej osobe plnú pozornosť, aby ste jej prejavili rešpekt. Keď sa chystáte viesť rozhovor, odložte telefón, vypnite televízor a nerozhliadajte sa po miestnosti. Odložte si všetko, na čom pracujete, aby ste neboli v pokušení vrtieť sa alebo stratiť pozornosť. Ak ste v hlučnej miestnosti, skúste sa presunúť na miesto, ktoré je trochu tichšie, aby ste sa vyhli hluku v pozadí.[1]

  • To platí aj pre mentálne rozptýlenie, ako je fixovanie sa na spôsoby rečníka alebo snívanie.
  • Stále je v poriadku viesť rýchle, neformálne rozhovory z druhej strany miestnosti, ale ak hovoríte dlhší čas, pohnite sa a postavte sa tvárou k hovoriacej osobe.

Metóda 2 z 12: Udržujte očný kontakt.


PRÍĎTE ČOSKORO
Pozerajte sa na druhú osobu, keď hovorí, aby vedela, že ste sústredení. Je v poriadku občas odvrátiť pohľad, ale snažte sa väčšinu svojej pozornosti sústrediť na tvár druhej osoby. Takto si vybudujete hlbšie spojenie a budete sa im venovať naplno.[2]

  • Vieme, že môže byť ťažké nadviazať očný kontakt, ak ste plachý alebo neistý, preto sa skúste zamerať na priestor medzi obočím alebo na ústa. Očný kontakt si môžete nacvičiť aj v zrkadle.[3]
  • V niektorých kultúrach je tabu a neslušné nadviazať dlhší očný kontakt. Naučte sa zvyky toho, s kým hovoríte, aby ste ho nevyvádzali z miery.

Metóda 3 z 12:Nakloňte sa k osobe.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Ak sa hrbíte a krížite ruky, pôsobíte nezaujato. Namiesto toho sa nakloňte bližšie k hovoriacej osobe, aby ste boli pozornejší a lepšie ju počuli. Ruky majte vbok, aby ste vyzerali otvorenejší a prijateľnejší k tomu, čo vám chce povedať.[4]

  • Počas rozhovoru si všímajte reč tela a upravte si postoj, ak si uvedomíte, že ste uzavretí.

Metóda 4 z 12:Usmievajte sa a prikyvujte.


PRÍĎTE ČOSKORO
Povzbuďte druhú osobu, aby pokračovala v rozprávaní, jednoduchými výrazmi tváre. Dávajte pozor na svoju mimiku, aby ste náhodou nevyvolali dojem, že ste nespokojní alebo znechutení. Namiesto toho ponúknite milý úsmev a prikývnite spolu s tým, čo hovorí, aby ste ukázali, že rozumiete tomu, čo hovorí. S trochou povzbudenia dosiahnete, že sa hovoriaci bude cítiť pohodlnejšie, keď sa otvorí a skutočne povie, čo má na srdci.[5]

  • Uistite sa, že vaša mimika zodpovedá tónu rozhovoru. Napríklad by ste sa pravdepodobne nemali usmievať, ak hovoríte o problémoch vo vzťahu alebo inej ťažkej téme.

Metóda 5 z 12: Krátke slovné afirmácie.


PRÍDE ČOSKORO
Povedanie niečoho ako „mmhmm“ alebo „Rozumiem“ vás udrží v kontakte. Ak nastane krátka prestávka, dajte osobe najavo, že ju počúvate, krátkou pozitívnou vetou. Dbajte na to, aby ste nehovorili cez osobu alebo ju neprerušovali. Druhá osoba pochopí, že ju chápete, a bude sa cítiť pohodlne, keď sa do rozhovoru pustíte hlbšie. Ďalšie veci, ktoré môžete skúsiť povedať, sú: [6]

  • „Dobre.“
  • „Pokračuj.“
  • „Ach?“
  • „Tak čo sa stalo?“

Metóda 6 z 12:Vyhnite sa posudzovaniu.


COMING SOON
Nechajte druhú osobu vyjadriť svoj názor, aby ste počuli jej pohľad. Aj keď s danou osobou úplne nesúhlasíte, nedovoľte, aby vaše osobné predsudky bránili tomu, čo hovorí. Namiesto toho, aby ste rečníka hrubo zhadzovali alebo presadzovali svoje názory, zachovajte si otvorenú myseľ a pokúste sa predstaviť si veci z jeho pohľadu. Zamerajte sa na ich pohľad na danú tému a nechajte ich opísať svoje myšlienky.[7]

  • Zbavte sa akýchkoľvek predpokladov, ktoré máte o danej téme, a pristupujte ku konverzácii so zvedavosťou. Týmto spôsobom môžete byť vystavení novým uhlom pohľadu, o ktorých ste predtým neuvažovali.
  • Skontrolujte reč tela osoby, či sa v nej skrývajú nejaké emócie, ktoré by mohla pociťovať. Napríklad, ak si osoba myslela, že ste sľúbili, že ráno urobíte domáce práce a neurobili ste ich, môže sa cítiť trochu rozrušená.

Metóda 7 z 12:Prestaňte premýšľať o tom, čo poviete ďalej.


COMING SOON
Premýšľanie o svojej strane rozhovoru vás viac rozptýli. Namiesto toho, aby ste čakali, kým na vás príde rad, vypnite tieto myšlienky, kým osoba neskončí rozprávať. Úplne počúvajte druhú osobu, kým už nebude mať čo povedať, aby ste mohli plne uvažovať o tom, čo k danej téme cíti.[8]

  • Snažte sa neupínať na to, ako zareagujete na nepodstatnú vec, ktorú osoba povie. Namiesto toho si vypočujte celú stranu rozhovoru, aby ste lepšie pochopili, z čoho vychádza.

Metóda 8 z 12:Nechajte ich dokončiť bez prerušovania.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Vyhnite sa prerušovaniu druhej osoby, aby ste nepôsobili nezdvorilo. Aj keď budete chcieť v danej chvíli poukázať na niečo, čo osoba hovorí, zadržte túto myšlienku, kým všetko nevysvetlí. Ak sa uprostred vety odmlčí, nechajte ju radšej zozbierať myšlienky a dokončiť, než aby ste jej vstupovali do reči. Keď prídeš v rozhovore na rad ty, zober do úvahy všetko, čo povedali, skôr než prednesieš svoje body.[9]

  • Snažte sa druhú osobu neunáhliť v tom, čo hovorí. Nechajte osobu prejsť detaily, ktoré chce prebrať, pretože môžu byť dôležité pre to, ako sa cíti.

Metóda 9 z 12:Kladenie otvorených otázok na objasnenie.


PRÍDE ČOSKORO
Povzbuďte osobu, aby hovorila viac, aby ste jej lepšie porozumeli. Otvorené otázky tiež ukazujú, že ste počúvali body, ktoré hovorili, a že máte skutočný záujem im porozumieť. Niektoré otázky, ktoré môžete vyskúšať, sú napríklad: [10]

  • „Čo ste tým mysleli?“
  • „Aké sú niektoré ďalšie možnosti?“
  • „Ako inak by ste to mohli vysvetliť?“
  • „Aké alternatívy ste zvažovali?“
  • Buďte opatrní pri používaní otázok typu „prečo“, pretože by mohli druhú osobu ešte viac zneistiť. Napríklad otázka „Prečo si myslíte, že?“ by mohlo vyznieť, že sa pýtate, ako sa cíti.[11]

Metóda 10 z 12: Zopakujte jeho pripomienky vlastnými slovami.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Zopakujte veci, ktoré povedali, aby ste sa uistili, že ste ich počuli správne. Nevadí, ak im úplne nerozumiete, pretože vás budú môcť opraviť, kým budete sumarizovať, čo povedali.[12]

  • Môžete napríklad povedať: „Uvidíme, či som to pochopil správne, si rozrušený, pretože som dnes ráno neumýval riad. Je to správne?“
  • Ako ďalší príklad môžete povedať: „Takže sa cítiš nahnevaný, pretože som si naplánoval tento víkend bez toho, aby som sa ťa opýtal. Chápem to správne?“

Metóda 11 z 12: Potvrdzujte pocity druhej osoby.


PRÍĎTE ČOSKORO
Prejavte im empatiu, aby ste ukázali, že vám na nich naozaj záleží. Otvoriť sa a skutočne sa o veciach porozprávať si vyžaduje veľa odvahy, preto dajte osobe najavo, že chápete jej emócie. Nevyjadrujte sa v obrane ani sa nesnažte spochybňovať, ale dajte jej najavo, že jej pocity sú oprávnené a opodstatnené. Nezáleží na tom, či s nimi úplne súhlasíte, ale stále to dáva človeku pocit, že vám na ňom záleží, a ukazuje, že ste počúvali, čo vám povedali.[13]
Dôveryhodný zdroj
Väčšie dobro v akcii
Iniciatíva vedeckého centra Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktorá propaguje vedecky podložené postupy pre zmysluplný život
Prejsť na zdroj

  • Mohli by ste napríklad povedať: „Úplne chápem, prečo vás táto situácia frustrovala.“
  • Ako ďalší príklad im môžete povedať: „Vnímam, že ste rozrušený, a to dáva úplný zmysel.“

Metóda 12 z 12: Vyhnite sa dávaniu rád.


  • PRÍDEJTE ČOSKORO
    Druhá osoba sa nemusí pýtať na riešenie svojho problému. Namiesto toho, aby ste sa snažili vyriešiť problém, ktorým osoba prechádza, buďte tam, aby ste ju vypočuli a potvrdili jej skúsenosti. Nemusíte im rozprávať o podobnej skúsenosti, ktorou ste si prešli, ani ponúkať pomoc, ak ju nehľadajú. Predtým, ako vyslovíte nejakú radu, uistite sa, že ste úplne pochopili ich perspektívu, a spýtajte sa ich, či hľadajú užitočné odpovede.[14]
    Dôveryhodný zdroj
    Väčšie dobro v akcii
    Iniciatíva vedeckého centra Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktorá propaguje vedecky podložené postupy pre zmysluplný život
    Prejsť na zdroj

    • Môžete napríklad povedať: „Rozumiem tomu, čo hovoríte. Môžem vám nejako pomôcť, alebo ste sa chceli len vyventilovať?“
  • Odkazy