12 spôsobov, ako prežiť sám

Či už žijete sami po prvýkrát, alebo ste už nejaký čas izolovaní od ostatných, byť sám môže byť mimoriadne zastrašujúce. Ak nebudete mať pri sebe nikoho, kto by vás podporil, môžete sa cítiť deprimovaní, vystrašení alebo zraniteľní. Našťastie neexistuje takmer nič, čo by ste nezvládli sami, ak si len vytvoríte správne myslenie a primerane sa pripravíte. Nikdy neviete – možno sa vám samota začne dokonca páčiť!

Metóda 1 z 12: Prijmite svoju slobodu.

PRÍDEJTE ČOSKORO
Byť sám môže byť skvelé! Urobte niekoľko jednoduchých krokov, ako je personalizácia vášho priestoru, časté pozývanie priateľov a vytvorenie harmonogramu upratovania a údržby vášho domova, aby bolo bývanie osamote zábavnejšie a menej stresujúce. Môžete si vytvoriť vlastné pravidlá a nemusíte sa pýtať nikoho iného, čo si myslí o vašej domácnosti.[1]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Láska & Tréner pre posilnenie postavenia
Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.

  • Jednou zo skvelých vecí na živote osamote je, že si môžete vytvoriť vlastné pravidlá. Ak chcete mať v obývačke namiesto gauča obrovské kreslo s fazuľovými vankúšmi alebo hojdaciu sieť, nikto vám nepovie, že nemôžete.

Metóda 2 z 12:Dodržiavanie rutiny.

COMING SOON
Snažte sa každý deň neleňošiť vo svojom dome. Namiesto toho sa každé ráno zobúdzajte približne v rovnakom čase a pred začiatkom dňa sa oblečte. Čím štruktúrovanejší bude váš život, tým menej sa budete cítiť osamelo, aj keď budete sami.[2]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Ak pracujete z domu, môže byť užitočné aspoň raz denne vyjsť z domu. Vyberte sa do kaviarne, prejdite sa po parku alebo si zabehnite po okolí, aby ste zmenili prostredie.

Metóda 3 z 12: Vyjdite z domu.

PRÍDE ČOSKORO
Prejdite sa vonku alebo sa prejdite autom. Aj keď sa nikam konkrétne nechystáte, už len to, že opustíte svoj domov, vám môže pomôcť cítiť sa lepšie. Ak túžite po spoločenskej interakcii, zájdite do kaviarne alebo obchodu s lahôdkami a niečo si zajedzte. Budete sa cítiť oveľa lepšie, ak strávite nejaký čas mimo svojho domova.[3]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Je tiež príjemné mať dôvod sa ráno obliecť. Aj keď nemáte plány na celý deň, skúste sa obliecť a vyraziť von z domu.

Metóda 4 z 12: Stretávanie sa s ostatnými.

PRÍĎTE ČOSKORO
Stretnite sa so starými priateľmi alebo si nájdite nových. Ak v okolí nikoho nepoznáte, pridajte sa k nejakému klubu alebo skupine, aby ste spoznali nových ľudí s rovnakými záujmami ako vy. Skúste zamieriť do miestneho komunitného centra alebo knižnice, aby ste zostali v kontakte s inými ľuďmi.[4]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Čím viac spoločenských kontaktov budete mať mimo svojho domova, tým ľahšie sa vám bude žiť samostatne.

Metóda 5 z 12:Spojte sa s ľuďmi online.

PRÍDE ČOSKORO
Rozprávajte sa s ostatnými, ktorí môžu byť ďaleko. Občas môžete osloviť svojich priateľov a členov rodiny na videochat alebo telefonát. Zostaňte v kontakte so svojimi priateľmi prostredníctvom sociálnych médií alebo online stretnutí cez Zoom. Aj keď ste fyzicky sami, môžete sa rozprávať s ľuďmi na webe.[5]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Spojenie s ľuďmi online je skvelý spôsob, ako bojovať proti akejkoľvek osamelosti, ktorú môžete pociťovať, najmä počas prázdnin.

Metóda 6
Metóda 6 z 12:Vydajte sa na dobrodružstvo sami.

PRÍDE ČOSKORO
Na to, aby ste sa zabavili, nemusíte so sebou brať nikoho ďalšieho. Chcete ísť na dovolenku do Mexika? Urobte to! Chcete si pozrieť nové múzeum, ktoré práve otvorili? Choďte do toho! Neobmedzujte sa v tom, čo môžete robiť, a buďte otvorení zábavným, novým zážitkom na vlastnú päsť.[6]

  • Ak máte obavy vyraziť von na vlastnú päsť, skúste so sebou nosiť paprikový sprej.

Metóda 7
Metóda 7 z 12:Zaujmite sa novým koníčkom.

PRÍDE ČOSKORO
Čo ste vždy chceli vyskúšať? Možno sa naučíte hrať na gitare alebo budete naozaj dobrí v plávaní na dlhé vzdialenosti. Nech je to čokoľvek, vložte do toho svoje srdce a naučte sa novú zručnosť. Zamestná vás to a obohatí váš život bez toho, aby ste mali okolo seba niekoho iného.[7]

  • Ak sa nakoniec zúčastníte kurzu, je to skvelý spôsob, ako spoznať nových ľudí!

Metóda 8
Metóda 8 z 12:Adoptujte si domáce zvieratko.

PRÍDE ČOSKORO
Štúdie ukazujú, že majitelia domácich zvierat sú šťastnejší a zdravší ako tí, ktorí ich nemajú. Ak sa cítite trochu osamelo, zvážte, či si nepožičiate psa alebo mačku, aby vám robili spoločnosť. Alebo si vyberte menšie zviera, napríklad škrečka, jaštericu alebo hada. Mať zviera, s ktorým sa môžete hrať a komunikovať, vám môže skutočne zlepšiť náladu, keď ste sami.[8]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Adopcia psa je tiež skvelý spôsob, ako sa dostať z domu. Väčšina psov potrebuje 1 až 2 prechádzky denne, takže budete musieť aspoň raz opustiť svoj domov.
  • Pozrite sa na miestne útulky pre zvieratá v okolí a dajte zvieratku bez domova jeho večný domov.

Metóda 9
Metóda 9 z 12: Vyzvite svoje osamelé alebo negatívne myšlienky.

PRICHÁDZA ČOSKORO
Keď ste sami, je ľahké osamieť. Ak zistíte, že máte o sebe negatívne myšlienky, pokúste sa ich vyvrátiť pozitívnymi. Alebo sa spýtajte sami seba, či máte nejaké dôkazy, že je to pravda. Napríklad: [9]

  • Ak si myslíte: „Vždy budem sám,“ spýtajte sa sami seba: „Ako to viem?? Môžem predpovedať budúcnosť?“
  • Ak si myslíte: „Ak som sám, musím byť nešťastný,“ spýtajte sa sami seba: „Mám, hoci? Alebo si môžem vážiť sám seba za to, aký som?“

Metóda 10 z 12:Rozptýľte sa, keď sa začnete cítiť osamelo.

PRICHÁDZA ČOSKORO
Môže sa to stať aj vám, a to je v poriadku. Ak existujú určité časové obdobia alebo činnosti, pri ktorých sa cítite osamelí, majte pri sebe niekoľko vecí na rozptýlenie. Ak sa napríklad pri príprave večere často cítite osamelo, počúvajte podcast alebo audioknihu. Takéto drobnosti vám môžu spríjemniť život na vlastnú päsť.[10]

  • Sviatky sú pre ľudí, ktorí sú sami, často veľmi ťažké. Ak je to váš prípad, skúste si vytvoriť vlastné tradície! Namiesto večere s rodinou by ste mohli ísť von na jedlo alebo si pozrieť nový film.

Metóda 11 z 12: Uistite sa, že ste v bezpečí.

PRÍĎTE ČOSKORO
Byť sám nemusí byť desivé. Uistite sa, že všetky vaše dvere a okná majú funkčné zámky, a keď sa začne stmievať, zapnite vonku svetlo na verande. Ak sa naozaj obávate, zvážte možnosť zriadiť pred domom bezpečnostnú kameru pre prípad, že by sa niečo stalo.[11]

  • Mohli by ste si tiež adoptovať veľkého psa a zoznámiť sa so svojimi susedmi ako dodatočnou obranou pred nebezpečenstvom.

Metóda 12 z 12:Zdravotné problémy riešte hneď, ako sa vyskytnú.

  • PRÍDE ČOSKORO
    Venujte pozornosť tomu, ako sa cítite. Ak začnete byť chorí alebo sa vám stane úraz, choďte k lekárovi a nechajte sa vyšetriť. Žiť na vlastnú päsť znamená, že si musíte mimoriadne dávať pozor na úroveň svojho zdravia, keďže v okolí nie je nikto iný.[12]

    • Platí to najmä vtedy, ak ste starší. Byť sám a trpieť vážnym zdravotným problémom môže byť nebezpečné.
  • Odkazy