12 spôsobov, ako prinútiť niekoho otravného, aby prestal rozprávať

Všetci sme to zažili – uviazli sme v nepríjemnej jednosmernej konverzácii s niekým, kto nevie pochopiť, že ju chcete jednoducho ukončiť. Našťastie existuje niekoľko dobrých spôsobov, ako sa z takéhoto problému dostať. V tomto článku sú uvedené užitočné stratégie odchodu, ktoré sú účinné bez toho, aby ste boli zbytočne hrubý na osobu, ktorá vás otravuje.

Metóda 1 z 12:Zdvorilo ich prerušte.


Prerušte ich tok skôr, než sa z neho stane nepríjemná prílivová vlna. Začnite jemne neverbálnymi signálmi: nadviažte očný kontakt a mierne pootvorte ústa, akoby ste chceli niečo povedať. Ak to nezaberie, zdvihnite ukazovák, aby ste naznačili, že chcete, aby sa rozhovor prerušil.[1]
Ďalej môžete skúsiť úplne zdvihnúť ruku v štýle základnej školy, ale namiesto toho môžete prejsť rovno k zdvorilému slovnému prerušeniu, ako napríklad:[2]

  • Vyžiadanie si ich povolenia na prerušenie – „Nebude vám vadiť, ak vám na chvíľu skočím do reči??“
  • Ospravedlnenie v rámci prerušenia – „Prepáčte, že vám skáčem do reči, ale naozaj by som tu chcel niečo povedať.“
  • nadviazanie na niečo, čo práve povedali – „Počkajte chvíľu, rád by som niečo dodal k tomu, čo ste práve povedali.“

Metóda 2 z 12: Presmerujte rozhovor.


Po tom, ako ich vyrušíte, urobte krok na posunutie alebo ukončenie rozhovoru. Ak si myslíte, že sa veci dajú zachrániť z nepríjemného územia, pokúste sa posunúť rozhovor novým smerom. Ak je však rozhovor jednoducho príliš otravný, nedá sa zachrániť a vy ho jednoducho potrebujete ukončiť, prejdite priamo od vášho zdvorilého prerušenia k jednej alebo viacerým stratégiám odchodu uvedeným v článku Tento článok.[3]

  • Lichotenie je jednou z najlepších stratégií na získanie kontroly nad rozhovorom. Napríklad: „Prepáčte, že sa do toho miešam, ale ten naozaj zaujímavý príbeh o vašom psovi ma prinútil premýšľať o mojej bývalej letnej práci ako psovod. Dovoľte mi, aby som sa s vami o tom podelil…“

Metóda 3 z 12:Jasné ukončenie rozhovoru.


Povedzte im, že rozhovor treba ukončiť bez toho, aby ste boli priamo hrubý. Namiesto toho, aby ste sa obávali, že keď niečo poviete, budete nezdvorilí, sústreďte sa na to, aby ste boli priami a úprimní čo najzdvorilejším spôsobom. Máte právo na svoje hranice v rozhovore a je v poriadku, ak ich uvediete bez toho, aby ste ich museli zdĺhavo vysvetľovať. Môžete povedať napríklad: [4]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • „Ďakujem, že ste sa so mnou rozprávali, ale teraz je čas, aby som sa išiel pomiešať na túto párty.“
  • „Nechcem byť nezdvorilý, ale musím vás tu zastaviť a vrátiť sa k tomu, čo som robil. Ďakujem za pochopenie.“
  • „Dúfam, že ti to nevadí, ale práve teraz nemám náladu na rozhovor. Možno inokedy. Vďaka.“

Metóda 4 z 12: Stanovte im časový limit.


Dajte im vopred najavo, že rozhovor sa musí skončiť za X minút. Táto stratégia vám umožní hneď na začiatku položiť základy pre zdvorilý, ale úprimný odchod. Hneď na začiatku rozhovoru im zdvorilo povedzte, aký majú časový limit, a potom ho dodržiavajte – buďte pomerne presní v určovaní času, ale nepozerajte na hodinky ani neodpočítavajte sekundy.[5]

  • Hneď keď začnú rozprávať, skúste povedať: „Len som vám chcel povedať, že mám len 2 minúty na rozhovor, potom sa už naozaj musím vrátiť k tejto práci, ktorá je v termíne.“ Keď uplynú približne 2 minúty, povedzte niečo ako: „Prepáčte, ale teraz sa musím vrátiť k svojej práci. Prajem vám pekné popoludnie.“

Metóda 5 z 12:Vymyslite si realistickú výhovorku.


Ak zdvorilá úprimnosť nie je možná, namiesto toho zdvorilo naťahujte pravdu. Vymyslieť si výhovorku nie je ideálna možnosť, ale je to rozumná alternatíva, ak nie ste schopní alebo ochotní povedať danej osobe priamo, že ju nemôžete počúvať. Keď sa vydáte touto cestou, nech je vaša výhovorka jednoduchá, priama a realistická a vyhnite sa zbytočným detailom.[6]

  • Môžete povedať napríklad niečo takéto: „Je mi to ľúto, ale naozaj musím odpovedať na telefonát môjmu poisťovaciemu agentovi skôr, ako sa ich kancelária na dnes zatvorí. Ďakujem za pochopenie.“
  • Alebo: „Je to trochu trápne, ale naozaj potrebujem navštíviť toaletu. Uvidíme sa neskôr.“
  • Alebo: „Sľúbil som mame, že sa popoludní zastavím, takže už naozaj musím ísť von. Prepáčte.“

Metóda 6 z 12: Nech vás zachráni priateľ.


Keď očakávate nepríjemnú konverzáciu, vyskúšajte túto plánovaciu stratégiu. Pred stretnutím so známym papalášom sa dohodnite s priateľom, že ak sa jeden z vás dostane do pasce, druhý vpadne, aby ho zdvorilo prerušil a zachránil ho z rozhovoru. Môžete sa rozhodnúť prísť s nejakým signálom – napríklad poškriabaním sa na hlave alebo nadviazaním očného kontaktu s kamarátom – alebo sa jednoducho spoľahnúť na to, že každý z vás bude pozorný.[7]

  • Váš priateľ môže napríklad vpadnúť a povedať niečo také: „Prepáčte, že vás vyrušujem, ale rád by som Daveovi predstavil svojho starého priateľa zo strednej školy, ktorý sa chystá odísť. Možno ťa zastihneme neskôr.“
  • Alebo: „Prepáčte, Dave, môžem si vás na chvíľu požičať? Naozaj potrebujem pomoc s vyriešením tohto pracovného listu.“

Metóda 7 z 12: Obmedzte pozitívnu spätnú väzbu.


Zdvorilá slovná alebo fyzická spätná väzba ich môže len povzbudiť. Znakom toho, že ste dobrý poslucháč, je, ak pravidelne poskytujete pozitívnu spätnú väzbu – drobnosti ako kývanie hlavou a slová „Ááá“ alebo „Hmm.“[8]
Žiaľ, tento zdvorilý zvyk môže otravnú osobu povzbudiť, aby ešte viac pokračovala v rozprávaní. Namiesto toho skúste dať najavo negatívnu (ale nie príliš hrubú) spätnú väzbu tým, že sa budete obzerať okolo seba, poškriabete sa na tvári, rýchlo sa pozriete na hodinky atď.

  • Možno si myslíte, že neposkytovanie spätnej väzby je správna cesta – teda sedieť alebo stáť s kamennou tvárou a neposkytovať pozitívnu ani negatívnu spätnú väzbu. Nanešťastie, niektorí ľudia považujú mlčanie a nedostatok fyzických náznakov za znak toho, že ste hlboko zamyslení a naozaj vás to zaujíma.
  • Vyvarujte sa priamej nezdvorilosti, napríklad hlasného zívania alebo pozerania na hodinky.

Metóda 8 z 12:Ignorujte otravných cudzích ľudí.


Môže sa to zdať neslušné, ale niekedy je to najlepšia stratégia. Ak idete po ulici a otravná osoba sa na vás začne bez pozvania rozprávať, môže byť najúčinnejšie ju jednoducho ignorovať. Toto funguje obzvlášť dobre, ak od nich môžete bez problémov odísť. Ak ste však s nimi uviazli na rovnakom mieste – napríklad v autobuse – možno im budete musieť slušne, ale jasne dať najavo, že nemáte záujem o rozhovor.

  • Ak chcete obmedziť pravdepodobnosť, že v autobuse narazíte na tento problém, noste slúchadlá.
  • Ide o podobnú stratégiu, ako sa vysporiadať so slovným urážaním (a nie len s otravným četovaním) od cudzích ľudí. Zvyčajne je najlepšie ich ignorovať, ak sa môžete zo situácie aj odstrániť, ale jasne im odpovedať, ak ste s nimi na čas „uviazli“.[9]

Metóda 9 z 12: Buďte úprimní k otravnému priateľovi.


Prejavte empatiu a na vysvetlenie problému použite výroky „ja“. Aj tí najlepší priatelia majú nepríjemné zvyky, ako napríklad rozprávať stále dookola, keď nechcete chatovať. Ak ide o opakujúci sa problém, nájdite si čas, aby ste sa o ňom porozprávali medzi štyrmi očami. Neobviňujte ich, neobviňujte ani neznevažujte – namiesto toho im prejavte empatiu a pochopenie. Používajte výroky „ja“, aby ste vysvetlili, ako vás ich správanie ovplyvňuje.[10]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis, ktorý sa zaoberá témami súvisiacimi s postupmi riadenia podnikov
Prejdite na zdroj

  • Napríklad: „Uvedomujem si, že je nepríjemné o tom hovoriť, ale mám problém zostať pozorný a zaujatý, keď hovoríte naozaj dlho, najmä keď mám veľa iných vecí na práci. Viem, že ti môžem otvorenejšie povedať, keď nie som k dispozícii na počúvanie – môžeme pracovať na celkovom zlepšení času našej konverzácie?“
  • Táto stratégia môže byť užitočná aj v prípade spolupracovníkov a rodinných príslušníkov.

Metóda 10 z 12:Vyhnite sa im, keď môžete.


Neobracajte svoj život naruby, ale urobte malé zmeny, aby ste sa im vyhli. Hoci je dôležité mať pripravené nejaké nástroje, ako sa zbaviť otravných hovorcov, vyhnúť sa v prvom rade nepríjemnej konverzácii je niekedy najlepšia stratégia. Ak môžete urobiť niekoľko jemných zmien vo svojej rutine, urobte ich. Ak si však vyhýbanie sa im vyžaduje veľké zmeny alebo nepríjemnosti, najlepšie je konfrontovať ich priamo, ale premyslene.[11]

  • Napríklad obedovanie v kancelárii o niečo skôr alebo neskôr vám môže pomôcť vyhnúť sa nepríjemnému rozprávaniu v prestávkovej miestnosti. Alebo ak sa medzi triedami v škole vyberiete trochu inou cestou, môžete sa vyhnúť ukecanej Cathy (alebo ukecanému Carlovi).

Metóda 11 z 12:Nechajte svoju myseľ blúdiť.


Toto skúste, ak ste s niekým uväznení a nepotrebujete počúvať. Všetci sme už zažili, že sa nám myseľ zatúlala, keď sme mali počúvať. Zvyčajne je to niečo, na čom chcete pracovať, aby ste mohli venovať väčšiu pozornosť, zapájať sa do komunikácie s ostatnými a zabrániť tomu, aby vám unikli dôležité informácie. Môže sa však hodiť, keď naozaj nepotrebujete počuť, čo niekto hovorí![12]

  • Ak napríklad cudzí človek v rade pri pokladni rozpráva o nejakej téme, ktorá sa vás vôbec netýka, pokračujte a nechajte svoju predstavivosť, aby vás preniesla niekam inam.

Metóda 12 z 12:Obmedzte kontakt na sociálnych sieťach.


  • Virtuálna interakcia ich môže viesť k tomu, že budú viac hovoriť v reálnom živote. Osoba, ktorá príliš veľa rozpráva osobne, vás môže príliš často kontaktovať aj prostredníctvom sociálnych médií alebo iných technických prostriedkov. Možno si myslíte, že dokážete uspokojiť ich „kvótu otravnej konverzácie“ virtuálne, ale pravdepodobne to budú brať ako znamenie, aby vás ešte viac prehovárali osobne. Namiesto toho zdvorilo obmedzte svoje interakcie, podobne ako to robíte osobne.

    • Napríklad pošlite správy typu „Je mi ľúto, teraz nemôžem chatovať“ alebo jednoducho z času na čas ignorujte ich príspevky.
    • Ak daná osoba neprijme vaše zdvorilé narážky, pokračujte a zrušte jej sledovanie, stlmte ju alebo ju zablokujte na rôznych sociálnych médiách a komunikačných platformách.[13]
  • Odkazy