12 spôsobov, ako si dávať väčší pozor na to, čo hovoríte

Zažili ste niekedy moment, keď ste sa počuli niečo povedať a okamžite ste si želali, aby ste to mohli vziať späť? Skôr či neskôr sa to stane takmer každému a zvyčajne sa to stane preto, že sme si nedali čas premyslieť, čo sa chystáme povedať. Naučiť sa premýšľať pred tým, ako začnete hovoriť, môže vyžadovať veľa cviku, ale nenechajte sa odradiť – časom sa môžete naučiť byť pri rozhovore s ľuďmi premyslenejší a rozvážnejší.

Metóda 1 z 12: Urobte si prestávku.


PRÍDE ČOSKORO
Zvyknite si počkať, kým niečo poviete. Je to ťažké a môže to vyžadovať veľa cviku, ale keď sa s niekým rozprávate, skúste počkať takt alebo dva, než niečo poviete. To vám dá čas premyslieť si, čo chcete povedať, namiesto toho, aby ste len tak niečo vypustili z úst.[1]
Odborný zdroj
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2020.
Keď to urobíte, často zistíte, že dokážete vymyslieť premyslenejšie odpovede pre ostatných a menej často si budete dávať nohu do úst.[2]
[3]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Skúste sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnuť, kým budete zvažovať, čo poviete ďalej, napr.

Metóda 2 z 12:Udržujte svoje posolstvo jednoduché.


PRÍDE ČOSKORO
Snažte sa počas rozhovoru nerozprávať. Majte na mysli konkrétny bod a držte sa ho. Takto budete mať väčšiu šancu povedať presne to, čo chcete, a ľudia jasne pochopia, čo máte na mysli. Ak máte tendenciu odbočovať od témy, je veľká šanca, že sa vaše posolstvo nestratí v množstve nepodstatných detailov.[4]

Metóda 3 z 12: Počúvajte viac.


PRÍDE ČOSKORO
Dajte ostatným ľuďom dostatok času na rozprávanie. Ak sa sústredíte len na to, čo sa chystáte povedať ďalej, nie je možné skutočne počuť, čo druhá osoba hovorí.[5]
Odborný zdroj
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 15 júl 2020.
Keď niekto iný hovorí, namiesto toho sa mu pozrite do očí a venujte mu plnú pozornosť. Keď sa podelia o to, čo chcú povedať, chvíľu sa zamyslite, než odpoviete.[6]

  • Vďaka tomu budete pôsobiť oveľa premyslenejšie a bude pre vás tiež jednoduchšie pochopiť názor druhej osoby. Keď sa dokážete vžiť do ich situácie, je menej pravdepodobné, že poviete niečo, čo si budete želať, aby ste nepovedali.[7]
  • Tiež sa vyhýbajte prerušovaniu ľudí. Nielenže to môže byť pre nich frustrujúce, ale je nemožné pochopiť ich pohľad, ak budete stále hovoriť cez nich.[8]

Metóda 4 z 12:Kladenie otvorených otázok.


PRÍDE ČOSKORO
Povzbudzujte ostatných, aby nadväzovali na to, čo hovoria. Ak v rozhovore niečomu nerozumiete alebo ak je niečo, o čom by ste chceli počuť trochu viac, položte druhej osobe doplňujúce otázky, aby ste sa dozvedeli viac. Vyhýbajte sa otázkam, na ktoré sa dá odpovedať „áno“ alebo „nie“ – dajte osobe priestor na rozpracovanie toho, čo hovorí. Nielenže im tým ukážete, že sa zaujímate o to, čo hovoria, ale pomôže to objasniť prípadné nedorozumenia.[9]

  • Keď lepšie pochopíte, čo niekto iný hovorí, pomôže vám to vytvoriť premyslenejšiu odpoveď.

Metóda 5 z 12:Nevnímajte nezhody ako výhru alebo prehru.


PRÍĎTE ČOSKORO
Snažte sa nezaujímať argumentačný postoj. Ak sa pustíte do rozhovoru s tým, že musíte „vyhrať“ vždy, keď s niekým nesúhlasíte, budete mať tendenciu pôsobiť bojovne.[10]
Zdroj experta
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 15 júl 2020.
To môže v skutočnosti viesť k tomu, že sa budete viac hádať a bude pravdepodobnejšie, že vyrieknete niečo, čo je zraňujúce alebo necitlivé. Namiesto toho sa snažte vnímať nezhody ako príležitosť podeliť sa o rôzne názory a učiť sa jeden od druhého.[11]

  • Ak máte napríklad so spolupracovníkom rozdielne názory na to, ako riešiť nejaký problém v práci, nechoďte na stretnutie s tým, že sa s ním budete rozchádzať. Namiesto toho majte otvorenú myseľ a uvažujte o tom, ako môžete vy dvaja spolupracovať a spoločne vyriešiť problém.[12]

Metóda 6 z 12:PREMÝŠĽAJTE, než niekoho skritizujete.


PRÍĎTE ČOSKORO
Použite túto skratku, aby ste si overili, čo sa chystáte povedať. Ak sa chystáte povedať niečo, čo by mohlo zraniť niečie city, zastavte sa a spýtajte sa sami seba: Je to pravdivé, užitočné, inšpirujúce, potrebné a láskavé?? Ak je odpoveď na niektorú z týchto otázok záporná, venujte niekoľko minút tomu, či to vôbec musíte povedať. Ak si stále myslíte, že je to dôležité, skúste si to v mysli preformulovať tak, aby to naozaj zapadalo do všetkých týchto kategórií.[13]

  • Ak si napríklad všimnete, že spolupracovník má problém niečo nájsť v kope papierov, môžete byť v pokušení povedať niečo ako: „Keby si bol organizovanejší, nemal by si také problémy.“ To môže byť pravda a možno si myslíte, že je to užitočné. Je však otázne, či je naozaj potrebné na to upozorňovať, a je nepravdepodobné, že by to pôsobilo inšpiratívne alebo láskavo.
  • Namiesto toho môžete povedať niečo ako: „Viete, nedávno som si na internete prečítal trik, ako si udržať papiere roztriedené, a vyskúšal som ho a naozaj mi funguje. Ak chcete, môžete sa neskôr zastaviť pri mojom stole a ja vám to ukážem.“

Metóda 7 z 12:Hovorte spôsobom, ktorý je v súlade s vašimi cieľmi.


PRÍĎTE ČOSKORO
Myslite dlhodobo namiesto toho, aby ste sa nechali unášať okamihom. Niekedy je lákavé povedať čokoľvek, čo nám napadne, najmä keď sme v horúcej konverzácii. To však môže spôsobiť, že stratíte zo zreteľa veci, ktoré sú pre vás skutočne dôležité. Aj keď vám napadne dokonale šikovná urážka, chvíľu si ju overte v porovnaní s týmito cieľmi – ak nesedí, buďte väčší človek a nechajte to tak.[14]

  • Ak ste napríklad ženatý, je pravdepodobné, že jedným z vašich dlhodobých cieľov je byť so svojím manželským partnerom šťastný. V takom prípade ich zhadzovanie alebo poukazovanie na ich nedostatky pravdepodobne nie je v súlade s týmto cieľom. Na druhej strane, možno budete potrebovať viesť chladný, rozumný rozhovor o niečom, čo vás trápi.

Metóda 8 z 12:Hovorte len dôležité veci.


PRÍDE ČOSKORO
Nehovorte len pre to, aby ste hovorili. Ak chcete, aby vás vnímali ako niekoho, kto hovorí opatrne, nezapájajte sa do rozhovoru, pokiaľ nemáte na srdci niečo naozaj hodnotné. Keď vás napadne nejaká myšlienka, venujte niekoľko okamihov tomu, aby ste zhodnotili, či má pre konverzáciu nejakú pridanú hodnotu.[15]
Zdroj experta
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s expertom. 15 júl 2020.
Ak to nejde, nechajte to tak a počkajte, kým vás nenapadne niečo podstatnejšie, čím by ste mohli prispieť.[16]

  • Ak napríklad niekto spomenie nejakú správu, nevyjadrujte sa o ňom len preto, že ste čítali ten istý článok. Namiesto toho sa na chvíľu zamyslite nad príbehom – budete pôsobiť oveľa premyslenejšie, ak vás napadne niečo, čo súvisí so širším záberom, napríklad skutočnosť, že od nástupu nového starostu do funkcie sa zvýšila miera kriminality.

Metóda 9 z 12:Neponáhľajte sa, aby ste vyplnili ticho.


PRÍDE ČOSKORO
Umožnite ostatným ľuďom vyplniť medzery v rozhovore. Ak vám je nepríjemné ticho, je lákavé vyhrknúť prvú vec, ktorá vás napadne, keď sa rozhovor zastaví. To však môže viesť k tomu, že náhodou poviete niečo nepremyslené alebo hlúpe. Namiesto toho sa uvoľnite a premýšľajte o tom, o čom ste práve hovorili. Ak máte niečo hodnotné, čo by ste chceli dodať, skočte do reči, ale ak nie, zistite, či namiesto toho nemá čo povedať druhá osoba.

  • Ak vás napadne nová téma konverzácie, je v poriadku, ak ju začnete odznova – nemusí to byť vždy druhá osoba, kto hovorí ako prvý. Majte na pamäti, že je v poriadku, ak si pri rozhovore s niekým doprajete chvíľu ticha na zamyslenie.[17]
  • Mlčanie je tiež dobrou voľbou, keď si jednoducho nie ste istí, čo povedať – často je lepšie nepovedať nič, ako povedať nesprávnu vec.[18]

Metóda 10 z 12: Vyhýbajte sa klebetám a negatívnym poznámkam.


PRÍDE ČOSKORO
Namiesto toho sa sústreďte na dobré veci na druhých. Vyhnite sa tomu, aby ste o ľuďoch hovorili spôsobom, ktorý ich znižuje. Aj keď o niekom počujete niečo zlé, nezdieľajte to s ostatnými. Klebetenie je jednoduchý spôsob, ako zraniť city ľudí, ale v skutočnosti môže poškodiť aj vašu povesť. Ľudia vám budú menej dôverovať, ak si budú myslieť, že budete hovoriť zle aj o nich.[19]

  • Na druhej strane, ak budete o druhých hovoriť pozitívne, môže to výrazne prispieť k vytvoreniu zdravého, povznášajúceho prostredia.[20]

Metóda 11 z 12:Pozor na mikroagresiu.


PRÍDE ČOSKORO
Myslite na skryté urážky a domnienky. Mikroagresie sú zdanlivo bezvýznamné poznámky, ktoré časom vytvárajú nepriateľské prostredie pre ľudí, ktorí sú zvyčajne marginalizovaní, ako sú farební, ženy a komunita LGBTQ+. Patria medzi ne veci ako komplimenty zo zadnej strany, jemné domnienky alebo frázy, ktoré majú korene v zaujatosti.[21]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Medzi mikroagresie patrí poukázanie na to, že farebná osoba je výrečná (čo naznačuje, že je na nej niečo jedinečné), povedanie transrodovej osobe, že nemôžete povedať, že je transrodová (čo vysiela signál, že jej hodnota je založená na tom, ako dobre prechádza), alebo požiadanie jedinej ženskej členky tímu, aby všetkým doniesla kávu.
  • Ak vás niekto upozorní, že ste urobili niečo urážlivé, vypočujte si ho s nadhľadom a s pokorou sa ospravedlňte. Takisto, ak nerozumiete, prečo to bolo urážlivé, nedajte tej osobe pocit, že je zodpovedná za to, aby vás poučila – prečítajte si o tom vo svojom voľnom čase alebo požiadajte niekoho iného, komu dôverujete, aby vám to vysvetlil.

Metóda 12 z 12:Pokračujte v pokusoch.


  • PRÍDEJTE ČOSKORO
    Nevzdávajte sa, ak sa vám to nepodarí hneď. Opatrné a premyslené rozprávanie si môže vyžadovať veľa cviku, najmä ak ste od prírody typ človeka, ktorý jednoducho povie, čo mu napadne. Aj keď však omylom vyrieknete niečo, čo ste nechceli, neznamená to, že sa nikdy nebudete môcť polepšiť. Len zostaňte odhodlaní robiť to lepšie – časom to pôjde ľahšie.[22]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy