13 jednoduchých spôsobov, ako hovoriť bez toho, aby ste niekoho urazili

Ak máte pocit, že konverzácie sú potenciálnym mínovým poľom a obávate sa, že niekoho neúmyselne urazíte, nie ste sami. Môže to byť obzvlášť ťažké, ak prednášate konštruktívnu kritiku a nechcete, aby sa dotyčná osoba cítila vašimi slovami zranená. Úcta a empatia k druhým vám pomôžu vyhnúť sa ich urážaniu.[1]
Ak sa vám stane, že poviete niečo urážlivé, úprimne sa ospravedlňte a buďte ochotní poučiť sa zo svojej chyby, aby ste ju už neopakovali.

Metóda 1 z 13:MYSLÍŠ, než začneš hovoriť.


Použite túto skratku, aby ste si naplánovali, čo poviete pred ťažkými rozhovormi. THINK je skratka, ktorá označuje 5 vecí, ktoré by mala obsahovať každá konštruktívna kritika: Pravdivá, užitočná, inšpirujúca, potrebná a láskavá. Ak to, čo chcete povedať, spĺňa všetkých 5 kritérií, je nepravdepodobné, že by to človeka, s ktorým hovoríte, zranilo.[2]

  • Môžete napríklad povedať: „Tvoje správy sú vždy bezchybné. Nanešťastie, vždy meškajú aspoň týždeň, a to zasekáva ostatné oddelenia. Čo môžem urobiť, aby som vám pomohol dostať ich načas?“
  • Ak vaše slová prinútia druhú osobu, aby sa vzchopila a priamo prevzala zodpovednosť za problém, svoju úlohu ste splnili. Bude menej pravdepodobné, že sa budú cítiť zranení alebo si budú myslieť, že sa na nich nespravodlivo zameriavate.

Metóda 2 z 13:Vyjadrite svoje JA, aby ste znížili obranyschopnosť.


Zamerajte sa na svoje vlastné presvedčenie namiesto poukazovania na druhú osobu. Keď má niekto pocit, že ho z niečoho obviňujete, jeho obrana sa pravdepodobne zvýši. Stáva sa to buď preto, že ste povedali niečo zraňujúce, alebo sa osoba obáva, že ju. Formulovanie vlastného pohľadu ponecháva priestor aj pre pohľad druhej osoby.[3]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Môžete napríklad povedať: „Cítim sa ohromený a uponáhľaný, keď mi dávate svoju správu na poslednú chvíľu.“ Porovnajte to so slovami: „Nikdy neodovzdáš svoju správu načas.“ Druhé tvrdenie skôr vyvolá v danej osobe pocit, že je napadnutá a začne sa brániť.
  • Po výroku „ja“ uveďte, čo chcete, aby sa stalo v budúcnosti. Môžete napríklad povedať: „Cítim sa ohromený a uponáhľaný, keď mi na poslednú chvíľu odovzdávate svoju správu. Ocenil by som, keby ste ju odovzdali aspoň o deň skôr, aby som mal čas zapracovať vaše údaje do správy oddelenia.“

Metóda 3 z 13: Vložte kritiku medzi pozitívne komentáre.


Povzbuďte druhú osobu komplimentmi, ktoré ju inšpirujú k tomu, aby sa posilnila. Ak niekomu poviete, čo robí správne, povzbudí ho to, aby urobil niečo navyše a napravil všetko, s čím by ste mohli mať problém. Zanecháte ich s pocitom, že sú schopní zlepšiť svoje výsledky.[4]

  • Môžete napríklad povedať: „Veľmi sa mi páčilo, ako ste sa vysporiadali s tým nepríjemným zákazníkom. V budúcnosti by som bol radšej, keby ste tieto situácie nechali riešiť manažéra. Si skvelý v merchandisingu a chcem, aby si sa na to zameral.“

Metóda 4 z 13:Namiesto poukázania na chybu požiadajte o zmenu.


Tento prístup umožňuje osobe vedieť, čo má v budúcnosti robiť. Poukazovanie na to, čo niekto urobil zle, často nie je potrebné. Čo je potrebné, je uistiť sa, že už neurobia tú istú vec, a často to môžete dosiahnuť bez toho, aby ste ich kritizovali za niečo negatívne, čo urobili.[5]

  • Môžete napríklad povedať: „Mohol by si v budúcnosti po skončení jedla upratať stôl v odpočinkovej miestnosti?“ Ak by ste to urobili, mohli by ste sa?“ Týmto spôsobom sa formuluje skôr ako žiadosť, než aby sa povedalo: „Musíš prestať po obede nechávať neporiadok v odpočinkovej miestnosti.“

Metóda 5 z 13:Kritizujte skôr správanie než osobnostné črty.


Ponúkanie konkrétnej, realizovateľnej spätnej väzby posilňuje osobu, aby ju zmenila. Dajte osobe niečo, na čom môže pracovať bez toho, aby ste urazili jej osobnosť alebo charakter. Obviňovanie osobnostnej črty je jednoduchým východiskom, ktoré danú osobu len zraní a váš problém nevyrieši.[6]

  • Ak máte napríklad zamestnanca, ktorý nekomunikuje dobre s ostatnými členmi svojho tímu, môžete povedať: „V budúcnosti by som uvítal, keby ste sa hneď ráno prihlásili u každého člena svojho tímu.“ Ak by ste sa rozhodli, že sa.“ To sa vám bude dariť oveľa lepšie, ako keď poviete, že nie ste tímový hráč.“

Metóda 6 z 13:Skôr pochváľte činy ako fyzické vlastnosti.


Pochváliť niekoho za niečo, čo nemôže ovplyvniť, môže byť urážlivé. Zamerajte sa skôr na veci, ktoré ľudia robia, a na rozhodnutia, ktoré robia, než na fyzické vlastnosti, s ktorými sa narodili. Keď niekoho pochválite za fyzické črty, môže to vyznieť, akoby ste ho objektivizovali, čo môže byť veľmi urážlivé.[7]

  • Ak sa vám napríklad páči jeden z baristov vo vašej pravidelnej kaviarni, môžete skôr pochváliť spôsob, akým vám pripravuje kávu, než jeho oči alebo vlasy.
  • Ak sa vám páči určitá fyzická vlastnosť, môžete to stále povedať! Zamerajte sa na niečo, čo daná osoba urobila a čo zvýrazňuje jej danú vlastnosť. Napríklad namiesto toho, aby ste niekomu povedali, že má pekné oči (s ktorými sa narodil a nemôže ich ovplyvniť), môžete povedať: „To tričko, ktoré máš na sebe, naozaj zvýrazňuje farbu tvojich očí.“

Metóda 7 z 13:Rešpektujte individualitu každého človeka.


Slová, s ktorými nemáte problém, môžu byť pre iných zraňujúce. Keď sa s niekým rozprávate, zvyčajne neviete, aké skúsenosti má alebo akou traumou si prešiel. Ak sa niekoho dotklo niečo, čo ste povedali, akceptujte to – nespochybňujte to ani ho kvôli tomu neurážajte.[8]

  • Myslite na to, aby ste niekomu neublížili. Ľudia si nosia jazvy po najrôznejších zlých skúsenostiach a nikdy neviete, kedy sa jednej z nich nechtiac dotknete. Keď to urobíte, priznajte, že ste si neboli vedomí ich citlivosti, ospravedlňte sa a pokračujte ďalej. Nezdržujte sa tým, ani netrvajte na tom, aby svoje pocity zdôvodňovali.
  • Predpokladajme napríklad, že ste biely človek, ktorý je zvyknutý hovoriť o ľuďoch iných rás ako o „menšinách“.“ Môžete sa stretnúť s niekým, kto trvá na tom, že „menšina“ je nesprávne, pretože farební ľudia sú v skutočnosti globálnou väčšinou, a uráža ho, že používate tento termín. Správnou reakciou je ospravedlniť sa a opýtať sa, ktorý výraz by ste mali použiť namiesto toho.

Metóda 8 z 13: Pýtajte sa ľudí priamo na ich identitu.


Zistite, aké výrazy používa každá osoba, namiesto toho, aby ste predpokladali. Zamerajte sa na to, ako by sa daná osoba opísala, a potom tieto výrazy dôsledne používajte, keď sa o nej zmieňujete. Tento prístup uznáva autonómiu a moc každej osoby definovať samu seba.[9]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Ak napríklad uvádzate rečníka, ktorý prednáša o rasových vzťahoch na pracovisku, môžete sa ho spýtať: „Ako by ste opísali svoju rasu?“ Ak by ste sa chceli opýtať, ako by ste opísali svoju rasu??“ Potom použite ich odpoveď v úvode.
  • Obmedzte svoje otázky na informácie, ktoré sú dôležité a relevantné pre danú situáciu. Ak ste v spoločenskom prostredí a ste zvedaví, pravdepodobne je v poriadku opýtať sa, ak to budete zľahčovať. Môžete napríklad povedať: „Som len zvedavý, ako by ste opísali svoju rasu?“
  • Keď sa pýtate na pohlavie, jednoducho povedzte: „Aké sú vaše zámená?“ Nepoužívajte slovné spojenie „preferované zámená“, vďaka ktorému to znie ako voľba alebo možnosť.[10]

Metóda 9 z 13:Chváľte primerane skutkom.


Ľudia sa cítia znevažovaní, ak ich hojne chválite za malé úspechy. Zvyčajne sa tento druh prehnanej chvály nesie v sebe predpoklad, že úspech je pre niekoho veľkou udalosťou kvôli jeho rase, pohlaviu alebo zdravotnému postihnutiu. Spýtajte sa sami seba, či by ste rovnakú mieru pochvaly poskytli, keby bol tento človek presne taký ako vy.[11]

  • Napríklad osoba so zdravotným postihnutím sa pravdepodobne urazí, ak ju pochválite za každodenné činnosti, ako je napríklad nákup potravín alebo cesta na poštu. Nepochválili by ste zdatného človeka za to, že si vybavil svoje záležitosti! Nechajte si pochvalu na úspechy, ktoré sú opodstatnené.
  • Rovnako tak niekomu, kto len žije svoj život a robí relatívne bežné veci, netreba hovoriť, že je úžasný alebo „inšpiratívny“, pretože žije so zdravotným postihnutím.

Metóda 10 z 13:Vyhnite sa vnucovaniu svojich pocitov iným.


Používajte neutrálne slová bez emocionálneho obsahu alebo negatívnych konotácií. Vo všeobecnosti platí, že povedať, že niekto „má“ nejakú chorobu alebo stav, je lepšie ako povedať, že ňou „trpí“. Najmä keď hovoríte o chronickom ochorení, ľudia sa zvyčajne len snažia žiť svoj život a nemusia mať pocit, že trpia zo dňa na deň.[12]

  • Podobne môže byť pre ľudí so zdravotným postihnutím urážlivé, ak ich nazvete „vozičkármi“ alebo „pripútanými na invalidný vozík“.“ Pre osobu so zdravotným postihnutím je jej pomôcka na mobilitu oslobodzujúca a umožňuje jej robiť samostatne veci, na ktoré by inak potrebovala pomoc.

Metóda 11 z 13:Prijímajte ľudí s otvorenou mysľou.


Ukážte, že ste ochotní vypočuť si iné myšlienky a názory. Nie každý s vami bude súhlasiť a nie je na tom nič zlé. Počúvaním a snahou pochopiť, prečo ľudia zmýšľajú tak, ako zmýšľajú, sa môžete dozvedieť niečo o sebe a o iných ľuďoch.[13]

  • Riskujete, že ľudí urazíte, keď ich hodnotu zredukujete na to, aký majú postoj k určitej otázke. Všetci ľudia sú však zložití a majú mnoho rôznych dôvodov, prečo rozmýšľajú tak, ako rozmýšľajú.
  • To neznamená, že s ním musíte súhlasiť, alebo sa dokonca tváriť, že áno. Ale môžete im prejaviť úctu tým, že ich budete počúvať a dáte im šancu vysvetliť svoj názor.

Metóda 12 z 13:Nepoužívajte niečiu identitu alebo stav ako urážku.


Niektoré slangové výrazy stavajú určitú identitu alebo stav do zlého svetla. Používanie výrazov súvisiacich s niečou identitou alebo stavom ako urážka alebo hanlivá poznámka marginalizuje a odcudzuje ľudí, ktorí sa takto identifikujú alebo majú takýto stav. Zvyčajne sa pri takomto používaní zdravotného stavu ako slangu tento stav redukuje na jeho najhoršie príznaky.[14]

  • Napríklad, ak je počasie nepredvídateľné, jednoducho to povedzte namiesto toho, aby ste povedali, že je „schizofrenické.“
  • V rovnakom duchu nepoužívajte diagnostikované zdravotné stavy ako skratku pre spoločné osobnostné črty. Toto používanie banalizuje daný stav a môže urážať ľudí s ním. Ak napríklad hovoríte o tom, že si veľmi potrpíte na organizáciu, nehovorte: „Som na to taký OCD.“

Metóda 13 z 13:Ospravedlňte sa, keď vás niekto vyzve alebo opraví.


  • Ak niekoho urazíte, poučte sa zo svojej chyby. Na to, aby sa niekto postavil za seba, keď ho urazí niečo, čo povedal niekto iný, je potrebná odvaha. Povedzte im, že vás to mrzí, že ste im nechceli ublížiť a že sa to už nikdy nestane.[15]

    • Netlačte na nich, aby sa dozvedeli podrobnosti, ani ich nežiadajte, aby vysvetľovali alebo zdôvodňovali svoje pocity. To, že ich vaše slová zraňujú, je všetko, čo potrebujete vedieť. Ak si nájdu čas na vysvetlenie toho, čo ste povedali zle, poďakujte im.
    • Môžete napríklad povedať: „Ďakujem, že ste ma vzdelávali.“ Môžete tiež povedať: „Ďakujem, že ste mi pomohli stať sa lepším človekom.“
  • Odkazy