13 jednoduchých spôsobov, ako zlepšiť sociálne zručnosti v dospelosti

Mnohí z nás si nemôžu pomôcť, ale keď sa chystáme na nejaké podujatie alebo prezentáciu, začínajú sa nám vkrádať nervy – takže nie ste sami, ak vás myšlienka na spoločenské situácie znepokojuje. Môže sa zdať, že je zložité sa v nich orientovať, ale určite je možné zlepšiť svoje sociálne zručnosti pravidelným cvičením a zmenou myslenia. Ak sa chcete cítiť menej nervózne pri rozhovoroch a lepšie sa rozprávať s ostatnými, máme pre vás rady a tipy.

Metóda 1 z 13:Pripravte si podnety na konverzáciu.


Ak budete mať v hlave niekoľko ľadoborcov, pomôže vám to vyhnúť sa trápnym momentom. Vytvorte si zoznam rôznych situácií – napríklad večierkov, práce alebo rande – a pre každú z nich si napíšte rôzne spôsoby začatia rozhovoru, ktoré si zapamätáte. Ak budete pripravení, môžete dobre začať a znížiť pravdepodobnosť, že vás niečo zaskočí alebo sa dostanete do slepej uličky. Namiesto toho, aby ste premýšľali nad tým, čo správne povedať, a rozčuľovali sa, budete pripravení.[1]

  • Na zoznam strán môžete napríklad napísať: „Čo vás sem priviedlo?“ alebo „Páči sa mi tvoje oblečenie, odkiaľ ho máš??“ alebo „Ako viete, že hostiteľ?“
  • Na pracovný zoznam by ste mohli napísať: „Na akých projektoch ste v poslednom čase pracovali?“ alebo „Na akom oddelení pracujete?“ alebo „Čo sa vám na práci tu najviac páči?“
  • Nemajte pocit, že musíte byť super múdri alebo hlbokí. Niekedy je jednoduchosť lepšia – koniec koncov, štartér konverzácie je len rozcvička.
  • Keď sa vám bude lepšie začínať konverzácia, môžete sa odkloniť od používania zapamätaných viet a byť spontánnejší, napríklad využiť bezprostrednú situáciu alebo osobu ako inšpiráciu.

Metóda 2 z 13:Kladenie otvorených otázok.


Otvorené otázky podnecujú k dlhším odpovediam. Namiesto kladenia otázok typu áno alebo nie, ktoré môžu viesť ku krátkym odpovediam a nepríjemnému mlčaniu, môžete klásť otvorené otázky, ktoré pomôžu udržať konverzáciu. Ľudia radi rozprávajú o sebe a rozprávajú príbehy, takže kladenie otvorených otázok vám nielen pomôže dozvedieť sa viac o vašom partnerovi v rozhovore, ale aj zabezpečí hladší priebeh rozhovoru.[2]

  • Napríklad namiesto otázky „Cestujete toto leto niekam??“, skúste sa opýtať: „Ako by vyzerala vaša ideálna letná dovolenka??“
  • Môžete tiež klásť doplňujúce otázky, aby ste signalizovali pokračujúci záujem o rozhovor a dokonca primiešali informácie o sebe. Napríklad namiesto toho, aby ste odpovedali len otázkou „Super!“ alebo „Vidím!“, skúste povedať: „Veľmi chcem ísť aj do Paríža! Ktoré miesta by boli vašimi hlavnými prioritami?“

Metóda 3 z 13:Zapojte sa do aktívneho počúvania.


Ukážte druhej osobe, že sa na ňu sústredíte. Namiesto premýšľania o tom, čo poviete, venujte plnú pozornosť slovám druhej osoby.[3]
Odborný zdroj
Nicolette Tura, MA
Expert na autentický život
Odborný rozhovor. 28 január 2020.
Existuje mnoho rôznych stratégií aktívneho počúvania, ale môžete začať tým, že zopakujete alebo zhrniete to, čo hovoria, označíte ich emócie a potvrdíte ich. Keďže ste si spolu vybudovali vzťah a dôveru, druhá osoba sa bude cítiť pohodlnejšie, keď s vami bude pokračovať v konverzácii a zdieľať informácie.[4]

  • Napríklad parafrázujte to, čo povedali, a odpovedzte: „Uistím sa, že som to správne pochopil…“ alebo „Tak to vyzerá, že…“
  • Označte ich emócie slovami: „Zdá sa, že vás to naozaj stresuje…“ alebo ponúknite potvrdenie slovami: „Veľmi si cením, že ste ochotný sa so mnou o to podeliť.“

Metóda 4 z 13:Skladajte ľuďom komplimenty.


Pochvala druhým ukazuje, že ste priateľský a sympatický. Tým, že svojmu partnerovi v rozhovore prejavíte uznanie, vytvoríte pozitívnejšiu atmosféru, ktorá zlepší priebeh komunikácie. Ešte lepšie je vyslovovať konkrétne komplimenty, ktoré naznačujú, že druhú osobu skutočne poznáte a že váš kompliment je úprimný.[5]

  • Ak ste napríklad v práci, povedzte svojmu spolupracovníkovi, že odviedol skvelú prácu pri prezentácii alebo že zvládol stresovú situáciu s pôsobivými schopnosťami riešiť problémy.
  • Povedzte niekomu, že má úžasný hudobný vkus alebo že vás dokáže rozosmiať.
  • Snažte sa vyhnúť prílišnému pochlebovaniu – môže to pôsobiť neúprimne alebo prehnane.

Metóda 5 z 13:Zapamätajte si mená ľudí.


Môže sa to zdať príliš jednoduché, ale ľudia sa vďaka tomu môžu cítiť výnimočne. Ľudia ocenia, keď si ich zapamätáte, a budú spokojnejší a otvorenejší budovaniu vzťahu s vami, ak ich nebudete musieť žiadať, aby zopakovali svoje meno. Nie sú pre vás len ďalšou tvárou v dave, ale niekým, koho naozaj chcete spoznať.[6]

  • Ak máte problém zapamätať si mená, skúste ich opakovať čo najčastejšie. Napríklad párkrát do úvodnej interakcie vhoďte jeho meno – a uistite sa, že ste si osvojili aj jeho výslovnosť.
  • Spojte ich meno s charakteristickým rysom tváre, aby ste si ho lepšie zapamätali, napríklad „Kevin s parádnym piercingom v priehradke“.“

Metóda 6 z 13:Používajte priateľský tón hlasu.


Urobte skvelý dojem srdečným tónom. Dajte partnerom v rozhovore najavo, že ste uvoľnení a dobre sa bavíte. Hoci je dôležité, čo hovoríte, spôsob, akým to hovoríte, môže mať rovnaký vplyv na zlepšenie priebehu konverzácie; nechcete pôsobiť nervózne alebo vystresovane. Zlepšením svojho prejavu môžete dosiahnuť, aby bol rozhovor otvorenejší a prirodzenejší.[7]

  • Aj keď sa necítite úplne uvoľnene, môžete prostredníctvom tónu hlasu predviesť sebavedomie. Čím viac to budete praktizovať, tým pohodlnejšie sa budete cítiť.
  • Medzi ďalšie spôsoby, ako zlepšiť hlasový prejav a vyvolať sebavedomie, patrí aj dodržiavanie tempa (inými slovami, spomaľte tempo, aby vaše slová boli údernejšie) a nahrádzanie dlhých slov krátkymi.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
    Prejsť na zdroj
  • Môžete si vopred nacvičiť simuláciu situácie, aby ste boli pripravení na skutočný rozhovor.

Metóda 7 z 13:Ukážte, že máte záujem prostredníctvom reči tela.


Reč tela môže vytvoriť pozitívnejší dojem. Je súčasťou neverbálnej komunikácie, ktorá je v spoločenských situáciách často rovnako dôležitá a zahŕňa širokú škálu vecí, od výrazov tváre až po gestá. Uvedomenie si reči tela počas konverzácie a jej prispôsobenie vám pomôže ukázať, že počúvate a zaujímate sa o rozhovor.[9]

  • Niektoré spôsoby, ako začať zlepšovať reč tela, sú správne držanie tela a udržiavanie vhodného očného kontaktu.[10]
    Zdroj experta
    Nicolette Tura, MA
    Expert na autentický život
    Odborný rozhovor. 28. januára 2020.
  • Môžete tiež použiť gestá, ako je ukazovanie a pokrčenie ramien.

Metóda 8 z 13:Vyjadrujte sa v skupinovom prostredí.


Naučte sa, ako sa orientovať v toku konverzácie. Aj keď je často ťažké dostať sa k vlastným slovám, začlenenie sa do skupinovej konverzácie vám poskytne neoceniteľné skúsenosti. Prijmite, že skupinová konverzácia môže byť nepredvídateľná a chaotická, nechajte sa unášať prúdom a skáčte do reči, keď môžete. Ak sa vám nepodarí dokončiť myšlienku alebo príbeh, skúste to nechať tak a prejsť k ďalšej téme so zvyškom skupiny.[11]

  • Popri tom získate aj viac praxe v monitorovaní vlastných emócií, napríklad ako zareagujete, ak vás niekto začne prehovárať.
  • Medzi ďalšie tipy na rozprávanie v skupinách patrí, aby vaše príbehy boli krátke a aby ste hovorili nahlas a sebaisto.

Metóda 9 z 13: Vžite sa do nových situácií.


Skúšanie nových vecí vám umožní rozprávať sa s väčším počtom ľudí. Pridajte sa k miestnemu klubu, navštevujte kurzy alebo oslovte ľudí, ktorí sú vaši známi, ale ešte nie celkom priatelia (napríklad spolupracovníci!).[12]
Odborný zdroj
Nicolette Tura, MA
Expert na autentický život
Rozhovor s odborníkom. 28. januára 2020.
Môže sa to zdať ako veľký krok mimo vašej komfortnej zóny, ale čím viac sa budete vyzývať k tomu, aby ste sa prezentovali, tým viac praxe a príležitostí na nadväzovanie priateľstiev si vytvoríte.[13]

  • V práci sa môžete ľudí spýtať, či nechcú zájsť na kávu, alebo im navrhnúť, aby sa po práci napili.
  • Ak ste sa presťahovali do novej lokality, prihláste sa na miestne kurzy maľovania v knižnici alebo sa cez víkendy zapojte do dobrovoľníckej práce.

Metóda 10 z 13:Hrajte rolové hry s ostatnými.


To vám môže pomôcť trochu si to pred udalosťou precvičiť. Ak nie ste pripravení zvládnuť spontánne rozhovory, môžete získať viac praxe v štruktúrovanom prostredí tým, že si ich najprv zahráte. Prizvite si priateľa, člena rodiny alebo odborníka a preberte všetky scenáre, z ktorých máte obavy, kým sa nebudete cítiť istejšie vo svojich schopnostiach. Na hraní rolí je skvelé to, že ak niečo pokazíte alebo zakopnete, môžete sa jednoducho vrátiť a skúsiť to znova.[14]

  • Pri hraní rolí si môžete precvičiť čokoľvek, čo chcete! Môžete si napríklad nacvičiť začatie alebo ukončenie rozhovoru, skákanie do skupinovej konverzácie alebo zmenu témy.
  • Môžete si tiež vymyslieť iné prostredie, napríklad pracovisko alebo večeru.

Metóda 11 z 13:Rozvíjať sebavedomie.


Identifikácia a regulácia emócií vám môže pomôcť pri vedení rozhovorov. Byť si vedomý sám seba znamená, že viete, ako majú vaše emócie tendenciu fungovať v rôznych situáciách. Keď budete mať tieto informácie, budete môcť reagovať v správnom čase a správnym spôsobom. To vám môže pomôcť predvídať a zmierniť spoločenské ťažkosti.[15]

  • Napríklad môžete mať tendenciu rozčúliť sa, ak niekto hovorí cez vás, čo spôsobí, že sa na vás vrhne alebo vyriekne niečo nevhodné. Ak sa však zlepšíte v rozpoznávaní tejto tendencie, budete ju vedieť zvládnuť tak, že sa v danom momente upokojíte.
  • Prípadne, ak predpokladáte situáciu, v ktorej by vás mohli veľa prehovárať, môžete sa rozhodnúť, že sa budete držať ďalej, aby ste zabránili akejkoľvek možnosti, že budete zle reagovať.
  • Jedným z nápadov na rozvoj sebauvedomenia je písanie denníka, aby ste lepšie spoznali sami seba.[16]

Metóda 12 z 13: Precvičovanie empatie.


Vystúpte z vlastnej hlavy a zvážte, ako sa môžu cítiť ostatní. Čím viac budete na rovnakej vlne ako ostatní, tým lepšie budete vedieť sociálne reagovať, pretože pochopíte, odkiaľ prichádzajú, napríklad či sa cítia pohodlne alebo úzkostlivo. Empatia vám tiež pomôže lepšie pochopiť, ako môže niekto reagovať na určitú situáciu. Výsledkom je, že ak ste empatickí, budete schopní zistiť, ktoré spôsoby by mohli byť najlepšie na vyjadrenie vašich myšlienok alebo riešenie konfliktov.[17]

  • Empatia môže byť dôležitá na pracovisku, napríklad keď potrebujete pochopiť, ako sa cíti spolupracovník alebo ako riadiť tímový projekt.
  • Jedným z cvičení na budovanie empatie je premýšľanie o emočných reakciách niekoho. Ak je napríklad váš partner v poslednom čase smutný, spýtajte sa, čím môže prechádzať, namiesto toho, aby ste jeho emocionálny stav považovali za samozrejmosť. Bola práca ťažká? Deje sa niečo osobné?[18]
  • Empatiu si môžete precvičiť aj počas rozhovorov. Zamerajte čo najväčšiu časť svojej pozornosti na druhú osobu a prikývnite, aby ste prejavili porozumenie. Zopakujte jej slová vlastnými slovami alebo sa pýtajte otázky, aby ste sa uistili, že ste presne pochopili, čo hovorí.[19]

Metóda 13 z 13:Podporujte pozitívne myslenie.


  • Vyvráťte svoje negatívne myšlienky, aby ste znížili svoju úzkosť. Ak máte problém so sociálnou úzkosťou, práca na svojich vnútorných myšlienkach vám môže pomôcť, aby ste sa necítili tak ohromení svojimi sociálnymi zručnosťami. Namiesto toho, aby ste sa predvolene riadili najhoršími scenármi alebo predpokladali, že niečo pokazíte, uvedomte si, že situácia nie je pevne daná a že môžete absolútne odviesť skvelú prácu alebo sa oproti minulému obdobiu zlepšiť.[20]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj

    • Ak ste napríklad nervózni z nadchádzajúceho prejavu, nevychádzajte z myšlienky: „Úplne to pokazím.“ Namiesto toho si položte otázku: „Viem s istotou, že to pokazím??“
    • Podobne sa počas rozhovorov nenechajte uniesť vlastnou hlavou. Vaše nervy sa môžu zdať očividné, ale pravdepodobne sú menej viditeľné, ako si myslíte. Ak sa trochu potknete, neznamená to, že si to ostatní všimnú, alebo že si o vás budú myslieť niečo zlé, aj keď si to všimnú.
  • Referencie: