13 spôsobov, ako byť nápomocný

Je to dobrý pocit pomáhať druhým, či už pomáhate doma, v práci alebo v škole. A štúdie ukazujú, že keď urobíte niečo pekné pre niekoho iného, nepomôže to len jemu – dáva to zmysel aj vášmu životu, čo môže zvýšiť vaše celkové šťastie a pohodu.[1]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj
Ak sa túžite stať nápomocnejším človekom, môžete začať meniť životy iných len niekoľkými jednoduchými krokmi.

Metóda 1 z 13:Hľadajte príležitosti na pomoc.


PRÍDE ČOSKORO
Náhodné prejavy láskavosti môžu človeku skutočne rozjasniť deň. Rozhliadnite sa okolo seba a hľadajte veci, ktoré je potrebné urobiť, či už ste doma, v škole, v práci alebo na návšteve u priateľa. Namiesto toho, aby ste čakali, kým vás niekto požiada, prevezmite iniciatívu a urobte to![2]

  • Mohli by ste napríklad vyniesť odpadky, upratať po jedle alebo umyť auto skôr, než o tom niekto niečo povie.

Metóda 2 z 13:Spýtajte sa, čo môžete urobiť, ak si nie ste istí.


PRÍDE ČOSKORO
Niekedy je najlepšie zistiť, čo je potrebné, skôr než sa do toho pustíte. Nepredpokladajte vždy, že viete, čo niekto chce alebo potrebuje, najmä ak rieši ťažkú situáciu. Možno potrebujú pomoc pri vybavovaní záležitostí alebo sa len chcú porozprávať o tom, ako sa cítia. Stačí povedať niečo ako: „Môžem vám nejako pomôcť??“[3]

  • Ak sa osoba zdráha pomenovať niečo konkrétne, skúste urobiť niekoľko jemných ponúk. Napríklad: „Ak chceš, mohol by som odbehnúť a doniesť ti obed,“ alebo „Pomohlo by, keby sa tu upratalo, kým si pôjdeš na chvíľu oddýchnuť?“ Ak by ste chceli, môžete sa?“ Nebuďte však dotieraví, ak stále hovoria nie.

Metóda 3 z 13:Buďte aktívnym poslucháčom.


PRÍDE ČOSKORO
Keď ide o to byť nápomocný, kľúčom je dobrá komunikácia. Keď vám niekto hovorí o tom, čo chce alebo potrebuje, snažte sa skutočne pochopiť, čo hovorí, namiesto toho, aby ste to len pasívne prijímali. Dávajte signály, že dávate pozor, napríklad prikývnutím a slovami ako „Áno“ alebo „Počujem ťa“.“ Môžete tiež preformulovať to, čo práve povedali, aby ste sa uistili, že tomu rozumiete.[4]

  • Povedzte napríklad niečo také: „Zdá sa, že ste preťažený, keď sa snažíte dokončiť všetky tieto projekty sám, a pomohlo by vám, keby vám niekto jeden z nich zobral z rúk. Je to správne?“
  • Môžete tiež požiadať o vysvetlenie, ak niečomu nerozumiete. Napríklad: „Môžete mi povedať viac o probléme, ktorý máte so súbormi? Tomu som celkom nerozumel.“
  • Niekedy môže byť už len samotné počúvanie obrovskou pomocou!

Metóda 4 z 13:Ponúknite sa, že budete nablízku, keď bude ťažko.


PRÍĎTE ČOSKORO
Už len prítomnosť môže byť veľkou pomocou. Ak poznáte niekoho, kto čelí ťažkej situácii, spýtajte sa, či by chcel, aby ste išli s ním. Môžete napríklad ponúknuť, že pôjdete s členom rodiny na stresujúce lekárske vyšetrenie, alebo sa len tak stretnete s priateľom, ktorý prežíva ťažký rozchod.[5]

  • Povedzte niečo ako: „Chceš, aby som sa k tebe pripojil, keď dnes pôjdeš na kontrolu??“ alebo „Viem, že v poslednom čase to bolo ťažké. Chceš, aby som k tebe popoludní na chvíľu prišiel??“
  • Aj keď toho v skutočnosti veľa nerobíte, vaša prítomnosť môže byť pre blízkeho človeka v ťažkom období naozaj upokojujúca.

Metóda 5 z 13:Stanovte si každodenný zámer pomáhať.


PRÍDE ČOSKORO
Keď konáte so zámerom, ľahšie si vytvoríte nové návyky. Namiesto toho, aby ste si len povedali, že odteraz budete viac nápomocní, stanovte si nejaké konkrétne ciele. Snažte sa to robiť dôsledne každý deň, aby sa to stalo súčasťou vašej rutiny.[6]

  • Vaše ciele nemusia byť obrovské, najmä keď začínate. Mohli by ste si napríklad povedať: „Dnes pomôžem mame s domácimi prácami. Ponúknem sa, že po raňajkách umyjem riad.“
  • Ak to pomôže, zapíšte si svoje zámery do plánovača alebo textového dokumentu. Môžete si dokonca nastaviť pripomienku na telefóne.

Metóda 6 z 13:Začnite si viesť denník ústretovosti.


PRÍDE ČOSKORO
Písanie denníka vás môže inšpirovať a motivovať k ďalšej pomoci. Použite svoj denník akýmkoľvek spôsobom, ktorý je pre vás užitočný. Môžete si napríklad zapisovať nápady, ako byť nápomocnejší, zapisovať si konkrétne ciele a pripomienky alebo si viesť záznamy o užitočných veciach, ktoré už robíte.[7]

  • Je ľahšie vytvoriť si nové návyky, ak máte pre ne jasné dôvody. Skúste si napísať zoznam dôvodov, prečo chcete byť užitočnejší. Napríklad: „Byť nápomocný dá môjmu životu zmysel“ alebo „Byť nápomocnejší zlepší moje vzťahy s ostatnými“.“

Metóda 7 z 13:Naplánujte si konkrétny čas na pomoc.


PRÍĎTE ČOSKORO
Keď ste zaneprázdnení, je ťažké nájsť si čas na to, aby ste robili veci pre druhých. Ak chcete pomôcť, ale nie ste si istí, kedy sa vám to podarí, sadnite si a pozrite sa na svoj rozvrh. Zistite si, kedy máte trochu voľného času – aj keby to bolo len 10 alebo 15 minút – aby ste každý deň urobili niečo užitočné. Ak budete mať takúto štruktúru, bude pre vás jednoduchšie sústrediť sa na to, čo je pre vás skutočne dôležité, napríklad na pomoc druhým.[8]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Môžete si napríklad každé popoludnie vyhradiť 20 minút na to, aby ste pomohli svojmu súrodencovi s domácimi úlohami.

Metóda 8 z 13:Buďte pozitívnym ovplyvňovateľom.


PRÍDE ČOSKORO
Buďte dobrým príkladom pre ľudí okolo seba. Keď ste k druhým láskaví, vytvára to vlnový efekt. To znamená, že máte moc urobiť svoju komunitu lepšou už len tým, že budete sami sebou! Keď komunikuješ s ostatnými, snaž sa byť láskavý, zodpovedný a úctivý. Možno ich to inšpiruje k tomu, aby sa vám odvďačili.[9]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydáva vedecké centrum Greater Good Science Center na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Existuje mnoho malých spôsobov, ako byť dobrým príkladom pre ostatných. Môžete sa napríklad snažiť byť zdvorilí k pokladníčke v obchode s potravinami alebo sa vynasnažiť niekomu zložiť úprimný kompliment.
  • Pozitívny vplyv môžete mať aj tým, že budete konať spoločensky zodpovedne. Napríklad počas pandémie COVID choďte príkladom tým, že budete nosiť masku a dodržiavať pravidlá spoločenského odstupu.

Metóda 9 z 13:Dobrovoľnícky venujte svoj čas.


PRÍDE ČOSKORO
Vyhľadajte vo svojej komunite organizácie, ktoré potrebujú pomocnú ruku. Byť nápomocný znamená viac než len starať sa o ľudí, ktorých poznáte. Svoj čas alebo zručnosti môžete ponúknuť aj charitatívnym organizáciám, servisným organizáciám alebo školám vo vašom okolí. Informujte sa v organizáciách, ktoré podporujú ciele, na ktorých vám záleží, či môžete niečo urobiť.[10]

  • Môžete napríklad dobrovoľne čítať deťom v miestnej knižnici, tráviť čas so zvieratami v neďalekom útulku alebo uskutočňovať zbierky finančných prostriedkov pre charitu, ktorú podporujete.
  • Ak máte nejaké špeciálne schopnosti, nájdite spôsob, ako ich využiť! Ak ste napríklad matematik, môžete ponúknuť doučovanie detí na základnej škole vo vašom okolí.

Metóda 10 z 13: Darujte peniaze alebo veci na charitu.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Preskúmajte charitatívne organizácie a zistite, aký druh darov potrebujú. Darovanie na charitu je skvelý spôsob, ako pomôcť ľuďom, ktorí to najviac potrebujú. Keď nájdete charitatívnu organizáciu, ktorá podporuje vec, ktorá vás zaujíma, pozrite si jej webovú stránku alebo jej zavolajte a zistite, aké sú možnosti darovania.[11]

  • Mnohé charitatívne organizácie uprednostňujú získanie hotovosti pred prijatím predmetov. Predtým, ako darujete tovar, napríklad konzervy alebo oblečenie, skontrolujte, či je skutočne žiadaný.[12]
  • Pred darovaním si overte povesť potenciálnej charitatívnej organizácie na webovej stránke zameranej na sledovanie charitatívnych organizácií, ako je napríklad BBB Wise Giving Alliance, Charity Navigator alebo Charity Watch. Takto budete vedieť, či váš dar naozaj poputuje k ľuďom, ktorí ho potrebujú.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Spotrebiteľské správy
    Nezisková organizácia, ktorá sa venuje ochrane spotrebiteľov a testovaniu výrobkov
    Prejsť na zdroj

Metóda 11 z 13:Uistite sa, že vaša pomoc je žiadaná.


PRÍDE ČOSKORO
Vtieravosť pri poskytovaní pomoci môže spôsobiť viac škody ako úžitku. Skôr ako niekomu pomôžete, zastavte sa a zamyslite sa. Aj keď vyzerajú, že majú problémy, možno chcú byť v skutočnosti sami – alebo nechcú takú pomoc, akú si myslíte, že potrebujú. Keď máte pochybnosti, vždy je lepšie sa opýtať!

  • Ak vám napríklad niekto hovorí o ťažkom období, ktorým prechádza, nepredpokladajte, že chce radu alebo hľadá spôsob, ako veci napraviť. Namiesto toho, aby ste skákali do reči s radami, spýtajte sa niečo ako: „Môžem pre vás niečo urobiť, alebo sa len chcete vyventilovať??“[14]
  • Buďte obzvlášť citliví, keď sa snažíte pomôcť ľuďom so zdravotným postihnutím. Pred poskytnutím pomoci sa vždy opýtajte, pokiaľ danú osobu nepoznáte a neviete, že chce vašu pomoc.[15]

Metóda 12 z 13:Požiadajte o skutočnú spätnú väzbu.


PRÍDE ČOSKORO
Konštruktívna kritika a spätná väzba vám môžu pomôcť byť nápomocnejší. Ak robíte niečo pre druhého človeka, občas sa mu ozvite. Spýtajte sa, či je niečo, čo by chceli, aby ste urobili inak, alebo či to, čo robíte, je pre nich skutočne užitočné. Vezmite si ich odpoveď k srdcu a pamätajte na ňu, keď im nabudúce podáte pomocnú ruku.[16]

  • Môžete sa napríklad spýtať svojho partnera: „Bolo by užitočné, keby som ti naďalej nosil obedy do práce? Je niečo iné, čo chcete, aby som nabudúce uviedol?“

Metóda 13 z 13:Ak ste preťažení, zabezpečte si zálohu.


  • PRÍDE ČOSKORO
    Niekedy jednoducho nemôžete niekomu poskytnúť pomoc, ktorú potrebuje. Ak máte pocit, že vám to prerastá cez hlavu alebo že pomoc, ktorú ste poskytovali, nie je dostatočná, je úplne v poriadku, ak získate ďalšiu podporu. Nebojte sa požiadať priateľa, blízkeho človeka alebo inú dôveryhodnú osobu o pomoc, alebo dokonca o odbornú pomoc.

    • V niektorých prípadoch je dôležité, aby sa zapojil profesionál. Ak sa napríklad obávate, že niekto, koho máte radi, má psychickú krízu, najlepšie by bolo povzbudiť ho, aby navštívil lekára alebo poradcu.[17]
    • Ak si myslíte, že riešite núdzovú situáciu, neváhajte zavolať 911 alebo miestne číslo tiesňového volania. Nesnažte sa to zvládnuť sami!
    • Ak ste dieťa alebo tínedžer, obráťte sa na rodiča, učiteľa alebo iného dôveryhodného dospelého, ak potrebujete pomoc a radu.
  • Referencie