13 spôsobov, ako prekonať žiadostivosť

Je úplne normálne prežívať žiadostivosť alebo sexuálnu túžbu. Vaše pocity môžu byť zamerané na konkrétnu osobu alebo vás môžu priťahovať činnosti, ako je masturbácia alebo sledovanie pornografie. Niekedy však tieto túžby môžu byť ohromujúce alebo nechcené. Ak sa jednoducho nemôžete zbaviť týchto nepríjemných myšlienok a pocitov, nebojte sa – existujú veci, ktoré môžete urobiť, aby ste ich zvládli. Ak sa vám nedarí vyrovnať sa s tým samostatne, môže vám pomôcť lekár alebo poradca.

Metóda 1 z 13:Nastavte si hranice.


PRÍDE ČOSKORO
Vyhýbanie sa pokušeniam vám môže pomôcť zvládať vaše túžby. Ak vás napríklad láka pozerať porno vždy, keď ste na počítači, stiahnite si aplikáciu alebo rozšírenie prehliadača, ktoré zablokuje lákavé webové stránky. Alebo ak bojujete so sexuálnymi pocitmi voči konkrétnej osobe, obmedzte, ak je to možné, koľko času s ňou trávite.[1]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Zverejnenie vašich aktivít môže sťažiť podľahnutie sexuálnym nutkaniam. Skúste napríklad používať počítač na verejnom mieste, ako je lavička v parku alebo kaviareň, namiesto toho, aby ste boli sami vo svojej izbe.
  • Ak idete von do baru alebo na pláž, vezmite si so sebou priateľa, ktorý vás môže rozptýliť a zamestnať, aby ste nepozerali po ľuďoch.
  • Ak túžite po konkrétnej osobe, vyhýbajte sa kontrole jej sociálnych médií alebo činnostiam, ktoré majú upútať jej pozornosť.[2]
    Odborný zdroj
    Jan & Jillian Yuhas
    Vzťahoví kouči & Odborníci na hranice
    Rozhovor s odborníkom. 19. augusta 2021.

Metóda 2 z 13: Vytvorte si zoznam dôvodov, prečo odolať.


PRÍDE ČOSKORO
Jasné definovanie vašich hodnôt môže posilniť vaše odhodlanie. Keď si stanovíte nejaký cieľ – či už je to zdravšie stravovanie alebo lepšie odolávanie sexuálnemu pokušeniu – pomôže vám, ak budete mať jasnú predstavu, prečo to robíte.[3]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj
Napíšte si hlavné dôvody, prečo je pre vás prekonanie žiadostivosti dôležité, a prečítajte si ich vždy, keď budete cítiť, že vaše odhodlanie začína upadať. Medzi vaše dôvody môžu patriť napríklad tieto veci:

  • „So sexom chcem počkať, kým sa nevydám, pretože sexuálna intimita je pre mňa posvätná a výnimočná.“
  • “ Snažím sa odolať pokušeniu, pretože chcem byť verný svojmu manželovi.“
  • „Sebadisciplína je dôležitou súčasťou môjho duchovného presvedčenia. Chcem prekonať žiadostivé myšlienky, aby som zlepšil svoj vzťah s vyššou mocou.“
  • „Nechcem, aby moje nežiaduce sexuálne nutkania a správanie poškodili moje vzťahy alebo spôsobili problémy v mojom profesionálnom živote.“

Metóda 3 z 13:Identifikujte svoje spúšťače.


COMING SOON
Pochopenie vašich túžob uľahčuje ich kontrolu. Nabudúce, keď zažijete pocity žiadostivosti, premýšľajte o tom, čo sa deje. Napríklad, máte viac neželaných sexuálnych myšlienok, keď ste v strese alebo sa nudíte?[4]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
A čo keď ste v blízkosti určitých ľudí alebo na určitých miestach (napríklad na pláži alebo v bare)?? Napíšte si zoznam vecí, ktoré zrejme vyvolávajú tieto nežiaduce myšlienky a pocity, a zapíšte si niekoľko nápadov, ako sa s týmito spúšťačmi vysporiadať.

  • Ak si napríklad uvedomíte, že tieto žiadostivé myšlienky sa objavujú častejšie, keď sa nudíte, hľadajte spôsoby, ako zamestnať svoju myseľ. Skúste počúvať hudbu alebo zábavný podcast, kým robíte nudné úlohy, napríklad skladáte bielizeň.
  • Možno si uvedomíte, že sexuálne myšlienky alebo správanie používate na zvládanie stresu. Stanovte si zámer nájsť nové metódy zvládania a vytvoriť si zdravšie návyky.

Metóda 4 z 13:Nájdite si zdravé spôsoby, ako sa zamestnať.


PRÍDE ČOSKORO
Vypustite paru a rozptýľte sa zábavnými koníčkami a aktivitami. Nabudúce, keď sa začnete zaoberať sexuálnymi myšlienkami, choďte si zabehať alebo zavolajte priateľovi a porozprávajte sa. Môžete tiež robiť niečo kreatívne, napríklad maľovať, hrať na nejaký nástroj alebo uvariť pekné jedlo. Pomôže vám to odpútať pozornosť od vašich neželaných túžob.[5]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Zamerajte sa na aktivity, ktoré vám pomôžu cítiť sa dobre, namiesto toho, aby ste sa sústredili na osobu, po ktorej túžite.[6]
    Odborný zdroj
    Jan & Jillian Yuhas
    Vzťahoví kouči & Odborníci na hranice
    Rozhovor s odborníkom. 19. augusta 2021.

Metóda 5 z 13:Oživte romantiku so svojou polovičkou.


PRÍDE ČOSKORO
Posilnenie vášho vzťahu môže znížiť pokušenie. Ak ste ženatý alebo máte vážny vzťah, pripomeňte si, čo vás na vašom partnerovi priťahuje. Snažte sa s nimi tráviť kvalitný čas. Vychádzajte vo vzťahu z cesty a pestujte lásku, náklonnosť a fyzickú intimitu. Pomôže vám to preorientovať svoje myšlienky a túžby na vašu SO namiesto na iných ľudí.[7]
Ak si nie ste istí, ako opäť naštartovať iskru, tu je niekoľko vecí, ktoré môžete vyskúšať: [8]

  • Naplánujte si každý deň trochu času – aj keby to malo byť len 10-15 minút – na rozhovor o zábavných veciach. Stanovte si pravidlo, že počas tohto výnimočného času nebudete diskutovať o práci, škole, deťoch ani o iných každodenných záležitostiach!
  • Napíšte si zoznam desiatich vecí, ktoré máte na svojom SO najradšej, alebo vašich obľúbených spoločných spomienok.
  • Urobte spolu niečo nové, napríklad choďte na víkendový výlet, navštívte tanečný kurz alebo si pozrite novú reštauráciu vo vašom okolí.
  • Praktizujte fyzickú intimitu. Aj keď nemáte sex, existujú iné spôsoby, ako si prejaviť fyzickú náklonnosť, napríklad objímanie, bozkávanie alebo vzájomné masírovanie chrbta.

Metóda 6 z 13: Vyskúšajte relaxačné techniky, ktoré vám pomôžu uvoľniť sa.


PRÍDE ČOSKORO
Ak je stres spúšťačom sexuálnej posadnutosti, môžu vám pomôcť relaxačné aktivity. Ak cítite, že ste napätí, počúvajte pokojnú hudbu, robte ľahké strečingy alebo skúste trochu jogy. Pomôcť by vám mohla aj sprcha alebo prechádzka.[9]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak vás rozptyľuje snaha odreagovať sa na vlastnú päsť, skúste sa prihlásiť na kurz (napríklad online kurz tai-či) alebo robte niečo relaxačné s priateľom.

Metóda 7 z 13:Pridajte sa k svojpomocnej skupine.


PRÍDE ČOSKORO
Ostatní, ktorí prechádzajú tým istým, môžu byť skvelým zdrojom informácií. Požiadajte svojho lekára alebo terapeuta, aby vám odporučil nejakú skupinu, alebo si vyhľadajte podporné skupiny na internete. Pobyt v skupine vám môže pomôcť cítiť sa menej osamelo a vaše nechcené sexuálne túžby vás môžu menej rozrušiť. Aj ostatní členovia skupiny sa môžu podeliť o stratégie a rady, ktoré vám pomôžu zvládnuť.[10]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak sa stále sociálne dištancujete alebo sa necítite pohodlne pri osobnom stretnutí, vyhľadajte skupinu, ktorá sa stretáva online.
  • Možno budete musieť vyskúšať rôzne skupiny, kým nájdete tú, ktorá vám bude vyhovovať.
  • Svojpomocné skupiny majú mnoho foriem. Niektoré sú založené na viere, iné majú viac psychologický prístup. Premyslite si, ktorá metóda vám najviac pomôže, a vyhľadajte skupiny, ktoré spĺňajú vaše potreby.

Metóda 8 z 13:Modlite sa za vedenie, ak ste nábožensky alebo duchovne založení.


COMING SOON
Modlitba vám môže pomôcť nájsť pokoj a jasnosť. Mnohí veriaci ľudia sa obracajú na modlitbu, keď zápasia s problémami, ako je žiadostivosť a pokušenie. Ak veríte vo vyššiu moc, nájdite si každý deň chvíľu na súkromnú komunikáciu s ňou a požiadajte ju o vedenie.

  • Niektorí kresťania sa napríklad modlia na konkrétne biblické verše, ktoré im pomáhajú znovu zamerať svoje myšlienky na oddanosť Bohu (napríklad Žalm 19,14).[11]
  • Štúdie ukazujú, že modlitba prináša väčší pokoj a pohodu, ak je pozitívna a zameriava sa na rozhovor s vyššou mocou namiesto toho, aby ste sa obviňovali a zaoberali sa svojimi chybami.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisu z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj
    Namiesto toho, aby ste si napríklad povedali niečo ako: „Bože, opäť som zlyhal a podľahol pokušeniu,“ skúste niečo ako: „Bože, som tak vďačný, že som na tejto ceste stať sa človekom, ktorým chcem byť. Môžete mi pomôcť prekonať výzvu prekonať tieto pokušiteľské myšlienky?“

Metóda 9 z 13: Nechajte si poradiť od duchovného alebo náboženského vodcu.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Môžu ponúknuť vedenie založené na viere. Ak ste nábožensky alebo duchovne založený, mohlo by vám pomôcť získať pohľad niekoho, kto zdieľa vaše presvedčenie. Požiadajte o stretnutie s dôveryhodným duchovným alebo vyhľadajte poradcu, ktorý ponúka terapiu založenú na viere. Vysvetlite, že prežívate žiadostivé myšlienky, a opýtajte sa, či vám môžu ponúknuť stratégie na ich zvládnutie.

  • Môže sa to zdať trápne, ale pamätajte, že je veľká pravdepodobnosť, že sami bojovali s podobnými problémami! Ich úlohou je tiež pomáhať ľuďom riešiť problémy súvisiace s ich vierou, nech už sú akékoľvek.

Metóda 10 z 13: Praktizujte vedomú meditáciu.


PRÍDE ČOSKORO
Vyhľadajte si vedené meditácie na internete alebo sa prihláste na kurz. Štúdie ukazujú, že všímavosť môže pomôcť ľuďom so všetkými druhmi sexuálnych problémov vrátane pocitov hanby alebo nepohodlia súvisiacich so sexom.[13]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj
Môže vám to pomôcť, aby ste sexuálne nutkanie pociťovali menej zdrvujúco a stresujúco, keď k nemu dôjde. Ak chcete praktizovať jednoduchú meditáciu s vedomím:

  • Sadnite si alebo si ľahnite na pokojné, pohodlné miesto. Ak chcete, zavrite oči.
  • Niekoľkokrát sa pomaly a zhlboka nadýchnite. Zamerajte sa na pocit, ako sa vám pri dýchaní dvíha a klesá brucho.
  • Zamerajte sa na iné fyzické pocity, napríklad na pocity napätia v tele alebo na veci, ktoré vnímate vo svojom okolí (napríklad zvuky alebo vône).
  • Posaďte sa na niekoľko minút a uvedomte si svoje myšlienky. Môžete si všimnúť, že máte sexuálne myšlienky alebo pocity. Jednoducho si ich všimnite bez toho, aby ste sa ich snažili analyzovať alebo posudzovať.
  • Než sa vrátite k svojim bežným činnostiam, na niekoľko minút sa jemne zamerajte späť na svoj dych.

Metóda 11 z 13:Prijmite, že sexuálne myšlienky a pocity sú normálne.


PRÍDE ČOSKORO
Snaha potlačiť nežiaduce myšlienky a pocity nefunguje. Môže to byť naozaj frustrujúce, ale budete sa cítiť oveľa lepšie, ak si svoje myšlienky priznáte namiesto toho, aby ste s nimi bojovali! Namiesto toho, aby ste ich ignorovali alebo sa ich snažili vytesniť z mysle, jednoducho si ich všimnite a nechajte ich tam sedieť bez posudzovania. Vaša myseľ sa nakoniec zatúla k niečomu inému.[14]

  • Môže byť užitočné označiť tieto myšlienky a pocity ako „nežiaduce“ alebo „vtieravé“.“ Nesnažte sa ich rozobrať alebo zistiť, čo znamenajú – len si pokojne pripomeňte, že nie sú chcené.[15]
  • To neznamená, že vaše nežiaduce sexuálne myšlienky a pocity navždy zmiznú. V skutočnosti očakávajte, že sa vrátia. Jednoducho si precvičte, že budete viac akceptovať myšlienky, keď prídu.
  • Nikto nedokáže úplne kontrolovať svoje myšlienky a pocity. Pripomeňte si, že to, čo sa deje vo vašom mozgu a tele, nie je vaša chyba a nerobí z vás „zlého“ človeka, aj keď sa cítite desivo alebo nevhodne. Dôležité je, ako na základe týchto myšlienok konáte.

Metóda 12 z 13:Porozprávajte sa s terapeutom, ak sa cítite preťažení.


PRÍDE ČOSKORO
Je v poriadku požiadať o pomoc, ak máte problémy. Obráťte sa na svojho lekára alebo vyhľadajte terapeuta so skúsenosťami s liečbou sexuálnych problémov. Môžu vám pomôcť zvládnuť vaše pocity a zistiť, či existujú nejaké základné problémy, ktoré problém zhoršujú.[16]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak bojujete s neustálymi sexuálnymi fantáziami alebo nutkaniami, ktoré vám spôsobujú veľké utrpenie alebo zasahujú do vašich každodenných aktivít, alebo ak máte pocit, že nedokážete kontrolovať svoje sexuálne správanie, možno zažívate „kompulzívne sexuálne správanie“.“ Ak to znie ako u vás, nehanbite sa. Nie je to vaša chyba a nie ste v tom sami. Váš lekár alebo terapeut vám môže pomôcť![17]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Váš terapeut vám môže odporučiť liečbu, napríklad kognitívno-behaviorálnu terapiu (KBT) alebo psychodynamickú psychoterapiu. Oba druhy terapie vám pomôžu identifikovať nezdravé myšlienky a vzorce správania a vybudovať zdravšie návyky.

Metóda 13 z 13:Ak nič iné nezaberá, opýtajte sa svojho lekára na lieky.


  • PRÍDE ČOSKORO
    Niekedy môže chemická nerovnováha spôsobiť obsedantné sexuálne myšlienky. Ak samotná terapia nezaberá, lekár alebo terapeut vám môže odporučiť kombináciu terapie a liekov. Toto môže byť obzvlášť užitočné, ak vaše sexuálne nutkanie súvisí s iným ochorením, napríklad s obsedantno-kompulzívnou poruchou (OCD) alebo hormonálnou nerovnováhou. Medzi lieky, ktoré môžu pomôcť, patria: [18]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

    • Antidepresíva a lieky proti úzkosti, ktoré môžu pomôcť znížiť obsedantné myšlienky.
    • Naltrexón, liek, ktorý sa používa na zvládnutie návykového správania.
    • Lieky na stabilizáciu nálady, ako sú tie, ktoré sa používajú na liečbu bipolárnej poruchy.
    • Anti-androgény, ktoré znižujú hormóny, ktoré sú spojené so sexuálnym správaním.
  • Referencie