13 spôsobov, ako vystúpiť zo svojej zóny pohodlia

Vo vašej komfortnej zóne nie je veľa priestoru na dobrodružstvo a vzrušenie. Ak chcete svojmu životu dodať trochu šťavy, je dôležité skúšať nové a niekedy aj desivé veci. Roztiahnite svoje hranice! Vyjsť zo svojej pohodlnej škatuľky môže byť spočiatku ťažké, ale čeliť neznámym výzvam vás môže z dlhodobého hľadiska urobiť šťastnejšími a spokojnejšími. Ak sa chcete stať profesionálom v riskovaní, naučte sa pozitívne myslieť na vystupovanie zo svojej komfortnej zóny. Potom môžete pracovať na tom, aby vám nový postoj vydržal dlhodobo.

Metóda 1 z 13: Vyberte si aktivity, ktoré sú pre vás výzvou.


Zamyslite sa nad niekoľkými vecami, ktoré vás desia alebo z ktorých ste nervózni. Napíšte si ich do zoznamu a vedľa tej, ktorou chcete začať, si dajte hviezdičku. Ostatné môžete riešiť neskôr. Vytvorenie zoznamu vám pomôže sformulovať plán, ako presne sa chcete presadiť. Namiesto toho, aby ste o tom len premýšľali, vás vymýšľanie konkrétnych nápadov prinúti tieto plány uviesť do pohybu.[1]

  • Váš zoznam môže obsahovať veci ako napr: „Skočiť s padákom, čítať Moby Dick, napíšte krátky príbeh, choďte na rande naslepo.“

Metóda 2 z 13: Spýtajte sa sami seba, prečo chcete tieto nové prekážky zdolať.


Vymyslite si dôvod (alebo niekoľko dôvodov). Premýšľajte o tom, čo vám tieto nové skúsenosti prinesú. Keď budete mať svoje odpovede, napíšte si ich na papier a majte ho pri sebe. Vráťte sa k papieru, kedykoľvek budete chcieť vycúvať. Môže vám to pomôcť pripomenúť, prečo ste pôvodne chceli vystúpiť zo svojej komfortnej zóny, a zvýšiť vašu motiváciu.[2]

  • Ak sa napríklad chystáte na rande naslepo, môžete si povedať: „Chodil som na veľa rande, ktoré som si sám dohodol, a ešte som nestretol niekoho, s kým by som si vedel predstaviť, že budem dlhodobo žiť. Toto by mohla byť moja šanca!“
  • Možno sa chcete presťahovať do nového mesta, ale bojíte sa, že vám budú chýbať priatelia a rodina v rodnom meste. Pripomeňte si, prečo ste sa pôvodne rozhodli presťahovať, napríklad lepšie pracovné príležitosti a možnosť stretnúť nových priateľov.

Metóda 3 z 13: Vezmite si kamaráta, ktorý vám poskytne dodatočnú podporu.


Robiť niečo nové na vlastnú päsť môže byť ešte väčšia výzva. Neexistuje dôvod, prečo by ste sa nemohli spoľahnúť na priateľov alebo rodinu, aby vám pomohli vystúpiť z vašej komfortnej zóny! Vyberte si niekoho, kto je prirodzene dobrodružný, aby bol vaším partnerom pri skúšaní nových zážitkov. Ak ste si napríklad stanovili cieľ, že budete každý víkend chodiť na nové miesto, vezmite so sebou priateľa! Bude zábavnejšie dosiahnuť koniec trasy s kamarátom, vďaka ktorému sa budete cítiť pohodlnejšie pri prechádzaní neznámym terénom.[3]

  • Váš partner v trestnom konaní by si mal byť vedomý toho, čo robíte, a mal by s tým chcieť aj súhlasiť. Ak ste sa rozhodli, že sa chcete naučiť variť, požiadajte priateľa, ktorý sa venuje jedlu, aby s vami absolvoval kurz varenia.

Metóda 4 z 13: Urobte si prieskum, aby ste získali viac informácií.


Bude sa vám lepšie skúšať nové veci, ak budete informovaní. Pri tejto novej činnosti sa vám môže zdať, že spočiatku stojíte pred veľkým otáznikom. Ak chcete získať odpovede na všetky svoje pretrvávajúce otázky, choďte na internet a prečítajte si o tom. Vďaka tomu sa budete cítiť menej stratení a môže vám to dokonca pomôcť nadchnúť sa pre zmenu! Uistite sa, že informácie, ktoré nájdete, sú seriózne, aby ste mali istotu, že ste informovaní a pripravení.[4]

  • Povedzme, že sa sťahujete do New Yorku, ale nič o ňom neviete. Preskúmajte rôzne štvrte, v ktorých by ste mohli bývať, ako sa orientovať v metre a všetky zábavné veci, ktoré môžete v meste robiť.
  • Skúste pre .gov, .org, alebo .edu webové stránky, keď môžete. Inak sa určite vyhýbajte stránkam s pravopisnými chybami alebo problémami s formátovaním.
  • Internet môže byť niekedy ohromujúci. Aj keď je skvelý nápad byť viac informovaný, nezakopávajte tak hlboko, aby ste sa začali strašiť scenármi, ktoré sa vám pravdepodobne nestanú.

Metóda 5 z 13: Rozdeľte si činnosť na malé kroky.


Nemusíte sa tejto činnosti venovať naraz. Ak sa cítite zastrašení výzvou, ktorú ste si vybrali, urobte z nej viacstupňový proces, ktorý vám umožní pomaly vyliezť na túto horu. Postupné prekonávanie strachu vám môže pomôcť uľahčiť vstup do nových výziev. Predstavte si to ako učenie sa plávať. Začnete na plytčine a časom sa prepracujete do najhlbšej časti bazéna![5]

  • Možno chcete ísť skočiť s padákom, ale máte strach z toho, že vyskočíte z lietadla. Choďte na vrchol naozaj vysokej budovy a pozrite sa ponad. Potom skúste nejakú činnosť menšieho rozsahu, ktorá zahŕňa výšky, napríklad parasailing alebo bungee jumping v zábavnom parku.

Metóda 6 z 13:Dajte si ultimátum.


Nedávajte si možnosť úniku. Povedzte si, že túto novú vec vyskúšate, inak si „odnesiete“ nejakú inú každodennú činnosť, ktorú máte radi. Možno sa chcete zúčastniť kurzu maľovania, ale ste nervózni, pretože ste ešte nikdy nemaľovali. V skutočnosti sa zrazu bojíte, že vás maľovanie vôbec nebude baviť. Povedzte si, že ak na hodinu nepôjdete, nebudete môcť pozerať novú epizódu svojho obľúbeného televízneho seriálu.[6]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejdite na zdroj

  • Ak vám nová vec nebude chutiť, už ju nikdy nemusíte vyskúšať. Jednoducho sa prinúťte ho raz vyskúšať, aby ste sa mohli informovane rozhodnúť, či sa vám páči alebo nie.
  • Trest za vaše ultimátum by mal byť predovšetkým duševný, ale ak sa naozaj trápite, konkretizujte ho. Povedzte si: „Ak to nevyskúšam, mesiac nebudem piť kávu.“

Metóda 7 z 13:Pozitívne myslenie na prekonanie strachu


Vizualizujte výzvy ako šance na rast. Najväčšou prekážkou, ktorá vám bráni vystúpiť zo svojej komfortnej zóny, je strach, najmä strach zo zlyhania. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na možnosť zlyhania, považujte kroky mimo svojej komfortnej zóny za príležitosti. Možno ste hneď za rohom od zmeny svojho života k lepšiemu![7]

  • Vystúpenie z komfortnej zóny vás môže urobiť šťastnejšími a spokojnejšími. Udržujte tieto pozitívne možnosti v popredí svojej mysle, aby ste vytlačili obavy.
  • Napríklad, chcete sa uchádzať o povýšenie, ktoré sa práve naskytlo v práci, ale máte strach, že túto prácu nedostanete. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na tento výsledok, predstavte si, čo by sa mohlo stať, keby ste to získali!

Metóda 8 z 13:Trénujte sa v desivých situáciách.


V týchto chvíľach môže byť naozaj nápomocná dobrá samomluva. Pri vykročení z komfortnej zóny si opakujte povzbudzujúce, pozitívne frázy. Používajte svoje meno a prvú osobu, aby to bolo účinnejšie.[8]

  • Môžete povedať niečo ako napr: „Jenny, viem, že máš strach, ale aj tak to skúsiš. Len si predstavte, koľko zábavy by ste mohli zažiť! Ste silný a odvážny.“
  • Môžete si dokonca nájsť tiché miesto alebo súkromnú kúpeľňu a nahlas sa rozprávať sami so sebou do zrkadla.
  • Toto vám môže naozaj pomôcť s tým posledným impulzom. Sedíte v lietadle a ste pripravení vyskočiť na svoj úplne prvý zážitok so zoskokom padákom. Neprestávaj teraz!

Metóda 9 z 13: Cvičte hlboké dýchanie na zmiernenie stresu.


Vezmite si Hlboký nádych a sústreďte sa na to, aby ste si naplnili brucho príjemným, čistým vzduchom. Keď sa nadýchnete, predstavte si, že tiež naberáte sebadôveru. Keď vás táto sebadôvera naplní, už tam zostane. Uvoľnite svoj dych a spolu s ním aj svoju neistotu. Pomôže vám to uvoľniť sa a skutočne si užiť nové životné výzvy, pretože vás nebudú toľko rozptyľovať pocity stresu, neistoty alebo strachu.[9]

  • Môže to byť skvelé každodenné cvičenie alebo niečo, čo urobíte tesne predtým, ako budete potrebovať dodatočnú dávku sebadôvery. Pred stretnutím s rande naslepo sa napríklad nezabudnite zhlboka nadýchnuť.

Metóda 10 z 13: Predstavte si najhorší možný scenár, aby ste svoj strach uviedli do správnej perspektívy.


Spýtajte sa sami seba: „Čo najhoršie by sa mohlo stať??“ Premýšľajte o spôsoboch, ako by ste sa mohli vysporiadať s týmito okolnosťami, ak by sa stali. Keď sa pripravíte na najhoršie, môžete byť len šťastne prekvapení niečím lepším![10]

  • Vyhnite sa odpovediam na otázky s bláznivými možnosťami, ako napr: „Mohla by som zomrieť.“ Ak sa vám to podarí, potom si následne premyslite, ako je to nepravdepodobné.
  • Povedzme, že sa chcete vydať na cestu naprieč krajinou, ale myslíte len na to, že v prípade poruchy alebo nedostatku benzínu uviaznete. Vytvorte si na to plán! Vezmite si so sebou náhradnú nádrž s benzínom a vysielačku, aby ste sa mohli spojiť s núdzovými službami.

Metóda 11 z 13:Robte malé každodenné činnosti, ktoré by ste bežne nerobili.


Každý deň si robte malé výzvy. Hľadajte spôsoby, ako vystúpiť zo svojej komfortnej zóny prostredníctvom drobných činností.[11]
Keď si z vystupovania zo svojej komfortnej zóny urobíte každodennú rutinu, bude oveľa jednoduchšie zvládnuť väčšie výzvy.[12]

  • Mohli by ste napríklad nadviazať rozhovor s cudzím človekom v obchode s potravinami, počúvať nový hudobný žáner počas cesty do práce alebo ráno vyskúšať inú príchuť kávy.

Metóda 12 z 13:Zmeňte svoje zaužívané návyky, aby ste si to spestrili.


Ak ste uviazli vo vyjazdených koľajach, prelomte ich! Vyhľadajte miesta vo svojom živote, ktoré sa vám zdajú opakované alebo monotónne. Ak chodíte každé ráno do tej istej kaviarne, skúste radšej inú kaviareň cez ulicu. Zmena rutiny vám pomôže vniesť do života nové zážitky.[13]

  • Možno sa spriatelíte s baristom v novej kaviarni alebo možno objavíte nový obľúbený kávový nápoj. Zamerajte sa na akúkoľvek príležitosť v každodennom živote, aby ste vystúpili zo svojej komfortnej zóny a oživili svoj život!
  • Aj malé zmeny môžu obohatiť váš život. Ak si vždy objednávate vanilkovú zmrzlinu, nabudúce si dajte karamelovú.

Metóda 13 z 13:Premeňte každý deň na učenie.


  • Zmeňte spôsob, akým vnímate svoj každodenný život. Pozerajte sa na každý deň ako na príležitosť naučiť sa niečo nové. Nezabudnite, že sa to môže stať len vtedy, ak vystúpite zo svojej komfortnej zóny. Môžete to dosiahnuť tak, že sa budete vždy snažiť nájsť spôsoby, ako rásť.[14]

    • Začnite čítať knihu, ktorú ste si chceli prečítať. Kúpte si iné noviny ako tie, ktoré vždy čítate. Vyberte si na cestu do práce inú trasu. Nikdy neviete, čo sa dozviete o svete, keď preskúmate jeho rôzne stránky!
  • Odkazy