16 spôsobov, ako sa sústrediť na domácu úlohu

Sústrediť sa na domáce úlohy môže byť ťažké, najmä keď by ste radšej robili čokoľvek iné. Možno vaša pozornosť neustále blúdi späť k telefónu, v žalúdku vám kručí alebo si chcete len skloniť hlavu a zdriemnuť si. Dobrou správou je, že tieto rozptýlenia môžete prekonať a vrátiť sa do správnych koľají pomocou niekoľkých jednoduchých zmien vo svojej študijnej rutine.

Metóda 1 zo 16:Odložte všetko, čo by vám mohlo sťažovať sústredenie.


PRÍDE ČOSKORO
Ak sa nemôžete prestať pozerať na telefón, odložte ho z dosahu. Môžete si to strčiť do zásuvky pracovného stola alebo do tašky. Zatvorte počítač alebo vypnite tablet, pokiaľ ich nepotrebujete na domáce úlohy. Vypnite televíziu alebo akúkoľvek hudbu, ktorá by vám mohla sťažovať sústredenie.[1]

  • Niektorí ľudia sa skutočne lepšie sústredia s malým hlukom v pozadí. Ak vám pomáha tichá hudba, je to úplne v poriadku! Ak však zistíte, že vás rozptyľuje, vypnite ho.

Metóda 2 zo 16: Zablokujte rozptyľujúce aplikácie a webové stránky v počítači alebo tablete.


COMING SOON
Ak musíte robiť domáce úlohy na zariadení, môže byť ťažké sústrediť sa. Aplikácie ako Forest, Screen Time a OurPact vám pomôžu zabrániť bežným rozptýleniam. Ak ste dieťa, požiadajte rodiča alebo iného dospelého, aby vám pomohol nainštalovať jednu z týchto aplikácií.[2]

  • Počas práce môžete napríklad zablokovať aplikácie alebo webové stránky, ako je Facebook alebo YouTube.
  • Ak sa vám na zariadení zobrazujú upozornenia alebo oznámenia, vypnite ich, aby vás nerozptyľovali. Posledná vec, ktorú potrebujete, je, aby váš tablet vybuchol s upozorneniami na Facebook, zatiaľ čo sa snažíte pracovať!

Metóda 3 zo 16: Pracujte na jednej úlohe naraz.


COMING SOON
Multitasking vás v skutočnosti robí menej produktívnymi. Ak si robíte domácu úlohu z matematiky, nesnažte sa zároveň počúvať videoprednášku o biológii. Môžete mať pocit, že robíte viac, ale v skutočnosti vás to spomalí! Ukončite jednu úlohu skôr, ako prejdete na ďalšiu.[3]

  • Počas písania domácej úlohy sa nesnažte písať ani priateľom alebo viesť rozhovor s členom rodiny.

Metóda 4 zo 16:Rozdeľte si úlohy na menšie.


PRÍDE ČOSKORO
Sústredenie sa na jednu úlohu naraz uľahčuje prácu. Urobte si zoznam krokov, ktoré musíte urobiť pri každej úlohe. Dokončite jednu úlohu skôr, ako prejdete na ďalšiu.[4]
Môžete si dokonca nastaviť časovač, aby ste nad každou časťou netrávili príliš veľa času.[5]

  • Ak máte napríklad prečítať kapitolu z knihy a napísať správu, začnite tým, že si prečítate nadpisy kapitol a vyhľadáte dôležité body. Potom si prečítajte celú kapitolu a robte si poznámky. Potom si vytvorte osnovu správy. Potom napíšte správu a na záver ju skontrolujte, či v nej nie sú chyby.
  • Ak máte viac ako jednu úlohu, na ktorej musíte pracovať, urobte si zoznam úloh a najťažšie alebo najdôležitejšie projekty dajte na prvé miesto.

Metóda 5 zo 16: Presmerujte svoju pozornosť, ak si všimnete, že vaša myseľ blúdi.


PRÍDE ČOSKORO
Rozptyľovanie sa je úplne prirodzené. Ak si uvedomíte, že ste začali snívať alebo premýšľať o iných veciach ako o domácich úlohách, netýrajte sa za to. Stáva sa to! Len jemne vráťte pozornosť späť k svojej práci. Cvičením sa zlepšíte v tom, že si všimnete a opravíte sa, keď vás niečo rozptyľuje.[6]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Môže pomôcť vybrať si konkrétnu vec, na ktorú sa sústredíte, aby ste sa vrátili do prítomnosti. Venujte pozornosť napríklad svojmu dýchaniu alebo zvukom, ktoré počujete okolo seba.
  • Ak pracujete s priateľom alebo členom rodiny, požiadajte ich, aby vám pomohli udržať sa na ceste. Môžu povedať niečo ako: „Sústredíte sa?“ alebo vám poklepú na rameno, ak si všimnú, že sa rozptyľujete.[7]
    Dôveryhodný zdroj
    Understood
    Nezisková organizácia venujúca sa zdrojom a podpore ľudí s odlišnosťami v myslení, ako je ADHD alebo dyslexia
    Prejsť na zdroj

Metóda 6 zo 16: Pohrajte si s niečím, čo vám pomôže sústrediť sa.


COMING SOON
Niektorí ľudia sa lepšie sústredia, ak majú niečo v rukách. Vezmite si stresovú loptičku, fidget spinner alebo krúžok kľúčov – čokoľvek, s čím si môžete počas práce pohrať.[8]
Dôveryhodný zdroj
Rozumiete
Nezisková organizácia venujúca sa zdrojom a podpore ľudí s rozdielmi v myslení, ako je ADHD alebo dyslexia
Prejsť na zdroj
Ak potrebujete mať voľné ruky, skúste zamestnať ústa žutím žuvačky, tvrdej mrkvovej tyčinky alebo silikónového fidgetu do úst.

  • Fidgety sú pre niektorých ľudí skvelou pomôckou na sústredenie, ale iných rozptyľujú. Nepoužívajte stále fidget, ak vás odvádza od práce.

Metóda 7 zo 16: Počas práce sa hýbte alebo naťahujte.


PRÍDE ČOSKORO
Veda dokazuje, že sa lepšie učíte a myslíte, keď sa hýbete. Keď príliš dlho sedíte v pokoji, ľahko sa začnete nudiť, byť nepokojní a rozptýlení. Občas vstaňte a prechádzajte sa alebo sa pretiahnite, prípadne si urobte pár minút poskoky alebo si zabehnite na mieste. Skvelým spôsobom, ako zvýšiť svoje sústredenie, je aj státie počas práce.[9]

  • Skúste si pri robení domácich úloh sadnúť na loptu na cvičenie alebo na vratkú stoličku. Pohyb vám môže pomôcť sústrediť sa.

Metóda 8 zo 16:Premeňte domáce úlohy na hru, aby boli zábavnejšie.


COMING SOON
Predstierajte, že ste vo svojej osobnej kvízovej šou. Skúste si nastaviť časovač a zistiť, koľko úloh dokážete správne vyriešiť za 5 minút. Alebo si vytiahnite kartičky a otestujte si svoje vedomosti. Ak si stanovíte malé ciele a budete si klásť výzvy, aby ste ich splnili, aj tie najnudnejšie predmety budú zábavnejšie![10]

  • Môžete to tiež zmeniť na hru s priateľom alebo členom rodiny. Napríklad sa navzájom striedajte v kvízoch a za každú správnu odpoveď si dajte body. Kto získa najviac bodov, vyhráva hru.
  • Alebo, ak nechcete hrať štruktúrovanú hru, skúste si vymyslieť príbeh o tom, čo práve robíte. Ak sa napríklad učíte históriu, predstavte si, že žijete v období, o ktorom sa učíte.

Metóda 9 zo 16:Skúste pracovať s kamarátom na štúdium.


PRÍDE ČOSKORO
Vyberte si niekoho, kto tvrdo pracuje a nebude vás rozptyľovať. Môže to byť spolužiak, kamarát alebo dokonca súrodenec – len sa uistite, že sa venuje práci namiesto toho, aby blbol! Ak sa nemôžete stretnúť kvôli sociálnej vzdialenosti, zorganizujte si virtuálne študijné stretnutie cez Skype alebo FaceTime.[11]

  • Môžete sa dokonca stretnúť s malou skupinou. Vymieňajte si poznámky, navzájom si robte kvízy alebo sa len v tichosti rozprávajte, kým budete všetci spoločne robiť domáce úlohy.

Metóda 10 zo 16:Dopĺňajte energiu vodou a zdravým občerstvením.


PRÍDE ČOSKORO
Je naozaj ťažké sústrediť sa a učiť, ak ste hladní alebo smädní. Počas práce majte pri sebe fľašu alebo termosku s vodou a ak sa začnete cítiť unavení alebo rozptýlení, dajte si dúšok.[12]
Pripravte si zdravé občerstvenie pre prípad hladu. Medzi vhodné potraviny na učenie patria: [13]

  • Plátky jablka s arašidovým maslom
  • Orechy, najmä mandle
  • Grécky jogurt
  • Ovocný šalát
  • Tmavá čokoláda

Metóda 11 zo 16:Urobte si prestávku aspoň raz za hodinu.


PRÍDE ČOSKORO
Nastavte si časovač, ak máte problém zapamätať si, že sa máte zastaviť. Príliš dlhá práca na jednom mieste sťažuje sústredenie.[14]
Počas prestávok sa približne 15 minút ponaťahujte, zatancujte si pri hudbe, občerstvite sa alebo si pozrite zábavné video.[15]

  • Časovač môžete použiť aj na to, aby vaše prestávky netrvali príliš dlho. Pamätajte, že čím skôr sa vrátite k práci, tým skôr ju môžete dokončiť!
  • Ak sa cítite naozaj nepokojní, frustrovaní alebo rozptýlení, je v poriadku, ak si urobíte prestávku skôr, ako je naplánované. Dajte si pár minút na oddych a potom to skúste znova.

Metóda 12 zo 16:Vyberte si čas, keď sa cítite bdelí a oddýchnutí, ak je to možné.


ČOSKORO PRÍDE
Lepšie sa sústredíte, keď ste v najlepšej pohode. Možno sa napríklad cítite najviac bdelí popoludní, večer alebo dokonca skoro ráno pred začiatkom školy. Lepšie sa budete sústrediť, ak budete svoju prácu vykonávať v niektorom z týchto časov![16]

  • Vytvorte si rutinu a robte si domáce úlohy každý deň v rovnakom čase. Ak ste napríklad večerný človek, skúste to robiť každý večer hneď po večeri.[17]
    Ak budete mať plán, práca vás nebude tak zavalovať.
  • Nemôžete si vždy vybrať ideálny čas na robenie domácich úloh, ale rutina vám môže pomôcť dostať sa do zóny, keď je čas pracovať! Keď si vyberiete čas, snažte sa ho dodržať.

Metóda 13 zo 16:Učte sa na tichom, pohodlnom mieste.


PRÍDE ČOSKORO
Snažte sa nájsť priestor s dostatkom svetla a priestoru na rozloženie. Ak môžete, vyberte si priestor, kde vás nebude rušiť veľa rušivých vplyvov, napríklad hlasný televízor alebo hluční súrodenci. Uvoľnite si miesto na stole alebo písacom stole, kde si môžete rozložiť pomôcky, a chyťte si pohodlnú stoličku.[18]

  • Ak sa učíte doma s rodinou, požiadajte ju, aby sa počas vašej práce stíšila.
  • Dávajte si pozor na štúdium vo svojej izbe – ak využívate priestor, kde zvyčajne spíte alebo oddychujete, bude ťažké dostať sa do režimu domácej úlohy! Vyhraďte si miesto len na domáce úlohy a nerobte si prácu v posteli.[19]
  • Nájsť dobré miesto na štúdium môže byť ťažké, najmä ak sú v okolí ďalší ľudia. Ak nemôžete nájsť tiché miesto, nasaďte si slúchadlá s potlačením hluku. Počúvajte biely šum alebo pokojnú hudbu bez vokálov, ktorá vám pomôže vyladiť sa na zvuky v pozadí.

Metóda 14 zo 16:Usporiadajte si študijné pomôcky.


COMING SOON
Je ľahšie sa sústrediť, keď sú vaše veci ľahko dostupné. Písacie potreby si uložte do boxu na ceruzky alebo do organizéra na stole a papiere si roztrieďte do priečinkov podľa predmetov, aby ste v nich mali prehľad.[20]

  • Ak počas štúdia radi maškrtíte, pripravte si občerstvenie ešte predtým, ako začnete.
  • Ak sú vo vašom študijnom priestore veci, ktoré nepotrebujete, venujte niekoľko minút tomu, aby ste ich upratali alebo odložili skôr, ako začnete pracovať. Urobené úlohy vložte do svojich priečinkov a vyhoďte všetky odpadky.

Metóda 15 zo 16:Ak sa nudíte, presuňte sa na nové študijné miesto.


PRÍĎTE ČOSKORO
Zmena prostredia môže prebudiť váš mozog a pomôcť vám znovu sa sústrediť. Skúste sa presunúť do inej miestnosti, ísť von alebo dokonca robiť domáce úlohy na úplne inom mieste (napríklad v študovni v knižnici). Možno zistíte, že pobyt v inom prostredí vám pomôže cítiť sa bdelšie a sviežejšie.[21]

  • Aj malá zmena vášho zvyčajného študijného priestoru môže pomôcť. Napríklad vyveste nejaké nové dekorácie alebo sa presuňte na druhú stranu jedálenského stola.
  • Zdá sa to zvláštne, ale správne množstvo hluku v pozadí vám môže pomôcť sústrediť sa! To je jeden z dôvodov, prečo sa niektorým ľuďom lepšie pracuje v kaviarňach alebo študovniach.

Metóda 16
Metóda 16 zo 16:Odmeňte sa niečím zábavným, keď skončíte.


  • PRÍĎTE ČOSKORO
    Vyberte si niečo dobré, aby ste boli motivovaní dokončiť. Ešte predtým, ako začnete pracovať, venujte chvíľu rozhodnutiu, čo budete robiť. Keď si doprajete každú prácu, možno sa na ňu začnete o niečo viac tešiť![22]

    • Môžete si napríklad pozrieť epizódu svojho obľúbeného televízneho programu, zahrať si hru, ktorú máte radi, alebo zavolať kamarátovi.
  • Odkazy