16 spôsobov, ako zostať počas štúdia bdelý

Štúdium je tvrdá práca a všetka tá práca vás často unaví! Niekedy je štúdium cez únavu súčasťou cesty k úspechu a dobrým známkam v škole. Našťastie existujú veci, ktoré vám pomôžu zvýšiť energiu a sústredenie.

Tu je 16 trikov, ktoré vám pomôžu zostať počas štúdia bdelý.

Metóda 1 zo 16:Učte sa na mieste, ktoré nie je príliš pohodlné.


PRICHÁDZA ČOSKORO
Príliš pohodlný pocit vás robí ospalejšími. Učte sa na tvrdej stoličke za stolom a sedieť rovno, nie opretí o nejaké vankúše v posteli alebo schúlení pod dekou na gauči. Nemusíte si robiť nepríjemnosti, ale jednoducho sa vyhnite prílišnému zútulneniu počas štúdia.[1]

  • Ak radi študujete doma, vyhraďte si na štúdium vyhradený priestor. Môže to byť roh vašej izby so stolom a stoličkou alebo kuchynský stôl. Kdekoľvek sa môžete sústrediť bez toho, aby ste sa cítili príliš pohodlne, je to skvelé!

Metóda 2 zo 16:Každý deň si vymeňte miesto na učenie, aby ste si zlepšili pamäť.


PRÍDE ČOSKORO
Udržíte sa tak mimo jednej komfortnej zóny, ktorá vás môže unaviť. Namiesto toho, aby ste sa učili stále na tom istom mieste, zakaždým ho vymeňte, aby ste zlepšili svoju koncentráciu a pomohli svojmu mozgu lepšie si zapamätať informácie. Jeden deň sa napríklad učte v kaviarni, druhý deň sa učte doma v kuchyni.[2]

  • Vyberte si miesta, ktoré vyhovujú vášmu štýlu štúdia a osobnosti. Ak sa vám najlepšie študuje v tichu, vyberte si napríklad knižnicu alebo tichú miestnosť, zatiaľ čo ak uprednostňujete hluk v pozadí, vyberte si kaviareň alebo spoločenské priestory.

Metóda 3 zo 16:Ak sa učíte neskoro v noci, zapnite si jasné svetlá.


PRÍDE ČOSKORO
Správne osvetlenie pomáha vášmu mozgu sústrediť sa na prijímané údaje. Namiesto toho, aby ste čítali pri tlmenej lampe alebo v tmavej miestnosti, rozjasnite si priestor na štúdium, aby ste oklamali svoj mozog, že je ešte deň, a aby sa cítil energickejší. Rozsvieťte v miestnosti čo najviac svetiel vrátane stropných svetiel a lámp.[3]

  • Ak váš priestor nie je dostatočne osvetlený, premiestnite sa na svetlejšie miesto, ak je to možné.

Metóda 4 zo 16: Ak sa nedokážete sústrediť, eliminujte vonkajšie rušivé vplyvy.


COMING SOON
Veci ako hluk a telefóny rozptyľujú pozornosť zvonka. Zistite, čo vám bráni v sústredení, či už sú to upozornenia z Instagramu na vašom telefóne alebo ľudia, ktorí sa rozprávajú pri vedľajšom stole. Potom odstráňte tieto veci, aby váš mozog nebol rozptyľovaný od štúdia. Telefón si napríklad dajte na tichý režim alebo sa premiestnite do tichšieho priestoru.[4]

  • Môžete si tiež vypnúť telefón, nechať ho v inej miestnosti alebo ho prepnúť do režimu „Nerušiť“, aby ste nedostávali žiadne správy ani oznámenia.
  • Ak vás surfovanie po internete ľahko rozptýli, použite aplikáciu alebo rozšírenie internetového prehliadača, ktoré vám umožní nastaviť ovládacie prvky na zablokovanie určitých webových stránok na určitý čas, aby vás nelákali.

Metóda 5 zo 16:Počúvajte optimistickú hudbu, ktorá udrží váš mozog v pohotovosti.


PRÍDE ČOSKORO
Správna hudba môže pomôcť vášmu mozgu spracovať a uchovať nové informácie. Počas štúdia si zapnite rádio alebo si pustite hudbu z telefónu alebo počítača, aby ste boli v strehu. Vyberajte si radšej piesne s rýchlym tempom alebo živé, napríklad popovú alebo tanečnú hudbu, než pomalé, smutné piesne, ktoré vám znížia náladu a energiu.[5]

  • Ak ste na verejnom mieste, použite slúchadlá na počúvanie hudby podľa vlastného výberu.
  • Vyhľadajte si optimistické zoznamy skladieb online alebo v hudobnej aplikácii. Môžete si tiež nájsť vopred pripravené zoznamy skladieb s hudbou určenou špeciálne na štúdium.

Metóda 6 zo 16:Čítajte nahlas, aby ste zapojili mozog.


COMING SOON
Je menej pravdepodobné, že zaspíte, ak budete počúvať svoj vlastný hlas. Nezáleží na tom, či čítate kapitolu z učebnice alebo študujete poznámky. Čítajte si materiál nahlas, aby ste si ho lepšie zapamätali bez toho, aby ste boli ospalí.[6]

  • Ak nechcete všetko čítať nahlas, môžete skúsiť pri štúdiu hovoriť aj sami k sebe. Keď skončíte štúdium nejakej témy, povedzte si napríklad nahlas: „Dobre, dokončil som učenie na test z dejepisu, teraz sa môžem učiť na skúšku z angličtiny!“

Metóda 7 zo 16: Žujte počas štúdia žuvačku s mätou, aby ste prebudili svoj mozog.


COMING SOON
Mäta sa spája so zlepšením kognitívnych funkcií. Vyberte si svoju obľúbenú mätovú príchuť, napríklad mätu piepornú, mätu piepornú alebo mätu zimnú. Počas štúdia si vložte do úst kúsok žuvačky, aby ste zvýšili prietok krvi do mozgu a zvýšili svoje duševné vzrušenie.[7]

  • V batohu alebo v puzdre na ceruzky majte balenie žuvačiek s mätovou príchuťou, aby ste ich mali pri štúdiu vždy pri sebe.

Metóda 8 zo 16:Jedzte potraviny s vysokým obsahom bielkovín pre dlhšie trvajúcu energiu.


PRÍDE ČOSKORO
Bielkoviny vám dodajú energiu bez toho, aby ste boli ospalí ako sacharidy. Občerstvujte sa potravinami, ktoré sa skladajú predovšetkým z bielkovín, ako sú orechy, mäso alebo syr, ktoré vaše telo zásobujú dlhšie, pretože nie sú tak ľahko stráviteľné ako sacharidy. Na konzumáciu počas práce si zvoľte napríklad trail mix, sušené hovädzie mäso alebo syr na šnúrke.[8]

  • Vyhýbajte sa sladkým jedlám alebo nápojom, ako sú sušienky alebo limonády, a jedlám s vysokým obsahom sacharidov, ako sú zemiakové lupienky. Tie vás síce rýchlo povzbudia, ale neskôr sa zrútite.
  • Snažte sa jesť každé 2 až 3 hodiny, aj keby to malo byť len niečo malé, aby ste sa vyhli nízkej hladine cukru v krvi, ktorá spôsobuje ospalosť.

Metóda 9 zo 16:Pite veľa vody na boj proti únave.


PRÍDE ČOSKORO
Udržujte si dostatok vody, aby ste sa vyhli ospalosti alebo malátnosti. Snažte sa denne vypiť aspoň 2 l vody. Majte pri sebe plnú fľašu vody a popíjajte ju počas štúdia. Pomáha to prietoku krvi v mozgu a vďaka tomu sa cítite bdelejší.[9]

  • Vyhýbajte sa alkoholu, najmä v dňoch, keď sa učíte, alebo deň predtým. Pravidelné pitie alkoholu môže spolu s dehydratáciou negatívne ovplyvniť funkciu vášho mozgu.

Metóda 10 zo 16:Ak chcete okamžitú vzpruhu, vypite nápoj s kofeínom.


PRÍDE ČOSKORO
Kofeín stimuluje váš centrálny nervový systém a dodáva vám pocit bdelosti. Vypite hrnček kávy, aby ste sa rýchlo prebudili, pretože kofeín zabraňuje tomu, aby sa do mozgu dostali bunky, ktoré spôsobujú pocit únavy. Dajte si ekvivalent 200 mg kofeínu, čo je 12 oz (.35 l) kávy alebo 24 oz (.7 l) čaju, napríklad v priebehu 24 hodín.[10]

  • Uvedomte si, že káva a iné kofeínové nápoje môžu v skutočnosti dehydrovať, preto by ste k nim mali piť aj vodu.
  • Vyhnite sa pitiu kávy alebo konzumácii čohokoľvek s obsahom kofeínu, ako je čokoláda, limonáda alebo čaj, v priebehu 6 hodín pred plánovaným odchodom do postele, inak môžete mať problémy so zaspávaním.
  • Nekonzumujte viac ako 200 mg kofeínu za deň. Príliš veľa kofeínu môže byť veľmi nebezpečné pre vaše srdce a môže tiež zhoršiť existujúce ochorenia, ako je úzkosť alebo depresia.
  • vyhýbajte sa energetickým nápojom a tabletkám, ktoré obsahujú kofeín a/alebo chemické látky. Rýchle riešenia sú síce lákavé, ale môžu mať nebezpečné vedľajšie účinky, napríklad zvýšenú úzkosť alebo dokonca problémy so srdcom.[11]

Metóda 11 zo 16:Učte sa v 25-minútových intervaloch, ak máte radi plánované prestávky.


PRÍDE ČOSKORO
Vyskúšajte takzvanú techniku Pomodoro, aby ste sa udržali na správnej ceste. Nastavte si časovač, aby ste pracovali 25 minút bez akéhokoľvek rozptyľovania, a potom si urobte 5 minút prestávku. Opakujte tieto intervaly tak dlho, ako dlho sa chcete učiť.[12]

  • Využite 5-minútové prestávky na relaxáciu a načerpanie nových síl do mozgu. Robte niečo, čo nesúvisí s tým, čo študujete, napríklad si pretiahnite telo alebo si pozrite zábavné video na YouTube.
  • Po absolvovaní 4 intervalov si urobte dlhšiu 30-minútovú prestávku.
  • Snažte sa, aby každé celkové štúdium netrvalo dlhšie ako 5 hodín. Ak sa budete učiť dlhšie, pravdepodobne vyhoríte.

Metóda 12 zo 16:Ak ste naozaj unavení, zdriemnite si na 10 až 20 minút.


ČOSKORO PRÍDE
Krátke zdriemnutie posilní vašu pamäť a bdelosť. Ak ste doma, ľahnite si na gauč alebo si ľahnite do postele, aby ste si rýchlo zdriemli. Ak ste v knižnici alebo v triede, oprite si hlavu o stôl v pohodlnej polohe a zdriemnite si. Nastavte si budík maximálne o 20 minút neskôr, aby ste sa zobudili svieži a nie ospalí.[13]

  • Ak je to možné, vyberte si na zdriemnutie miesto, ktoré je tiché a tmavé, čo vám pomôže dosiahnuť kvalitnejší spánok.
  • Dbajte aj na to, aby ste každú noc spali aspoň 7 až 9 hodín. Zdriemnutie je dobrou vzpruhou, ale nenahradí neprerušovaný spánok.

Metóda 13 zo 16:Cvičte 15 až 20 minút, aby ste rozprúdili krv.


ČOSKORO PRÍDE
Zlepší to vašu koncentráciu a náladu. Choďte na krátku prechádzku alebo si zabehnite, urobte si niekoľko cvikov s vlastnou váhou alebo napríklad absolvujte rýchlu hodinu jogy. Hýbte telom, aby ste prebudili všetky svaly a uvoľnili proteíny v mozgu, ktoré zlepšujú pamäť.[14]

  • Ak môžete, cvičte vonku, aby ste získali ešte viac výhod. Čerstvý vzduch je okamžitou dávkou energie.
  • Môžete tiež nájsť spôsoby, ako do štúdia zakomponovať cvičenie. Vymeňte napríklad stoličku za stabilizačnú loptu, aby ste počas sedenia precvičili jadro tela, alebo sa pri čítaní za stolom pretiahnite.
  • Ak sa učíte v intervaloch, skúste si po každom z nich urobiť prestávku na cvičenie. Napríklad po 25 minútach štúdia urobte 5 minút cvičenia s vlastnou váhou, ako sú kliky a poskoky.

Metóda 14 z 16:Každých 30-60 minút vymeňte tému, aby ste sa sústredili.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Rozmanitosť pomôže vášmu mozgu znovu sa sústrediť na nový predmet. Namiesto maratónu štúdia 1 témy si čas štúdia rozdeľte a po každej prestávke tému zmeňte, aby ste nevyhoreli na jednej téme. Prvú hodinu sa napríklad učte počty, potom prejdite na fyziku.[15]

  • Ak sa učíte v časových intervaloch, po každom intervale vymeňte tému, ktorú študujete.
  • Ak sa učíte len na 1 hodinu, napríklad angličtinu, ak je to možné, zmeňte konkrétnu látku, ktorú si preberáte. Začnite napríklad so Shakespearom a potom prejdite na Chaucera.

Metóda 15 zo 16:Zorganizuj študijnú skupinu, ak ťa nebaví pracovať sám.


PRICHÁDZA ČOSKORO
Vďaka tomu je štúdium menej nudné a monotónne. Zorganizujte niekoľko priateľov alebo spolužiakov, aby ste sa učili ako skupina. Pracujte na cvičných úlohách nahlas, diskutujte o rôznych témach alebo sa navzájom kvízerte, aby bolo štúdium živšie a pútavejšie.
[16]

  • Udržujte svoju študijnú skupinu na 3 až 6 ľuďoch. Príliš veľa ľudí môže rozptyľovať alebo sa môže stať ťažko zvládnuteľným.
  • Zostaňte pri úlohe tak, že si stanovíte skupinové ciele pre každé štúdium, napríklad dokončenie 2 kapitol učebnice alebo preberanie 1 témy. V opačnom prípade môže byť lákavé len strácať čas rozprávaním alebo blbnutím.

Metóda 16
Metóda 16 z 16:Snažte sa spať 7-8 hodín každú noc.


  • PRÍDE ČOSKORO
    Ak zle spíte, je ťažšie zostať počas štúdia bdelý. Vyberte si čas spánku, ktorý vám umožní spať 7-8 hodín každú noc. Dodržiavajte rovnaký spánkový plán, aby bol váš mozog ospalý v rovnakom čase každú noc.[17]

    • Všimnite si, že toľko spánku potrebuje priemerný človek. Niektorí ľudia potrebujú o niekoľko hodín viac, aby sa cítili oddýchnutí, a iným stačí menej. Najdôležitejšie je, aby ste boli v spánku dôslední. Ak sa cítite dobre so 6 hodinami spánku za noc alebo potrebujete až 9 hodín, aj to je v poriadku.
  • Odkazy