17 spôsobov, ako sa pripraviť na test

Testy sú nevyhnutnou súčasťou školského života – v určitom okamihu budete musieť dokázať, koľko ste sa naučili. Ak máte tendenciu stresovať sa z testov a horúčkovito sa šprtať, nie ste sami – existujú však lepšie spôsoby, ako sa pripraviť na test. Tu sme zhromaždili niekoľko tipov, ako sa pripraviť na ďalší test, vrátane plánovania pravidelných študijných stretnutí, hľadania rôznych spôsobov štúdia materiálu a starostlivosti o seba večer pred testom a v deň testu.

Metóda 1 zo 17:Začnite sa učiť niekoľko týždňov pred skúškou.


PRÍDE ČOSKORO
Skontrolujte si termín skúšky a naplánujte si študijné stretnutia spätne. Naplánujte si 2-3 študijné stretnutia každý týždeň aspoň niekoľko týždňov pred skúškou, ak vám to váš rozvrh umožňuje. Ak sú vaše skúšky príliš blízko seba, skráťte časový úsek pred skúškou.[1]

  • Ak máte napríklad 30. apríla test, môžete si naplánovať študijné stretnutia na 29., 28., 25., 22., 18. a 15. apríla. Všimnite si, že dátumy idú dozadu od dátumu skúšky, takže prvé študijné sedenie je 15., 2 týždne pred skúškou.
  • Ak ste do prvého študijného sedenia ešte neprebrali všetok materiál, ktorý bude na skúške, nerobte si s tým starosti! Sústreďte sa na to, čo ste prebrali, a ďalší materiál pridávajte, keď sa k nemu dostanete.

Metóda 2 zo 17: Učte sa v krátkych intervaloch, aby ste si uchovali viac informácií.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Na každé sedenie si vyhraďte 20-30 minút. Ak sa budete snažiť sedieť a študovať niekoľko hodín tesne pred skúškou, váš mozog si neudrží toľko informácií.[2]
Odborný zdroj
Jai Flicker
Akademický lektor
Rozhovor s odborníkom. 20. mája 2020.
Namiesto toho si naplánujte niekoľko týždňov pred skúškou sedenia v trvaní 20-30 minút.[3]

  • Ak potrebujete absolvovať niekoľko študijných sedení za sebou, naplánujte si medzi nimi prestávku v trvaní aspoň 10 – 15 minút. To umožní vášmu mozgu odpočinúť si a spracovať to, čo ste sa naučili.

Metóda 3 zo 17:Stanovte si konkrétne ciele pre každé štúdium.


PRÍDE ČOSKORO
Uveďte oblasti, ktoré chcete prebrať, spolu s výkonnostnými cieľmi. Mať konkrétny cieľ pre každé študijné sedenie vás udrží sústredených. Ak budete vedieť, čo budete robiť ešte predtým, ako si sadnete k štúdiu, nebudete musieť strácať drahocenný študijný čas vymýšľaním, kde začať alebo čo prebrať.[4]
Odborný zdroj
Jai Flicker
Akademický tútor
Rozhovor s odborníkom. 20. mája 2020.

  • Ak ste si napríklad naplánovali 6 študijných sedení, môžete si na prvom sedení urobiť cvičný test a potom sa na ďalších 2 sedeniach venovať látke, s ktorou ste mali v cvičnom teste problémy. Potom by ste si mohli urobiť ďalší praktický test a opätovne zhodnotiť svoje vedomosti, aby ste si mohli naplánovať zvyšné hodiny.

Metóda 4 zo 17: Učte sa v tichom prostredí.


PRÍDE ČOSKORO
Vytvorte si miesto na štúdium, ktoré je dobre osvetlené a minimálne rozptyľuje pozornosť. Vyberte si miesto, kde sa môžete najlepšie sústrediť. Majte po ruke všetky študijné materiály a pomôcky, ktoré budete potrebovať (napríklad papier, kartotéky a perá). Vytvorte si prostredie, ktoré umožní vášmu mozgu okamžite prejsť do „študijného režimu“, len čo si sadnete.[5]

  • Ak doma nie je vhodné miesto na štúdium, môžete sa namiesto toho učiť v knižnici. V mnohých knižniciach sú k dispozícii študijné stolíky alebo miestnosti, do ktorých sa môžete prihlásiť.
  • Počas každého sedenia si robte pravidelné študijné prestávky a robte niečo relaxačné. To umožní vášmu mozgu odpočinúť si.[6]
    Odborný zdroj
    Jai Flicker
    Akademický tútor
    Rozhovor s odborníkom. 20. mája 2020.

Metóda 5 zo 17:Po každom štúdiu sa choďte prejsť.


PRÍĎTE ČOSKORO
Štúdie ukazujú, že 20 minút kardio cvičenia zlepšuje vašu pamäť. Nemusí to byť len chôdza, hoci je to zvyčajne najjednoduchšia a najdostupnejšia vec, ktorú môžete urobiť. Ak vás baví iná činnosť, napríklad plávanie alebo bicyklovanie, venujte sa namiesto toho tejto činnosti.[7]

  • Ak máte nahrávku súvisiacu s materiálom, ktorý študujete – možno ste našli súvisiaci podcast alebo ste si nahrali prednášky učiteľa – môžete ju počúvať počas prechádzky, aby ste si ešte viac upevnili svoje vedomosti.

Metóda 6 zo 17:Vyskúšajte si praktické testy na posúdenie svojich vedomostí.


ČOSKORO PRÍDE
Pozorne si označte svoj test, aby ste poznali svoje silné a slabé stránky. Ak si urobíte cvičný test „za studena“ predtým, ako sa začnete naozaj učiť, budete mať lepšiu predstavu o tom, na čo sa musíte zamerať. Neskoršie cvičné testy vám pomôžu zistiť váš pokrok a zistiť, na čom ešte musíte popracovať.[8]

  • Nezanedbávajte oblasti, v ktorých ste silní! Stále si musíte tieto oblasti zopakovať – len im nemusíte venovať toľko času.
  • Skúste si urobiť test v simulovaných testovacích podmienkach. Ak máte napríklad na dokončenie testu len hodinu, nastavte časovač na jednu hodinu pred začiatkom. Môžete dokonca požiadať priateľa alebo člena rodiny, aby vám „spravil“ cvičný test.

Metóda 7 zo 17:Vytvorte si kartičky na rýchle zopakovanie.


PRÍĎTE ČOSKORO
Vezmite si flashkarty kamkoľvek, aby ste maximalizovali čas potrebný na štúdium. Flashcards najlepšie fungujú na krátke veci, ktoré si musíte zapamätať, ako sú slovíčka, vzorce alebo dátumy z histórie. Majte ich pri sebe, aby ste ich mohli vytiahnuť, keď budete mať pár minút. To vám umožní venovať sa štúdiu o niečo viac nad rámec plánovaných sedení.[9]

  • Napríklad čakanie v rade je ideálny čas na prechádzanie niekoľkých kartičiek.
  • Svoje kartičky môžete dať aj kamarátovi alebo členovi rodiny, aby vás mohol preskúšať.

Metóda 8 zo 17:Ak sa učíte vizuálne, vytvorte si myšlienkovú mapu.


COMING SOON
Myšlienkové mapy Ukážte súvislosti medzi pojmami, ktoré študujete. Začnite hlavnou myšlienkou alebo princípom a napíšte si ho do stredu papiera. Nakreslite si kruh a potom z neho nakreslite čiary, ktoré spojíte s ďalšími myšlienkami alebo princípmi. Pracujte navonok, spájajte všetky rôzne veci, z ktorých budete testovaní.[10]

  • Môžete sa tiež pozrieť na počítačové aplikácie, ktoré vám pomôžu vytvoriť myšlienkové mapy a iné študijné nástroje. Mnohé z nich sú k dispozícii zadarmo, zatiaľ čo iné si vyžadujú predplatné. Stačí vyhľadať na internete alebo sa spýtať učiteľa, či nevie o nejakých aplikáciách, ktoré by vám mohol odporučiť.

Metóda 9 zo 17:Čítajte svoje poznámky nahlas.


PRÍDE ČOSKORO
Hlasné čítanie zapája viac zmyslov. Čítanie potichu je pasívna činnosť a pre väčšinu ľudí to nie je najlepší spôsob učenia sa a uchovávania informácií. Na druhej strane, čítanie nahlas je aktívne a núti vás sústrediť sa na každé slovo.[11]

  • Ak zistíte, že pri hlasnom čítaní o niečo zakopávate, môže to byť spôsobené tým, že daný pojem ešte nepoznáte. Zopakujte si ju, kým ju nepochopíte.

Metóda 10 zo 17:Učiť predmet niekoho iného.


PRÍDE ČOSKORO
Porozprávajte sa s priateľom alebo členom rodiny o tom, čo ste sa naučili. Keď niečo učíte niekoho iného, musíte ovládať látku tak, aby ste boli pripravení odpovedať na všetky ich prípadné otázky. Možno sa vám dokonca stane, že sa vás opýtajú na niečo, o čom ste predtým neuvažovali.[12]

  • Mladšie deti sú na to výborné, pretože im budete musieť vysvetliť pokročilejšie pojmy jazykom, ktorému budú rozumieť. Uvádzanie terminológie vlastnými slovami vám takto môže pomôcť odhaliť veci, ktorým ste v súvislosti s danou látkou možno úplne nerozumeli.

Metóda 11 zo 17:Vymyslite si vlastné testové otázky.


COMING SOON
Vytváranie vlastných testových otázok vám pomôže kriticky myslieť. Najskôr si premyslite najdôležitejšie body – veci, z ktorých vás zaručene budú skúšať. Snažte sa vymyslieť čo najzložitejšie otázky, aby ste spochybnili svoje vedomosti o študovaných pojmoch.[13]

  • Ak máte napríklad test z dejepisu o Francúzskej revolúcii, jedna z vašich otázok môže znieť: „Čo motivovalo ľudí, ktorí sa pôvodne vzbúrili proti francúzskemu kráľovi?“
  • Ďalší príklad: Ak máte test z matematiky, môžete si vytvoriť vlastné matematické úlohy, ktoré budete riešiť na základe vzorcov predstavených na hodine.
  • Ak máte prístup k starým testom svojho učiteľa, použite ich, aby ste získali predstavu o typoch otázok, ktoré váš učiteľ zvyčajne kladie. To vám uľahčí vymýšľanie vlastných otázok.

Metóda 12 zo 17:Zorganizujte študijnú skupinu.


PRÍDE ČOSKORO
Štúdium so spolužiakmi vám môže pomôcť lepšie si zapamätať látku. Ak poznáte iných študentov, ktorí sa pripravujú na rovnaký test, stretnite sa, aby ste sa navzájom vyskúšali a prediskutovali prípadné nejasnosti. Spoločná práca na problematických oblastiach vám všetkým pomôže lepšie pochopiť materiál.[14]

  • Nezabudnite si vyhradiť trochu času aj na spoločenské stretnutia! Môžete napríklad dať dohromady niekoľko spolužiakov, aby ste sa 30 minút učili a potom si pozreli najnovšiu epizódu televízneho seriálu, ktorý máte všetci radi.

Metóda 13 zo 17:Navštevujte kontrolné stretnutia, ktoré vám ponúka váš učiteľ.


PRÍDE ČOSKORO
Kontrolné sedenia vám poskytnú lepšiu predstavu o tom, čo bude v teste. Otázky od iných študentov môžu tiež pomôcť upozorniť na oblasti, ktorým nerozumiete tak dobre, ako by ste mali. Niekedy môžu ostatní študenti upozorniť na veci, na ktoré ste nikdy nepomysleli.[15]

  • Väčšina učiteľov ponúka opakovacie stretnutia do týždňa pred testom alebo po tom, čo sa na hodine preberie všetka látka, ktorá sa má testovať. Niekedy sú to pravidelné hodiny, ale môžu byť ponúkané aj v inom čase.

Metóda 14 zo 17:Noc pred testom spite aspoň 8 hodín.


PRÍDE ČOSKORO
Dobrý odpočinok udržuje váš mozog zdravý a sústredený.[16]
Odborný zdroj
Jai Flicker
Akademický tútor
Rozhovor s odborníkom. 20. mája 2020.
V deň testu chcete byť na vrchole svojich síl. Najlepší spôsob, ako to urobiť, je uistiť sa, že ste sa noc predtým dostatočne vyspali. Stresovanie sa kvôli skúške alebo snaha o posledné učenie v škole vám skôr uškodí, ako pomôže vášmu výkonu.[17]

  • Je dobré pokúsiť sa večer pred testom ísť spať o niečo skôr ako zvyčajne. Pred spaním urobte niečo relaxačné, napríklad si dajte kúpeľ.
  • Možno sa vám bude ťažko zaspávať, najmä ak ste z testu nervózni – a to je normálne! Vyhnite sa však užívaniu tabletiek na spanie, po ktorých by ste mohli byť na druhý deň mrzutí.

Metóda 15 zo 17:Ráno v deň testu zjedzte výživné raňajky.


PRÍDE ČOSKORO
Najlepšie sú potraviny s vysokým obsahom uhľohydrátov, ktoré sa trávia pomaly, ako napríklad ovsené vločky. Tieto typy jedla vás zasýtia a udržia pocit sýtosti dlhšie, takže sa nemusíte obávať návalov hladu uprostred testu. Ovocie a zelenina zlepšujú aj vašu pozornosť a rýchlosť myslenia.[18]

  • Ak si ráno zvyčajne dáte šálku kávy, nevynechávajte ju pred testom – nechcete, aby kofeínový abstinenčný syndróm narušil váš výkon. Zároveň to nepreháňajte. Príliš veľa kofeínu môže spôsobiť nervozitu a nesústredenosť, preto sa obmedzte na jednu šálku.[19]

Metóda 16
Metóda 16 zo 17:Dajte si dostatok času na cestu na miesto testovania.


PRÍDEJTE ČOSKORO
Obavy z toho, že prídete neskoro, zvyšujú zbytočný stres. Príďte tam skôr, aby ste mali dostatok času dostať sa do miestnosti na písanie testov, nájsť si miesto a usadiť sa pred začiatkom testu. Možno budete mať dokonca čas na to, aby ste si na toalete povedali malú povzbudzujúcu reč.[20]

  • Ak ste ešte nikdy neboli na mieste testovania, možno si budete chcieť urobiť skúšku na skúšku, aby ste lepšie poznali oblasť a vedeli, ako sa tam dostať.

Metóda 17
Metóda 17 zo 17: Tesne pred testom si urobte hlboké dýchacie cvičenia.


  • PRÍDEJTE ČOSKORO
    Hlboké dýchanie vám pomôže uvoľniť sa, aby ste sa mohli lepšie sústrediť. Sadnite si na okraj stoličky s nohami položenými na podlahe. Odhrňte ramená dozadu tak, aby sa lopatky zastrčili po oboch stranách chrbtice, potom si položte jednu ruku na brucho a druhú na hrudník. Pomaly a zhlboka sa nadýchnite nosom, čím umožníte, aby sa vaše brucho rozšírilo, keď sa vaše pľúca naplnia. Urobte pauzu a potom vydýchnite ústami rovnakou rýchlosťou, akou ste sa nadýchli, a vyprázdnite brucho.[21]

    • Pokračujte v dýchaní týmto spôsobom 3 až 5 minút, pričom sa sústreďte výlučne na svoj dych. Ak zistíte, že sa vaša myseľ zatúla alebo sa začnete obávať testu, jemne vráťte svoju myseľ späť k dychu.
  • Referencie