21 spôsobov, ako byť úspešný vo všetkom, čo robíte (pre študentov)

Nespočetné množstvo študentov chce byť úspešných a zažiariť, ale to sa môže ľahšie povedať ako urobiť. Koniec koncov, ako môžete byť úspešným študentom a zároveň zladiť domáce úlohy, testy a mimoškolské aktivity?? Nestresuj sa – máme pre teba množstvo stratégií, či už sa učíš v triede, študuješ, alebo si užívaš voľný čas.

Tu je 21 tipov, ktoré vám pomôžu udržať sa na špičke ako študentovi strednej alebo vysokej školy.

Metóda 1 z 21:Vyberte si hodiny, ktoré zvládnete.

Nie všetky predmety sú rovnaké. Premýšľajte o svojich silných a slabých študijných stránkach a pýtajte sa sami seba, čo zvládnete. Neplňte si rozvrh hodinami, ktoré vás zavalia neuveriteľným množstvom práce.[1]
Namiesto toho sa zamerajte na hodiny, ktoré sú pre vás skutočne zaujímavé a pútavé.[2]

  • Na vysokej škole budete musieť absolvovať povinné hodiny z rôznych predmetov, aj keď nie sú súčasťou vášho odboru.[3]
    Pripravte sa na úspech tým, že si vyberiete hodiny, ktoré sú pre vás pohodlné a zvládnuteľné.
  • Ak napríklad prírodné vedy nie sú vašou silnou stránkou, môžete sa prihlásiť na kurz biológie pre začiatočníkov namiesto kurzu organickej chémie.

Metóda 2 z 21:Pravidelne chodiť na hodiny.

Dobrá dochádzka a dobré známky idú ruka v ruke. Vždy si nájdite čas na hodinu, aj keď si myslíte, že látku dobre ovládate. Zameškanie hodiny často znamená zmeškanie cenných informácií, ktoré sa môžu v nasledujúcich dňoch ťažko doháňať. Navyše, mnohí vysokoškolskí profesori považujú dochádzku za súčasť hodnotenia a môžu vás penalizovať, ak vynecháte príliš veľa hodín.[4]

  • Ak váš učiteľ povoľuje určitý počet absencií, nechajte si ich na deň, keď sa necítite dobre.
  • Skúste si sadnúť smerom dopredu triedy, keď ste tam – učiteľ alebo profesor vás pravdepodobne uvidí a zapamätá si, že ste tam boli.

Metóda 3 z 21:Prineste si na hodinu všetko, čo potrebujete.

Večer pred vyučovaním si dvakrát skontroluj svoje úlohy a povinnosti. Je potrebné vypracovať nejakú domácu úlohu? Blíži sa test? Naznačil vám učiteľ blížiaci sa test? Uistite sa, že ste si všetko vybavili ešte predtým, ako ste vyšli zo školy.[5]

  • Neváhajte si nastaviť upozornenie na telefón, ktoré vám pripomenie všetky nadchádzajúce úlohy.

Metóda 4 z 21:Zúčastňujte sa vyučovania.

Účasť vám pomôže vyťažiť z hodiny čo najviac. Hľadajte príležitosti zapojiť sa namiesto toho, aby ste len sedeli a počúvali. Možno zdvihnete ruku, aby ste odpovedali na otázku učiteľa/profesora, alebo sa možno ujmete vedenia diskusie v malej skupine. Nech je to akokoľvek, účasť na hodine vám pomôže udržať si záujem o prácu na kurze a nasmeruje vás na cestu k úspechu.[6]
Tu je niekoľko spôsobov, ako sa počas vyučovania trochu viac zapojiť:

  • Ponúknite sa, že budete prezentovať ako prvý
  • Počas online diskusie píšte zasvätené príspevky a komentáre
  • Pomôžte upratať triedu

Metóda 5 z 21:Pýtajte sa, ak niečomu nerozumiete.

Váš učiteľ alebo profesor vám môže pomôcť dosiahnuť váš maximálny potenciál. Nehanbite sa ani sa nehanbite, ak vám niečo nedáva zmysel – váš učiteľ alebo profesor je tu na to, aby učiť vy, koniec koncov! Pošlite e-mail alebo sa zastavte počas úradných hodín a podeľte sa o to, čo vás trápi.[7]

  • Predtým, ako sa spojíte s vyučujúcim, dvakrát si skontrolujte učebný plán. Môže obsahovať cenné informácie, napríklad kedy má váš profesor úradné hodiny.

Metóda 6 z 21:Často sa odvolávajte na svoj študijný plán.

Váš študijný plán je základom celého semestra. Je tu takmer všetko, čo potrebujete – vaše povinné učebnice a nadchádzajúce úlohy, ako aj dôležité pravidlá a očakávania, ktoré treba mať na pamäti. Svoj študijný plán majte vždy na bezpečnom mieste, aby ste sa naň mohli kedykoľvek odvolať.[8]

Metóda 7 z 21:Zostavte si týždenný plán, ktorý vám pomôže s riadením času.

Zaznamenajte si všetky dôležité termíny do týždenného kalendára alebo plánovača. Každý týždeň sa pozrite do svojho plánovača, aby ste zistili, aké druhy testov a úloh vás čakajú. Takto si môžete prispôsobiť svoj plán a pripraviť sa na najbližšie termíny.[9]

  • Preniesť všetky termíny splatnosti v študijnom pláne do svojho plánovača. Takto budete mať prehľad o celom svojom predmete do konca semestra.

Metóda 8 z 21:Stanovte si ciele SMART.

Ciele SMART sú zvládnuteľné a ľahšie dosiahnuteľné. Skratka SMART znamená Specific (konkrétny), Measurable (merateľný), Attainable (dosiahnuteľný), Realistic (realistický) a Timely (včasný) – tieto zásady vám pomôžu sústrediť sa a udržať sa na správnej ceste. Ciele SMART sú zvládnuteľné a dajú sa ľahko dodržiavať, čo vás rozhodne nasmeruje na cestu k úspechu. Tu je niekoľko príkladov cieľov SMART: [10]

  • Na hodinu fyziky sa budem učiť dvakrát týždenne.
  • Dnes budem spať 7 hodín.
  • Zajtra večer urobím 3 domáce úlohy.

Metóda 9 z 21:Venuj 3 hodiny týždenne predmetu, ktorý má 3 kredity.

Ak si dáte dostatok času na prípravu a zopakovanie učiva, môžete sa pripraviť na úspech. Na univerzitnej úrovni sa akademickí odborníci zhodujú, že každému kreditu v rámci svojho študijného plánu by ste mali venovať aspoň 1 hodinu týždenne. Ak je teda vaša celková záťaž z predmetu 9 kreditov, vaša celková pracovná záťaž bude 27 hodín týždenne.[11]

  • Tieto 3 hodiny času sa vzťahujú na akúkoľvek prácu, ktorú vykonávate v rámci kurzu, či už ide o štúdium, domáce úlohy alebo prácu na projekte.

Metóda 10 z 21:Vytvorte si efektívny študijný priestor.

Produktívne študijné stretnutia sú pre úspešných študentov nevyhnutné. Premyslite si, kde sa môžete skutočne sústrediť a ponoriť sa do školskej práce. Je v knižnici kútik, ktorý vás volá, alebo máte radšej tichý šum kaviarne?? Nech je to kdekoľvek, uistite sa, že sa dokážete sústrediť a dostať sa do zóny.[12]

  • Uistite sa, že vaše miesto na štúdium je dostatočne osvetlené. Chcete byť predsa schopní jasne čítať svoje poznámky a učebnice!
  • Ak uprednostňujete štúdium vo svojej izbe, venujte trochu času upratovaniu a usporiadaniu svojho pracovného stola. Svoj notebook/počítač si môžete usporiadať aj tak, že si súbory súvisiace so školou roztriedite do tematických priečinkov.[13]

Metóda 11 z 21: Sústreďte sa na štúdium namiesto vykonávania viacerých úloh.

Multi-tasking vám nepomôže vyťažiť zo štúdia maximum. Snaha žonglovať s viacerými úlohami naraz totiž spôsobí, že vaša produktivita bude trpieť – navyše to môže byť dosť stresujúce. Namiesto toho sa sústreďte na danú úlohu, či už ide o dokončenie zadania, prechádzanie poznámok alebo opätovné čítanie časti učebnice.[14]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Zapíšte si ďalšie položky na zozname úloh namiesto toho, aby ste ich žonglovali s aktuálnou úlohou. Vždy si ich môžete dokončiť neskôr!

Metóda 12 z 21:Odstráňte rušivé vplyvy počas štúdia.

Sociálne médiá budú k dispozícii, keď sa vrátite. Vyhraďte si chvíľu na vypnutie telefónu, aby ste neboli bombardovaní správami a upozorneniami. Ak chcete urobiť niečo navyše, stiahnite si blokátor webových stránok, ktorý vám pomôže sústrediť sa a udržať si prehľad.[15]

  • Freedom a Cold Turkey sú skvelé blokátory webových stránok, ktoré môžete vyskúšať.

Metóda 13 z 21:Raz za 50-90 minút si urobte prestávku.

Maratónske štúdium nie je receptom na úspech. Je pravdepodobnejšie, že budete produktívni, ak bude mať váš mozog nejaký čas na dekompresiu.[16]
Vykonávajte akúkoľvek činnosť, ktorá vám pomôže uvoľniť sa alebo načerpať novú energiu, napríklad: [17]

  • Prechádzka
  • Hopsanie v sprche
  • Rýchle zdriemnutie
  • Rozprávanie sa s priateľom

Metóda 14 z 21: Učte sa s inými ľuďmi.

Úspešní študenti nemusia pracovať sami. V skutočnosti môže byť naozaj povzbudzujúce vedieť, že existujú aj iní ľudia, ktorí sa boria s rovnakými úlohami a materiálom ako vy. Požiadajte o pomoc kamaráta na štúdium alebo sa pridajte k existujúcej študijnej skupine – podľa toho, čo vám pri štúdiu pomáha najlepšie![18]

  • Majte na pamäti, že v študijnej skupine by mal každý prispievať rovnakou mierou.

Metóda 15 z 21:Zmeňte svoj rozvrh, ak sa cítite vyhorení.

Vyhorenie môže byť veľkým výmoľom na ceste k úspechu. Študentské vyhorenie je príliš časté, najmä ak každý deň dodržiavate rovnakú rutinu. Skúste zmeniť svoj zvyčajný rozvrh a robiť rovnaké úlohy v rôznom čase. Zmena tempa môže byť veľkou pomocou![19]

  • Ak sa zvyčajne učíte v noci, môžete skúsiť študovať ráno.
  • Ak máte tendenciu cvičiť po večeri, môžete si ísť zabehať počas obedňajšej prestávky.

Metóda 16
Metóda 16 z 21:Motivujte sa zameraním na svoje dlhodobé ciele.

Niekedy pomôže pripomenúť si, prečo ste v škole. Možno sa snažíš dostať na veterinárnu školu alebo študuješ za zdravotnú sestru, aby si mohol pomáhať iným. Premýšľajte o tom, čo chcete robiť v budúcnosti a ako chcete zmeniť svet – sústredenie sa na dlhodobé ciele vám môže dodať motiváciu, ktorú potrebujete na to, aby ste prekonali náročné štúdium alebo dlhé kolo vyučovania.[20]

Metóda 17
Metóda 17 z 21:Zapoj sa do klubov a aktivít, ktoré ťa zaujímajú.

Štúdium je dôležité, ale rovnako dôležité je aj spoločenské vyžitie a zábava. Kluby, športové tímy a iné školské organizácie sú skvelým spôsobom, ako spoznať nových ľudí, ktorí majú radi rovnaké veci ako vy. Informujte sa u vedenia školy a zistite, aké možnosti máte k dispozícii.[21]
Tu je niekoľko nápadov:

  • Národný model OSN
  • Bratstvo alebo sesterstvo
  • Kultúrne kluby (Multikultúrna študentská únia, Gay-Straight Alliance, Národná únia černošských študentov)
  • Šport (volejbal, futbal, baseball, lakros, plávanie, elektronické športy atď.)[22]

Metóda 18
Metóda 18 z 21:Doprajte si čas na oddych.

Relaxácia je nevyhnutnou súčasťou každodennej rutiny každého študenta. Áno, chodiť na hodiny a študovať je dôležité – ale rovnako dôležité je nájsť si čas pre seba! Výskum ukazuje, že relaxácia môže pomôcť znížiť krvný tlak, zlepšiť krvný obeh, podporiť trávenie, upokojiť myseľ a zmierniť bolesť.[23]
Tu je niekoľko spôsobov, ako by ste sa mohli odreagovať:

  • Teplý kúpeľ
  • Píšte si do denníka
  • Vykonávajte progresívnu svalovú relaxáciu
  • Popíjajte čaj alebo teplé mlieko[24]

Metóda 19
Metóda 19 z 21:Doplňte svoj arzenál o niektoré stratégie zvládania stresu.

Neustály pocit stresu vám nepomôže byť úspešným. Stratégie ako počítanie do 10, rýchla prechádzka a hlboké dýchanie vám môžu pomôcť zvládnuť stres v danom momente.[25]
Dôveryhodný zdroj
Americká asociácia srdca
Popredná nezisková organizácia, ktorá financuje lekársky výskum a vzdelávanie verejnosti
Prejsť na zdroj
Pomôcť môže aj oslovenie priateľov a rodiny, vykonávanie zábavného koníčka alebo činnosti, alebo dokonca praktizovanie aromaterapie.[26]
Tu je niekoľko ďalších návrhov:

  • Cvičenie
  • Vyskúšajte meditáciu všímavosti
  • Obmedzenie kofeínu a vynechanie tabaku

Metóda 20 z 21: Cvičte sa v tom, aby ste zostali pozitívne naladení každý deň.

Jednoduché činnosti a návyky vám môžu pomôcť udržať si dobrú náladu. Skúste si ísť zabehať alebo vykonávať inú fyzickú aktivitu, ktorá vás baví – pri aktivite sa uvoľňujú endorfíny, ktoré môžu zlepšiť vašu náladu. Relaxačná prechádzka prírodou, dobrovoľnícka práca a remeselná výroba sú niektoré ďalšie zábavné aktivity, ktoré vám môžu pomôcť cítiť sa pokojne a pozitívne. Tu je niekoľko ďalších nápadov: [27]

  • Trávenie času s povzbudzujúcimi, pozitívne naladenými priateľmi a rodinou
  • Praktizovanie vďačnosti

Metóda 21 z 21:Urobte zo svojho zdravia prioritu.

  • Spánok, strava a cvičenie zohrávajú kľúčovú úlohu vo vašom celkovom úspechu. Je ťažké byť na vrchole svojich síl, keď bežíte na 3 hodiny spánku a jete len jedlo z mikrovlnky.[28]
    Tu je niekoľko zdravých cieľov, na ktorých môžete pracovať:

    • Jedzte zdravú stravu plnú ovocia, zeleniny, celozrnných výrobkov, chudých bielkovín a nízkotučných mliečnych výrobkov[29]
      Dôveryhodný zdroj
      Americká asociácia srdca
      Popredná nezisková organizácia, ktorá financuje lekársky výskum a vzdelávanie verejnosti
      Prejsť na zdroj
    • Každý týždeň absolvujte 150 minút aeróbneho cvičenia (napríklad plávanie, jazda na bicykli alebo prechádzka)[30]
      Dôveryhodný zdroj
      Mayo Clinic
      Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
      Prejsť na zdroj
    • Spite 7-9 hodín každú noc[31]
  • Odkazy