21 spôsobov, ako sa motivovať na učenie

Keď máte pred sebou hory domácich úloh a učenia, začať sa môže zdať ako nemožná úloha. Naučíme vás, ako sa dostať do správnej nálady pred začiatkom štúdia a vytriasť sa z motivačnej krízy. Čítajte ďalej a dozviete sa, ako prestať odkladať učenie, sústrediť sa, aj keď ste unavení, a získať motiváciu na plnenie školských úloh!

Metóda 1 z 21: Začnite najľahšou úlohou, aby ste sa rozhýbali.


Urobte veci menej stresujúce tým, že začnete len s malou úlohou. Keď sa vám naozaj nechce začať, je lepšie nastaviť sa na rýchle víťazstvo.[1]
Skúste pracovať od najkratšej po časovo najnáročnejšiu úlohu a pracujte od najľahšieho projektu po najťažší. Keď dokončíte jeden alebo dva malé kroky, získate úžasný pocit úspechu, ktorý vám uľahčí pokračovať![2]
Expertný zdroj
Jai Flicker
Akademický tútor
Odborný rozhovor. 20 máj 2020.

  • Ak si napíšete rýchly zoznam svojich úloh, zníži to námahu pri rozhodovaní a ľahšie sa vám bude prechádzať od jednej úlohy k druhej.

Metóda 2 z 21: Odmeňte sa, keď splníte úlohu.


Doprajte si, aby ste si udržali motiváciu a aby vás štúdium bavilo. Ak ste uprostred štúdia, môžete sa rýchlo prejsť, zjesť müsli tyčinku alebo si vypočuť obľúbenú pieseň. Ak potrebujete dlhšiu prestávku, pozrite si video na YouTube alebo epizódu obľúbeného televízneho programu, prípadne sa 20 až 30 minút venujte nejakému koníčku. Ak ste ukončili svoje štúdium, potom sa pokojne odreagujte tým, že si zahráte videohru, skočíte na sociálne siete, aby ste sa spojili s priateľmi, alebo si niekam vyjdete.[3]

  • Občerstvite sa, ale vyhýbajte sa tomu, aby ste si na začiatku dali príliš veľa sladkých pochúťok. Nikto nemá rád cukrový kolaps! Nechajte si sladkosti až na poslednú časť študijného maratónu, aby ste sa povzbudili.
  • Ak sa rozhodnete odmeniť sa krátkou prestávkou od štúdia, nezabudnite, že sa nakoniec budete musieť vrátiť k práci. Stanovte si časový limit na prestávku a nepočúvajte hlas v hlave, ktorý vás prosí o „ešte pár minút“.“

Metóda 3 z 21:Urobte si prestávku na pohyb.


Choďte na prechádzku alebo sa pretiahnite, aby ste zvýšili svoju mozgovú kapacitu a hladinu energie. Raz za čas si zaslúžite prestávku a trochu pohybu vám môže pomôcť vytrhnúť sa z prokrastinačnej krízy. Vyjdite von a choďte na 10-minútovú prechádzku, aby ste sa nadýchali čerstvého vzduchu a oddýchli si.[4]
Skúste sa uvoľniť pri skákaní alebo si zatancujte po izbe na svoju obľúbenú pieseň.

  • Tieto aktivity vám dodajú príval energie a zlepšia náladu. Navyše vám pomôžu dostať mozog do stavu vnímavosti, vďaka čomu bude vaše štúdium efektívnejšie.[5]
  • Trocha pohybu vám pomôže získať impulz, ktorý vás dovedie k produktívnemu štúdiu.

Metóda 4 z 21:Vyhľadajte si podcasty alebo videá, ktoré vám pomôžu rozhýbať štúdium.


Ak vás už nebaví čítať a písať, vyskúšajte nový prístup k štúdiu. Keď riešite zložitú tému, vyhľadajte si na internete zdroje, ktoré vám pomôžu pochopiť učivo. Strávte 20 minút pozeraním informačného videa, ktoré rozoberá tému v jednoduchších pojmoch, alebo si do telefónu nahrajte podcasty z biológie súvisiace s vaším štúdiom. Každý moderátor vysvetlí tému iným spôsobom, preto skúmajte, kým nenájdete metódu, ktorá vám sadne.[6]

  • Stanovte si časové limity, aby ste sa udržali na ceste, a po splnení študijných cieľov sa odmeňte preskúmaním zaujímavých odbočiek.

Metóda 5 z 21:Zapnite si svoje obľúbené študijné melódie.


Počúvajte zoznam skladieb, ktoré vám spríjemnia štúdium. Vyberte si hudbu bez textu alebo piesne s textom, ktorý poznáte tak dobre, že jednoducho ustúpi do pozadia. Skúste si opakovať ten istý album alebo si vyberte playlist v štýle rádia, aby ste nestrácali čas radením skladieb do radu.

  • Správna hudba vám pomôže uvoľniť myseľ a zbystriť pozornosť.[7]
  • Vyskúšajte moderné zábery na klasický klavír alebo sólovú gitaru alebo si nalaďte obľúbený filmový soundtrack.
  • Zrýchlite si prácu s electro-swingovým playlistom alebo sa uvoľnite so zmesou lo-fi beatov.
  • Vyhľadajte si v obľúbenej hudobnej aplikácii zoznamy skladieb, ktoré vám pomôžu sústrediť sa na prácu, napríklad „Songs for Studying“ alebo „Study Beats“.“

Metóda 6 z 21:Osviežte sa a oblečte si pohodlné oblečenie.


Zmena oblečenia vám môže pomôcť cítiť sa menej ospalo. Ak sa necítite motivovaní, začnite studenou sprchou alebo si umyte tvár, aby ste sa prebudili. Oblečte si mäkké látky, ktoré sú príjemné na pokožku, a vyhnite sa oblečeniu so svrbivými visačkami alebo príliš tesným pásom, ktoré vás budú rozptyľovať. Vyberte si oblečenie, ktoré je vám známe a dobre padne. Uistite sa, že ste sa vhodne obliekli vzhľadom na počasie, a v prípade potreby si vezmite ďalšiu vrstvu.[8]

  • Dbajte na to, aby vaše študijné oblečenie príliš nepripomínalo oblečenie na spanie, inak by ste mohli začať driemať.

Metóda 7 z 21:Spolupracujte s priateľmi alebo lektorom.


Pozitívny tlak spolužiakov môže byť skvelou motiváciou![9]
Ak práca s ostatnými nevytvára väčšie rozptýlenie, nájdite si kamaráta na štúdium alebo skupinu, s ktorou môžete spolupracovať. Stanovte si spoločne ciele a kontrolujte sa na ceste – buď osobne, alebo pomocou textových aktualizácií. Ak vám skupinové štúdium nevyhovuje, nájdite si doučovateľa, ktorý vám pomôže vypracovať úlohy. Vopred si dohodnite termíny a používajte ich ako termíny na dosiahnutie pokroku.

  • Vyhľadajte si doučovateľa v škole alebo sa poraďte so súkromnou doučovacou agentúrou.
  • V študijnej skupine by sa každý mohol dobrovoľne venovať inej čiastkovej téme, potom by ste si všetci mohli navzájom zdieľať študijné materiály.[10]
  • Rezervujte si študovňu, prineste si občerstvenie alebo si štúdium spríjemnite hrou.
  • Začnite pracovať v dostatočnom predstihu pre prípad, že vaši rovesníci nesplnia skupinové ciele, a aby ste mali čas na samostatné oprášenie niektorých tém.

Metóda 8 z 21:Vyskúšajte techniku Pomodoro.


Porazte prokrastináciu pomocou tejto osvedčenej metódy technika časovača. Technika Pomodoro spočíva v nastavení 25-minútového časovača pre každú úlohu. Čas vám bude rýchlo ubiehať a na konci budete mať pocit úspechu. Výskum ukázal, že keď veríte, že máte šancu na zmenu alebo nový začiatok, dokážete prekonať nedostatok motivácie.[11]
Použite metódu Pomodoro, ktorá vám pomôže vytvoriť si každých 25 minút nový začiatok.

  • Pri technike Pomodoro sa každý 25-minútový blok nazýva Pomodoro a môžete si nastaviť ďalší 5-minútový časovač na krátku prestávku medzi Pomodoro.
  • Ak sa vám zdá 25 minút príliš krátkych, pokojne pracujte aj po uplynutí časovača; ide o to, aby ste začali.

Metóda 9 z 21:Vytvorte si vizuálne pomôcky pre zábavný a efektívny študijný nástroj.


Vytvorte si schémy a obrázky, ktoré vám pomôžu spájať a zapamätať si myšlienky. Skúste si vytvoriť myšlienkovú mapu alebo Vennov diagram, aby ste si usporiadali témy, ktoré potrebujete naštudovať. Nakreslite si mapu a použite farby, šípky a ikony, ktoré vám pomôžu vizualizovať pojmy uvedené v učebnici. Alebo si poznámky farebne zlaďte, aby vám pomohli priradiť témy a myšlienky.[12]

  • Namiesto preberania slovíčok z PDF alebo učebnice vám môže pomôcť lepšie si zapamätať informácie prepísanie slovíčok a definícií vlastným písmom zábavným farebným perom.

Metóda 10 z 21:Používajte klasické študijné triky na zapamätanie faktov.


Skúste si vymýšľať mnemotechnické pomôcky na zapamätanie kľúčových informácií. Mnemotechnické pomôcky sú jednoduché slovné pomôcky, ktoré vám pomôžu oživiť pamäť. Skúste si vytvoriť akronym, ktorý vám pomôže zapamätať si zoznam slov alebo myšlienok.[13]
Napíšte zvodku alebo rap, ktorý vám pomôže zapamätať si významné mená a dátumy v histórii alebo dejovú líniu románu, ktorý ste dostali za úlohu prečítať.[14]
Vyhľadajte si na internete „ako si zapamätať [predmet]“, aby ste získali niekoľko nápadov, alebo si pokojne vymyslite vlastné mnemotechnické pomôcky.

Metóda 11 z 21:Zamerajte sa na svoje dlhodobé ciele.


Motivujte sa tým, že si k práci vytvoríte osobný vzťah. Vypracovanie tohto pracovného listu z algebry alebo vytvorenie týchto kartičiek sa vám teraz nemusí zdať dôležité, ale premýšľajte o tom, čo dosiahnete štúdiom.[15]
Odborný zdroj
Jai Flicker
Akademický tútor
Rozhovor s odborníkom. 20. mája 2020.
Predstavte si, že ste získali dobrý výsledok z testu, dostali pochvalu od učiteľa alebo sa cítite hrdí na svoje známky na konci semestra. Nechajte sa opantať týmito dobrými pocitmi, keď preformulujete svoj pohľad na štúdium a nájdete vo svojich úlohách hlbší zmysel.[16]
Dôveryhodný zdroj
Združenie pre psychologickú vedu
Nezisková organizácia venujúca sa podpore dôveryhodného výskumu a vzdelávania v psychologických vedách
Prejsť na zdroj

  • Ak dúfate, že sa dostanete na vysokú školu alebo získate štipendium, premýšľajte o tom, ako vás každé malé štúdium priblíži o 1 krok k vašim snom.
  • Využívajte svoje dlhodobé ciele ako motiváciu, aby ste sa neustále posúvali vpred.

Metóda 12 z 21: Rozdeľte si prácu na menšie časti.


Vyberte si niekoľko úloh, ktoré môžete splniť počas jedného sedenia.[17]
Rozdeľte si väčšie študijné ciele na malé, konkrétne kroky. Určite si konkrétne, dosiahnuteľné ciele, na ktorých môžete pracovať postupne.[18]
Týmto spôsobom môžete dosiahnuť dobrý pokrok a dosiahnutie každého cieľa vám na konci štúdia prinesie pocit úspechu.

  • Je ľahké nechať sa zahltiť obrovským množstvom domácich úloh a zdanlivo nekonečnými zadaniami. Ale namiesto toho, aby ste sa trápili: „Ako vôbec dokončím túto úlohu?“ Položte si otázku: „Koľko z tejto úlohy môžem urobiť za 2 hodiny??“
  • Namiesto toho, aby ste sa snažili prečítať celú knihu, stanovte si cieľ, ktorý môžete splniť na jedno posedenie. Prečítajte si napríklad 1 kapitolu alebo 50 strán naraz.[19]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
    Prejsť na zdroj
  • Pri príprave na test si dnes prečítajte poznámky z prednášok len z prvého týždňa semestra, zajtra sa zamerajte na poznámky z druhého týždňa.

Metóda 13 z 21:Urobte si poriadok vo svojom pracovnom priestore.


Pripravte sa na úspech tým, že si rozložíte študijné materiály. Bez ohľadu na to, či pracujete pri stole na internáte alebo pri rohovom stole v kaviarni, najprv si upratajte priestor a zbavte sa všetkých odpadkov. Odstráňte zo svojho pracovného priestoru všetko, čo nesúvisí s vašimi študijnými úlohami. Ak je to potrebné, odložte všetko ostatné bokom; neporiadok môžete riešiť neskôr. Keď máte voľnú plochu na prácu, rozložte si všetky knihy, pracovné listy, zošity, perá, zvýrazňovače, samolepiace poznámky a ďalšie materiály, ktoré budete potrebovať.[20]

  • Pri výbere pracovného priestoru sa zbavte čo najviac rušivých elementov.[21]
    Odborný zdroj
    Jai Flicker
    Akademický tútor
    Rozhovor s odborníkom. 20. mája 2020.
    Odvráťte tvár od chladničky alebo okna, ak tieto veci upútajú vašu pozornosť. Sadnite si k oddelenému stolu od svojho priateľa, aby ste si navzájom príliš neprekážali.
  • Zvážte, či by nemalo byť vo vašom študijnom priestore teplo a príjemne, aby ste sa tam tešili. Vyzdobte si steny fotografiami vás a vašich priateľov, na stôl si umiestnite veselú izbovú rastlinu a vyberte si pohodlnú stoličku na sedenie.

Metóda 14 z 21: Nastavte si počítač.


Zapojte počítač a pred začatím práce zatvorte všetky nepotrebné karty. Prihláste sa do svojho online študijného účtu a vytiahnite si všetky svoje čítania vo formáte PDF, aby ste mali všetko pripravené. Pred začatím práce si sadnite k elektrickej zásuvke a počítač zapojte do zásuvky, aby ste nemuseli prerušiť sústredenie, keď sa vybije batéria.

  • Ak sa ľahko rozptýlite, ale potrebujete používať počítač ako nástroj na čítanie alebo výskum, zvážte vytlačenie materiálu, ktorý vám pomôže udržať sa pri práci.[22]
  • Ak potrebujete počítač používať výlučne ako textový editor alebo prehliadač PDF, odpojte ho od Wi-Fi alebo sa umiestnite do zóny bez Wi-Fi, aby vás nelákalo ísť na internet.
  • Keď používanie počítača nie je potrebné na štúdium, vypnite ho a schovajte.

Metóda 15 z 21:Vypnite alebo stíšte mobilný telefón.


Odstráňte rozptýlenie sociálnych médií a textov od priateľov.[23]
Odborný zdroj
Jai Flicker
Akademický tútor
Rozhovor s odborníkom. 20. mája 2020.
Nechcete predsa vybavovať skupinové textové správy od priateľov alebo prijímať telefonáty od rodiny, keď sa snažíte študovať. Dajte ľuďom vopred vedieť, že sa budete učiť a potrebujete sa na chvíľu odpojiť, aby ste sa mohli sústrediť. Potom nastavte svoje zariadenie do režimu „nerušiť“, alebo ešte lepšie, úplne ho vypnite.[24]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejdite k zdroju

  • Telefón nechajte mimo dohľadu, aby ste neboli v pokušení neustále doň nahliadnuť.

Metóda 16
Metóda 16 z 21:Buďte hydratovaní a majte po ruke občerstvenie.


Správne palivo pomáha mozgu správne fungovať. Pite veľa vody a vezmite si so sebou fľašu s vodou, aby ste počas práce neboli smädní. Majte pri sebe malú zásobu orieškov, müsli tyčiniek alebo čerstvého ovocia, aby ste mohli zahnať škvŕkanie v žalúdku a zostali počas štúdia plní energie.[25]

  • Vyhnite sa štúdiu hneď po veľkom jedle; budete sa cítiť ospalo a budete chcieť relaxovať.
  • Neodkladajte si jedlo ako odmenu, pretože váš boľavý žalúdok by vás rozptyľoval. Uistite sa, že máte po ruke občerstvenie na zahnanie hladu.
  • Vyhýbajte sa sladkému občerstveniu z automatov, rýchlemu občerstveniu a pečivu; tieto potraviny vám poskytnú krátky prílev energie, ktorý sa rýchlo zmení na ospalosť.

Metóda 17
Metóda 17 z 21:Zistite si svoje ideálne študijné prostredie a metódy.


Spýtajte sa sami seba, ktoré študijné návyky vám pomáhajú učiť sa a dosahovať dobré výsledky. Premýšľajte o tom, ktoré faktory prostredia a stratégie kontroly vám pomáhajú zapamätať si informácie.[26]
Odborný zdroj
Jai Flicker
Akademický tútor
Rozhovor s odborníkom. 20. mája 2020.
Rozhodnite sa, či radšej pracujete sami v tichom priestore, alebo či vám verejné miesto, napríklad knižnica alebo kaviareň, pomôže udržať sa pri práci.[27]
Zamyslite sa nad tým, či si fakty lepšie zapamätáte, keď si prezeráte vlastné poznámky z prednášok, alebo keď prelistujete učebnicu a staré zadania z hodín. Zistite, aká kombinácia faktorov vo vás prebudí to najpozitívnejšie, najproduktívnejšie a najkoncentrovanejšie ja, aby ste túto stratégiu mohli používať pri všetkých budúcich študijných sedeniach.

  • Spomeňte si na predchádzajúce študijné stretnutia, ktoré sa vám mimoriadne vydarili, a na iné, ktoré sa vám vôbec nepodarili, aby ste posúdili, ktoré faktory vám pomáhajú a ktoré vám bránia v napredovaní.
  • Ak si dokážete vytvoriť individuálny študijný systém, štúdium bude pre vás oveľa menej stresujúce.

Metóda 18
Metóda 18 z 21:Vytvorte si študijnú príručku, ktorá vám bude vyhovovať.


Vytvorte si osobný študijná príručka pre každý predmet. Toto môže byť užitočné, ak váš učiteľ nemá k dispozícii študijnú príručku alebo ak existujúca príručka naozaj nefunguje pre váš štýl učenia. Skúste si vytvoriť flash karty, vytvorte si zoznam s odrážkami každej témy, ktorú potrebujete vedieť, alebo si vypíšte všetky otázky, o ktorých si myslíte, že by sa mohli objaviť na skúške. Pozrite si učebnicu a vyhľadajte otázky na opakovanie alebo si z nadpisu každej časti urobte otázku.[28]

  • Ak nadpis časti učebnice znie: „Antropomorfné motívy v rozprávkach“, vaša študijná otázka by mohla znieť: „Dokážem opísať použitie antropomorfných motívov v rozprávkach?“
  • Ako východisko si na internete vyhľadajte šablóny a príklady študijných príručiek.

Metóda 19
Metóda 19 z 21:Skúste si písať voľné texty alebo denník, aby ste zistili, prečo odkladáte.


Spýtajte sa sami seba: „Čo mi bráni začať??“ Prokrastinácia je zvyčajne skôr emocionálnym problémom než problémom riadenia času.[29]
Dôveryhodný zdroj
Združenie pre psychologickú vedu
Nezisková organizácia venujúca sa podpore dôveryhodného výskumu a vzdelávania v psychologických vedách
Prejsť na zdroj
Máte obavy, že sa vám nepodarí dobre vypracovať úlohu? Cítite sa vystresovaní z blížiaceho sa testu? Napíšte si, čo cítite, alebo skúste upustiť paru s priateľom či spolužiakom. Keď sa zbavíte týchto stresorov, odložte svoje negatívne pocity bokom. Zhlboka sa nadýchnite a povedzte si, že je čas zmeniť svoje rozpoloženie, aby ste sa mohli pustiť do práce.[30]
Zdroj experta
Jai Flicker
Akademický tútor
Odborný rozhovor. 20. mája 2020.

  • Ak vám pomôže vyrozprávať sa priateľovi, uistite sa, že je ochotný počúvať a že ho nebudete vyrušovať od vlastného štúdia.

Metóda 20 z 21: Buďte na seba láskaví, pokiaľ ide o vaše návyky týkajúce sa prokrastinácie.


Ubíjanie sa vám nepomôže začať![31]
Odborný zdroj
Jai Flicker
Akademický tútor
Rozhovor s odborníkom. 20. mája 2020.
Neobviňujte sa a nesnažte sa dávať si tresty ako formu motivácie. Tieto typy správania môžu byť vyčerpávajúce a rozptyľujúce. Namiesto toho buďte na seba mierni, keď máte ťažké obdobie. Priznajte si svoj problém s prokrastináciou, ale pripomeňte si, že je to v poriadku a že pracujete na zlepšení.[32]
Dôveryhodný zdroj
Centrum písania Univerzity Severnej Karolíny
Výučbová služba UNC na akademickej pôde a online, ktorá poskytuje pomoc študentom, pedagógom a iným osobám počas procesu písania
Prejsť na zdroj

  • Vyhnite sa porovnávaniu s inými spolužiakmi, ktorým sa zdá, že sa im darí. Každý sa učí a pracuje inak, preto sa zamerajte na svoje potreby a schopnosti!

Metóda 21 z 21:Dajte si časové limity.


  • Každej úlohe v rozvrhu venujte vlastné miesto, aby ste sa držali plánu. Keď si rozdelíte študijnú záťaž na čiastkové ciele, zaraďte ich do časového plánu, ktorý vám vyhovuje. Ak máte radi pevný rozvrh, môžete každej úlohe priradiť čas začiatku a konca. Ak však uprednostňujete určitú flexibilitu, možno si budete chcieť rozvrhnúť časový limit na jednotlivé aktivity a určiť poradie podľa toho, ako sa cítite.[33]

    • Hovoriť si: „Musím sa niekedy tento týždeň učiť“ bude prokrastináciu podporovať, ale „Budem sa učiť v pondelok, utorok a štvrtok od 18.00 do 21.00“ vám pomôže dodržať plán.[34]
    • Skúste sa držať pravidelného rozvrhu, ale ak potrebujete niečo zmeniť, pokojne porušte svoju zaužívanú rutinu. Napríklad sa dobre vyspite a nastavte si budík na 7:00 ráno, aby ste sa v nedeľu ráno mohli učiť. Môže byť jednoduchšie vstať a začať hneď, keďže ste si to vopred naplánovali.
    • Čím konkrétnejšie a zámernejšie si dokážete rozvrhnúť študijné úlohy, tým väčší úspech dosiahnete pri štúdiu a riadení času.
  • Referencie