3 jednoduché spôsoby, ako predchádzať kolísaniu rýchlosti

Rýchlostné kmitanie, niekedy dramatickejšie nazývané smrteľné kmitanie, nastáva, keď riadidlá na bicykli alebo motocykli pri vysokých rýchlostiach prudko vibrujú. To môže byť veľmi desivé, a ak nezareagujete správne, môžete stratiť kontrolu nad motocyklom. Našťastie môžete dostať motorku späť pod kontrolu a podniknúť kroky, aby ste úplne zabránili kolísaniu rýchlosti.

Metóda 1 z 3:Motocykle

Zrýchľujte postupne, aby predné koleso zostalo na mieste. Rýchle nárazy rýchlosti, napríklad ak prudko stlačíte plynovú rukoväť na motocykli, môžu zdvihnúť prednú pneumatiku a spôsobiť kmitanie. Pri zrýchľovaní zrýchľujte pomaly a plynulo, aby ste sa vyhli kmitaniu.[1]

Ak sa začnete kývať, mierne uberte plyn. Kľúčom k ovládaniu kolísania je postupné spomaľovanie. Ak jazdíte na motocykli, uvoľňujte plyn pomaly. Toto by malo plynulo znížiť vašu rýchlosť.[2]

  • Nepúšťajte okamžite plyn! Mohlo by to spôsobiť, že motorka poskočí a vyletíte z nej.

Udržujte ľahký úchop riadidiel. Budete v pokušení pevne sa chytiť riadidiel, aby ste sa pokúsili kontrolovať kolísanie, ale to je v skutočnosti to najhoršie, čo môžete urobiť. Pravdepodobne by sa tým kolísanie ešte zhoršilo. Ak sa niečo stane, možno budete musieť odľahčiť úchop. Brzdu držte dostatočne pevne, aby ste udržali riadidlá rovno, ale nesnažte sa zastaviť kmitanie.[3]

  • Majte pokrčené aj lakte. Ak máte ruky vystreté, ste príliš strnulí a nebudete schopní ovládať bicykel.

Zľahka stlačte zadnú brzdu, aby ste sa viac spomalili. Uvoľnenie plynu nemusí znížiť rýchlosť dostatočne na to, aby ste rýchlo zastavili kmitanie. V tomto prípade postupne zatiahnite zadnú brzdu. Tým by ste mali znížiť rýchlosť natoľko, aby ste zastavili kolísanie.[4]

  • Je normálne, že sa kolísanie nakrátko zhorší, keď prvýkrát stlačíte brzdu. Je to normálne a zlepší sa to, keď spomalíte.
  • Nešliapnite na brzdu prudko, inak by ste mohli stratiť kontrolu nad vozidlom.
  • Nedotýkajte sa prednej brzdy! Váš bicykel by sa mohol prevrátiť, ak vo vysokej rýchlosti stlačíte prednú brzdu.

Ak smerujete k stene alebo prekážke, zvoľte brzdu. Dúfajme, že k tomu nedôjde, ale ak nedokážete dostať motorku pod kontrolu a chystáte sa do niečoho naraziť, je najlepšie sa zachrániť. Bezpečne sa z motorky odvalte tak, že si schováte bradu a ruky si dáte okolo hlavy. Bude to bolieť, ale nebude to ani zďaleka také zlé ako náraz do steny alebo auta v plnej rýchlosti.[5]

  • Preto je nosenie bezpečnostného vybavenia také dôležité!

Metóda 2 z 3: Bicykle

Ak sa začne kolísať, zachovajte pokoj. Kolísanie je strašidelné a je ľahké stratiť chladnú hlavu. Je však veľmi dôležité zachovať pokoj, pretože nesprávna reakcia by mohla kolísanie ešte zhoršiť alebo dokonca spôsobiť pád. Pred odstránením kmitania si na chvíľu oddýchnite.[6]

  • Pomáha pripomenúť si, že kmitanie sa dá napraviť, pokiaľ robíte správne veci. To vám môže pomôcť upokojiť nervy.

Udržujte ľahký úchop riadidiel. Podobne ako na motocykli, aj na bicykli je nebezpečné pevne sa chytiť riadidiel počas kolísania rýchlosti. Zostaňte uvoľnení a nesnažte sa prudko otáčať riadidlami, aby ste napravili kývanie. Tým sa situácia ešte zhorší.[7]

  • Majte pokrčené aj lakte. Ak máte ruky vystreté, ste príliš strnulí a nebudete schopní ovládať bicykel.

Prestaňte šliapať do pedálov, keď sa začne kývanie. Kľúčom k zastaveniu kývania na bicykli je aj postupné spomaľovanie. Ak to chcete urobiť, jednoducho prestaňte pedálovať.[8]

  • Ak ste išli z prudkého svahu, potom ste nemuseli šliapať do pedálov. Nemajte obavy, existujú aj iné spôsoby spomalenia.

Ťuknite na zadnú brzdu, aby ste postupne spomalili. Na spomalenie brzdového pedála zľahka stlačte brzdu. Nestláčajte ju prudko naraz, inak by ste mohli stratiť kontrolu nad vozidlom.[9]

  • Nedotýkajte sa prednej brzdy! Spomalenie predného kolesa pri vysokých rýchlostiach by mohlo spôsobiť prevrátenie bicykla.

Stlačte stehná k rámu, aby ste ho stabilizovali. Pritlačte nohy k telu bicykla alebo motocykla. To môže znížiť časť vibrácií spôsobujúcich kolísanie.[10]

  • Toto funguje lepšie na bicykli, ale mohlo by to pomôcť udržať stabilitu aj na motocykli. Prinajmenšom vám to pomôže udržať rovnováhu.

Metóda 3 z 3: Všeobecné tipy

Držte sa čo najviac na rovnom povrchu. Kolísanie je veľmi časté pri jazde z kopca, pretože naberiete veľkú rýchlosť. Ak môžete, pri jazde na bicykli sa držte ďalej od strmých zjazdov.[11]

  • Nie vždy je možné vyhnúť sa úsekom z kopca, preto nezabudnite kontrolovať rýchlosť, ak sa blížite k pádu. Ak príliš rýchlo naberiete rýchlosť, pravdepodobne sa začnete kývať.

Vykonávajte pravidelnú údržbu svojho bicykla alebo motocykla. Kmitanie môžu spôsobovať rôzne mechanické problémy, od zlého nastavenia kolies až po opotrebované ložiská. Vykonávajte pravidelné kontroly údržby a priveďte svoj bicykel alebo motocykel na kontrolu, aby ste odstránili všetky problémy skôr, ako sa zhoršia.[12]

  • Rýchly zásah je kľúčový. Ak spozorujete kolísanie bicykla alebo motocykla, okamžite ho odvezte na kontrolu. Je nebezpečné pokračovať v jazde, ak sa vám niečo nezdá.
  • Udržujte pneumatiky naplnené na odporúčaný tlak. Nedostatočne naplnené pneumatiky sú častou príčinou kolísania. Pravidelne kontrolujte pneumatiky a ak je ich tlak nízky, naplňte ich na odporúčanú hodnotu PSI.[13]

    • Uistite sa tiež, že sú vaše pneumatiky v dobrom stave. Ak sú staré a začínajú praskať, určite potrebujete výmenu.
  • Odkazy