3 jednoduché spôsoby, ako sa naučiť disciplíne

Učenie sa disciplíne vám môže pomôcť dosiahnuť vaše ciele a viesť šťastnejší a zdravší život. Či už chcete zlepšiť svoje vzťahy, stravovacie návyky, fitness rutinu, pracovnú morálku alebo akýkoľvek iný aspekt svojho života, učenie sa disciplíne vám môže pomôcť nastaviť sa na úspech. Stanovením jasných dlhodobých a krátkodobých cieľov, odstránením rozptyľovania a pokušení a starostlivosťou o svoje zdravie si môžete vybudovať disciplínu potrebnú na zlepšenie svojho života.

Metóda 1 z 3: Identifikácia vašich dlhodobých cieľov


Vytvorte si zoznam toho, v čom sa chcete zlepšiť. Aby ste si mohli začať určovať svoje dlhodobé ciele, začnite tým, že si urobíte zoznam vecí, s ktorými v živote bojujete a/alebo ktoré chcete zlepšiť. Snažte sa byť k sebe úprimní – na učení sa disciplíne môžete pracovať len vtedy, ak ste k sebe úprimní a rozpoznáte oblasti, v ktorých ste nedisciplinovaní.[1]
Odborný zdroj
Amber Rosenberg, PCC
Pacifický životný kouč
Expertný rozhovor. 26. februára 2019.

  • Hoci ste napríklad úspešní v práci, buďte k sebe úprimní, či sa môžete zlepšiť v oblasti riadenia času, komunikačných zručností a/alebo organizácie.


Určite, aké zmeny musíte urobiť. Keď ste identifikovali, v čom sa chcete zlepšiť, môžete určiť, aké zmeny môžete urobiť, ktoré vám umožnia zlepšiť sa v tejto oblasti.[2]
Ak chcete zlepšiť svoj vzťah s babičkou, môžete si napríklad určiť, že namiesto toho, aby ste jej volali len raz týždenne, ako ste to robili doteraz, musíte jej zavolať 2-krát každý týždeň.

  • Skúste si vytvoriť zvyk a napísať si zoznam toho, čo môžete v daný deň alebo týždeň urobiť, aby ste sa priblížili k svojim cieľom. Pomôže vám to motivovať k disciplíne tým, že budete mať v popredí svoje dlhodobé ciele, aby ste nestratili zo zreteľa to, na čom pracujete.[3]


Venujte sa tomu, aby ste mali pozitívne myslenie. Pozitívne myslenie je nevyhnutné, ak sa chcete nastaviť tak, aby ste sa naučili byť disciplinovanejší. Aby ste sa mohli zlepšiť v oblastiach života, v ktorých sa vám nedarí, musíte najprv veriť, že to dokážete.[4]
Odborný zdroj
Amber Rosenbergová, PCC
Pacifický životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 26. februára 2019.

  • Meditácia, cvičenie a sebareflexia vám môžu pomôcť zostať oddaní pozitívnemu prístupu.

Metóda 2 z 3: Vytvorenie akčného plánu


Začnite s malými, každodennými zmenami. Naučiť sa disciplíne môže byť skľučujúce, najmä ak si vaše dlhodobé ciele vyžadujú veľké životné zmeny. Aby sa vám zdali dosiahnuteľnejšie, venujte sa najprv len 1 alebo 2 menším zmenám.

  • Ak je napríklad vaším konečným cieľom zdravšie stravovanie, začnite tým, že nahradíte len 1 jedlo denne zdravšou alternatívou. Takto nebudete mať pocit, že musíte prepracovať svoj život, ale stále budete napredovať smerom k svojmu cieľu.
  • Ak máte problém zaviazať sa k týmto malým každodenným zmenám a udržať ich, skúste tieto zmeny zaradiť do svojej rannej rutiny. Takto môžete urobiť pozitívne kroky k dosiahnutiu svojich cieľov hneď ráno, skôr ako budete mať možnosť stratiť motiváciu v priebehu dňa.


Určite si krátkodobé ciele, ktoré vás budú motivovať. Keď ste si určili svoje dlhodobé ciele, skúste si stanoviť menšie, krátkodobé ciele. Toto by mali byť ciele, ktoré vás priblížia k vašim dlhodobým cieľom, ale sú ľahšie dosiahnuteľné.[5]
Aj keď je dôležité mať na pamäti celkový obraz, môže byť frustrujúce sústrediť sa len na svoje dlhodobé ciele, najmä ak ich dosiahnutie bude trvať dlho. Stanovenie krátkodobých cieľov vám pomôže merať svoj pokrok a udržať sa na správnej ceste.

  • Ak je napríklad vaším dlhodobým cieľom schudnúť, stanovte si krátkodobý cieľ cvičiť 15 až 30 minút denne počas 1 mesiaca. Na konci mesiaca sa budete cítiť úspešní a budete mať väčšiu motiváciu zostať na správnej ceste.
  • Ak je vaším cieľom stať sa plynulým vo francúzštine, stanovte si napríklad krátkodobý cieľ naučiť sa 10 nových fráz týždenne. Na konci každého týždňa budete o krok bližšie k tomu, aby ste sa stali plynulými.


Sledujte svoj pokrok, aby ste si pripomenuli, ako ďaleko ste sa dostali. Keď budete realizovať svoje plány na zvýšenie disciplíny a vytvorenie pozitívnej zmeny vo svojom živote, skúste si viesť denník alebo týždenník, aby ste mohli sledovať svoj pokrok. Keď sa malé každodenné zmeny stanú ľahšími a keď dosiahnete viac svojich krátkodobých cieľov, môžete začať považovať svoj pokrok za samozrejmosť. Vďaka sledovaniu si môžete nájsť čas na premýšľanie o zmenách, ktoré ste urobili, a jasne vidieť, na čom ešte musíte popracovať.[6]

  • Skúste si každý pondelok ráno spätne prečítať svoj denník alebo zápisník. To vám pripomenie všetko, čo ste dosiahli v predchádzajúcom týždni, a pomôže vám to motivovať sa k udržaniu zmien, ktoré robíte, aby ste sa priblížili k svojim cieľom.

Metóda 3 z 3:Udržanie motivácie na dosiahnutie svojich cieľov


Uznajte, že nie vždy pôjde všetko podľa plánu. Učenie sa disciplíne je proces, ktorý bude určite plný vzostupov a pádov.[7]
Keď budete realizovať svoj plán na dosiahnutie dlhodobých a krátkodobých cieľov, s najväčšou pravdepodobnosťou zažijete niekoľko neúspechov. Aby ste sa naučili a udržali si disciplínu, je dôležité, aby ste nedovolili, aby vás tieto neúspechy položili na lopatky alebo aby ste sa vzdali.[8]
Namiesto toho si uvedomte, že prekonávanie prekážok je dôležitou súčasťou učenia sa disciplíne.

  • Ak je vaším cieľom napríklad zabehnúť maratón a utrpíte menšie zranenie, ktoré vás prinúti dočasne prerušiť tréning, snažte sa, aby vás tento neúspech nezlomil. Uvedomte si, že zranenia sa občas stávajú a hoci sú sklamaním, stále môžete urobiť to, čo potrebujete, aby ste zranenie správne liečili a čoskoro sa vrátili k tréningu.


Odpusťte si, ak na chvíľu vybočíte z cesty. Aj keď je dôležité, aby ste si udržiavali zodpovednosť, aby ste sa naučili a udržali si disciplínu, môžu nastať chvíle, keď nakrátko vybočíte z cesty. Namiesto toho, aby ste sa cítili sklamaní sami zo seba a vzdávali sa, skúste si odpustiť prešľapy v disciplíne, aby ste mohli napredovať.[9]

  • Ak je vaším cieľom zlepšiť stravovacie návyky a vy si napríklad doprajete pizzu a čokoládový koláč, uvedomte si, že hoci vaše konanie bolo nedisciplinované, stále sa môžete vrátiť na správnu cestu. Namiesto toho, aby ste si nadávali za minulé rozhodnutia, posuňte sa vpred tým, že si pripravíte zdravšie ďalšie jedlo.


Identifikujte, čo vás vykoľají z dosahovania vašich cieľov. Dôležitou súčasťou učenia sa disciplíne je uvedomenie si, čo vám v minulosti bránilo v disciplíne.[10]
Nemôžete prekonať svoje rozptýlenia a pokušenia, kým si neuvedomíte, aké sú.[11]

  • Ak chcete byť napríklad v práci sústredenejší, venujte nejaký čas identifikácii toho, čo vás zvyčajne rozptyľuje, keď ste v kancelárii. Tým, že si budete viac uvedomovať svoje konanie a svoje okolie, môžete zistiť, že napríklad na Facebooku trávite oveľa viac času, ako ste si predtým uvedomovali.


Odstráňte rozptýlenie a pokušenia zo svojho každodenného života. Keď ste identifikovali, čo vás vykoľajilo z dosahovania vašich cieľov, môžete zlepšiť svoju disciplínu tým, že to odstránite zo svojho každodenného života. Pomôže vám to vytvoriť prostredie, v ktorom je možno ľahšie zostať disciplinovaný, ako si dopriať niečo, čo bude mať za následok neúspech.[12]
Odborný zdroj
Amber Rosenbergová, PCC
Pacifický životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 26. februára 2019.

  • Ak chcete zlepšiť svoje fyzické zdravie, prestaňte napríklad kupovať nezdravé potraviny a odstráňte ich z domácnosti.[13]
    Bez toho, aby vás pri každom otvorení špajze lákalo vrecko zemiakových lupienkov, bude pre vás jednoduchšie byť disciplinovanejší v oblasti zdravšieho stravovania.
  • Odstránením rozptýlení a pokušení z každodenného života môžete tiež zistiť, že si ich viac vážite a užívate si ich, keď si ich nedoprajete každý deň.

  • Umožnite účelné prestávky a pohostenie. Hoci je dôležité, aby ste zo svojho každodenného života odstránili rozptýlenia a pokušenia, neznamená to, že by ste si nikdy nemali dopriať žiadnu z vecí, ktoré máte radi. Úplné odstránenie niečoho z vášho života môže v skutočnosti spôsobiť, že budete mať ešte väčšie pokušenie to vyhľadávať, čo bude mať za následok nedostatok disciplíny, ktorý vás vykoľají z práce na dosiahnutí vašich cieľov.[14]
    Cieľavedomým plánovaním prestávok a pochúťok do svojho života si môžete udržať disciplínu a zároveň si užívať život.[15]
    Odborný zdroj
    Amber Rosenbergová, PCC
    Tichomorský životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 26. februára 2019.

    • Ak sa snažíte naučiť disciplíne pri šetrení peňazí, skúste si napríklad každý mesiac odložiť určitú sumu peňazí, ktorú môžete minúť na čokoľvek, čo chcete. Vďaka tomu nebudete nadmerne míňať za veci, ktoré nepotrebujete, ale napriek tomu budete môcť chodiť von a míňať peniaze na veci, ktoré vás tešia.[16]
  • Odkazy