3 jednoduché spôsoby, ako zvládnuť stres z domáceho vzdelávania (pre rodičov)

Domáce vzdelávanie sa môže zdať ako neprebádané územie, najmä ak sa prispôsobujete pandémii COVID-19. Je úplne normálne, že sa cítite vystresovaní, neistí a ohromení nadchádzajúcimi dňami. Hoci domáce vzdelávanie môže byť niekedy trochu nepredvídateľné, môžete sa čo najlepšie uplatniť, ak si vytvoríte jednoduchú rutinu a nebudete na seba ani na svoje deti vyvíjať príliš veľký tlak.

Metóda 1 z 3:Úprava myslenia

Získajte podporu od ostatných rodičov a učiteľov domáceho vzdelávania. Ak ste už nejaký čas neboli v škole a zrazu ste sa ocitli v úlohe „učiteľa“, pravdepodobne sa cítite dosť ohromení. Našťastie existuje veľa zdrojov, ktoré môžete využiť. Napíšte na fóra alebo sa pripojte k skupinám na sociálnych sieťach venovaným domácemu vzdelávaniu počas pandémie. Ľudia v ňom môžu byť bohatými zdrojmi vedomostí a podpory!

  • Môžete sa tiež porozprávať s rodičmi, ktorí pravidelne vzdelávajú svoje deti doma, aby ste získali lepšiu predstavu o tom, ako vyzerá ich rozvrh a ciele vzdelávania.


V prvom rade si pripomeňte, prečo voláte domov. Namiesto toho, aby ste svoju situáciu vnímali ako domáce vzdelávanie, vnímajte ju ako nevyhnutnú súčasť zabezpečenia bezpečnosti vašich detí počas pandémie COVID-19. Nevadí, ak sa trochu trápite – najdôležitejšie je, aby vaša rodina bola zdravá.

  • Domáce vzdelávanie môže byť náročné, najmä ak sa prispôsobujete kríze, ako je COVID-19. V stresujúcejších dňoch si pripomeňte, že pomáhate svojim deťom zostať vzdelanými a dobre naladenými v neistom období.


Praktizujte vďačnosť na dennej báze so svojou domácnosťou. Nájdite si s deťmi pár minút a napíšte alebo nakreslite niečo, za čo je každý z vás vďačný. Okrem toho si naplánujte 1 vec, ktorú chcete počas dňa dosiahnuť, spolu s 1 vecou, ktorou sa môžete prestať trápiť.[1]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejdite na zdroj

  • Môžete napríklad povedať niečo také: „Som vďačný za možnosť tráviť viac času so svojou rodinou. Dnes pomôžem svojim deťom s vedeckým experimentom. Zabudnem na všetky stresy a kolapsy zo včerajška a urobím dnešný deň čo najlepším.“


Upravte svoje očakávania na každodennej báze. Snažte sa od seba ani od svojich detí neočakávať svet. Domáce vzdelávanie je zložité a bude sa vám zdať ešte viac stresujúce a zdrvujúce, ak si nastavíte vysoké očakávania. Prijmite skutočnosť, že vaše deti možno nebudú také produktívne, ako by ste chceli, čo je v poriadku.[2]

  • Neočakávajte napríklad, že vaše deti budú každý deň 8 hodín sedieť a učiť sa. Namiesto toho sa sústreďte na to, aby ste im poskytli pútavé a dôkladné vzdelávanie, ktoré je v súlade s vaším pracovným rozvrhom.


Zmeňte štýl vyučovania, ak vaše deti nemajú taký záujem. venujte pozornosť tomu, ako vaše deti reagujú a zapájajú sa do jednotlivých lekcií. Niektoré štýly výučby nemusia s vašimi deťmi dobre rezonovať – ak je to tak, nebojte sa ich zmeniť. Urobte svoje hodiny viac praktické alebo zahrňte viac vizuálnych sprievodcov. Pozorne sledujte svoje deti a zistite, ktoré typy lekcií s nimi najviac rezonujú.[3]

  • Ak napríklad vaše deti nie sú fanúšikmi hlasného čítania, nechajte ich namiesto toho počúvať audioknihy.
  • Ak vaše deti nezaujme prednáška, pridajte do nej niekoľko plagátov a vizuálnych pomôcok.
  • Ak sa vám zdá, že sa vaše deti nudia a sú zatvorené, presuňte sa na verandu alebo na dvor, aby ste zmenili prostredie.

Metóda 2 z 3:Zníženie stresu pomocou rutiny


Načrtnite si hrubý plán na každý deň. Vypracujte si niekoľko realistických cieľov pre vašu rodinu, ako aj pre jednotlivé deti, ktoré vám pomôžu zistiť, na čo sa máte počas dňa sústrediť. S ohľadom na celú domácnosť si naplánujte rozvrh, ktorý môžete reálne zvládnuť a vyvážiť s ostatnými povinnosťami, ktoré máte, napríklad so svojou prácou.[4]

  • Deň môžete začať napríklad raňajkami a upratovaním, potom nechajte deti pracovať na úlohách, zatiaľ čo vy sa sústredíte na svoju prácu. V tejto chvíli si môžete dať obed, po ktorom nasleduje trochu viac štúdia alebo pokojného času. Ukončite deň zábavnou alebo spoločenskou aktivitou, napríklad prechádzkou alebo kopaním do lopty vonku, aby ste deti zaujali.


Rozdeľte si deň do veľkých blokov namiesto konkrétnych hodín. Reglementované hodiny a úseky sa môžu zdať príliš náročné aj zdrvujúce a môžu do vášho rozvrhu vniesť veľa zbytočného stresu. Namiesto toho sa snažte ponechať rozvrh domáceho vzdelávania svojich detí viac otvorený. Neplánujte si predmety v rámci určitého bloku – namiesto toho si dajte časovo neobmedzené obdobie, v ktorom môžete pracovať s viacerými predmetmi.[5]

  • Môžete si napríklad naplánovať 1 „blok“ času medzi 8:30 a 13:00 hod. Namiesto plánovania pevných rozvrhov si naplánujte, že počas tohto času budete prechádzať matematikou, čítaním a písaním. Popoludní môžete mať druhý blok medzi 14:00 a 17:00, v ktorom sa budete venovať vede a histórii.
  • Bloky ponúkajú oveľa väčšiu flexibilitu vášho rozvrhu, čo môže pomôcť znížiť úroveň stresu.


Dajte si viac času, ako v skutočnosti potrebujete na lekcie. Predpokladajte, že počas dňa môžete naraziť na prekážky, ako napríklad mimoriadne náročné učivo alebo záchvat hnevu. Zohľadnite vo svojom rozvrhu čas navyše, aby vaše dieťa v prípade veľkého vyrušenia príliš nezaostávalo v učení. Neobviňujte sa, ak nemôžete dodržať dokonalý harmonogram – je úplne normálne, že každý deň narazíte na problémy alebo neočakávané prekvapenia.[6]

  • Napríklad, ak to bude trvať 3.5 hodín na výučbu matematiky, čítania a písania si vyhraďte 4 hodiny.5 hodín na blok.


Ak sa staráte o viac ako jedno dieťa, vykonávajte viacero úloh. Najskôr uprednostnite mladšie deti, pretože budú potrebovať väčší dohľad a sústredenie. Povzbudzujte staršie deti, aby pracovali na svojich štúdiách samostatne, zatiaľ čo vy budete riešiť veci s malými deťmi. Snažte sa do svojho rozvrhu zaradiť spánok a prestávky, aby boli vaše deti svieže a pripravené na učenie.[7]

  • Ak máte napríklad 3 malé deti, môžete povzbudiť 2 z nich, aby sa hrali spolu, zatiaľ čo vy sa budete venovať jednému dieťaťu.
  • Dospievajúci zvyčajne dokážu pracovať samostatnejšie ako mladšie deti, takže môžu byť schopní dokončiť úlohu sami, zatiaľ čo vy pomôžete inému dieťaťu.
  • Ak máte doma bábätko, premeňte svoj čas na dojčenie na rozprávku pre iné malé deti.


Buďte flexibilní vo svojej dennej rutine. Nebuďte na seba prísni, ak veci nejdú vždy podľa plánu. Pripravte sa na neočakávané situácie, najmä ak popri povinnostiach v domácom vzdelávaní máte aj prácu na plný úväzok a iné povinnosti. Zmeňte rozvrh učenia a dajte deťom čas navyše na dokončenie úloh, ak majú problém s ich dokončením za 1 deň. Plynulosť je bežnou súčasťou domáceho vzdelávania a nie je sa za čo hanbiť.[8]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good Science Center na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Flexibilita neuberá vašim deťom na kvalite vzdelávania.


Vyhraďte si nejaký čas pre seba. Po skončení školského a pracovného dňa si doprajte malý kúsok času na vydýchnutie, oddych a robte čokoľvek, čo vám pomôže zbaviť sa stresu. Skúste sa ísť prejsť, napustiť si teplý kúpeľ, prečítať si knihu alebo robiť čokoľvek iné, čo vám pomôže uvoľniť sa a usporiadať si myšlienky.[9]

  • Ak nemáte partnera, vyhraďte si čas pre seba po tom, čo deti pôjdu spať.


Strávte nejaký čas so svojím partnerom, ak ho máte. Na konci dňa si dohodnite čas, kedy si môžete s partnerom oddýchnuť a porovnať si poznámky o dňoch toho druhého. Ponúknite partnerovi podporu a vypočutie jeho starostí a podeľte sa o všetky svoje vlastné stresory alebo obavy, ktoré máte v súvislosti s domácim vzdelávaním. Tieto typy rozhovorov vám môžu skutočne pomôcť zmierniť každodenný stres.[10]

  • Môžete napríklad povedať niečo také: „Obávam sa, že deti nie sú skutočne zapojené do učebných osnov. Napadá vás, ako by som mohol veci urobiť zaujímavejšími?“

Metóda 3 z 3:Plánovanie na ťažké dni


Identifikujte koreň problémov vášho dieťaťa, keď sa objavia. Nepozerajte sa na rozpad alebo záchvat hnevu ako na samozrejmosť. Namiesto toho sa zamyslite nad všetkými stresormi, ktoré prispievajú k správaniu vášho dieťaťa. Snažte sa oddeliť od problému a pochopiť, že problémy vášho dieťaťa sú nezávislé a oddelené od vás.[11]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Ak napríklad dieťa hádže záchvat hnevu, jeho emócie môžu prameniť z pocitu stresu alebo z toho, že je preťažené.
  • Ak sa váš tínedžer zdá byť obzvlášť náladový, možno mu chýbajú kamaráti alebo mimoškolské aktivity.


Napíšte si zoznam upokojujúcich aktivít pre seba a svoje deti. Sadnite si s deťmi a vymyslite niekoľko aktivít, ktoré vám všetkým pomôžu uvoľniť sa a relaxovať. Tieto činnosti nemusia byť zložité ani náročné – naopak, vnímajte ich ako záchranné prostriedky, ktoré vás môžu zachrániť z ťažkej situácie. Umiestnite hotový zoznam na miesto, kde ho všetci vidia, napríklad na chladničku.[12]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejdite na zdroj

  • Niektoré upokojujúce činnosti môžu byť napríklad prechádzka, počúvanie relaxačnej hudby alebo hranie sa s obľúbenou hračkou.
  • Ak sa vaše dieťa zrúti, môžete mu pomôcť uvoľniť sa tým, že mu dáte niekoľko minút na upokojujúcu činnosť.
  • Dospievajúci si možno radi píšu s kamarátmi alebo hrajú videohry.


Skôr než začnete dieťa disciplinovať, upokojte ho. Nevrhajte sa na svoje dieťa, keď má záchvat hnevu. Namiesto toho im pomôžte upokojiť sa zdravým spôsobom, napríklad časom na oddych. Vyjadrite svojmu dieťaťu empatiu a vysvetlite mu, že chápete, ako sa cíti.[13]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Nehovorte veci ako napr: „Nemôžeš sa takto správať!“ Namiesto toho môžete povedať niečo podobné: „Chápem, že sa cítite rozrušený, ale krikom nič nespravíte. Namiesto toho sa zhlboka nadýchnime.“


Počas týždňa si precvičujte všímavosť. Predstierajte, že ste v mysli pozorovateľom v tretej osobe. Namiesto toho, aby ste riešili každú negatívnu alebo stresujúcu myšlienku vo svojej hlave, jednoducho tieto myšlienky sledujte a nechajte ich odplávať. Zamerajte sa na to, aby ste zostali uzemnení v súčasnom okamihu namiesto toho, aby ste sa zaoberali minulosťou alebo budúcnosťou.[14]

  • Ak vás napríklad napadne myšlienka, ktorá zahŕňa obavy o váš nadchádzajúci týždenný program, nechajte ju prejsť namiesto toho, aby ste sa na ňu sústredili.

  • Požiadajte priateľov a rodinu o podporu, ak ju potrebujete. Ak máte zlý deň, zavolajte alebo pošlite SMS svojim blízkym. Budú môcť ponúknuť vypočutie a niekoľko rád, najmä ak majú vlastné deti. Predovšetkým sa sústreďte na to, že nie ste sami a že máte veľa blízkych, ktorí vám pomôžu zvládnuť výzvy, ktoré domáce vzdelávanie ponúka.[15]
  • Odkazy