3 jednoduché spôsoby, ako zvýšiť hladinu noradrenalínu

Norepinefrín je dôležitá chemická látka, ktorú produkuje váš mozog. Je to stresový hormón, ktorý je podobný adrenalínu, a ak ho neprodukujete dostatok, môže spôsobiť depresiu a úzkosť. Nízka hladina noradrenalínu môže súvisieť aj s problémami pri chudnutí. Ak máte niektorý z týchto problémov, poraďte sa so svojím lekárom. Môžu vám pomôcť zistiť, či je pre vás liek vhodný. Môžete sa ich tiež opýtať na spôsoby použitia doplnkov a zmeny životného štýlu na zvýšenie noradrenalínu.

Metóda 1 z 3: Užívanie liekov schválených lekárom


Porozprávajte sa so svojím lekárom o svojich príznakoch. Ak zažívate dlhšie obdobia smútku, podráždenosti alebo úzkosti, možno máte depresiu alebo úzkostnú poruchu. Dohodnite si stretnutie so svojím lekárom a informujte ho o tom, čo sa deje. Uveďte konkrétne, čo pociťujete a ako dlho sa tak cítite. Je možné, že vaše telo neprodukuje dostatok noradrenalínu. Váš lekár vám môže pomôcť dosiahnuť správnu rovnováhu chemických látok.[1]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Spolupracujte so svojím lekárom, aby ste vypracovali plán liečby, ktorý je pre vás vhodný. To môže zahŕňať lieky.
  • Ak nechcete spolupracovať so svojím lekárom prvého kontaktu, požiadajte o odporúčanie k psychiatrovi.


Opýtajte sa svojho lekára, ktorý liek je pre vás vhodný. Inhibítory spätného vychytávania serotonínu a noradrenalínu (SNRI) sú typom antidepresív, ktoré zvyšujú hladinu serotonínu aj noradrenalínu vo vašom mozgu. Tieto lieky môžu zmierniť aj chronickú bolesť. Porozprávajte sa so svojím lekárom o svojej anamnéze, rodinnej anamnéze a iných liekoch, ktoré užívate, aby mohol určiť, ktorý SNRI vám má predpísať. Niektoré z možností zahŕňajú: [2]

  • Desvenlafaxín
  • Duloxetín
  • Levomilnacipran
  • Venlafaxín
  • Duloxetín bol schválený FDA, zatiaľ čo ostatné SNRI nie, ale budú liečiť vaše príznaky podobne.


Prediskutujte možné vedľajšie účinky. SNRI môžu pomôcť regulovať vašu náladu a zmierniť chronickú bolesť, ale môžu mať aj vedľajšie účinky. Opýtajte sa svojho lekára na možné vedľajšie účinky jednotlivých liekov. Môžete sa rozhodnúť, či sa dokážete vyrovnať s problémami, ako sú: [3]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Nevoľnosť
  • Sucho v ústach
  • Závraty
  • Zápcha
  • Bolesť hlavy
  • Únava
  • Zápcha


Spolupracujte so svojím lekárom, ak chcete prestať užívať liek. Aj keď tieto lieky nie sú návykové, ak sa rozhodnete náhle prestať ich užívať, môžete trpieť abstinenčnými príznakmi, ako sú napríklad mozgové príhody. Poraďte sa so svojím lekárom o tom, ako bezpečne a postupne znižovať dávku. Ak otehotniete alebo máte iné zdravotné zmeny, opýtajte sa svojho lekára, či máte prestať užívať SNRI.[4]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Vždy dodržiavajte pokyny na dávkovanie lieku.
  • Každé antidepresívum je iné. Môže trvať nejaký čas, kým nájdete ten, ktorý vám vyhovuje.

Metóda 2 z 3: Používanie doplnkov na chudnutie


Užívajte yohimbin na stimuláciu noradrenalínu. Yohimbin je alkaloid, ktorý pochádza z rastlinných zdrojov. Bolo preukázané, že zvyšujú množstvo noradrenalínu v krvi, čo môže stimulovať chudnutie. Vyhľadajte doplnok na chudnutie, ktorý ho obsahuje ako jednu z hlavných zložiek.[5]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Poraďte sa so svojím lekárom o zdravej hmotnosti pre vás. Pred užívaním akýchkoľvek doplnkov výživy by ste sa ich mali tiež opýtať.
  • Tieto doplnky sa zvyčajne dodávajú vo forme tabliet. Nájdete ich v predajni so zdravou výživou alebo v obchode so zdravou výživou. Vždy dodržiavajte pokyny na dávkovanie. Zvyčajne sa užíva 10 mg 3-krát denne, ale množstvo sa môže líšiť.
  • yohimbe bolo vykonaných len málo výskumov, ale spája sa so srdcovými záchvatmi, kŕčmi, žalúdočnými problémami, zvýšenou srdcovou frekvenciou a úzkosťou.
  • Yohimbe nie je schválený FDA.


Konzumovať synefrín na potlačenie chuti do jedla. Mnohí lekári sa domnievajú, že synefrín je účinným doplnkom pri chudnutí, čiastočne preto, že by mohol zvýšiť noradrenalín. Ďalšie názvy synefrínu sú horký pomaranč, kyslý pomaranč a sevillský pomaranč. Majte na pamäti, že nebudete konzumovať ovocie, ale jeho extrakt.[6]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Spolupracujte so svojím lekárom na vytvorení plánu zdravého chudnutia a pred užívaním doplnkov sa s ním vždy poraďte.
  • Doplnky stravy so synefrínom si môžete zakúpiť online alebo v obchodoch s doplnkami stravy. Uistite sa, že dodržiavate pokyny na dávkovanie uvedené na obale. To zvyčajne znamená, že budete užívať 1 kapsulu dvakrát denne.
  • Tento doplnok môže mať závažné vedľajšie účinky, napríklad problémy so srdcom. Uistite sa, že sa poradiť so svojím lekárom pred prijatím tohto.


Konzumujte doplnok obsahujúci kofeín na chudnutie. Kofeín pôsobí ako stimulant a môže zvýšiť množstvo noradrenalínu v krvi. Namiesto zvýšenia príjmu kávy sa poobzerajte po doplnku na chudnutie, ktorého jednou z hlavných zložiek je kofeín. Vďaka doplnku môžete ľahšie sledovať, koľko kofeínu konzumujete.[7]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Pred užívaním akýchkoľvek doplnkov sa poraďte so svojím lekárom. Vždy dodržiavajte pokyny na dávkovanie. Typická dávka je 200 mg raz denne, čo zodpovedá približne 2 šálkam kávy.
  • Kofeín môže spôsobiť búšenie srdca a nespavosť.

Metóda 3 z 3: Vyskúšajte prírodné metódy


Jedzte viac bielkovín na zvýšenie hladiny noradrenalínu. Na to, aby vaše telo vyprodukovalo dostatok noradrenalínu, potrebuje aminokyseliny, ktoré sa nachádzajú v bielkovinách. Skúste pri každom jedle jesť kvalitný zdroj bielkovín. Ženy by sa mali snažiť o príjem aspoň 46 gramov bielkovín denne, zatiaľ čo muži o 56 gramov denne. Medzi skvelé možnosti patria: [8]

  • Vajíčka
  • Syr
  • Chudé mäso
  • Ryby
  • Oriešky


Pridajte do svojho tréningového programu silový tréning. Každé cvičenie je pre vás dobré, ale výskumy ukazujú, že silový tréning môže mať ďalšie výhody. Zaradenie silového tréningu môže zlepšiť váš metabolizmus a zvýšiť hladinu noradrenalínu. Väčšinu dní v týždni by ste sa mali snažiť cvičiť aspoň 30 minút. Snažte sa, aby 2-4 tréningy boli založené na sile.[9]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Môžete cvičiť s voľnými váhami alebo posilňovacími strojmi doma alebo v posilňovni.
  • Môžete tiež vykonávať cviky s telesnou váhou, ako sú kliky, planky a drepy.


Studená sprcha pre rýchle povzbudenie. Výbuch studenej vody môže spôsobiť, že váš mozog uvoľní viac noradrenalínu, čo môže pomôcť znížiť stres. Ak pociťujete úzkosť, skočte do sprchy, aby ste sa schladili a cítili sa uvoľnenejšie.


  • Doprajte si 7-9 hodín spánku každý večer. Byť dobre oddýchnutý má mnoho zdravotných výhod, takže nie je prekvapujúce, že jednou z nich je aj zvýšená hladina noradrenalínu. Ak chcete regulovať svoju náladu, dbajte na dostatok spánku. Usilujte sa o 7-9 hodín každú noc. Vypnite elektroniku aspoň hodinu pred spaním, aby sa váš mozog uvoľnil. Patrí sem aj váš telefón! Udržujte svoju izbu tmavú a chladnú, aby ste podporili dobrý spánok.

    • Choďte spať a vstávajte každý deň v rovnakom čase, aby si vaše telo zvyklo na rutinu.
  • Odkazy