3 jednoduché spôsoby prípravy na logický test

Testy logického myslenia často využívajú zamestnávatelia v podnikoch, najmä v investičných bankách, účtovníckych, technologických a odborných službách alebo poradenských firmách. Hoci myšlienka, že musíte absolvovať test, aby ste sa mohli uchádzať o zamestnanie, môže byť nervydrásajúca, zamestnávatelia jednoducho používajú výsledky na hodnotenie uchádzačov na základe ich schopností uvažovať. Logické testy nehodnotia vaše vedomosti, takže sa nemusíte obávať, že by ste sa učili naspamäť veľa faktov. Namiesto toho si nájdite čas na precvičenie typov logických hier a hádaniek, ktoré sú v týchto testoch uvedené. Ak to budete brať vážne, vycvičíte si mozog na logickejšie myslenie a zlepšíte svoju schopnosť rýchlejšie a ľahšie vyriešiť problémy uvedené v týchto testoch.

Metóda 1 z 3: Praktické testy


Opýtajte sa, ktorý konkrétny test budete robiť. Porozprávajte sa s náborovým pracovníkom alebo iným kontaktom v spoločnosti, aby ste zistili názov testu. Nemajte pocit, že ste príliš nároční, keď sa pýtate – je to úplne rozumná informácia, ktorú chcete vedieť. Keďže v rôznych testoch sa kladú rôzne typy otázok, znalosť testu, ktorý sa chystáte absolvovať, vám umožní naštudovať si správne typy otázok.[1]

  • Môžete sa napríklad spýtať: „Ako sa volá test a jeho dodávateľ??“ Ak to váš kontakt nevie, opýtajte sa ho, s kým môžete hovoriť, kto by to vedel. Nie je bežné, že by odmietli odpovedať (väčšina spoločností tieto informácie ochotne poskytuje), ale ak tak urobia, možno by stálo za to opýtať sa prečo. Vysvetlite, že sa jednoducho chcete uistiť, že ste na test dobre pripravení.
  • Spoločnosť alebo agentúra, v ktorej sa uchádzate o zamestnanie, môže mať na svojej webovej stránke aj informácie o testoch logického myslenia, ktoré používa.


Použite cvičné testy od dodávateľa testu, ktorý budete robiť. Rôzni dodávatelia testov logického myslenia majú vlastné typy otázok, ktoré testujú rôzne typy logického myslenia. Zvládnutie všetkých týchto typov uvažovania je vo vašich silách, ale pomôže vám zúžiť svoju pozornosť konkrétne na typy otázok v teste – najmä ak máte na prípravu málo času. Lepšie výsledky v teste dosiahnete, ak ste oboznámení s typmi otázok, ktoré sa budú klásť.[2]

  • Väčšina dodávateľov má na svojich webových stránkach bezplatne k dispozícii cvičné testy. Keď už viete, ktorý test sa chystáte absolvovať, vyhľadajte jeho názov na internete a nájdite webovú stránku dodávateľa.


Týždeň pred testom trénujte aspoň 1 hodinu denne. Za predpokladu, že máte aspoň týždeň pred hodnotiacim testom, vyhraďte si čas na každodennú prácu na cvičných testoch. Každodenné precvičovanie precvičí váš mozog lepšie, ako keby ste čakali až do dňa pred testom a snažili sa doň vtesnať všetky cvičenia naraz.[3]

  • Ak predpokladáte, že budete robiť test logického myslenia kvôli zamestnaniu, aj keď ste ešte nedostali ponuku, možno by ste sa mali začať učiť, aby ste boli pripravení.
  • Ak máte pred testom len niekoľko dní, nebojte sa! Skúste sa každý deň venovať pár hodín štúdiu a zamerajte sa na typy otázok, ktoré vám robia najväčšie problémy.


Načasujte si všetky cvičné testy. Zistite si, koľko času budete mať na vyplnenie testu, a použite stopky aj na meranie času cvičných testov. Vydeľte celkový čas počtom otázok v teste, aby ste mali predstavu, koľko času musíte stráviť nad každou otázkou.[4]

  • Ak si zistíte, koľko času budete musieť stráviť nad každou otázkou, môžete upraviť aj celkový čas, ak je cvičný test kratší, ako bude skutočný test.
  • Jedným z najväčších problémov účastníkov testov je nedostatok času, takže ak sa vám podarí zvládnuť časový manažment, budete mať už teraz náskok.[5]


Preskočte otázky, ktoré sa vám zdajú ťažké, a vráťte sa k nim. Väčšina testov logického myslenia vás nepenalizuje za nesprávne odpovede – počítajú sa len otázky, ktoré ste zodpovedali správne. Preto má zmysel, aby ste si najjednoduchšie otázky radšej vybrali z cesty, než aby ste uviazli v ťažkej otázke a prepálili svoj čas.[6]

  • Vo všeobecnosti platí, že ak strávite nad jednou otázkou viac ako minútu a nie ste bližšie k pochopeniu príslušného logického pravidla alebo ste neidentifikovali vzorec, je najlepšie prejsť na ďalšiu otázku a vrátiť sa k nej neskôr.
  • Vyhnite sa hádaniu v cvičných testoch – nepomôže vám to zlepšiť logické uvažovanie ani sa pripraviť na skutočný test. Ak absolútne neviete prísť na odpoveď, nechajte ju bez odpovede a vráťte sa k nej a preštudujte si ju až po kontrole svojej práce.


Prezrite si odpovede a vysvetlenia k otázkam, v ktorých ste sa pomýlili. Pri kontrole odpovedí na cvičné testy si všímajte odpovede, ktoré ste vynechali. Namiesto jednoduchej kontroly celkového skóre sa vráťte k otázkam, v ktorých ste sa pomýlili, a pokúste sa zistiť, prečo ste sa pomýlili.[7]

  • Rozoberte svoje vlastné uvažovanie a zistite, ako sa líši od uvažovania potrebného na získanie správnej odpovede.
  • Môžete tiež skúsiť vytvoriť podobnú otázku, ktorá používa rovnaké logické pravidlo, a zistiť, či dokážete pravidlo správne aplikovať na novú otázku. Ďalšou alternatívou je vytvoriť si nový cvičný test zložený výlučne z otázok z niekoľkých iných cvičných testov, ktoré ste nesprávne vyriešili.

Metóda 2 z 3:Začlenenie stratégií na vypracovanie testu


Nájdite riešenie skôr, ako sa pozriete na možnosti s viacerými možnosťami. Pri pohľade na možné odpovede by ste mohli podvedome uprednostniť odpoveď, ktorá vyzerá správne, čo by mohlo ovplyvniť vašu logiku a spôsobiť nesprávnu odpoveď. V prípade potreby zakryte možnosti rukou, aby ste mohli prísť na správne riešenie a potom určiť správnu možnosť, a nie naopak.[8]

  • Ak sa v otázke požaduje, aby ste vybrali, ktorá možnosť je nesprávna, zistite aspoň logické pravidlo, ktoré sa v otázke používa, skôr ako sa pozriete na možnosti. Potom môžete ľahko eliminovať tie, ktoré sa riadia pravidlom.


Zakrúžkujte kľúčové slová v otázke, aby ste sa mohli sústrediť. Slová ako „všetky“, „každý“, „každý“ alebo „žiadny“ sú kľúčovými slovami v logických otázkach. Zakrúžkujte alebo podčiarknite tieto slová a vracajte sa k nim pri analýze možných riešení.[9]

  • Pomôcť vám môže aj rozlúsknutie týchto slov. Ak napríklad v otázke stojí „všetky vlaky prechádzajú stanicou Pershing“, môžete nakresliť symboly pre každý z vlakov a potom pod každý vlak pridať písmeno „P“, ktoré označuje, že prechádza stanicou Pershing.


Robte si poznámky, ktoré vám pomôžu sledovať informácie pri hľadaní odpovedí. Mozog každého z nás funguje inak, takže neexistuje správny alebo nesprávny spôsob, ako vyriešiť logický problém. Robte si poznámky, ktoré sú pre vás prínosom a pomôžu vám lepšie pochopiť logické pravidlá alebo vzory v otázkach. Ak odpovedáte na sériu otázok založených na jednom vzore, tieto poznámky vám môžu pomôcť zapamätať si tento vzor a správne ho aplikovať na každú jednotlivú otázku.[10]

  • Ak sa v otázkach používajú slová alebo deskriptory, ktoré vám nie sú známe, ich uvedenie slovami, ktorým rozumiete, môže uľahčiť pochopenie použitého vzoru alebo logického pravidla.
  • Niektoré otázky pridávajú podmienky, ktoré menia pôvodný vzor. Ak sa stretnete s jednou z týchto otázok, dajte si pozor, aby ste pridali poznámky, ktoré sa týkajú len tejto otázky, a nemenili svoje pôvodné poznámky.


Ignorovanie stratégií, ktoré pomáhajú pri iných typoch testov. Stratégie na zvládnutie testu, ktoré vám môžu pomôcť pri objektívnych vedomostných testoch, často nie sú prospešné pri testoch logického myslenia. V skutočnosti môže dodržiavanie týchto stratégií spôsobiť viac škody ako úžitku. Test logického myslenia hodnotí, ako premýšľate a uvažujete nad problémami, nie čo viete.[11]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Napríklad ste mohli počuť, že možnosť s viacerými možnosťami, ktorá používa slová ako „všetky“ alebo „žiadna“, zvyčajne nie je správnou odpoveďou. Pri testoch logického myslenia však tieto slová neznamenajú nesprávnu odpoveď.
  • Chcete tiež ignorovať akékoľvek vonkajšie vedomosti, ktoré máte, čo môže byť ťažké. Ak sa v otázke uvádza tvrdenie, o ktorom viete, že je fakticky nesprávne, odložte tieto poznatky bokom a prijmite otázku ako nominálnu hodnotu. Ak máte problém vypnúť hlas v hlave, ktorý vám hovorí „to je zlé“, urobte si poznámky s použitím rôznych symbolov alebo pojmov, aby vás to nevyviedlo z miery.


Zúžte svoje možnosti, ak zistíte, že musíte hádať. Ak ste nejakú otázku preskočili a niekoľkokrát ste sa k nej vrátili a stále ste na ňu nevedeli prísť, je v poriadku, ak sa do toho pustíte a použijete trochu hádania. Ak však dokážete vylúčiť aspoň niekoľko možností, budete mať väčšiu šancu uhádnuť správnu odpoveď.[12]

  • Pracujte spätne s danými možnosťami a pokúste sa ich zaradiť do vzoru alebo pravidla uvedeného v otázke. To vám môže pomôcť vylúčiť niektoré možnosti.

Metóda 3 z 3:Podať čo najlepší výkon


Naplánujte si skúšku na dátum a čas, ktorý najlepšie vyhovuje vašim zvykom. Ak máte možnosti, vyberte si čas a dátum, ktorý vám najviac vyhovuje a zodpovedá vášmu životnému štýlu a zvykom. Keď robíte skúšku, keď ste psychicky v najlepšej pohode, máte prakticky zaručené, že podáte lepší výkon.[13]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Ak ste napríklad ranný človek, pravdepodobne si chcete naplánovať test na prvú vec ráno. Ak však neradi vstávate skoro, bolo by lepšie naplánovať si test na popoludnie, aby ste si mohli pospať a cítili sa pred testom uvoľnenejšie.


Noc pred testom sa dobre vyspite. Aspoň 7 hodín spánku v noci pred testom vám pomôže zabezpečiť, aby ste boli dobre oddýchnutí a mohli sa sústrediť na otázky a logicky myslieť. Ak nemáte dostatok spánku, ťažšie sa sústredíte a koncentrujete, čo vám môže sťažiť zdôvodňovanie.[14]

  • Vstávajte dostatočne skoro, aby ste mali dostatok času zjesť zdravé raňajky a dostať sa tam, kam potrebujete, bez toho, aby ste sa ponáhľali. Večer predtým si rozložte oblečenie a uistite sa, že máte pripravené všetko, čo potrebujete, aby ste nemuseli nič zháňať alebo sa o nič starať.


Pred testom urobte niečo zábavné alebo príjemné. Ak máte pred začiatkom testu trochu času, urobte niečo, čo vás baví alebo čo vám zdvihne náladu. Ak pôjdete na test s dobrou náladou, môže sa vám zlepšiť skóre.[15]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Ak predpokladáte, že dochádzanie na miesto testovania bude náročné, odíďte skôr, aby ste sa nemuseli obávať, že prídete neskoro. Potom si môžete nájsť niečo zábavné, čo budete robiť v okolí, kým sa test nezačne.

  • Používajte cvičenia na hlboké dýchanie na upokojenie nervov. Ak napriek všetkej snahe pociťujete bezprostredne pred testom úzkosť alebo nervozitu, na pár minút sa zastavte a sústreďte sa na svoj dych. Zhlboka sa nadýchnite nosom, na sekundu zadržte dych v pľúcach a potom pomaly vydýchnite.[16]

    • Snažte sa vydychovať rovnaký čas, ako ste sa nadýchli, pričom dýchajte pomaly a rovnomerne. Pomôcť vám môže predstava, že si plníte pľúca vzduchom odspodu až po vrch a potom ho pomaly vytláčate zdola.
  • Referencie