3 spôsoby, ako byť agresívnejší

Naučiť sa byť agresívny spôsobom, ktorý je asertívny bez toho, aby bol nepriateľský, vám môže pomôcť stať sa sebavedomejším a efektívnejším lídrom a zlepšiť si sebavedomie.[1]
[2]
Asertívnosť sa síce spája s efektívnym vedením a medziľudskými zručnosťami, ale prílišná agresivita môže negatívne ovplyvňujú to, ako vás vnímajú v škole,[3]
práca, [4]
domov, [5]
a v romantických vzťahoch.[6]
Začlenením aspektov reči tela, správania, reči a vzhľadu do svojich medziľudských vzťahov si môžete zvýšiť sebadôveru, získať sebaúctu a zlepšiť svoje vzťahy s ostatnými.

Metóda 1 z 3:Byť asertívny prostredníctvom reči tela a správania


Buďte asertívni vo svojom postoji. Chcete pôsobiť ovládane, vyrovnane a sebaisto bez toho, aby ste vyzerali trápne alebo nepríjemne.[7]
[8]

  • Priblížte sa k niekomu priamo, a nie zboku alebo zozadu.
  • Udržujte si dostatočnú vzdialenosť, aby ste osobu počuli, ale neboli jej na očiach.[9]
    [10]
  • Uvoľnite (nehrbte sa ani nehrbte) ramená a rozkročte nohy na šírku ramien, aby bola váha vášho tela rovnomerne vyvážená na obe nohy.[11]
  • Zložte alebo zopnite ruky a držte ich pred bruchom, nie vyššie ako bránicu.


Pri sedení si zachovajte asertívne držanie tela. Ak oslovujete niekoho, kto je vyšší ako vy, navrhnite, aby ste si sadli tak, aby ste boli v rovnakej výške. Nájdite si stôl, pri ktorom môžete sedieť a rozprávať sa oproti sebe.[12]

  • Seďte s rovným chrbtom. Vaša hlava by mala byť vzpriamená a rovnomerne vyvážená na ramenách. Vyhnite sa nakláňaniu hlavy na jednu stranu alebo hrbeniu ramien.
  • Nekrížte si nohy. Môže to znamenať, že ste rozptýlení alebo znudení. Pravidelné kríženie nôh pri sedení môže prispieť k bolestiam chrbta alebo k tvorbe pavúčích žíl.[13]
  • Zopnite alebo zložte ruky na stôl. Majte ruky na mieste, kde ich druhá osoba vidí, aby ste si vytvorili dôveru a preukázali svoju úprimnosť.


Uvedomte si, ako používate svoje ruky a prsty. To, ako používate ruky pri komunikácii, môže udávať tón zvyšku rozhovoru alebo interakcie.

  • Keď gestikulujete, aby ste niečo povedali, majte prsty pri sebe a ukazujte otvorenou dlaňou.[14]
  • Vyhnite sa ukazovaniu alebo pichaniu prstom do niekoho.


Všímajte si výraz svojej tváre. Pozerajte sa druhej osobe do očí a uvoľnite svoju tvár.[15]

  • Pri rozprávaní alebo počúvaní sa nepozerajte na podlahu ani do strán. Vďaka nim budete pôsobiť nervózne.
  • Nezatínajte čeľusť ani nenapínajte svaly na tvári.
  • Udržiavajte priamy očný kontakt, ale vyhýbajte sa „pozeraniu do očí“ druhej osobe.[16]

Metóda 2 z 3:Stať sa agresívnejším komunikátorom


Postavte sa za seba a odolajte. Vyjadrite svoj názor alebo potreby spôsobom, ktorý je jasný a priamy. Chcete pôsobiť agresívne, nie neúctivo.[17]

  • Predtým, ako začnete hovoriť, uistite sa, že máte plnú pozornosť. Hovorte tvárou v tvár, nie do chrbta.[18]
  • Pri oslovení vyslovte ich meno.[19]
  • Buďte úprimní k osobe, s ktorou sa konfrontujete, ale nezabudnite si vypočuť aj jej názor.


Používajte slová a frázy, ktoré sú priame, ale nie odsudzujúce. Povýšenecký, obviňujúci alebo príliš agresívny tón môže situáciu vystupňovať.

  • Slová ako „vždy“ alebo „nikdy“ majú tendenciu preháňať výroky a je dobré sa im vyhnúť.[20]
    [21]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj
  • Vráťte rozhovor k sebe. Používajte výroky „ja“ namiesto „ty“, ako napr…“ alebo „Nemám rád, keď…“. Nasledujte ich s faktami.[22]
    [23]


Upravte tón svojho hlasu tak, aby bol rovnomerný, ale pevný. Kričanie, šepkanie alebo hovorenie roztrasenou silou oslabí všetko, čo poviete.[24]

  • Hovorte na úrovni, ktorú by ste použili pri bežnej konverzácii.
  • Prosenie alebo nariekanie spôsobí, že budete pôsobiť zúfalo alebo emocionálne nečestne.
  • Hovorte jasným, pevným hlasom a neváhajte.
  • Ak sa pripravujete na konfrontáciu s niekým, precvičte si vopred pred zrkadlom, čo chcete povedať.


Odmietnite niekoho. Ak máte pocit, že sa vás niekto snaží využiť alebo od vás žiada niečo, čo považujete za neprimerané (napr.g. požičať si peniaze), necíťte sa vinní, keď im poviete „nie“.

  • Dodržiavajte tieto základné zásady pri vyslovovaní „nie“: buďte struční, jasní, rozhodní a úprimní.[25]
  • Svoju odpoveď môžete zdôvodniť, ale buďte struční a vyhnite sa prílišným výhovorkám.
  • Nezačínajte každú vetu slovami „Je mi to ľúto“. Prílišné ospravedlňovanie spôsobí, že budete vyzerať nezrelo alebo neúprimne.
  • Svoje odmietnutie posilnite asertívnou rečou tela. Udržiavajte priamy očný kontakt, držte hlavu vzpriamenú, chrbát rovný a uvoľnite tvár a ramená.[26]

Metóda 3 z 3: Usmerňovanie vašej agresie


Počúvajte hudbu. Hudba môže mať účinok stimulácie emocionálneho alebo fyzického vzrušenia.Vyberte si žáner hudby alebo piesne, ktoré majú tempo 80 až 130 úderov za minútu.[27]

  • Zvýšte si srdcovú frekvenciu vytvorením zoznamu skladieb, ktorý je usporiadaný podľa tempa od pomalých (70 – 80 úderov za minútu) po rýchle (120 – 130 úderov za minútu).
  • Môžete tiež striedať rýchle a pomalé, hlasné alebo tiché skladby.
  • Vyhýbajte sa hudbe, ktorá vyvoláva emócie, ako je hnev alebo nepriateľstvo.


Zúčastnite sa športových aktivít. Fyzické cvičenie vám môže pomôcť rozvíjať disciplínu a sebakontrolu.[28]
Príklady športov, ktoré pomáhajú znižovať napätie a pozitívne usmerňovať agresiu, sú napr:

  • Bojové umenia, najmä Tae Kwon Do a Kung Fu.[29]
    [30]
  • Beh alebo aerobik.[31]
    [32]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj
  • Zdvíhanie závažia alebo boxovanie.


Meditujte alebo relaxujte. Pomocou relaxačných techník môžete zabrániť tomu, aby vaša agresia prerástla do hnevu. Medzi príklady patria napr:

  • Dýchajte pomaly, zhlboka a z brucha, nie z hrude.[33]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj
  • Opakujte si v hlave slovo alebo frázu, napríklad „Uvoľnite sa“ alebo „Upokojte sa“, a zároveň zhlboka dýchajte.
  • Použite niektorú z týchto techník, ak cítite, že ste napätí alebo nahnevaní.

  • Konfrontujte príliš agresívne alebo pasívne agresívne správanie druhých. Ak je zdrojom vašej agresie alebo frustrácie iná osoba, máte právo postaviť sa na vlastné nohy a na to, aby sa k vám správali s rešpektom.

    • Používajte humor proti nepriateľskému správaniu alebo nespravodlivému zaobchádzaniu.
    • Nereagujte prehnane. To povedie len k väčšej dráme a zbytočnej agresii.
    • Vyrovnajte sa s kontrolujúcimi alebo manipulujúcimi osobnosťami tak, že po negatívnom vyhlásení budete nasledovať otázku alebo ich požiadate, aby objasnili svoj postoj. Vďaka tomu budete mať rozhovor pod kontrolou.
    • Vyberte si svoje bitky. Spýtajte sa sami seba, či vám správanie druhej osoby ubližuje alebo vás len obťažuje. Niekedy je najlepšou voľbou udržať si odstup.[34]
  • Odkazy