3 spôsoby, ako byť šťastný po prehre v súťaži

Účasť na súťaži prináša veľa výhod, napríklad vytrvalosť, duševné a fyzické cvičenie a sociálnu interakciu. Najdôležitejším prínosom je však získanie zručností na zvládanie problémov. Prijatie prehry, udržanie si dobrej nálady a príprava na ďalšiu súťaž sú spôsoby, ako sa vyrovnať s prehrou, ktoré vám umožnia cítiť sa spokojne so svojou účasťou a pripraviť sa na ďalšiu výzvu.

Metóda 1 z 3: Prijatie svojej prehry


Zablahoželajte svojmu súperovi (súperom). Pochváliť súpera za dobre odohranú hru je elegantný spôsob, ako sa vyrovnať s prehrou, a dobrý návyk, ktorý si treba osvojiť pre všetky súťaže. Hoci na začiatku môžete mať na stratu reakciu na kolene, elegantné prehrávanie je cenná životná zručnosť, ktorá sa môže uplatniť v mnohých aspektoch života.[1]
Ponúknuť podanie ruky, plácnutie alebo jednoduché blahoželanie niekomu, kto vás porazil, je výborným prejavom športového správania a pozitívnym krokom pri spracovaní prehry.

  • Ak môžete, opýtajte sa ich na to, čo urobili pre víťazstvo alebo ako trénujú. Môže vám to pomôcť stať sa konkurencieschopnejšími alebo nájsť slabé miesto vo svojej stratégii.


Hovorte o prehre. Úspech v súťaži znamená radosť z účasti na hre alebo podujatí a prospech z nej; tento úspech si vyžaduje určité mentálne zručnosti vrátane zručností v oblasti práce s ľuďmi a schopnosti efektívne narábať s emóciami.[2]
Diskutovanie o svojej prehre – s priateľmi, rodinou, spoluhráčmi, trénerom alebo kýmkoľvek iným, kto vás bude počúvať – je zdravý spôsob, ako si priznať svoje pocity po súťaži a posilniť svoj záväzok k samotnej hre.

  • K téme pristúpte jednoducho, napríklad: „Cítim sa skleslo kvôli prehre, môžem si s tebou o tom pohovoriť??“
  • Nie ste sami! Pamätajte – mnohí úspešní generálni riaditelia, herci a profesionálni športovci zažili viac prehier ako výhier.[3]
    Odborný zdroj
    Kim Chronister, PsyD
    Klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 28. júla 2021.


Urobte si zoznam vecí, ktoré ste účasťou získali. Je dôležité si uvedomiť, že súťaženie je viac ako len výhra a prehra. Výkon, zvládnutie zručností a športové správanie sú dôležitými zložkami zážitku, ktoré nezávisia od toho, či súpera porazíte.[4]
Aby ste sa mohli sústrediť na to dobré, napíšte si niektoré z výhod, ktoré vám účasť v súťaži priniesla, ako napr:

  • Duševné a fyzické cvičenie[5]
  • Vytrvalosť a odhodlanie [6]
  • Sociálna interakcia a priateľstvo[7]
  • Schopnosti vyrovnať sa so situáciou[8]

Metóda 2 z 3:Udržanie si dobrej nálady


Vychutnajte si vtipnú, odľahčenú zábavu. Prehra v súťaži môže vzbudiť negatívne myšlienky a emócie, ktoré môžu prispieť k problémom s duševným zdravím, ak sa nimi budete príliš dlho zaoberať.[9]
Aby ste sa vyhli nadmernému premýšľaniu o prehre, hľadajte zábavné rozptýlenia, ktoré vám zlepšia náladu a podporia optimistickejší pohľad na vec. Zábavným spestrením môže byť napr:

  • ísť do kina
  • návšteva komediálneho predstavenia
  • sledovanie sitkomu alebo animovaného T.V. zobraziť
  • hľadanie roztomilých a zábavných videoklipov online


Dajte si cenu útechy. Bez ohľadu na to, či ste súťaž vyhrali alebo nie, vaša tvrdá práca a účasť si zaslúžia odmenu. Ak ste smutní z prehry, liečiť sa je výborný spôsob, ako si zlepšiť náladu a uznať svoje zásluhy. „Maloobchodná terapia“ preukázateľne podporuje šťastie tým, že poskytuje silnejší pocit kontroly nad prostredím človeka a zmierňuje smútok.[10]


Napíšte si zoznam skvelých vecí, ktoré na sebe máte. Každý potrebuje
raz za čas si zvýšiť sebavedomie a je dôležité pripomenúť si, aký hodnotný človek ste. Ak vás prehra alebo iný domnelý neúspech položí, urobte si zoznam svojich najlepších vlastností, zručností a kvalít a spomeňte si na nejaké pochvaly, ktoré ste dostali v minulosti a vďaka ktorým ste sa cítili dobre.[11]
Samotné zapísanie týchto vecí vás prinúti uvedomiť si, akí ste úžasní!

Metóda 3 z 3: Príprava na ďalšiu súťaž


Stanovte si herný plán alebo stratégiu. Psychická pripravenosť je kľúčovou zložkou súťaženia, najmä keď sa vraciate po prehre. Pochybnosti o sebe samom a pochybnosti môžu rozostriť vaše sústredenie a zabrániť vám, aby ste do súťaže priniesli svoj „A game“. Viazanie sa k plánu alebo stratégii vopred, najmä takej, ktorá implementuje veci, ktoré ste sa naučili z poslednej súťaže, vám umožní podať rozhodný a sebavedomý výkon.

  • Napríklad v plaveckej súťaži môže stratégia plavca zahŕňať zvažovanie, či má ísť čo najrýchlejšie hneď po skoku do vody, vyraziť v polovici pretekov alebo striedať vysokú a nízku rýchlosť.


Psychicky sa nabudiť hudbou. Hudba je vynikajúci spôsob, ako sa po prehre dostať späť do súťažného rytmu. Ukázalo sa, že hudba môže zlepšiť výkon tým, že znižuje vnímanie námahy súťažiaceho, odvádza jeho myseľ od vnímania únavy a potláča pocity úzkosti pred súťažou.[12]
Vyberte si zoznam skladieb alebo album, ktorý vás správne naladí a pomôže vám cítiť sa v súťaži dobre.

  • Napríklad zoznam skladieb na basketbal môže byť rýchly a ostrý, aby ste si mohli rozprúdiť srdce. Na druhej strane, ak ide o súťaž v potápaní alebo streľbe na terč, zvážte upokojujúcu zvukovú kulisu na upokojenie dychu.

  • Nájsť talizman pre šťastie alebo rituál pred hrou. Bolo dokázané, že amulety alebo rituály pre šťastie zlepšujú výkon tým, že posilňujú vieru súťažiacich v ich schopnosť splniť úlohu.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Združenie pre psychologickú vedu
    Nezisková organizácia venujúca sa podpore dôveryhodného výskumu a vzdelávania v psychologických vedách
    Prejsť na zdroj
    Výber špeciálnej pamiatky alebo vlastnej tradície môže byť obzvlášť užitočný, ak je vaša sebaistota po prehratej súťaži otrasená. Aj keď prílišný dôraz na povery nie je ideálny, pozitívnym krokom môže byť, ak počas súťaženia pridáte do svojej rutiny zábavný prvok zvyšujúci sebadôveru, ako napr:

    • zábavný doplnok, ktorý môžete nosiť počas súťaže
    • pieseň, ktorú si môžete zahrať alebo zaspievať pred súťažou
    • obľúbené jedlo alebo občerstvenie pred zápasom
    • podanie ruky, objatie alebo iný rituál s priateľmi
  • Odkazy