3 spôsoby, ako byť dochvíľny

Neskoré príchody na každé stretnutie a podujatie vás môžu stresovať a u ostatných vzbudiť pochybnosti o tom, nakoľko ste spoľahliví. Pravdepodobne by ste radi chodili načas vždy a všade, ale dochvíľnosť nie je pre každého prirodzená. Dobrou správou je, že sa môžete naučiť chodiť vždy načas, a to tak, že zmeníte svoje zvyky a názory na dochvíľnosť. Pozrite si Krok 1 a ďalšie, kde sa dozviete rýchle triky a dlhodobé stratégie, ako byť dochvíľnejší.

Metóda 1 z 3:Používanie trikov na rýchle odídenie


Večer predtým si všetko pripravte. Ak si nie ste istí, prečo sa zdá, že chronicky meškáte, pozrite sa na to, čo sa deje pred tým, ako vyjdete z domu. Pravdepodobne ste si vyhradili určitý čas na prípravu na odchod a nakoniec sa pred odchodom trápite s kontrolným zoznamom úloh. Ak však budete mať všetko pripravené v dostatočnom predstihu, nebude vám stáť v ceste hromada prekážok, aby ste sa dostali tam, kam potrebujete. Každý večer absolvujte nasledujúcu rutinu, aby ste ráno mali oveľa menej práce:

  • Rozložte si oblečenie, ktoré si oblečiete.
  • Dokončite všetky úlohy, ktoré by ste zvyčajne nechali na ráno, napríklad písanie e-mailov alebo tlačenie dokumentov.
  • Zbaľte si tašku alebo kufrík so všetkým, čo budete potrebovať na druhý deň.
  • Pripravte si všetko, aby ste si mohli pripraviť rýchle raňajky, alebo úplne eliminujte potrebu ranného varenia tým, že si pripravíte ovos cez noc.


Majte svoje základné veci blízko dverí. Mnohí ľudia, ktorí často meškajú, trávia príliš veľa času hľadaním kľúčov, mobilného telefónu, nabíjačky alebo peňaženky. Ak budete mať všetky svoje základné veci v tej istej zásuvke alebo na tej istej tácke blízko dverí, budú tam na vás čakať, keď bude čas odísť.[1]

  • Ak máte tendenciu vojsť do dverí a nechať kľúče na pulte, peňaženku v spálni a telefón na kuchynskom stole, strávite príliš veľa času navyše hľadaním všetkého, keď by ste už mohli byť na ceste. Raz za čas pravdepodobne zabudnete nejakú dôležitú vec a budete sa musieť vrátiť, aby ste ju získali, čím sa ešte viac oneskoríte.
  • Namiesto toho si hneď, ako vojdete do dverí, vyprázdnite vrecká od všetkých nevyhnutných vecí a zakaždým ich uložte na rovnaké miesto. Ak máte všetko v kabelke, dajte si ju zakaždým aj na to isté miesto v dome.


Vytvorte si odpočinkový priestor v blízkosti dverí. Keď sa budete venovať každodenným činnostiam v domácnosti a budete myslieť na veci, ktoré budete potrebovať na ďalšiu cestu, nájdite si čas na ich uloženie v odkladacom priestore. Ak si na to zvyknete, budete mať všetko pripravené na cestu a nebudete musieť robiť mentálny odpočet zásob zakaždým, keď budete pripravení vyraziť.

  • Môžete ísť ešte ďalej a uložiť si predmety do auta tak, ako vás napadnú.


Predvídajte meškania skôr, ako sa stanú. Ste plní výhovoriek, ktoré sa zdajú byť oprávnené? Doprava bola zlá. Alebo, Vlak mal meškanie. Horšie, Musel som sa zastaviť a natankovať. Keby ste mysleli dopredu a predvídali tieto každodenné meškania, nemuseli by ste kvôli nim stále meškať. Môžete sa dokonca pokúsiť zoskupiť činnosti, aby ste ušetrili čas, napríklad umývanie zubov počas sprchovania, aby ste si uvoľnili viac času na prípadné meškanie.

  • Počítajte s tým, že tieto veci sa budú stávať pomerne často. Byť vo vozni metra, ktorý uviazol, nie je zážitok na celý život. Vyrazte dostatočne skoro, aby ste prekonali neočakávané meškanie a dostali sa na miesto včas.
  • Vyhnite sa úplne zbytočným zdržaniam, ako je napríklad zastavenie na benzín. večer pred cestou si naplňte auto. Uistite sa, že máte v preukaze na metro dostatok cestovného, a najedzte sa doma namiesto toho, aby ste sa zastavili na raňajky v rýchlom občerstvení a čakali v rade.
  • Po prebudení skontrolujte premávku a počasie, aby ste zistili, či vás niečo nezdrží, a vyrazte dostatočne skoro, aby ste si vynahradili prípadný čas strávený na ceste navyše. Pamätajte tiež na to, že možnosť meškania v prípade zlého počasia je vysoká. Nechajte si dostatočnú časovú rezervu na absorbovanie najhoršieho typického meškania.
  • V chladnom počasí si vyhraďte ďalších päť alebo desať minút na odstránenie námrazy, snehu a ľadu z vozidla. Môžete dokonca používať aplikáciu, ktorá vám pomôže čo najlepšie naplánovať najrýchlejšiu a najjednoduchšiu trasu na každý deň.
  • Ak jazdíte autobusom, poznajte trasu, majte cestovné a v prípade núdze majte po ruke peniaze na taxík.
  • Ak ste odkázaní na odvoz inej osoby – majte plán B!


Zaviažte sa, že na všetko prídete o 15 minút skôr. Ak musíte byť v práci o 8:00, ani si nehovorte, že môžete vojsť do dverí hneď na mieste. Namiesto toho si povedzte: „Musím byť v práci o 7:45.“ Ak to urobíte, budete načas aj pri malom počte nepredvídaných prerušení. Budete načas, aj keď narazíte na dopravnú zápchu. A v tých zriedkavých prípadoch, keď skutočne prídete o 15 minút skôr; získate pochvalu za to, že ste nadšený zamestnanec.

  • Ak nevydržíte čakať, majte pri sebe niečo, čo si môžete prečítať v krátkych úsekoch takmer všade, kam idete. Vďaka tomu je ľahké prísť skôr, pretože počas 10 – 15 minút, ktoré máte pred stretnutím/podujatím, si môžete prečítať niekoľko strán. Budete mať pocit, že niečo robíte (a aj robíte), kým čakáte.


Preceňujte čas, ktorý bude potrebný na príchod. Ak máte tendenciu mať ráno všetko pripravené a prídete neskoro, aj keď nemáte meškanie, možno podceňujete čas potrebný na to, aby ste sa dostali tam, kam máte namierené. Optimisticky zmýšľajúci ľudia majú tendenciu skrátiť si niekoľko minút v nádeji, že sa dostanú na nejaké miesto rýchlejšie. Žiaľ, jediné, čo tým dosiahnete, je, že budú meškať! Buďte realistickí, keď plánujete svoje cesty do práce, a dochvíľnosť sa dostaví.

  • Niekedy je ťažké presne vedieť, ako dlho bude trvať, kým sa niekam dostanete. Ak sa pripravujete na dôležité stretnutie, napríklad na pohovor, možno budete chcieť absolvovať trasu autom alebo dochádzať vlakom v predstihu pred dňom stretnutia. Načasujte si cestu tak, aby ste vedeli, v akom čase musíte odísť z domu.
  • Nezabudnite si k celkovému času cesty pripočítať 15 minút, aby ste zohľadnili meškanie. Ak predpokladáte, že cesta na miesto stretnutia vám bude trvať 40 minút, vyrazte o 55 minút skôr pre prípad, že by vás niečo zdržalo.

Metóda 2 z 3: Formovanie lepších návykov


Vstaňte hneď, ako sa zapne budík. Nestláčajte tlačidlo snooze, nezdržujte sa v posteli a nepozerajte televíziu hneď na začiatku dňa. Pravdepodobne ste pri plánovaní toho, v koľko hodín sa budete musieť ráno zobudiť, aby ste sa včas dostali na naplánované podujatia, nezohľadnili 10 alebo 15 minút v posteli navyše. Neskorým vstávaním si vytvárate vzorec meškania po zvyšok dňa. Minúty navyše v posteli sa budú sčítavať a odsúvať všetko ostatné, preto vstávajte čo najrýchlejšie.

  • Umiestnite si hodiny na druhú stranu miestnosti, aby ste sa prinútili vstať z postele. To vás prinúti vstať a pohnúť sa a znemožní vám to stlačiť tlačidlo zdriemnutia.
  • Skúste sa pretiahnuť, postriekať si tvár vodou a hneď si vyčistiť zuby, aby ste rýchlejšie prebudili svoje telo.
  • Ak nedokážete včas vstať z postele, možno chodíte spať príliš neskoro. Choďte spať skôr a zistite, či to pomôže. Vďaka tomu sa vám bude oveľa ľahšie vstávať načas a počas dňa sa vám bude lepšie plniť úlohy. Ak neviete inak, predpokladajte, že každú noc potrebujete osem hodín spánku.


Preskúmajte, koľko času vám skutočne zaberú každodenné úlohy. Napríklad môžete mať dojem, že sa sprchujete 15 minút, pričom predpokladáte, že od 6:30 môžete odísť o 6:45. Ale čo čas, ktorý strávite pred a po samotnom sprchovaní? Je dosť možné, že v kúpeľni naozaj strávite 20 alebo dokonca 30 minút, a preto nikdy nemôžete odísť do 6:45. Zamyslite sa teda nad vecami, ktoré robíte každý deň, a skúste si viesť odhad, koľko času vám to zaberie.

  • Zmerajte si čas niekoľko dní po sebe, aby ste zistili, ako dlho vám skutočne trvá vykonanie určitých úloh. Použite stopky a zaznamenávajte časy v priebehu týždňa, potom časy spriemerujte, aby ste mali presný prehľad o tom, koľko času si máte naplánovať na jednotlivé činnosti.


Zistite, kde často strácate najviac času. Čo vás zdržuje pri práci, ktorá vám bráni vyjsť z dverí? „Časové diery“, ako je rozptyľovanie sa pri kontrole e-mailov, príliš dlhé kulmovanie vlasov alebo zastávka v kaviarni cestou do práce, si často nevšímame a môžu nám zmariť denné plánovanie.[2]
Odborný zdroj
Amber Rosenbergová, PCC
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 26. februára 2019.

  • Keď objavíte prepad, skúste zmeniť svoje návyky súvisiace s danou činnosťou, aby ste ju urýchlili. Napríklad vstávanie pri rýchlej kontrole e-mailov vám sťaží náhodné stratenie hodiny surfovaním po internete.


Zmeňte si čas na hodinkách. Nastavte si čas o 5 minút skôr, ako je skutočný čas. To znamená, že na podujatie alebo stretnutie by ste mali vždy prísť aspoň o 5 minút skôr.


Poznačte si, kde by ste sa mali nachádzať, pokiaľ ide o čas. Ak napríklad musíte odísť z domu o ôsmej do práce, povedzte si: „Je 7:20, mala by som ísť do sprchy.“ „Je 7:35, mal by som si umývať zuby.“ Pomôže vám to udržať sa na správnej ceste. Je užitočné vymyslieť si ranný rozvrh, aby ste si na tento zvyk zvykli.

  • Zvážte vytlačenie rozvrhu, na ktorý sa môžete odvolávať počas celého rána. Vyveste si ho v spálni, kancelárii, kuchyni a na iných miestach, kde ho budete mať na očiach.


Nepredbiehajte v rezervácii. Možno často meškáte, pretože si plánujete stretnutia za sebou bez toho, aby ste si medzi nimi nechali dostatok času na presun z miesta na miesto. Preskúmajte svoj rozvrh a uistite sa, že každá činnosť má niekoľko minút pred a po, aby ste tento čas mohli stráviť cestovaním, odpočinkom, jedlom a inými vecami, ktoré potrebujete urobiť medzi stretnutiami.[3]
Odborný zdroj
Amber Rosenberg, PCC
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 26. februára 2019.


Obklopte sa hodinkami. Ak máte tendenciu odbiehať a zabúdať, koľko je hodín, pravdepodobne potrebujete vo svojom živote viac hodín. Ak neradi nosíte hodinky, majte mobil vždy po ruke. Nástenné hodiny sú pozornosť pútajúcimi prostriedkami, ktoré pomáhajú ľuďom zostať pri práci aj. Uistite sa, že všetky vaše hodiny sú nastavené na rovnaký čas, aby ste sa nepomýlili.

  • Využívajte časovače, budíky a pripomenutia aj počas dňa. Napríklad si môžete nastaviť vibrovanie alebo zvonenie telefónu, keď vám zostáva 10 minút do ďalšej hodiny alebo stretnutia.
  • Niektorí ľudia si zámerne nastavujú hodiny o niekoľko minút rýchlejšie, aby sa oklamali a prišli na miesto skôr. Môžete to vyskúšať a zistiť, či vám to vyhovuje, ale mnohí ľudia zistia, že si len mentálne upravia svoju predstavu o tom, koľko je hodín, aby zohľadnili minúty navyše, a nakoniec aj tak meškajú. Ak budete vedieť, koľko je naozaj hodín, pomôže vám to udržať si stabilitu a dochvíľnosť.

Metóda 3 z 3:Zmena vášho postoja k dochvíľnosti


Priznajte si, že máte problém s dochvíľnosťou. Ak máte chronický problém s dochvíľnosťou, môžete byť náchylní na množstvo výhovoriek. Niektoré z nich môžu byť oprávnené, napríklad ak meškáte na stretnutie, pretože ste mali prepichnutú pneumatiku alebo zimná búrka na hodinu zastavila dopravu. Ak sa však zdá, že sa neustále snažíte vysvetliť svoje meškanie, je čas priznať si svoj problém. Tak ako každý problém, ani tento nemôžete vyriešiť, ak popierate, že vôbec ide o problém.

  • Ak si nie ste istí, či je váš problém chronický, požiadajte svojich priateľov a rodinu, aby vám úprimne povedali, či vás považujú za dochvíľneho človeka. Ak je dochvíľnosť pre vás naozaj problém, nebudete to pred nimi môcť skrývať.
  • Skontrolujte, či vaše meškanie nie je výsledkom pasívnej agresie. Oneskorenie môže byť formou odporu voči tomu, že musíte byť na určitom mieste, aby ste urobili určitú vec. Ak si myslíte, že je to váš prípad, pokúste sa zmeniť svoje udalosti okolo, alebo inak trénujte akceptovanie toho, čo nemôžete zmeniť.[4]
  • Nebuďte však na seba príliš prísni, ak máte problémy s dochvíľnosťou. Podľa štúdie uskutočnenej v San Franciscu má rovnaký problém 20 % obyvateľov USA.[5]


Všimnite si, ako meškanie ovplyvňuje ostatných. Pravdepodobne naozaj chcete byť načas, a keď meškáte, je vám úprimne ľúto, že obťažujete ostatných. Ak však budete opakovane meškať, ľudia budú mať pocit, že vaše správanie je bezohľadné. Meškanie stavia ostatných ľudí do pozície, že na vás musia čakať. Vnímajú to ako vyhlásenie, že si ceníte svoj čas viac ako ich, aj keď to tak v skutočnosti necítite.[6]

  • Premýšľajte o tom, ako ste cítiť, keď je niekto iný ten, kto mešká na stretnutie. Vážite si toho, že musíte sedieť sami v reštaurácii, kým čakáte, kým sa váš priateľ objaví s polhodinovým meškaním? Buďte láskaví k ľuďom, ktorí meškajú, a zároveň im povedzte, ako sa cítite.
  • Neustále meškanie nakoniec naruší dôveru ľudí vo vašu spoľahlivosť a vytvorí negatívny dojem, ktorý by sa nakoniec mohol rozšíriť aj na iné záležitosti ako dochvíľnosť.


Získajte adrenalín iným spôsobom. Cítite sa trochu podráždení, keď sa ponáhľate, aby ste stihli čas? Je to ako hra, a ak sa vám podarí prísť na miesto skôr, ako vyprší časovač, vyhráte. Tento vzrušujúci zvyk však môže mať zlé následky, keď svoju hru s časom príliš často prehrávate. Ak máte radi príval adrenalínu, ktorý pociťujete, keď ste na doraz, prestaňte svoje stretnutia riskovať a skúste ich získať iným spôsobom, napríklad hraním počítačových hier s časomierou, začnite sa venovať atletike alebo – ak naozaj máte radi zhon – zoskok padákom z lietadla.


Urobte z dochvíľnosti jednu zo svojich základných hodnôt. Nezdá sa to také významné ako čestnosť alebo poctivosť, ale dochvíľnosť je úzko spätá s týmito dôležitými hodnotami. Keď si poviete, že niekde budete v určitom čase, a neukážete sa, čo to o vás vypovedá? Keď sa to opakuje stále dokola, môže to ovplyvniť dojem ostatných o vašej bezúhonnosti alebo ich prinútiť, aby si dvakrát rozmysleli, čo hovoríte? Snažte sa brať dochvíľnosť rovnako vážne ako ostatné hodnoty, ktoré sa snažíte dodržiavať. Ak vám záleží na tom, aby ste boli presní, začnete byť presnejší.[7]
Odborný zdroj
Amber Rosenberg, PCC
Životný kouč
Odborný rozhovor. 26. februára 2019.

  • Preskúmajte oblasti, v ktorých ste v súvislosti s dochvíľnosťou skôr prelietaví. Ak sú istí ľudia, s ktorými sa neobťažujete stretnúť načas, alebo istá hodina, na ktorú vždy prídete o 15 minút neskôr, je možné, že tí ľudia a tá hodina pre vás jednoducho nie sú takí dôležití.
  • Snažte sa tráviť svoj čas vecami, na ktorých vám záleží, a robte ich s úmyslom. Ukážte sa včas a buďte v plnom nasadení. Keď vám záleží na tom, čo robíte, a žijete poctivo, je správne prísť načas.

  • Vychutnajte si odmenu za to, že ste dochvíľny človek. Po niekoľkých týždňoch preskupovania svojich návykov a myšlienkových vzorcov tak, aby ste boli dochvíľnejší, vám to už nebude pripadať také ťažké – a začnete zbierať ovocie z toho, že ste typ človeka, ktorý nikdy nemešká. Tu je niekoľko príkladov výhod, ktoré pocítite:

    • Budete oveľa menej v každodennom strese a nebudete sa musieť neustále ospravedlňovať a vymýšľať výhovorky.
    • Pravdepodobne pocítite profesionálnu vzpruhu, pretože už nebudete meškať do práce.
    • Váš osobný život sa pozdvihne, pretože ľudia vás začnú vnímať ako spoľahlivú osobu a budú vám viac dôverovať.
    • Zvyčajná dochvíľnosť má za následok, že vám vlastne umožní z času na čas meškať, pretože ľudia vám začnú dávať výhodu pochybností.
  • Odkazy