3 spôsoby, ako byť efektívny

Byť efektívny môže byť boj. Únava, úzkosť, prokrastinácia a záplava každodenných rozptýlení potláčajú produktivitu. Hoci prekážky na ceste k vyššej efektivite sú impozantné, môžete podniknúť niekoľko jednoduchých krokov na zlepšenie svojej efektivity. Dostatočný odpočinok každý večer, rozdelenie veľkých projektov na menšie a ľahšie zvládnuteľné úlohy a stanovenie si časových limitov a termínov sú jednoduché kroky, ktoré môžete urobiť, aby ste boli efektívnejší.

Metóda 1 z 3: Zmena návykov


Doprajte si 7 – 9 hodín spánku každý večer, aby ste zostali v strehu a uvoľnení. Nedostatočný spánok môže viesť k únave, ktorá môže sabotovať vašu produktivitu. Snažte sa chodiť spať a vstávať každý deň v rovnakom čase.[1]

  • Dospievajúci by sa mali snažiť spať 8 – 10 hodín denne.[2]
    hopkinsmedicine.org/health/healthy-sleep/sleep-better/oversleeping-bad-for-your-health
  • Aby ste si pomohli vytvoriť zdravý spánkový režim, nastavte si budík, ktorý vám každý večer pripomenie, že máte ísť spať v rovnakom čase.
  • Ak zistíte, že ste stále unavení aj po tom, čo ste spali aspoň 8 hodín denne, možno budete chcieť zvážiť konzultáciu s lekárom, pretože denná únava môže byť príznakom spánkového apnoe alebo iného základného zdravotného stavu.[3]
    Dôveryhodný zdroj
    Johns Hopkins Medicine
    Oficiálna databáza zdrojov poprednej svetovej nemocnice Johnsa Hopkinsa
    Prejsť na zdroj


Jedzte zdravé občerstvenie počas celého dňa, aby váš mozog získal palivo. Ak je vaše telo pri práci hladné, vaša produktivita bude trpieť. Zdravé občerstvenie, ako sú mandle a chia semienka, obsahuje mastné kyseliny, ktoré udržia vašu myseľ bdelú a sústredenú. Ovocie a zelenina sú tiež zdravou voľbou.[4]

  • Vyhnite sa občerstveniu sacharidmi alebo nezdravým jedlom. Tieto potraviny vás môžu pripraviť o energiu.


Dôležité a náročné úlohy si nechajte na čas, keď sa budete cítiť plní energie. Ak sa ráno cítite najviac sústredení a plní energie, pracujte na svojej najdôležitejšej alebo najťažšej úlohe vtedy. A ak ste nočná sova, využite rána na prácu na jednoduchých a nedôležitých úlohách. Snaha dokončiť dôležité alebo náročné úlohy, keď sa cítite unavení, zníži vašu celkovú produktivitu.[5]

  • Každý pracuje najlepšie v inom dennom čase, preto experimentujte so svojím rozvrhom, aby ste zistili, kedy pracujete najefektívnejšie.


Zaujmite sebavedomý a uvoľnený postoj, aby ste zvýšili svoje sebavedomie. Fyzické držanie tela, ktoré zaujímate, môže mať na vás psychosomatický a neurologický vplyv. Napríklad napodobňovanie sebavedomého úsmevu a držania tela môže podnietiť váš mozog, aby sa cítil sebavedomo, čo môže viesť k zvýšeniu produktivity.[6]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Prinútiť sa napríklad k úsmevu môže viesť k uvoľneniu endorfínov, ktoré vám pomôžu cítiť sa v súvislosti s projektom menej vystresovaní.[7]


Skúste povedať nie aspoň raz týždenne. Ak ste typ človeka, ktorý vždy hovorí áno svojim spolupracovníkom, priateľom a členom rodiny, môžete sa ocitnúť v situácii, že budete mať problém dokončiť dôležité úlohy, pretože vždy robíte veci pre iných ľudí.[8]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Povedať nie môže byť ťažké, ale ak sa zaviažete, že odmietnete aspoň 1 žiadosť od priateľa, spolupracovníka alebo člena rodiny týždenne, uvoľníte si ďalší čas na dokončenie dôležitého projektu alebo na dosiahnutie pokroku pri plnení niektorého z vašich dlhodobých cieľov.[9]
    Zdroj experta
    Rahti Gorfien, PCC
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
  • Keď sa rozhodujete, či na nejakú požiadavku povedať nie, položte si nasledujúce otázky: Dokáže žiadateľ dokončiť úlohu sám?? Je k dispozícii niekto iný, kto vám pomôže? Aké sú dôsledky, ak sa úloha nesplní?

Metóda 2 z 3:Organizácia dňa


Napíšte si svoje krátkodobé a dlhodobé ciele, aby ste si mohli určiť priority. Zoraďte svoje ciele a úlohy na najbližšie desaťročie, rok, mesiac, týždeň a deň. Mať tento zoznam nablízku vám umožní sústrediť sa na najdôležitejšie úlohy, ktoré máte pred sebou.[10]

  • Pri stanovovaní cieľov začnite tým, že si predstavíte, kde chcete byť za 5, 10 alebo 20 rokov, a potom si vytvorte prehľad krátkodobejších cieľov, ktoré budete musieť dosiahnuť, aby ste tento cieľ dosiahli.
  • Pri stanovovaní cieľov buďte čo najpresnejší. Ak sú vaše ciele konkrétnejšie, bude pre vás jednoduchšie premýšľať o konkrétnych krokoch, ktoré budete musieť urobiť na ich dosiahnutie.
  • Tieto zoznamy cieľov majte počas práce na viditeľnom mieste, aby ste si udržali motiváciu.


Vytvorte si denný zoznam úloh, aby ste si zorganizovali deň. Najlepší čas na spísanie zoznamu úloh je tesne pred spaním. Napíšte si všetky úlohy, ktoré musíte dokončiť nasledujúci deň, v poradí od najdôležitejších po najmenej dôležité.[11]

  • Rozdeľte si deň na hodinové časové úseky a priraďte úlohu k určitému časovému úseku.[12]


Stanovte si časové limity pre všetky úlohy. Stanovenie pevného časového limitu pre úlohu vás prinúti dokončiť ju za určitý čas. Ak si vyhradíte relatívne krátky čas, prinútite sa dokončiť prácu bez odkladania.[13]

  • Stanovenie príliš krátkeho časového limitu môže spôsobiť, že sa budete ponáhľať a vytvárať menej kvalitnú prácu, preto sa snažte nájsť zlatú strednú cestu medzi príliš krátkym a príliš dlhým termínom.
  • Stanovte si termín, do ktorého viete, že úlohu dokončíte, ale len vtedy, ak vás práca nebude rozptyľovať.


Využívajte krátke 5-minútové intervaly na dokončenie malých úloh. Počas dňa si vyhraďte 2- až 5-minútové úseky. Počas týchto krátkych časových okienok sa zaviažte, že dokončíte jednu malú úlohu. Môže ísť o písanie krátkeho e-mailu, kontrolu hlasovej pošty atď. Dokončenie úlohy v rámci 5-minútového okna vám dodá pocit splnenia a motivuje vás k dokončeniu ďalších úloh[14]

  • Skúste si raz za hodinu vyhradiť jeden z týchto krátkych úsekov.
  • Snažte sa obmedziť čas, ktorý strávite premýšľaním o úlohe pred jej vykonaním. Prílišné premýšľanie môže viesť k úzkosti a prokrastinácii.


Rozdeľte veľké úlohy na menšie, lepšie zvládnuteľné časti. Veľké projekty môžu byť ohromujúce. Obavy z ich dokončenia môžu spôsobiť intenzívnu úzkosť, ktorá môže viesť k prokrastinácii. Pristupovanie k veľkým projektom ako k sérii malých úloh môže čiastočne zmierniť túto úzkosť.[15]

  • Ak píšete napríklad 10-stranovú prácu, pristupujte k nej po jednotlivých odsekoch.


Každú hodinu si urobte strategickú prestávku, aby ste si udržali energiu. Nepretržitá práca bez prestávky vás môže unaviť a neustále znižovať vašu výkonnosť. Snažte sa tvrdo pracovať a sústrediť sa bez rozptyľovania 50 minút a potom si urobte 20-minútovú prestávku.[16]

  • Práca bez dostatočných prestávok počas dlhého obdobia môže viesť k vyhoreniu, čo môže z dlhodobého hľadiska viesť k zhoršeniu vašej výkonnosti.
  • Keď si urobíte prestávku, zapíšte si všetky veci, ktoré ste urobili za poslednú hodinu, aby ste videli, ako hospodárite s časom.[17]
    Odborný zdroj
    Rahti Gorfien, PCC
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.

Metóda 3 z 3:Rýchlejšie vybavovanie vecí


Vyhnite sa multitaskingu, aby ste mohli sústrediť svoju pozornosť na jednu úlohu. V modernom svete s mobilnými telefónmi, e-mailom a internetom môže byť ťažké vyhnúť sa multitaskingu. Sústredenie sa na viac ako jednu úlohu naraz vám však môže zabrániť, aby ste sa dostali do tempa.[18]

  • Ak pracujete na počítači, skúste si nainštalovať aplikáciu alebo program, ktorý obmedzí váš prístup na webové stránky, ktoré nie sú potrebné na vašu prácu.
  • Keď pracujete na projekte, stíšte svoj mobilný telefón a nechajte ho v inej miestnosti, mimo dosahu. Určite si konkrétny čas na kontrolu všetkých správ a hlasových správ.


Nájdite si skratky na dokončenie úloh, ktoré vykonávate pravidelne. Ak pravidelne používate na prácu určité počítačové programy, naučte sa napríklad klávesové skratky pre bežné činnosti. Alebo ak často píšete e-maily na naplánovanie stretnutí, vytvorte si šablónu pre tento typ e-mailov, aby ste ich nemuseli zakaždým písať od začiatku.[19]

  • Opýtajte sa kolegov a priateľov na všetky skratky, ktoré môžu používať na urýchlenie svojej práce.


Delegujte úlohy na spolužiakov, priateľov alebo zamestnancov.[20]
Zdroj experta
Rahti Gorfien, PCC
Životný kouč
Expertný rozhovor. 17. decembra 2019.
Ak pracujete na školskom alebo pracovnom projekte, uistite sa, že pracovná záťaž je rovnomerne rozdelená medzi všetkých, ktorí majú záujem na dokončení projektu. Snaha urobiť všetku prácu sami vás bude stresovať a predĺži čas potrebný na dokončenie projektu.[21]

  • Pri delegovaní sa snažte svoju žiadosť prezentovať skôr ako žiadosť o pomoc než ako príkaz, aby ste minimalizovali trenie.
  • Ak nie ste zodpovední za skupinu alebo tím a domnievate sa, že pracovná záťaž nebola rozdelená rovnomerne, vysvetlite vedúcemu skupiny alebo inému členovi skupiny, že by ste mohli využiť pomoc pri dokončení úlohy (úloh), ktorá vám bola pridelená.
  • Ak máte pocit, že ostatní členovia skupiny alebo tímu neplnia svoju úlohu, vyhnite sa obviňovaniu a namiesto toho sa ich pokúste zapojiť do projektu tým, že ich požiadate o pomoc pri konkrétnych úlohách.

  • Znížte počet každodenných rozhodnutí, ktoré musíte urobiť. Rozhodovanie si vyžaduje energiu. Čím viac rozhodnutí urobíte, tým viac energie vynaložíte. Počet každodenných rozhodnutí, ktoré robíte, môžete znížiť a ušetriť si energiu tým, že vylúčite alebo prenecháte rozhodovanie o jednoduchých každodenných úlohách, napríklad o tom, čo si oblečiete alebo čo budete jesť.[22]

    • Ak chcete zjednodušiť svoje každodenné rozhodovanie o tom, čo si obliecť, zjednodušte svoj šatník. Zredukujte svoj výber na dva alebo tri rôzne outfity.
    • Vytvorte si týždenný plán raňajok, obeda a večere, aby ste sa nemuseli trápiť nad tým, čo si denne pripravíte.
  • Odkazy