3 spôsoby, ako byť efektívnym tínedžerom

Ako tínedžer toho máš veľa. Musíte nájsť spôsob, ako zladiť školu, rodinu, priateľov a aktivity. Možno máš aj prácu na čiastočný úväzok, ktorú musíš zohľadniť. To všetko sa môže zdať ohromujúce, ale môžete nájsť spôsob, ako efektívne riadiť svoj čas. Ak sa vám podarí zvýšiť efektivitu, budete mať viac času na veci, ktoré sú pre vás dôležité.

Metóda 1 z 3:Stanovenie cieľov


Stanovte si priority. Prvým krokom k tomu, aby ste sa stali efektívnejšími, je zistiť, ako môžete čo najlepšie využiť svoj čas. Aby ste to dokázali, musíte si stanoviť niekoľko jasných cieľov. Stanovenie vašich priorít je najlepší spôsob, ako to dosiahnuť, pretože si vyžaduje, aby ste sa zamysleli nad tým, čo je pre vás najdôležitejšie.[1]

  • Položte si niekoľko otázok, aby ste určili svoje priority. Môžu to byť veľké otázky, ako napríklad: „Aké sú najdôležitejšie časti môjho života?“ alebo „Čo je najdôležitejšie, čo chcem dosiahnuť?“
  • Pri premýšľaní o svojich prioritách berte do úvahy svoje emócie. Spýtajte sa sami seba: „Čo ma robí šťastným?“ a „Koho si vážim?“


Definujte svoje ciele. Keď si premyslíte svoje priority, ste pripravení stanoviť si nejaké konkrétne ciele. Uistite sa, že súvisia s vašimi prioritami. Ak je napríklad vašou prioritou „Mať naplnenú kariéru“, dobrým cieľom by bolo „Dostať sa na dobrú vysokú školu“.“[2]
Zdroj experta
Alyssa Chang
Životný kouč
Odborný rozhovor. 16. októbra 2019.

  • Stanovte si veľké ciele, napríklad vysokú školu, a menšie ciele, napríklad získať dobré známky v tomto semestri. Pomôže vám to udržať si celkový obraz v mysli a zároveň sa sústrediť na bezprostrednejšie úlohy.
  • Stanovte si dlhodobé a krátkodobé ciele. Ako dlhodobý cieľ si môžete povedať: „Budem mať skvelý vzťah so svojou rodinou“. Váš krátkodobý cieľ by mohol znieť: „Tento víkend strávim čas so svojou rodinou.“


Vytvorte si plán. Dôležitou súčasťou stanovovania cieľov je vymyslieť, ako svoje ciele dosiahnete. Aby ste boli efektívni, musíte byť organizovaní a dobre premyslený plán je veľkým krokom týmto smerom. Pri zostavovaní plánu si stanovte ciele a kroky, ktoré budú konkrétne a realistické.[3]
Zdroj expertov
Alyssa Chang
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. októbra 2019.

  • Ak je vaším cieľom dostať sa na dobrú vysokú školu, rozdeľte si ho na zvládnuteľné kroky. Jedným z vašich krokov môže byť napríklad napísanie dobrej prihlášky na štúdium.
  • Vytvorte si plán, ako to dosiahnuť. Naplánujte si čas na brainstorming a vyberte si tému. Potom si urobte prieskum. Potom napíšte návrh. Požiadajte o spätnú väzbu. Vyleštite svoju esej. Tieto kroky sú jasné, realistické a pomôžu vám dosiahnuť pokrok smerom k väčšiemu cieľu.


Naplánujte si viacero výsledkov. Keď si stanovuješ ciele, buď realistický. To zahŕňa aj uvedomenie si, že ste ľudia a môžete sa dopustiť chýb. Znamená to tiež uvedomiť si, že veci nepôjdu vždy podľa vašich predstáv. Pri stanovovaní svojich cieľov zahrňte alternatívne myšlienky a plány.[4]

  • Ak bolo vaším cieľom dostať sa do univerzitného basketbalového tímu, ale skončili ste v družstve juniorov, je to v poriadku. Upravte si svoje ciele tak, aby ste čo najlepšie využili túto alternatívnu skúsenosť.
  • Poklesky môžu byť motivujúce. Ak ste sa tentoraz nedostali do tímu, využite to ako motiváciu na to, aby ste pri stanovovaní cieľov na budúci rok zahrnuli nejaký čas tréningu navyše.

Metóda 2 z 3: Riadenie času


Vytvorte si plán. Vytvorenie plánu vám pomôže prevziať kontrolu nad tým, ako trávite svoj čas, čo vám pomôže zvýšiť efektivitu. Skúste si zostaviť denný program, v ktorom podrobne popíšete, ako strávite každú hodinu svojho dňa. Nezabudnite zahrnúť kľúčové veci, ako je spánok a jedlo.[5]

  • Dodržiavanie rozvrhu vám pomôže uistiť sa, že venujete čas dosiahnutiu svojich cieľov. Ak je napríklad vaším cieľom získať úlohu v školskej hre, môžete si naplánovať čas na štúdium textu na konkurz.
  • Vyberte si nástroj na plánovanie, ktorý je pre vás vhodný. Úlohy si môžete zapisovať ručne do denného plánovača alebo môžete využiť technológie, ktoré vám pomôžu. Existuje mnoho aplikácií, ktoré si môžete dať do smartfónu, aby vám počas dňa pripomínali, že máte urobiť určité veci.


Nájdite si efektívny čas počas dňa. Každý pracuje inak, preto si nájdite harmonogram, ktorý vám vyhovuje. Skúste robiť každú zo svojich úloh každý deň v inom čase. Všímajte si, kedy sa vám zdá, že ste najproduktívnejší.[6]

  • Možno zistíte, že ste skôr ranný človek. Ak sa cítite najbystrejší na začiatku dňa, skúste vstať skôr a najprv si urobiť najdôležitejšie úlohy.
  • Ak ste skôr nočná sova, skúste si najdôležitejšie učenie nechať na neskorší večer.
  • Nebojte sa vyskúšať rôzne postupy, aby ste zistili, ktorý vám najviac vyhovuje.


Povedzte nie. Byť tínedžerom je spojené s množstvom rôznych povinností. Musíte si naplánovať školu, rodinu, priateľov a iné aktivity. Niekedy môžete mať pocit, že je toho na vás jednoducho príliš veľa. Keď sa to stane, nebojte sa povedať „nie“ vstupu do nového klubu alebo prijatiu ďalších povinností.[7]

  • Pri dodržiavaní rozvrhu musíte mať na pamäti svoje priority. Uistite sa, že si vyhradíte čas na to, čo je pre vás skutočne dôležité.
  • Ak vás napríklad kamarát požiada, aby ste kandidovali do študentskej rady, ale vašou prioritou je dramatický krúžok, nebojte sa povedať nie. Skúste povedať: „Ďakujem, že na mňa myslíte, ale mám toho teraz veľa a musím dodržiavať svoj plán.“


Naučte sa sústrediť. Po vytvorení rozvrhu sa chcete naučiť čo najlepšie využívať svoj čas. Ak chcete byť skutočne efektívni, musíte sa naučiť sústrediť na danú úlohu. Podniknite kroky na zlepšenie svojej koncentrácie.[8]

  • Vyskúšajte si hlavolamy. Hry, ako sú sudoku a krížovky, môžu precvičiť váš mozog a viesť k zvýšeniu koncentrácie.
  • Spojenie mysle a tela je dôležité aj pre koncentráciu. Ak dokážete zostať uvoľnení a nie v napätí, budete sa môcť lepšie sústrediť na svoju myseľ. Skúste vykonávať hlboké dýchacie cvičenia alebo mediáciu, ktoré vám pomôžu vyčistiť myseľ.


Zvážte dlhodobé hľadisko. Zmyslom dobrého manažmentu času je pomôcť vám efektívnejšie dosiahnuť vaše ciele. To zahŕňa vaše krátkodobé aj dlhodobé ciele. Nezabudnite si naplánovať čas na zhodnotenie svojho pokroku a vykonanie potrebných zmien.[9]

  • Skúste si každý týždeň vybrať čas, kedy sa budete kontrolovať. Naplánujte si napríklad 15-minútový časový blok označený ako „Hodnotenie“. Využite tento čas na to, aby ste sa zamysleli nad svojím pokrokom.
  • Ak máte pocit, že nepostupujete smerom k svojim cieľom, zvážte úpravu svojho rozvrhu.

Metóda 3 z 3: Nájdenie rovnováhy


Viac odpočívajte. Jedným z kľúčov k efektívnosti je uistiť sa, že sa o seba dobre staráte. Nemôžete tvrdo pracovať, ak nie ste fyzicky a duševne zdraví. Snažte sa o dobrú rovnováhu medzi prácou, zábavou a odpočinkom. Uistite sa, že máte dostatok spánku.[10]

  • Dospelí potrebujú 7 až 8 hodín spánku za noc. Ako tínedžer by ste sa mali snažiť získať o 1-2 hodiny viac, pretože sa stále vyvíjate.
  • Existuje jasná súvislosť medzi dobrým odpočinkom a zvýšenou úrovňou koncentrácie. Preto si pokojne naplánujte dobrý spánok – je to súčasť zvyšovania vašej efektivity.


Znížte stres. Je ťažké podávať čo najlepšie výkony, ak ste v strese. Dospievajúci sú pod veľkým tlakom, aby úspešne zvládali viacero úloh, takže je úplne normálne, že sa občas cítia preťažení. Vyskúšajte niekoľko rôznych metód znižovania stresu, aby ste našli tú, ktorá vám vyhovuje.[11]

  • Cvičte viac. Fyzická aktivita vám pomôže vyčistiť myseľ a zlepšiť náladu. Bonus: je to dobré aj pre vaše telo!
  • Buďte k sebe láskaví. Aj keď môžeš pociťovať tlak, aby si bol výkonný a dosiahol svoje ciele, nezabudni si dopriať trochu voľnosti. Vyhýbajte sa negatívnym myšlienkam. Nezabudnite sa pochváliť, keď dosiahnete nejaký cieľ.

  • Bavte sa. Život nie je len o tvrdej práci. Je dôležité, ale aj nevyhnutné vyvážiť prácu so zábavou. Nezabudnite si naplánovať čas, aby ste sa mohli tešiť z priateľov a rodiny.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

    • Robiť veci, ktoré vás bavia, by malo byť jednou z vašich priorít. Skúste si dať za cieľ posilniť svoje priateľstvá. Do svojho týždenného plánu si zapíšte „Stráviť čas s Karen“.
    • Vyskúšajte nové veci. Nikdy neviete, čo vás bude baviť, kým to nevyskúšate. Nebojte sa pridať k novému športovému tímu alebo požiadať rodičov, aby vás zobrali na novú výstavu umenia. Dobrá životospráva vám môže pomôcť stať sa produktívnejším človekom.
  • Odkazy