3 spôsoby, ako byť milým človekom

Byť milým človekom nie je vždy jednoduché. Niekedy si to vyžaduje skutočné úsilie, aby ste sa dokázali správať k druhým s láskavosťou, ktorú by ste chceli dostať, ale cvičením môžete zmeniť svoje vnímanie a začať vnímať láskavosť ako niečo, čo stojí za námahu. Vytvorenie zvyku na láskavosť si vyžaduje určitý tréning, ale na začiatok stačí jedno malé gesto. Ako povedal Platón: „Buď láskavý, lebo každý, koho stretneš, bojuje ťažký boj.“

Metóda 1 z 3: Urobiť z láskavosti zvyk


Konajte s dobrými úmyslami. Výskum ukázal, že konanie s dobrým úmyslom môže zlepšiť vaše myslenie a pomôcť vám tešiť sa z vlastných láskavých činov. Uvedomenie si svojich dobrých úmyslov môže tiež spôsobiť, že váš skutok láskavosti bude mať pre príjemcu väčší význam.[1]
Odborný zdroj
Christy Irvine, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 9. apríla 2021.

  • Rozhodnite sa urobiť pre niekoho niečo pekné skôr, ako to urobíte. Konanie so zámerom vám pomôže užívať si konanie s láskavým prístupom.
  • Užívanie si láskavého správania slúži ako forma pozitívneho posilnenia, ktoré vás povzbudzuje k tomu, aby ste sa správali láskavo častejšie, aby ste si tento pocit užívali aj naďalej.


Skúste sa na veci pozrieť z pohľadu druhých. Byť láskavý je jednoduchšie, keď sa vcítite do skúseností iných. Skúste si predstaviť seba na mieste ľudí okolo vás a premýšľajte o tom, ako by ich vaše konanie mohlo ovplyvniť. Robte veci, ktoré by ste si priali, aby pre vás urobili iní, keby ste boli na ich mieste.[2]
Odborný zdroj
Christy Irvine, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 9. apríla 2021.

  • Keď si predstavíte seba v koži iných ľudí, môže sa vám zdať, že byť láskavý nie je niečo, čo si vyžaduje úsilie, ale že je to jednoducho správna vec.


Vezmite si prestávku, keď cítite, že sa hneváte. Byť láskavý je oveľa jednoduchšie, keď sa darí, ale keď ide do tuhého, ľudia často zabúdajú brať do úvahy pocity druhých. Keď cítite, že sa hneváte alebo ste frustrovaní, vezmite si prestávku a pokúste sa upokojiť.[3]
Odborný zdroj
Christy Irvine, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 9. apríla 2021.

  • Ovládanie svojej nálady je jedným z najdôležitejších prvkov láskavosti.
  • Keď ste nahnevaní, skúste počítať do desať a dlho a zhlboka dýchať. Premýšľajte o svojich slovách a činoch a o tom, ako môžu ovplyvniť ľudí okolo vás, keď ste nahnevaní.


Prevezmite zodpovednosť za svoje činy. Keď sa dištancujete od svojho konania tým, že ho ospravedlňujete ako pomstu alebo zaslúžené, dovoľujete si byť neláskavý zo sebeckých dôvodov. Namiesto toho, aby ste si hovorili, že spôsob, akým sa správate k druhým, je zaslúžený s tým, že je negatívny, prevezmite zodpovednosť za to, ako sa správate k druhým.

  • Nepresviedčajte sami seba, že negatívne veci, ktoré robíte alebo hovoríte, sú prijateľné, pretože sa cítite urazení.
  • Nemôžete kontrolovať konanie druhých, ale môžete kontrolovať, ako naň reagujete. Byť milý je voľba.

Metóda 2 z 3: Praktizovanie súcitu


Pochopte výhody praxe súcitu. Štúdie ukázali, že cvičením sa môžete naučiť cítiť súcit s ľuďmi okolo vás. Prax súcitu je druh tréningu, ktorý vám pomôže lepšie sa vcítiť do ľudí vo vašom živote, vďaka čomu sa láskavosť stane ľahším úsilím.[4]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Prax súcitu sa skladá z mentálnych cvičení, ktoré by ste sa mali snažiť vykonávať každý deň.
  • Štúdie ukázali, že cvičenie súcitu môže znížiť hormóny vo vašom mozgu spojené so stresom.


Predstavte si blízkeho človeka v ťažkostiach. strávte niekoľko minút svojho dňa predstavou, že niekto, na kom vám záleží, potrebuje pomoc. Zamerajte sa na to, ako by sa cítili, a pokúste sa predstaviť si ich stres a obavy. Vytvorte si v mysli zložitý scenár a predstavte si ich ťažkosti čo najpodrobnejšie.[5]

  • Toto cvičenie vám pomôže oceniť ťažkosti, ktorými prechádzajú ľudia, ktorých máte radi. Rozvíjanie porozumenia pre ťažkosti vášho blízkeho vám pomôže rozvíjať empatiu voči ostatným.
  • Toto cvičenie môžete použiť aj na to, aby ste si pomohli rozvinúť väčší súcit so sebou samým. Napríklad po tom, čo ste sa zamysleli nad tým, ako by ste sa správali k priateľovi, ktorý sa trápi alebo s niečím zápasí, zvážte, ako sa správate k sebe, keď sa trápite alebo zápasíte. Ste k sebe láskaví? Prejavujete si súcit? Alebo si odmietate priznať, keď máte problémy alebo trpíte? Ak sa k sebe správate prísne, zvážte dôvody, prečo. Čo by sa mohlo zmeniť, keby ste boli k sebe láskaví?[6]


Zamerajte sa na to, čo máte s ostatnými spoločné. Nájdite si vo svojom dni čas na to, aby ste sa zamerali na veci, ktoré máte spoločné s ľuďmi okolo vás.[7]
Zdroj experta
Christy Irvine, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 9. apríla 2021.
Premýšľajte o emóciách, ktoré prežívajú alebo prežívali, a na koniec každej z nich pridajte vetu „rovnako ako ja“. Skúste si počas dňa povedať niektoré z nasledujúcich slov:[8]

  • „Tento človek chce byť len šťastný… rovnako ako ja.“
  • „Tento človek sa snaží vyhnúť utrpeniu vo svojom živote… rovnako ako ja.“
  • „Táto osoba bola niekedy na dne, smutná a depresívna… rovnako ako ja.“


Premýšľajte o tom, čo by láskavosť mohla pre ľudí urobiť. Nadviazanie empatie voči druhým a nájdenie toho, čo máte spoločné, je len začiatok. Keď si teraz predstavíte utrpenie ľudí, o ktorých viete, že sú v konečnom dôsledku veľmi podobní vám, premýšľajte o tom, čo by pre vás znamenalo, keby vám niekto v rovnakej situácii vyšiel v ústrety a bol k vám milý.[9]

  • Premýšľajte o tom, koľko by znamenalo už len to, keby ste vedeli, že niekto dúfa, že sa situácia pre vás zlepší.
  • Zamerajte sa na tú radosť, ktorú si viete predstaviť, že prežívajú iní. Tento pocit je základom súcitu.


Uplatnite ju v praxi. Využite pokrok, ktorý ste dosiahli v predchádzajúcich krokoch, na to, aby ste svoj tréning dobre využili. Skúste si každý deň nájsť malé gesto, ktoré môžete urobiť pre druhého človeka. Nemusí to byť nič významné, stačí, ak to bude zámerne láskavé. Začnite tým, že sa podelíte o úsmev alebo milé slovo, a časom si vytvoríte návyk nielen empatie, ale aj konania na základe tejto empatie.[10]

  • Začnite s malými gestami, ale z času na čas využite príležitosť a vyjdite druhým v ústrety.
  • Premýšľajte o tom, ako sa vďaka vašim láskavým gestám ľudia cítili, a zamyslite sa nad tým, ako vaša láskavosť ovplyvňuje ostatných.

Metóda 3 z 3:Uplatňovanie láskavosti v každodennom živote


Buďte zdvorilí a slušní. Láskavosť nemusí byť veľkolepé gesto. Často môžete preukázať láskavosť k druhým jednoducho tým, že si uvedomíte ľudí okolo seba a budete sa k ostatným správať s rešpektom. Robte malé veci, ako napríklad otváranie dverí pre ostatných alebo pozdravenie ľudí s úsmevom. Tým, že budete k druhým milí prostredníctvom náhodných skutkov láskavosti, urobíte druhým ľuďom dobre a možno sa budete cítiť šťastnejší aj vy sami.[11]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Malé gestá môžu pre človeka, ktorý má ťažký deň, veľa znamenať. Vymeňte toner vo fotokopírke, pretože váš spolupracovník to nerád robí, zaplaťte priateľovi kávu alebo povedzte blízkej osobe, že je pre vás dnes dôležitá.
  • Láskavosť nie je ani tak o veľkých gestách, ako o myslení na druhých. Prejavte svoj záujem o druhých tým, že sa k nim budete správať s úctou.


Podávajte ruku priateľom, ktorí sa zdajú byť na dne. Môže sa ľahko stať, že sa tak sústredíte na to, čo práve robíte, že si nevšimnete, keď sa vám zdá, že sú priatelia smutní alebo dokonca v depresii. Vedome sa snažte osloviť priateľov, ktorí sa nezdajú byť šťastní, a dajte im najavo, že vám na nich záleží.[12]

  • Pošlite e-mail, správu alebo textovú správu priateľovi, ktorý sa zdá byť na dne, a opýtajte sa ho, ako sa mu darí. Dajte im vedieť, že ste tu pre nich, ak vás budú potrebovať.
  • Dobrovoľníctvo je ďalší skvelý spôsob, ako pomôcť sebe a zároveň druhým. Zvážte dobrovoľnícku prácu v neziskovej organizácii, ktorá pomáha ľuďom (alebo zvieratám), ktorí potrebujú pomoc. Môžete sa napríklad stať dobrovoľníkom vo vývarovni, venčiť psov v miestnom útulku pre zvieratá alebo venovať svoj čas a talent útulku pre bezdomovcov.


Prejavte vďačnosť. Keď pre vás iní ľudia urobia niečo pekné alebo vám prejavia láskavosť, opätujte im to vyjadrením vďačnosti. Poďakovanie sa nemusí zdať ako veľká vec, ale úprimné „ďakujem“ môže niekomu dať pocit, že jeho úsilie stojí za to. Poďakovanie môže tiež zlepšiť vaše vzťahy a zlepšiť vašu vlastnú pohodu.[13]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Premýšľajte o tom, ako veľmi si ceníte, keď vám niekto poďakuje, keď mu vyjdete v ústrety.
  • Keď pre vás niekto urobí niečo pekné, znamená to, že na vás myslel a záležalo mu na tom, aby vynaložil úsilie. Opätovať túto snahu tým, že dáte najavo svoje uznanie.


Darujte na charitu. Láskavosť sa môže rozšíriť aj na ľudí, ktorých ste nikdy nevideli. Darovanie svojho času alebo peňazí na dobrú vec je vynikajúci spôsob, ako sa podeliť o láskavosť so svetom, a pravdepodobne po skončení zanechá pocit naplnenia.[14]

  • Vyčistite si šatník a darujte staré oblečenie na charitu.
  • Darujte pár dolárov na charitatívny účel, ktorému veríte.
  • Získajte peniaze na nejakú vec.

  • Buďte láskaví anonymne. Milý čin od neznámeho človeka môže mať často významnejší vplyv na váš deň ako láskavosť od blízkych priateľov a rodiny. Šírte vo svete láskavosť tým, že urobíte niečo pekné pre niekoho, koho nepoznáte, bez toho, aby ste hľadali uznanie.[15]

    • Zaplaťte za kávu osobe, ktorá stojí za vami v autobuse. Toto milé gesto môže spustiť reťazovú reakciu láskavosti, ktorá môže preniknúť do celého dňa a časti komunity.
    • Hoďte niekomu štvrťdolár do parkovacieho automatu, aby ste mu zabránili dostať pokutu za parkovanie.
  • Odkazy

      Christy Irvine, PhD. Licencovaný klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 9. apríla 2021.

      Christy Irvine, PhD. Licencovaný klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 9. apríla 2021.

      Christy Irvine, PhD. Licencovaný klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 9. apríla 2021.

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23696200

      http://zenhabits.net/a-guide-to-cultivating-compassion-in-your-life-with-7-practices/

      http://self-compassion.org/cvičenie-1-liečba-priateľa/

      Christy Irvine, PhD. Licencovaný klinický psychológ. Odborný rozhovor. 9. apríla 2021.

      http://zenhabits.net/a-guide-to-cultivating-compassion-in-your-life-with-7-practices/

      http://zenhabits.net/a-guide-to-cultivating-compassion-in-your-life-with-7-practices/