3 spôsoby, ako byť ohľaduplnejší

Ak premýšľate o tom, že budete ohľaduplnejší, už ste na dobrej ceste. Tým, že budete brať ohľad na seba a na druhých, naučíte sa venovať pozornosť maličkostiam, predvídať potreby druhých a všímať si láskavosť, ktorá je vám venovaná.

Metóda 1 z 3: Zaobchádzanie s druhými ohľaduplne


Uznávajte ľudí okolo seba. Vždy pozdravte ľudí, s ktorými zdieľate priestor, keď si uvedomíte ich prítomnosť. Aj keď sa cítite unavení alebo plachí, snažte sa uznať, že ostatní existujú a že existujete spolu s nimi.[1]
Odborný zdroj
Rebecca Kason, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s expertom. 12. augusta 2021.

  • Keď vstúpite do miestnosti, pozdravte každého v nej. Nadviažte očný kontakt, a ak na to máte, usmejte sa. Keď niekto iný vstúpi do miestnosti, v ktorej sa nachádzate, urobte to isté. Ak vy a oni máte chvíľu času, opýtajte sa, ako sa majú, a na oplátku sa podeľte o to, ako sa máte vy.
  • Používajte meno každého a uistite sa, že ho viete vysloviť.
  • Rozlúčte sa, keď odchádzate alebo keď niekto opúšťa priestor, v ktorom sa nachádzate.
  • Ak do niekoho vrazíte, ospravedlňte sa.
  • Uznajte potreby tých, s ktorými zdieľate priestor. Ak je jedlo na rozdelenie, vezmite si primerané množstvo.
  • Pýtajte sa skutočné otázky. Keď sa s niekým rozprávate, položte mu konkrétne otázky o jeho živote. Ak dostanete priateľskú odpoveď na otázku, položte doplňujúce otázky. Snažte sa v priebehu vašich rozhovorov zistiť, ako niekto žije, čo je pre neho najdôležitejšie a čo ho baví.
  • Ak zachytíte, ako sa niekto cíti, uznajte to! Spýtajte sa, ako sa má. Ak sa zdajú byť rozrušení, spýtajte sa, či môžete niečo urobiť. Ak sa zdajú byť spokojní, povedzte, že vyzerajú dobre, a spýtajte sa, či majú dobrý deň.
  • Uznávajte chvíle ťažkostí a chvíle osláv v živote ľudí okolo vás. Ponúknite súcit, keď je niekto nešťastný, a srdečné blahoželanie, keď niečo dosiahne.


Predvídajte potreby druhých. Je skvelé pomôcť, keď vás o to požiadajú, ale ešte ohľaduplnejšie je predvídať druh pomoci, ktorá by v danej chvíli znamenala najväčšiu zmenu. Ak sa váš partner vracia domov s nákupom, stretnite sa s ním vonku a pomôžte mu odniesť tašky do domu. Ak vášmu spolupracovníkovi odlieta lietadlo v skorú hodinu, môžete mu ponúknuť, že ho odveziete na letisko.

  • Ak niekto, koho poznáte, prechádza niečím náročným alebo prácnym, premýšľajte o spôsobe, ako mu pomôcť odbremeniť ho od bežných činností.[2]
  • Ak sa napríklad dozviete, že vaša kamarátka cez víkend dokončuje veľký návrh na grant, ponúknite sa, že jej prinesiete jedlo alebo postrážite jej deti.
  • Organizujte sa spolu s ostatnými, ktorí by tiež mohli chcieť pomôcť. Ak niekto, koho poznáte, prechádza zdravotnou krízou, spojte sa s jeho najbližšími priateľmi a zorganizujte vlak s jedlom, aby nemuseli variť.
  • Pri troche premyslenej pozornosti sa môžete stať expertom na potreby svojich blízkych. Môžete byť napríklad jedinou osobou, ktorá rozumie náladám blízkej priateľky – keď si začne robiť kopec vzrušujúcich plánov, môžete byť jedinou osobou, ktorá dokáže predvídať, že sa preťaží a vyhorí, a jedinou dostatočne blízkou osobou, ktorá jej pripomenie, že sa možno pokúša o príliš veľa naraz.[3]
    Odborný zdroj
    Rebecca Kason, PsyD
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 12. augusta 2021.


Zhromažďujte informácie o ľuďoch vo svojom živote. Keď sa o niekom vo svojom živote niečo dozviete, zapíšte si to v mysli. Toto je materiál, ku ktorému sa môžete vrátiť, keď budete chcieť konať premyslene.

  • Aktívne počúvajte. Venujte pozornosť ľuďom, ktorí vás oslovujú. Ukážte, že počúvate, občas prikývnite, reagujte tvárou, pýtajte sa a občas zopakujte, čo bolo povedané, aby ste sa uistili, že ste to pochopili správne.[4]
  • Zapíšte si veci. Ak sa dozviete niečo, o čom si myslíte, že by ste mohli zabudnúť, napríklad dátum blížiacej sa operácie priateľa, zapíšte si ho do kalendára, aby ste mu mohli poslať pohľadnicu alebo ho skontrolovať, keď príde čas.
  • Zvážte vedenie narodeninového kalendára – napíšte si do neho narodeniny všetkých svojich známych a aktualizujte ho o narodeniny nových detí a nových známych. Toto by malo byť oddelené od vášho ročného kalendára, pretože sa naň budete odvolávať rok čo rok.


Označte si dôležité udalosti. Keď sa v živote niekoho, koho poznáte, stane niečo dôležité, označte túto udalosť. Napíšte pohľadnice, zavolajte alebo pošlite kvety či iný darček. Ak sa poznáte len náhodne, môžete sa vyjadriť na sociálnych sieťach alebo si len poznačiť, že keď ich uvidíte, niečo im poviete.[5]

  • Ak viete, že váš priateľ uprednostňuje jednu formu kontaktu pred inou, je od vás ohľaduplné reagovať týmto spôsobom.
  • Napíšte pohľadnice. Píšte ďakovné pohľadnice, kondolenčné pohľadnice, narodeninové pohľadnice, pohľadnice k odchodu do dôchodku, k narodeniu dieťaťa, pohľadnice s myšlienkou na teba a k promócii. Môže sa to zdať výstredné, ale ľudia sa vďaka nim naozaj cítia dobre. Napíšte niekomu pohľadnicu a zvážte, či mu aj zavoláte.
  • Nemusíte zakaždým kupovať pohľadnice na konkrétnu príležitosť: majte doma niekoľko balíčkov krásnych pohľadníc s čistým vnútrom a dovnútra napíšte osobný odkaz, ktorý je vhodný na danú príležitosť. Stačí jeden veselý vzor a jeden upokojujúci vzor: veselé kartičky posielajte na narodeniny, promócie a iné dobré správy a upokojujúci obrázok posielajte na kondolencie a iné triezvejšie chvíle.
  • Je úplne vhodné poslať pohľadnicu, keď je niekto chorý, stratil prácu alebo inak zápasí s osobnými alebo rodinnými ťažkosťami.
  • Môže vám byť trápne poznačiť smutnú alebo zložitú chvíľu, ale ešte trápnejšie sa budete cítiť neskôr, keď sa s danou osobou uvidíte a nebudete vedieť, čo povedať tvárou v tvár.


Požiadajte o povolenie, keď sa vaše konanie týka iných. Je ohľaduplné zvážiť, ako sa vďaka vašim činom budú cítiť ostatní. Aj keď nie je jasné, nakoľko váš čin v konečnom dôsledku ovplyvní druhého, stále je rozumné zvážiť, že by mohol chcieť mať nejaké slovo. Ak máte napríklad vtipný zážitok s priateľom, požiadajte ho o dovolenie skôr, ako príbeh poviete ostatným.

  • Predtým, ako sa niekoho dotknete, získajte súhlas. Dokonca aj objatie alebo priateľské potľapkanie po chrbte môže byť pre niektorých ľudí nepríjemné a iní sa chcú pred dotykom len opýtať.[6]
  • Dokonca aj deti si zaslúžia takúto ohľaduplnosť. Opýtajte sa svojho dieťaťa predtým, ako zverejníte jeho fotografiu na sociálnych sieťach – možno si ju bude chcieť nechať radšej v rodine.

Metóda 2 z 3:Starostlivosť o blízkeho človeka


Zistite, čo spôsobuje, že sa váš blízky cíti milovaný. Každý vyjadruje a prijíma útechu rôznymi spôsobmi. Ak chcete byť pozorní, zistite, čo pre vašich blízkych znamená najväčší rozdiel. Vaša matka môže napríklad chcieť, aby ste jej volali každý deň, zatiaľ čo vášmu otcovi je jedno, či voláte často, ale bol by dotknutý, keby ste mu neoslávili narodeniny pozorným darčekom.

  • Aké druhy láskyplných činov znamenajú pre vašu milovanú osobu najviac? Reagujú najviac na skutky služby, na darčeky, na kvalitný čas, na láskavé slová, na fyzický dotyk?[7]
    Potrebujú mať pocit, že rozumiete ich motiváciám? Je pre nich dôležité, aby ste boli fyzicky prítomní na určitých druhoch podujatí?
  • Ak si nie ste istí, spýtajte sa sami seba, čo ste pre svojho blízkeho urobili, o čom často hovorí alebo čo ho rozplakalo. Ak si nie ste istí, opýtajte sa ich.
  • Vymyslite veci, ktoré sa im páčia, a zapracujte ich do svojej rutiny. Ak sa napríklad vaši rodičia cítia podporovaní, keď vykonávate domáce práce, prideľte si pravidelnejšie domáce práce. Ak je vaše dieťa priliehavé, keď potrebuje útechu, zvyknite ho pravidelne objímať.


Uznajte, čo pre vás váš blízky robí. Každý deň si nájdite chvíľu na zváženie vecí, ktoré vám boli dané. Vyjadrite svoje uznanie tým, ktorí sa vám venujú: od baristu, ktorý vám pripravuje nápoj, až po manžela, ktorý zostáva pokojný, kým vy panikárite kvôli strateným kľúčom.[8]

  • Všímajte si drobnosti. Možno si nevšimnete všetky veci, ktoré vám ľudia dávajú – okrem materiálnych statkov vám niekto môže venovať čas, emocionálnu energiu alebo dokonca premyslenú pozornosť. Keď milovaná osoba urobí niečo, čo sa vás dotýka, premýšľajte o jej motivácii. Možno to robia preto, aby ste sa cítili dobre.
  • Spýtajte sa sami seba, či existujú veci, ktoré pre vás váš blízky robí a ktoré by ste mohli urobiť na oplátku vy. Často sa stáva, že veci, ktoré si myslíte, že urobíte pre druhých ľudí, zodpovedajú viac vašim vlastným potrebám ako ich potrebám. Ak teda chcete zistiť, čo váš blízky potrebuje, môžete sa pozrieť na to, čo vám dáva.
  • Ak vám napríklad partner vždy príjemne masíruje ramená, môžete mu na oplátku ponúknuť masáž. Je možné, že majú bolesti ramien a podvedome predpokladajú, že aj vás bolia ramená.


Skontrolujte, či sa. Keď sa navzájom pozdravíte a keď máte chvíľu osamote, pokúste sa zistiť, ako sa váš blízky cíti. Pýtajte sa, ale aj pozorujte. Vyzerajú sústredene a pozorne? Vyzerajú unavene, smutne alebo ustarostene? Mračia sa, ťukajú si do ruky alebo kontrolujú telefón každé tri minúty?[9]

  • Spýtajte sa partnera, ako sa cíti. „Ako sa máš? Mali ste dobrý deň?“
  • Pýtajte sa konkrétne otázky o veciach, o ktorých si myslíte, že by o nich mohli chcieť hovoriť
  • Ak sa vám zdá, že je váš partner odťažitý, nepokojný alebo smutný, spýtajte sa: „trápi vás niečo??“
  • Môžete povedať, čo vnímate: „Zdá sa, že ste trochu zaneprázdnený. Máte niečo na srdci?“

Metóda 3 z 3: Spomalenie


Premýšľajte skôr, ako začnete hovoriť. Premýšľaví ľudia majú tendenciu zvážiť vyhlásenie predtým, ako ho urobia. Hoci existujú známe situácie, keď môžete slobodne odpovedať na otázku alebo komentár bez obáv, že poviete niečo nesprávne, vo väčšine prípadov sa oplatí zvážiť svoju odpoveď.[10]

  • Premyslite si, ako najlepšie formulovať to, čo hovoríte. Možno vás napadne veľkorysá myšlienka, ktorá, ak bude nesprávne formulovaná, spôsobí, že sa poslucháč bude cítiť hrozne. Premýšľajte o slovách, ktoré najlepšie sprostredkujú poslucháčovi to, čo chcete povedať.
  • Počúvajte svoj pocit. Ak pocítite záchvev nešťastia, zastavte sa a zvážte dôsledky toho, čo hovoríte.
  • Podobne sa môžete rozhodnúť pre opätovné prečítanie e-mailu pred jeho odoslaním.


Zamyslite sa nad svojimi dňami. Ak si nájdete čas na to, aby ste si zapamätali a analyzovali svoj deň, budete vo všetkom premýšľavejší. Rozprávajte sa o svojom dni s priateľmi a rodinou, pokiaľ si vypočujete aj ich opis vlastného dňa. Do večerného denníka si napíšte, čo ste robili a ako ste sa pri tom cítili. Ide o spôsob, ako sa venovať premýšľaniu o všedných veciach, čo je prax, ktorá vás nevyhnutne urobí premýšľavejšími.[11]

  • Zvážte návštevu terapeuta, ak máte pocit, že toho musíte vyriešiť viac, než dokážete obsiahnuť v rozhovore.


Odstúpte od svojich rozhodnutí. Ak stojíte pred veľkým alebo dokonca stredne veľkým rozhodnutím, neponáhľajte sa s jeho prijatím. Vymyslite si dôkladné otázky a prejdite ich s ľuďmi vo vašom živote. Aj keď sa môžete cítiť silno naklonení tak či onak, nechajte si myšlienky usadiť v hlave, výsledkom bude uspokojivejšie rozhodnutie. Ak môžete, vyspite sa na to, než vynesiete svoj verdikt.[12]

  • Ak nemáte čas na to, aby ste sa pred rozhodnutím skutočne vyspali, skúste sa na chvíľu vzdialiť. Ak napríklad robíte dôležité rozhodnutie v práci, skúste sa pred vyjadrením svojho rozhodnutia krátko prejsť alebo si dajte dlhšiu prestávku na obed.

  • Venujte čas projektom, na ktorých záleží. Stará poučka, že „všetko, čo sa oplatí robiť, sa oplatí robiť dobre“, má svoje opodstatnenie. Premyslene vytvorená práca má tendenciu zapôsobiť. Vyhraďte si dostatok času, aby ste každému projektu venovali pozornosť, ktorú si zaslúži. Majte na pamäti hlavný cieľ svojho projektu a zároveň skúmajte prípadne súvisiace témy, ktoré môžu nakoniec informovať o konečnom produkte.

    • Tak ako pri rozhodovaní, aj pri projektoch vám pomôže, ak si od nich na chvíľu oddýchnete, aby ste ich videli jasnejšie.
  • Odkazy