3 spôsoby, ako byť otvoreným človekom

Byť „otvoreným človekom“ môže znamenať mnoho rôznych vecí, všetky sú pozitívne. Je to pojem, ktorý nemá ustálenú definíciu, ale vo všeobecnosti zahŕňa určitú kombináciu priateľskosti, prístupnosti, úprimnosti, otvorenosti, tolerancie a osobnej autenticity. Otvorení ľudia bývajú šťastnejší, charizmatickejší, sympatickejší a úspešnejší v porovnaní s ľuďmi, ktorí sú „uzavretí.“ Zatiaľ čo niektorí ľudia sú otvorení od prírody, iní sa môžu naučiť byť otvorenejší pomocou praxe a trochy pozornosti.

Metóda 1 z 3:Vyjadrovanie sa


Buďte úprimní. Niektorí ľudia sa uzatvárajú prostredníctvom klamstva. Majú vo zvyku klamať, aby všetkým okolo seba povedali to, čo si myslia, že chcú počuť. Tým ich úplne uzavriete, pretože nikto nevie, kto v skutočnosti sú. Ak chcete byť otvorení, snažte sa byť úprimní k sebe a svojim názorom.

  • Hovorte svoje názory, ale snažte sa to nerobiť zraňujúcim spôsobom. Negatívny postoj môže tiež spôsobiť, že budete pôsobiť menej otvorene. Ak sa vám napríklad nepáči nejaká skupina, môžete povedať: „Nie sú pre mňa“ namiesto „Sú hrozní“.“
  • Nezabúdajte, že niekedy je vhodné byť taktný, najmä keď ide o ľudí, ktorí sú vám blízki, ale nie z vlastného rozhodnutia, ako napríklad rodina a spolupracovníci. Udržujte svoje pocity o kontroverzných témach nejasné, ak ste medzi ľuďmi, ktorí ich môžu považovať za urážlivé.


Dajte ľuďom najavo, čo si myslíte. Nebojte sa ukázať svoje autentické ja. Byť otvoreným človekom znamená udržiavať otvorenú komunikáciu s ľuďmi, na ktorých vám záleží. Ak vám niečo leží na srdci, porozprávajte sa o tom s priateľom alebo milovanou osobou.

  • Dajte ľuďom vedieť, keď vás niečo trápi. Niekedy je lákavé „ísť s prúdom“, ale ozvať sa je často jediný spôsob, ako zlepšiť situáciu.
  • Vyhnite sa potláčaniu svojich emócií, ktoré môže byť nebezpečné pre vaše emocionálne zdravie aj pre vzťah, ktorý sa možno snažíte zachovať. Buďte otvorení tomu, čo cítite, a nechajte to preniknúť aj do výrazu vašej tváre. Ľudia, ktorí sú expresívnejší, bývajú vnímaní ako sympatickejší a dôveryhodnejší.[1]
    Stránky.uoregon.edu/sanjay/pubs/suppression_personality_judgments.pdf
  • Ak ste vo vzťahu, v ktorom sa veci cítite viac strnulí, ako by ste chceli, buďte hlúpejší, slobodnejší a bezstarostnejší, ak sa vám to zdá autentické.[2]
    Odborný zdroj
    Jennifer Butlerová, MSW
    Láska & Tréner pre posilnenie postavenia
    Rozhovor s odborníkom. 31 júl 2020.


Nezakrývajte dôležité aspekty svojej osoby. Je dôležité byť sám sebou a pochopiť, že ľudia potrebujú vedieť, kto ste. Nebuďte príliš ostražití, pokiaľ ide o vaše skúsenosti, sympatie a antipatie. Neskrývajte, kto ste, bez dobrého dôvodu.

  • Mnohí uzavretí ľudia majú problém, keď príde na niečo, čo sa nazýva sebaprezradenie. Sebaodhalenie je jednoducho hovoriť o sebe. Sebaprezradenie o trápnych alebo bolestivých témach je pre väčšinu ľudí ťažké, ale zároveň pomáha upevňovať medziľudské vzťahy.
  • Na druhej strane, niektorí ľudia sú takí uzavretí, že je pre nich ťažké spomenúť o sebe detaily, o ktorých väčšina ľudí voľne hovorí. Nebojte sa spomenúť svoju obľúbenú knihu alebo to, čím sa živíte. Ak vás za to budú ľudia odsudzovať, malo by vám naozaj záležať na tom, čo si myslia?[3]
  • To neznamená, že by ste mali byť vždy otvorenou knihou. Buďte selektívni v tom, s kým sa delíte, najmä ak je v stávke vaše živobytie a bezpečnosť.


Dovoľte si buďte zraniteľní. Aby ste mohli byť skutočne otvorení a byť sami sebou, musíte si dovoliť byť zraniteľní. To znamená, že budete schopní odhaliť svoje obavy, túžby a presvedčenia sebe aj ostatným, a to napriek prípadným obavám z odsúdenia alebo odmietnutia. Aj keď byť zraniteľný môže byť spočiatku desivé, v konečnom dôsledku vám to pomôže vytvoriť hlbšie vzťahy s ostatnými a cítiť sa slobodnejšie byť sám sebou.[4]

  • Byť zraniteľný môže napríklad znamenať otvoriť sa priateľovi o bolestivom zážitku z minulosti alebo povedať svojej drahej polovičke, že chcete, aby vám častejšie hovorila „milujem ťa“.
  • Ak túžite po náklonnosti, nájdite si ľudí, ktorým ju môžete dať. Ak chcete byť objatí, niekoho objímte.[5]
    Odborný zdroj
    Jennifer Butlerová, MSW
    Láska & Tréner pre posilnenie postavenia
    Odborný rozhovor. 31 júl 2020.


Častejšie praktizujte sebaprezradenie. Sebaprezradenie buduje dôveru, pretože sa istým spôsobom stávate voči druhej osobe trochu zraniteľnými. Z tohto dôvodu môže byť sebaprezradenie veľmi ťažké, najmä pre ľudí, ktorí boli v minulosti zranení. Ak máte problémy so sebaprezradením, skúste na to ísť najprv pomaly, než sa veľmi otvoríte.

  • Začnite tým, že budete otvorení vo veciach, za ktoré by vás máloktorý dospelý odsúdil. Ak sa vám nepáči film, ktorý ste práve videli, povedzte to. Ak sa vás priateľ opýta, aký typ hudby máte radi, pokojne sa podeľte.
  • Keď si zvyknete byť otvorený o povrchných záležitostiach, môžete začať hovoriť o osobnejších témach. Patria sem veci, ako je vaša spiritualita, politické názory, životná filozofia a osobné pocity voči druhým. U niektorých to môže zahŕňať aj zdravotné problémy, sexuálnu orientáciu a rodovú identitu. Pre mnohých ľudí je normálne, že si tento typ sebaprezradenia nechávajú na rozhovory s priateľmi a rodinou.
  • V prípade veľmi vážnych intímnych vzťahov sa môžete rozhodnúť zdieľať aj bolestivé veci zo svojej minulosti. Táto forma sebaprezradenia môže pomôcť liečiť traumu z minulosti.[6]


Vedieť, komu by ste mali dôverovať. Na druhej strane, existuje niečo také, ako je napr príliš Otvorte sa o sebe. Príliš veľa sebaprezradenia môže byť pre váš život škodlivé alebo jednoducho ľudí odradiť. Vedieť, kedy je vhodné intímne sebaprezradenie, je väčšinou intuícia, ale predsa len je potrebné mať na pamäti niekoľko vecí.

  • Pred zverejnením akýchkoľvek informácií, ktoré vám nie sú príjemné, sa vždy zoznámte s ľuďmi. Stráviť s nimi čas je najlepší spôsob, ako zistiť, či sú dôveryhodní alebo nie.
  • Udržujte si približne rovnakú úroveň. Jednoduchý spôsob, ako odhadnúť primeranú úroveň sebaprezradenia, je venovať pozornosť tomu, čo s vami druhá osoba zdieľa, a prispôsobiť to. Samozrejme, ak by ste zostali úplne rovnocenní, nikdy by ste sa k sebe nepriblížili. Len si buďte istí, že to, čo zdieľate, je len o niečo osobnejšie ako to, čo vám povedala druhá osoba.[7]
  • Vo všeobecnosti je dobré, aby ste sa v práci neodhaľovali. Je to obzvlášť dôležité, ak riadite ľudí. Niektoré typy sebaprezradenia sú pre ostatných nepríjemné a vaši zamestnanci môžu robiť unáhlené závery. Ak zverejníte určité veci, napríklad svoje náboženské presvedčenie alebo politické názory, vaši zamestnanci si môžu myslieť, že sú diskriminovaní. Poškodí to produktivitu a môže to dokonca otvoriť vašu spoločnosť súdnemu sporu.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    Komisia USA pre rovnosť príležitostí v zamestnaní
    U.S. vládny orgán, ktorý presadzuje občianske práva na pracovisku
    Prejsť na zdroj

Metóda 2 z 3: Oslovenie druhých


Naučte sa Buďte otvorenejší. Súčasťou otvorenosti je byť vnímavý voči novým myšlienkam a skúsenostiam. Pomôže vám to nadviazať vzťah so širším okruhom ľudí.

  • Vystúpte zo svojej komfortnej zóny a skúšajte nové veci, aj keď si myslíte, že sa vám nebudú páčiť.
  • Niekedy sa vaše chute zmenia. Dajte niektorým veciam ďalšiu šancu po niekoľkých rokoch. Ak ste presvedčení, že neznášate ružičkový kel, ale nejedli ste ho od svojich piatich rokov, pokojne ochutnajte kúsok toho jedla, ktoré priniesol váš spolupracovník.
  • Nerobte rýchle úsudky. Snažte sa na všetko pozrieť spravodlivo a nezaujato, kým to odmietnete. Nikdy neviete, kedy môžu byť vaše predpoklady mylné.[9]
  • Byť otvorený neznamená, že musíte všetko nekriticky prijímať. Nebojte sa dôverovať svojmu úsudku, ak sa vám niečo aj po tom, čo ste sa o tom dozvedeli dostatok informácií, stále nezdá správne.


Prestaňte posudzovať druhých. V niektorých ohľadoch to ide ruka v ruke s väčšou otvorenosťou. Vždy majte na pamäti, že ľudia majú svoje vlastné skúsenosti, názory a preferencie, ktoré sa často veľmi líšia od vašich. Životný príbeh človeka nemožno vyčítať z jeho vzhľadu alebo dokonca z 1 rozhovoru.

  • Vždy sa správajte k druhým s rešpektom, bez ohľadu na to, kto sú. Skúste sa vžiť do situácie iných ľudí a správajte sa k nim tak, ako by ste chceli, aby sa v tejto situácii správali k vám.
  • Nikdy neviete, o aké vzťahy a príležitosti prídete len preto, že ste v nesprávnom čase príliš súdni.
  • Pamätajte si, že keď rýchlo posudzujete druhých, budú rovnako rýchlo posudzovať aj vás.[10]


Klásť otázky. Nadviažte kontakt s druhými ľuďmi kladením otázok a úprimným počúvaním ich odpovedí. Ľudia, ktorí sa v rozhovore často pýtajú, pôsobia priateľskejšie a prístupnejšie ako ľudia, ktorí sa nepýtajú. Pýtajte sa otázky, ktoré podporia otvorenosť u druhých.

  • Kladenie otázok je najlepší spôsob, ako sa naučiť nové veci.
  • Pri kladení osobných otázok vám ľudia pravdepodobne odpovedia podobnou otázkou, čo vám dáva príležitosť precvičiť si úprimné sebapoznanie.
  • Kladenie otázok môže byť tiež metódou, ako byť otvorenejší a menej odsudzovať druhých. Čím viac otázok položíte, tým lepšie človeka spoznáte. Čím lepšie niekoho spoznáte, tým menšia je pravdepodobnosť, že budete niekoho súdiť.
  • Ak vám niekto neodpovie priamo na otázku, povedzte mu niečo o sebe, ako keby ste sa na to pýtali vy. Otvorenosť povzbudzuje ľudí okolo vás, aby sa sami otvorili.[11]

Metóda 3 z 3:Porozumenie sebe samému


Premýšľajte o tom, prečo sa môžete považovať za uzavretého. Veľa ľudí sa správa spôsobom, ktorý ukazuje nezáujem a nechuť bez toho, aby si to uvedomovali. Zistite, či je niečo, čo robíte – alebo nerobíte -, čo môže spôsobovať, že pôsobíte uzavreto, a skúste robiť opak, aby ste pôsobili otvorenejšie.

  • Ste plachý a tichý? Žiaľ, plachosť si ostatní často nesprávne vysvetľujú ako aroganciu.[12]
    Pokúste sa tento predpoklad zmeniť tým, že sa budete s ľuďmi častejšie rozprávať.
  • Aká je vaša reč tela? Mnoho ľudí Pozrite sa na uzavretý bez toho, aby chcel byť. Keď prekrížite ruky, vrtíte sa, hrbíte sa, vyhýbate sa očnému kontaktu alebo sa zriedkavo usmievate, vyzeráte pre ostatných ľudí menej prístupne.[13]


Zvážte rozhovor s odborníkom. Niekedy ľudia nie sú otvorení kvôli negatívnym skúsenostiam z minulosti, chemickej nerovnováhe alebo neurologickým poruchám. Zatiaľ čo na niektoré problémy môže fungovať svojpomoc, iné si vyžadujú pomoc odborníkov, aby sa vyriešili.

  • V závislosti od vášho problému sa môžete obrátiť na poradcu, terapeuta, svojho lekára prvého kontaktu, psychiatra alebo ich kombináciu.
  • Ak máte problém otvoriť sa kvôli strachu zo sociálnych situácií, možno máte sociálnu úzkosť.
  • Niektoré duševné choroby, neurovývinové poruchy a nervovosvalové ochorenia môžu ovplyvniť vašu schopnosť neverbálne komunikovať, čím sa hľadanie Otvorenejší ťažko.[14]
  • Niektorí ľudia môžu mať problém otvoriť sa kvôli traume z minulosti alebo nedostatočnej schopnosti dôverovať iným. Profesionálny poradca vám môže pomôcť vyriešiť tieto problémy a obnoviť vašu schopnosť dôverovať, čo vám umožní byť otvorenejší.[15]

  • Pamätajte, že existuje mnoho typov otvorených ľudí. Nemusíte meniť pozitívne alebo neutrálne aspekty svojej osobnosti len preto, aby ste boli otvorenejší. Ak ste spokojní sami so sebou a máte uspokojivé medziľudské vzťahy, možno ste už svojím spôsobom otvorený človek. Nie je nič zlé na tom, že ste tým, kým ste.

    • Ak ste introverti, nesnažte sa byť extroverti. Keďže mnohé kultúry sú naklonené extrovertom, môže byť lákavé nútiť sa k extrovertnejšej postave. To však môže časom viesť k vyhoreniu a nešťastiu. Namiesto toho nájdite správnu rovnováhu spoločenských interakcií, ktorá vás robí šťastnými, a držte sa jej.[16]
    • Ak ste autista, pravdepodobne budete mať určité problémy s typickým neverbálnym prejavom. Možno sa budete chcieť naučiť robiť také veci, ako je udržiavanie primeraného očného kontaktu a častejší úsmev, ktoré vám pomôžu v sociálnych situáciách v škole a v práci. Majte na pamäti, že väčšina ľudia musia na určitej úrovni „vystupovať“ rovnako, aj keď im to môže prísť trochu prirodzenejšie. Ak máte s týmito vecami problém, netýrajte sa za to. Jednoducho sa snažte čo najlepšie.
  • Odkazy