3 spôsoby, ako byť racionálny

Byť racionálnejší vo svojom každodennom živote môže byť prospešné rôznymi spôsobmi. Stať sa racionálnejším je proces zmeny vášho vnútorného prežívania, ako aj zmeny vášho správania. Aj keď stať sa racionálnejším môže vyžadovať trochu práce, je to možné tým, že začnete racionálnejšie myslieť, budete projektovať racionálnejšiu osobnosť, budete racionálnejší vo vzťahoch a vytvoríte si racionálnejšie každodenné prežívanie.

Metóda 1 z 3: Racionálne myslenie


Prijmite výzvu na rozvoj svojho racionálneho myslenia. Stať sa racionálnejším sa začína zmenou spôsobu, akým spracúvate udalosti a ako premýšľate. Namiesto toho, aby ste sa na túto zmenu pozerali ako na prácu, skúste ju vnímať ako výzvu alebo príležitosť na rast.[1]
Začnite byť racionálnejší tým, že vyskúšate nasledujúce postupy.

  • Dajte si nahlas záväzok, že budete rásť. Skúste si povedať: „Prijmem túto výzvu zmeniť sa, učiť sa a rásť tým, že budem rozvíjať svoju schopnosť racionálne myslieť.“
  • Určite, či sa riadite svojou „racionálnou mysľou“ alebo „emocionálnou mysľou“.“ V racionálnej mysli je vaše myslenie sústredené a logickejšie, využíva minulé skúsenosti, fakty a výskum, ktoré vám pomáhajú pri plánovaní a rozhodovaní.[2]
    V emocionálnej mysli je vaše myslenie reaktívne, niekedy nelogické a pri plánovaní a rozhodovaní využíva emócie.


Konfrontujte svoje kognitívne predsudky. Kľúčom k racionálnemu mysleniu je byť úprimný voči kognitívnym predsudkom, ktoré môžete mať.[3]
Ako racionálne mysliaci človek budete vyzvaní, aby ste si vytvárali vlastné názory a mali ich zdôvodnenie. Snažte sa teraz konfrontovať všetky svoje prípadné tendencie myslieť spôsobom, ktorý narúša váš správny úsudok alebo schopnosť racionálneho myslenia. Ak zistíte, že robíte unáhlené závery alebo predpoklady, možno ste narazili na predsudky, na ktorých môžete pracovať.

  • Zvážte kognitívne zaujatosti, ktoré je možné, že máte, ako napríklad heuristika dostupnosti, bandwagon efekt alebo konfirmačná zaujatosť.
  • Objektívne sa zamyslite nad tým, aké predsudky môžete prejavovať alebo zažívať.
  • Konfrontujte sa s týmto skreslením a zmeňte ho tým, že vedome urobíte krok späť a prehodnotíte tieto predpoklady.


Vytvorte si systém alebo prístup na zlepšenie svojho racionálneho myslenia.[4]
Po prijatí výzvy rozvíjať svoje myslenie a skúmať a konfrontovať svoje predsudky ste už urobili niekoľko prvých krokov v pláne stať sa racionálnejším mysliteľom. Pokračujte vo vytváraní a začnite realizovať plán na dosiahnutie toho, čo chcete. Kľúčom k práci na tomto pláne je byť dôsledný vo svojom postupe, nech už je akýkoľvek. Vyskúšajte nasledujúce metódy.[5]

  • Veďte si „intelektuálny“ denník. Veďte si denník oddelene od ostatných, ktoré môžete mať, a opisujte v ňom situácie, ktoré sa vyskytli. Zaznamenajte si svoju analýzu tak, že podrobne zhodnotíte situáciu, čo sa stalo, vrátane toho, čo ste si mysleli a ako ste reagovali. Napíšte, čo ste sa o sebe dozvedeli, čo mohlo prebehnúť inak a ako racionálne ste reagovali.
  • Ak narazíte na zložitý problém a cítite sa preťažení, zastavte sa a rozdeľte si prvky problému.[6]
    Dôveryhodný zdroj
    Asociácia pre supervíziu a rozvoj kurikula
    Nezisková organizácia poskytujúca inovatívne, efektívne vzdelávacie zdroje pre pedagógov určené na podporu výsledkov žiakov
    Prejdite na zdroj
    Premyslite si každý prvok, zistite a zapíšte si svoj cieľ pri riešení daného prvku, otázku, na ktorú sa snažíte odpovedať, a informácie, ktoré potrebujete na racionálny prístup k problému.
  • Keď si všimnete, že pociťujete silnú alebo negatívnu emóciu, opäť sa zastavte a analyzujte.[7]
    Odborný zdroj
    Christina Stathopoulos, PCC, ACCC
    Certifikované vedenie & Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 15. októbra 2021.
    Položte si otázku, aká myšlienka vedie k emocionálnej reakcii a ako môže byť chybná. Spýtajte sa sami seba, z čoho vychádzate, čo vedie k emocionálnej reakcii. Vyhodnoťte túto informáciu z hľadiska spoľahlivosti.
  • Ak máte problém reagovať na situácie racionálne, je mimoriadne dôležité identifikovať príčinu, ktorá za tým stojí. Zvyčajne to znamená, že ste unavení a potrebujete si oddýchnuť pred prijatím rozhodnutia. Alebo to môže znamenať, že sa šliape po nejakej vašej hodnote alebo sa nenapĺňa nejaká vaša potreba.[8]
    Odborný zdroj
    Christina Stathopoulos, PCC, ACCC
    Certifikované vodcovstvo & Životný kouč
    Odborný rozhovor. 15. októbra 2021.


Precvičujte si návyky racionálneho myslenia. Rozvíjanie racionálnejšieho spôsobu myslenia si vyžaduje čas, energiu a úsilie. Aby ste si vytvorili dobré návyky racionálneho myslenia, uistite sa, že venujete čas dôslednému precvičovaniu.[9]
Hoci to na začiatku môže zabrať značný čas, keď budete pokračovať v tom, aby táto prax vo vašom živote dominovala, malo by to zaberať čoraz menej času.[10]
Dôveryhodný zdroj
Asociácia pre dohľad a rozvoj kurikula
Nezisková organizácia poskytujúca inovatívne, efektívne vzdelávacie zdroje pre pedagógov určené na podporu výsledkov žiakov
Prejsť na zdroj

  • Na začiatku by ste si mali precvičovať svoje schopnosti racionálneho myslenia viackrát denne. Ako budete postupovať ďalej, vaše racionálne myslenie sa stane jednoduchším a prirodzenejším a bude vyžadovať menej vedomého úsilia a času.

Metóda 2 z 3: Vyjadrenie svojho racionálneho ja


Hovorte o svojich názoroch racionálne. Ďalším spôsobom, ako byť racionálny, je premietnuť svoje racionálnejšie ja do ľudí okolo vás. Môžete začať tým, že budete o svojich názoroch a myšlienkach racionálne hovoriť s ostatnými.[11]
Každý má svoje vlastné názory, presvedčenia, sympatie a antipatie. Rozdiel v racionálne uvažujúcom jednotlivcovi je v jeho schopnosti vysvetliť, podporiť alebo byť flexibilný v tom, ako uvažuje o svojom. Skúste to.

  • Majte za svojimi názormi vysvetlenie alebo dôkazy. Je dôležité, aby ste svoje názory zakladali na niečom. Viete, odkiaľ pochádzajú vaše názory a ako o nich diskutovať s ostatnými.[12]
    Odborný zdroj
    Christina Stathopoulos, PCC, ACCC
    Certifikované vedenie & Životný kouč
    Odborný rozhovor. 15. októbra 2021.
  • Kriticky sa vyjadrujte k dôkazom alebo informáciám, ktoré vyvolávajú presvedčenie alebo názory.
  • Buďte otvorení zmene svojho názoru, ak sa predložia nové dôkazy alebo argumenty.


Zapojte sa do diskusie. Spolu s tým, že o svojich názoroch budete hovoriť, sa racionálne uvažujúci jedinci dokážu zapájať do diskusií a debát o rôznych otázkach. Zapojenie sa do diskusie ukazuje ostatným, že ste mysliteľ, otvorený voči výzvam a dokážete reagovať racionálne a intelektuálne namiesto emocionálne.[13]
Počas diskusie môžete pôsobiť racionálnejšie, ak urobíte nasledujúce kroky.

  • Buďte pripravení vyjadriť, vysvetliť a obhájiť svoje myšlienky k danej problematike. „Nesúhlasím. Tu je dôvod.“
  • Priznajte, že niekto iný vyslovil dobrý názor, aj keď je v rozpore s vaším. „To je skvelý názor. Predtým som o tom takto neuvažoval.“
  • Buďte ochotní vypočuť si a prijať protiargumenty, ak sú dobre zdôvodnené. „Zaujíma ma váš názor. Ako ste dospeli k tomuto záveru?“


Menej sa sťažujte. Ľudia sa často sťažujú na mnoho rôznych udalostí vo svojom živote.[14]
Vyjadrenie frustrácie nemusí nevyhnutne svedčiť o nedostatku racionálneho uvažovania. Nadmerné sťažovanie sa na tie isté témy však ilustruje nedostatok schopnosti racionálne premyslieť situáciu a vypracovať plán alebo riešenie. Keď vás nejaká situácia alebo osoba irituje, porozprávajte sa o nej s dôveryhodnou osobou, ale zároveň začnite vytvárať plán, ako ju zmeniť.[15]

  • Začnite tým, že sa dvakrát zhlboka nadýchnete a znovu sústredíte svoje myslenie.
  • Buďte strategickí v tom, na čo sa sťažujete. Sťažujte sa len vtedy, ak vám to má pomôcť nájsť riešenie.
  • Skúste si stanoviť časové ciele, napríklad vydržať 24 hodín bez sťažovania sa

Metóda 3 z 3:Byť racionálny vo vzťahoch


Aktívne a pozorne počúvajte. Kľúčom k tomu, aby ste boli racionálnejším priateľom, je aktívne a pozorne počúvať. Ak je priateľ rozrušený z niečoho, čo sa stalo, je dôležité počkať, kým spracuje a zváži všetky poskytnuté informácie, a až potom reagovať. Takto budete mať k dispozícii čo najviac informácií a budete môcť plne analyzovať situáciu, aby ste dospeli k racionálnemu záveru alebo názoru. Aktívne a pozorne počúvajte, pričom využite nasledovné.

  • Nadviažte s priateľom očný kontakt a pozorujte jeho emočné prejavy.
  • Vyhnite sa akémukoľvek rozptýleniu, napríklad telefónom, aby ste sa na nich mohli plne sústrediť.
  • Objasnite a zopakujte veci, aby ste sa uistili, že ste svojho priateľa správne pochopili.
  • Identifikujte rozdiel medzi racionálnymi informáciami a emocionálnymi informáciami, ktoré vám váš priateľ poskytuje.


Zvážte pohľad druhej osoby. Aj keď ste pracovali na tom, aby ste sa stali racionálnejšími, možno budete musieť akceptovať, že ostatní nie sú. Je možné, že budete musieť upraviť svoje očakávania a zvážiť perspektívu druhej osoby skôr, ako budete očakávať úroveň racionality vo vašom vzťahu. Buďte flexibilní a chápaví k tomu, kde sa ostatní nachádzajú z hľadiska ich racionálneho myslenia a emocionálneho myslenia. Zvážte ich perspektívu tým, že sa pokúsite o nasledovné.

  • Odstúpte od svojho súčasného pohľadu na svet a predstavte si, ako by to mohlo vyzerať pre nich.[16]
  • Uvedomte si, že vašou najlepšou stávkou na to, aby ste sa s nimi dokázali dohodnúť alebo im poskytli racionálny pohľad, je pochopiť ich skúsenosti a predpoklady.[17]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis, ktorý sa zaoberá témami súvisiacimi s postupmi riadenia podniku
    Prejsť na zdroj
  • Uznajte, že emócia je emócia. Ak sa niečo niekoho dotýka, nie je to menej dôležité. Empatia je vo vzťahoch kľúčová.

  • Buďte úprimným a racionálnym priateľom. Keď sa vám priateľ zverí, nikdy sa nebojte byť hlasom rozumu. Keďže ste pokračovali v práci na rozvoji vlastnej racionality, vaši priatelia si možno všimli. Väčšina ľudí má tendenciu hľadať radu u osoby, ktorá poskytne úprimný názor, a nie prikrášľuje pravdu.

    • Buďte však opatrní. Priatelia sa na vás nemusia vždy obrátiť s prosbou o radu alebo o racionálny pohľad.[18]
      Niekedy sa priatelia jednoducho potrebujú odreagovať a podeliť sa s vami o svoje skúsenosti alebo emócie. Buďte opatrní voči poskytovaniu neustálych, nevyžiadaných rád.
  • Odkazy