3 spôsoby, ako byť sebaistý pri hlasnom čítaní na hodine

Raz za čas by váš učiteľ možno rád vyzval náhodného študenta, aby v triede nahlas prečítal. Má to zabezpečiť, aby ste vy a vaši spolužiaci dávali pozor a zaujali sa látkou. Vstávanie pri čítaní však môže byť nervózne a nervozita z toho, že ste na mieste, môže v skutočnosti spôsobiť, že budete na hodine nesústredení (a tak sa vám to môže vypomstiť). Ak sa vopred uistíte, že sa pri čítaní cítite pohodlne, sem-tam si to precvičíte a uvoľníte svoje telo a mozog, budete pôsobiť chladne a sebaisto, keď vás nevyhnutne vyzvú.

Metóda 1 z 3:Budovanie sebadôvery prípravou


Viete, že vás niekedy vyzve, aby ste čítali nahlas. Písomný jazyk je najlepší systém, aký kedy ľudia vymysleli na odovzdávanie vedomostí.[1]
Samozrejme, učitelia budú chcieť, aby ste ukázali, čo ste sa naučili. Na hodinách angličtiny a spoločenských vied sa najviac učíte čítaním, takže na týchto hodinách sa najčastejšie číta nahlas.

  • Môžete však byť požiadaní, aby ste prečítali niečo pre triedu z akéhokoľvek predmetu, dokonca aj z telocviku. Skúste to prijať a pripraviť sa na to namiesto toho, aby ste sa toho báli.


Čítajte si pred hodinou. Najlepší spôsob, ako vyzerať pripravený, je byť pripravený. Ak ste si úryvok prečítali čo i len raz, budete ho chápať oveľa lepšie ako niekto, kto sa naň nikdy predtým nepozrel. A ešte lepšie, prečítajte si úryvok dvakrát, pričom druhýkrát si čítajte potichu pre seba, ak si myslíte, že by ste mohli byť čoskoro vyzvaní.

  • Robte si dobré poznámky. Informácie si ešte lepšie zapamätáte, keď si ich zapíšete.
  • Vyhľadajte si neznáme slová. Ak čítate nahlas a zaseknete sa na veľkom slove, ktoré ste predtým nepoznali, môže to narušiť váš priebeh a narušiť vašu sebadôveru.[2]
  • Podobne použite príručku výslovnosti alebo si vyhľadajte výslovnosť na internete, ak si nie ste istí, ako slovo vysloviť.


Cvičenie v zrkadle. Ak máte jeden deň čas navyše, prineste si učebnicu na najbližšiu odrazovú plochu a čítajte si nahlas. Budete si môcť skontrolovať vlastné držanie tela a dokonca si nacvičiť pohľad hore, aby ste sami so sebou nadviazali očný kontakt.[3]


Cvičenie s priateľom. Ak máte kamaráta na štúdium, striedajte sa v čítaní dôležitých pasáží jeden druhému. Robte si prestávky, aby ste mohli ponúknuť konštruktívnu spätnú väzbu. Či váš kamarát nevie, čo má hľadať? Overte si tieto otázky:

  • Bol váš hlas dostatočne jasný? Je to správna hlasitosť? Znie to nesmelo alebo sebaisto?
  • Pomáha vám reč tela pôsobiť pripravenejšie? Ste zhrbený alebo vzpriamený?
  • Boli tam nejaké do očí bijúce chyby (napríklad vynechané riadky alebo extrémne nesprávne vyslovené slová)?


Neočakávajte dokonalosť. Hlasné čítanie môže byť stresujúce a pravdepodobne chcete odviesť dobrú prácu. Napriek tomu nikto neočakáva, že budete znieť ako člen Kráľovskej shakespearovskej spoločnosti. Netrápte sa, ak nezniete bezchybne. Jednoducho sa snažte.

Metóda 2 z 3:Čítanie s istotou


Venujte pozornosť. Na hodinách, ktoré vyžadujú hlasné čítanie, buďte v strehu. Ak vás niekoľkokrát vyzvú a vy si to nevšimnete, začnete čítanie rozrušení, čo nie je to, čo chcete. Buďte ostražití a pripravení.


Usmievajte sa. Ak budete reagovať pohotovo, budete pôsobiť pripravene a sebaisto. Úsmev skryje prekvapený pohľad, ak sa toho obávate. Nielen to, ale aj úsmev vám dodá pocit väčšej sebaistoty – pohyb oklame vaše telo, že je šťastné.[4]
Tiež to pravdepodobne chcete mať čo najrýchlejšie za sebou, takže začnite rýchlo.[5]


Zhlboka sa nadýchnite. Nevzdychajte ani nevydávajte zvuky lapania po dychu. Uistite sa, že vám do pľúc prúdi príjemný prúd vzduchu. Vystresovaní ľudia majú tendenciu dýchať plytšie, ale ak to urobíte vy, váš hlas bude znieť pridusene. Ak vás prepadne strach, skúste sa nadýchnuť na 3 až 5 sekúnd a potom plynulo vydýchnite.[6]


Začnite čítať. Skontrolujte, či ste v knihe na správnom mieste, a pustite sa do toho. Keď budete pokračovať v čítaní, pravdepodobne pocítite, že vaša sebadôvera rastie, čo je skvelé! Sústreďte sa na slová a každú chvíľu sa kontrolujte.

  • Sledujte hlasitosť svojho hlasu. Uistite sa, že sa počujete, keď hovoríte, ale nekričte.
  • Skontrolujte svoju rýchlosť. Máte tendenciu hovoriť veľmi rýchlo, keď ste nervózny, alebo spomaliť až do škreku? Ak áno, pokúste sa ich trochu vyrovnať.
  • Ak sa na to cítite pripravení (a v texte sa odohrávajú emócie), môžete doň vniesť nejaké emócie.


Ak je to možné, udržujte očný kontakt. Samozrejme, že sa budete musieť pozerať do knihy, ale ak sa na to cítite, pohľadom na spolužiakov môžete pôsobiť sebavedomejšie.[7]
Ak nezvládate očný kontakt, pokračujte a sústreďte sa na text.

  • Čítajte kamarátovi v triede, ktorý vie, že ste nervózni. Môžu prikyvovať, usmievať sa a dávať vám iné náznaky, aby vás uistili, že odvádzate dobrú prácu.


Posaďte sa. Keď budete mať všetko hotové, môžete si sadnúť späť. Ak môžete, snažte sa nespadnúť na stoličku alebo si úľavou povzdychnúť. Buďte na seba hrdí, že ste dokázali niečo, čo vám predtým pripadalo desivé! Hlasné čítanie je dobrým tréningom na všetky druhy verejného vystupovania a práve ste pri ňom odviedli úžasnú prácu.

Metóda 3 z 3:Zvládanie nervozity a chýb


Uvoľnite sa (doslova). Ak máte strach, vaše telo reaguje napnutím. Preto je logické, že manuálne uvoľnenie napätých svalov vám pomôže cítiť sa o niečo menej vystrašene. Môžete rýchlo vyhrnúť ramená dozadu, ale ak to nepomôže, upravte si držanie tela pomocou niektorých z týchto tipov.

  • Keď stojíte, nechajte si ruky voľne visieť po bokoch. Ak máte bezdôvodne stuhnuté lakte, nechajte ich prirodzene klesnúť, aby vám viseli po stranách.
  • Uvoľnite si krk. Ľudia, ktorí sú vystrašení alebo panikária, ťahajú hlavu dozadu, preto vám pomôže nechať hlavu plávať do prirodzenejšej polohy.
  • Zdvihnite bradu. Vďaka tomu bude váš hlas znieť zvučnejšie a budete pôsobiť sebavedomejšie.[8]


Myslite pozitívne. Ak sa cítite nervózni alebo chvejúci sa a uvoľnenie tela nepomáha, skúste sa utíšiť povzbudivými myšlienkami. Pozitívna samomluva vás môže posilniť v ťažkých chvíľach, preto sa skúste sústrediť na to, čo vás najviac upokojí. Ak máte mantru, ktorú si opakujete, keď ste v strese, myslite na ňu.[9]
V opačnom prípade skúste tieto myšlienky.

  • Predstavte si svojich spolužiakov ako kamarátov zo škôlky. Budete sa tak cítiť bezpečnejšie a priateľskejšie.[10]
  • Pamätajte, že nikto okrem vás nevie, ako veľmi ste nervózni.
  • Pripomeňte si, že ak odvediete slušnú prácu, možno vás o nejaký čas nevyvolajú znova, pretože učiteľ vidí, ako dobre si počínate, a prejde k iným študentom, ktorí potrebujú viac praxe.


Pracujte na chybách. Nikto nie je dokonalý a niekedy sa stane niečo nepríjemné, aj keď ste sa pripravili na čítanie. Nezabúdajte, že nikto nie je bezchybný, a snažte sa problém vyriešiť. V mnohých prípadoch si nikto ani nevšimne, že ste niečo urobili zle.

  • Ak pokazíte slovo alebo urobíte inú malú chybu, je v poriadku vrátiť sa a opraviť sa.[11]
  • Ak ste urobili inú, časovo náročnejšiu chybu (napríklad opakovanie celého riadku), posuňte sa vpred hneď, ako si problém všimnete.
  • Ak vás vaše telo zradí a vy kýchnete alebo pocítite, že sa vám zlomil hlas, snažte sa z toho nerobiť veľkú vec. Rýchlo sa ospravedlňte (ak potrebujete) a vráťte sa k materiálu.[12]


Zasmejte sa. V najhoršom prípade sa ostatní môžu z vašich chýb smiať. Ak počujete smiech a cítite sa dostatočne pohodlne na to, aby ste sa sami sebe zasmiali, choďte do toho. Ak nie, usmievajte sa svojím najtrpezlivejším úsmevom a počkajte, kým všetci skončia.[13]
Zachovajte si čo najčistejšiu tvár a vaša vyrovnanosť bude zapamätateľnejšia ako akákoľvek drobná chyba, ktorú ste urobili.


  • Nehovorte o tom. Je požehnaním, že vaše čítanie v triede pravdepodobne nebude najzaujímavejšou časťou dňa nikoho, vrátane vášho. Ak nechcete hovoriť o svojom výkone, je to v poriadku – nemusíte to vyťahovať ako tému rozhovoru. Urobte všetko pre to, aby ste mohli pokračovať vo svojom dni.[14]

    • Ak to niekto nadhodí alebo sa vás pokúsi podpichnúť a vy o tom nechcete hovoriť, presuňte rozhovor na niečo jednoduchšie. „Myslel som si, že čítanie sa nikdy neskončí, rovnako ako ten seriál videí, ktorý pozeráme v španielčine! Koľko ďalších epizód by mohlo byť?“
  • Odkazy