3 spôsoby, ako byť sebavedomý počas prezentácie

Prezentácia a vystúpenie pred miestnosťou plnou kolegov môže byť stresujúci zážitok, ale existujú spôsoby, ako vystupovať sebaisto a autoritatívne, aj keď ste nervózni. Je normálne, že ste pred prezentáciou napätí, ale nechcete toto napätie preniesť na publikum. Ak budete používať sebavedomú, bezpečnú reč tela, premietnete svoj hlas a vopred sa pripravíte na prezentáciu, budete sa cítiť ako sebavedomý, odborný rečník.

Metóda 1 z 3: Používanie sebavedomej reči tela


Cvičte správne držanie tela. Pri prezentácii v stoji držte hlavu vzpriamene a podbradok. Predstavte si, že natiahnete temeno hlavy smerom k stropu. Ramená držte vzadu a snažte sa udržať ušnice v jednej línii so stredom ramien. Zatiahnite brucho, ale dbajte na to, aby ste nenakláňali panvu. Vaše kolená by mali byť rovné a klenby chodidiel by mali byť podopreté.[1]

  • Dobrý postoj dáva poslucháčom najavo, že ste sebavedomý, dôveryhodný a istý si svojou témou. Hovorenie so správnym držaním tela vám tiež umožní premietnuť svoj hlas, vďaka čomu bude váš prejav jasný a asertívny.[2]


Pohybujte sa po priestore. Ak chcete pôsobiť sebavedomo, nebojte sa využívať priestor okolo seba. Pri prezentácii sa snažte pohybovať po pódiu. Keď sú ľudia nervózni alebo majú obavy, majú sklon uzatvárať sa do seba, stáť s nohami pri sebe a schovávať sa za pódiom v snahe vyzerať malí a nenápadní. Môžete tak pôsobiť neskúsene alebo úzkostlivo. Kontrolovaná chôdza vám pomôže prezentovať vaše odborné znalosti a vedomosti a môže vám pomôcť cítiť sa v prostredí pohodlne.


Pristúpte bližšie k publiku, keď hovoríte o veci. Pri prednášaní urobte niekoľko krokov od pódia smerom k publiku. Pohybujte sa smerom k publiku len vtedy, keď si to vyžaduje obsah vašej prezentácie.[3]
Ak prednášate nejaký bod alebo odhaľujete vzrušujúce, nečakané informácie, je to čas na pohyb. Zbytočné pohyby môžu odvádzať pozornosť a môžu spôsobiť, že budete pôsobiť nesvoji.[4]
Priblíženie sa k publiku pomáha preklenúť túto priepasť a vytvára pocit autority a sebavedomia.

  • Nestojte príliš blízko k publiku a nepohybujte sa za prvým radom sedadiel.
  • Keď sa budete pohybovať smerom k publiku, myslite na to, aby ste tam zostali po dobu 30 sekúnd. Keď vykročíte iným smerom, strávte tam ďalších približne 30 sekúnd.[5]
    Myslite na to, aby ste sa snažili osloviť každého v publiku, a pokúste sa nadviazať očný kontakt s niekoľkými členmi publika, keď prechádzate zo sekcie do sekcie.


Pri prezentácii používajte gestá rúk. Vyhnite sa držaniu rúk v strnulej polohe vedľa seba. Počas reči majte otvorené ruky. Ukazovanie smerom k nebu môže potvrdiť názor alebo skutočnosť, zatiaľ čo otvorené ruky môžu ukázať dôveryhodnosť a podnietiť účasť publika. Keď sa dostanete k jadru argumentu alebo zhrnutiu svojho výskumu, ukážte ukazovákom smerom nahor, aby ste potvrdili svoju autoritu a pôsobili sebaisto pri svojom závere.

  • Počas prezentácie si nekrižte ruky. Aj keď je to pohodlná pozícia, môžete svojim poslucháčom vysielať negatívne signály. Táto uzavretá pozícia môže pôsobiť neskúseným, nezaujatým alebo nervóznym dojmom.


Usmievajte sa. Srdečný, prívetivý úsmev bude poslucháčom prezrádzať, že ste v pohode a cítite sa príjemne. Vďaka úsmevu budete pôsobiť a vystupovať príjemnejšie a budete pôsobiť vnímavo a vyrovnane. Štúdie ukázali, že úsmev môže pomôcť znížiť úzkosť, krvný tlak a srdcovú frekvenciu, čo vás pri prezentácii upokojí.[6]


Vyhnite sa vrteniu. Je v poriadku byť nervózny, ale ak chcete pôsobiť sebavedomo, vyhnite sa tomu, aby ste túto úzkosť vysielali. Prehadzovanie sa sem a tam, obhrýzanie nechtov, krútenie vlasmi a iné formy neposednosti môžu byť prejavom nudy alebo nervozity.[7]
Pomaly a zhlboka sa nadýchnite, keď pocítite nutkanie vrtieť sa.


Udržujte očný kontakt s poslucháčmi. Nepozerajte sa na podlahu, na svoje nohy ani na poznámky. Pozerajte sa hore a nadviažte očný kontakt s poslucháčmi. Očný kontakt je skvelý spôsob, ako nielen pôsobiť sebaisto, ale aj cítiť sa sebaisto.[8]

  • Počas prezentácie udržiavajte očný kontakt s jednotlivcom po dobu 3 až 5 sekúnd.[9]
    Očný kontakt ukáže, že ste dôveryhodní a zaujatí témou, a pomôže udržať pozornosť publika.[10]

Metóda 2 z 3: Hovoriť sebavedomo


Projektujte svoj hlas. Aby ste pôsobili sebavedomo, musí byť váš hlas počuť, aby publikum mohlo sledovať vašu prezentáciu a pochopiť váš názor.[11]
Správne držanie tela vám umožní využívať oporu bránice, svalu v tvare dáždnika pod žalúdkom, na kontrolu pohybu vzduchu. Keď sa nadychujete, nechajte si rozšíriť brucho. Tento pohyb je riadený bránicou. Precvičte si používanie bránice na projekciu svojho hlasu.

  • Ľahnite si na chrbát a majte uvoľnené brušné svaly a brucho. Jednu ruku si držte na bruchu a myslite na to, že ňou budete pohybovať hore a dole, keď sa nadychujete a vydychujete.
  • Vopred si zistite, či budete pri prezentácii používať mikrofón. Pomôže vám to plánovať dopredu a primerane upraviť silu hlasu.


Meníte rýchlosť, výšku a hlasitosť svojho hlasu. V každodennej konverzácii sa výška hlasu, rýchlosť a hlasitosť mení, keď sa rozprávate s priateľom alebo sa delíte o príbeh. Monotónny tón môže byť nudný a môže poslucháčom naznačovať, že ste si neistí alebo nepripravení. Zvýšte zaujímavosť tým, že sa pohráte s dynamikou svojho prejavu. Vaše publikum bude s väčšou pravdepodobnosťou venovať pozornosť vašej prezentácii.

  • Pokúste sa počas prezentácie začleniť do reči tieto variácie a predstierajte, akoby ste viedli rozhovor s priateľom alebo kolegom.
  • Tieto variácie si precvičte hlasným čítaním básne, divadelnej hry alebo iného literárneho diela.[12]


dodržujte tempo. Keď sú ľudia nervózni, môžu mať väčšiu tendenciu hovoriť rýchlo a zrýchliť prezentáciu. Snažte sa počas rozprávania udržiavať pomalé a mierne tempo. Pomôže to poslucháčom pochopiť, čo hovoríte, a umožní vám to jasne a sebavedomo komunikovať vaše myšlienky.[13]
Zrýchlenie vášho prejavu je prijateľné, aby ste ponúkli rozmanitosť vašej prezentácie, a môže byť užitočným nástrojom, keď hovoríte o konkrétnom bode, ale snažte sa zostať regulovaní, konzistentní a výstižní počas väčšiny vašej prezentácie.

  • Roztiahnite samohlásky, aby ste spomalili svoj prejav. Predstierajte, že samohlásky sú písané kurzívou, a sústreďte sa na to, aby ste každú z nich vyslovili zreteľne. Precvičte si túto techniku, aby ste sa uistili, že znie prirodzene.
  • Rozdeľte svoju prezentáciu na časti. Naplánujte si chvíľu alebo dve prestávky, keď sa dostanete na koniec každej časti. Pred prechodom k ďalšiemu bodu si nechajte jednu sekundu na prestávku.[14]

Metóda 3 z 3:Nácvik prezentácie


Naštudujte si materiál. Kľúčom k tomu, aby ste počas prezentácie pôsobili sebaisto, je mať komplexné znalosti o téme. Keď sa cítite ako odborník na danú tému, je pravdepodobnejšie, že túto odbornosť a vedomosti premietnete poslucháčom. Vaše publikum bude schopné zistiť, či ste nepripravení alebo nervózni. Nezabudnite si dôkladne preštudovať tému a prezentácie a pripravte sa na prípadné otázky publika.


Nacvičte si to pred zrkadlom. Postavte sa pred zrkadlo a nacvičte si prednes. Predstierajte, že vystupujete pred svojimi rovesníkmi a kolegami, a skúste si počas reči predstaviť, že ste na pódiu alebo pred triedou. Umožní vám to precvičiť si pohyby, tempo, gestá rúk a pripomenie vám to, aby ste sa počas prejavu usmievali. Lepšie sa oboznámite s materiálom a priebehom informácií. Po niekoľkých cvičeniach budete pohodlnejší a istejší.


  • Cvičenie hlbokého dýchacie techniky. Pomaly a zhlboka sa nadýchnite nosom a desaťkrát zadržte dych. Pomaly vydychujte cez ústa a pri uvoľňovaní dychu zatiahnite brušné svaly.[15]
    Hlboké dýchanie vám pomôže sústrediť sa na prezentáciu a uvoľniť prípadnú úzkosť alebo napätie v tele.[16]
    Zaradte do svojej každodennej rutiny dychové cvičenia, ktoré vám pomôžu uvoľniť sa a pôsobiť pred publikom pokojne, vyrovnane a sebaisto.
  • Odkazy