3 spôsoby, ako byť silnou mysľou

Väčšina úspešných ľudí má jednu spoločnú vlastnosť: sú silní. Niekto so silnou mysľou je psychicky odolný a rozhodný vo svojich ideáloch, ale nie je ani príliš tvrdohlavý na to, aby sa rozvíjal a prispôsoboval novým situáciám. Ak chcete mať silnejšiu myseľ, môžete to dosiahnuť určitou prácou a trpezlivosťou, rovnako ako by ste trénovali svoje telo v posilňovni. Rozvíjajte svoju duševnú odolnosť tým, že budete vedieť, čomu veríte, budete presvedčení žiť podľa svojich hodnôt a budete dostatočne odolní, aby ste sa dokázali zotaviť z nepriaznivých situácií.

Metóda 1 z 3:Spoznávanie seba samého


Upokojte svoju myseľ. Silná myseľ je nezaťažená myseľ. Cvičte sa v odpúšťaní zbytočných starostí a rozptýlenia, aby ste sa mohli sústrediť na dôležitejšie veci. Keď si všimnete, že sa cítite rozptýlení, zhlboka sa nadýchnite a vráťte svoju pozornosť tam, kde ju chcete mať.

  • Meditácia je vynikajúci spôsob, ako sa naučiť ovládať svoju myseľ. Ak ste nikdy predtým nemeditovali, môže to byť spočiatku ťažké, pretože vaša myseľ nie je zvyknutá na pokoj. S praxou to bude oveľa jednoduchšie, preto sa nenechajte odradiť. Stačí päť alebo desať minút denne, aby ste začali dosahovať výsledky.
  • Ak sa chcete v danej chvíli znovu sústrediť, môžete si skúsiť napísať, čo sa vám neustále vynára v hlave. Premýšľajte o nej ako o mozgovom výplachu. Keď tieto myšlienky dostanete z hlavy, budete sa môcť lepšie sústrediť. Neskôr venujte nejaký čas tomu, aby ste sa venovali týmto myšlienkam alebo nápadom.[1]


Objavte, čo vám prináša radosť. Spýtajte sa sami seba, kedy ste sa cítili najšťastnejší alebo najspokojnejší a prečo. Potom identifikujte dôvody, prečo boli tieto skúsenosti pre vás také obohacujúce. Snažte sa tieto zážitky opakovať častejšie.[2]
Pýtajte sa aj ľudí, ktorí sú vám blízki, na seba. Spýtajte sa, aké vlastnosti vás charakterizujú, keď ste najšťastnejší, a čo podľa nich spôsobuje, že sa táto vaša stránka prejavuje. Môže to byť mocný nástroj pri sebapoznávaní.

  • Ak sa vám napríklad v minulosti páčilo doučovanie, využite viac príležitostí na pomoc iným a podeľte sa o svoje vedomosti.


Zistite, čo vás motivuje. Premýšľajte o tom, čo vás poháňa k tomu, aby ste dosiahli alebo vytrvali v každodennom živote. Ak sa vám často stáva, že sa len snažíte prežiť deň, spýtajte sa sami seba, čo by ste robili so svojím časom, keby ste sa nemuseli starať o základné záležitosti, ako sú peniaze.[3]

  • Vaše motivácie môžu byť úzko spojené s vašimi hodnotami. Ak si napríklad ceníte priateľstvo, môže vás motivovať tráviť čas s priateľmi, ktorých už máte, a spoznávať nových ľudí.


Stanovte si niekoľko dlhodobých cieľov. Mať všeobecnú predstavu o tom, kam chcete, aby vás váš život zaviedol, vám pomôže zostať pevne rozhodnutý tvárou v tvár rozptýleniu a prekážkam. Stanovte si ciele, ktoré vám pomôžu určiť smer života. Skúste si vytvoriť voľný plán na nasledujúcich päť rokov.[4]

  • Jednoducho si sadnite a napíšte si niekoľko úspechov, ktoré by ste chceli dosiahnuť v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov. Môže ísť napríklad o ukončenie vysokej školy, získanie práce alebo naučenie sa talianskeho jazyka.
  • Podporujte stanovovanie cieľov tým, že sa obklopíte cieľavedomými ľuďmi a vytvoríte si tiež vzťahy s mentormi, s ktorými môžete pravidelne diskutovať o svojich snoch.


Vytvorte si realizovateľné krátkodobé ciele. Teraz, keď máte všeobecnú predstavu o tom, kam chcete smerovať, rozdeľte si tieto dlhodobé ciele na časti. To vám zabráni, aby ste sa preťažili, a pomôže vám to udržať sa na správnej ceste.

  • Snažte sa stanoviť si ciele SMART, ktoré sú konkrétne, merateľné, dosiahnuteľné, realistické a časovo ohraničené. Napríklad si môžete rozdeliť „získanie práce“ na menšie segmenty. Možno budete musieť aktualizovať svoj životopis, absolvovať stáž alebo získať ďalšie vzdelanie, aby ste dosiahli tento väčší cieľ.
  • Dávajte si pozor na časové rámce, ktoré si dávate. Uistite sa, že sú primerané a zohľadňujú odpočinok, rekreáciu a neočakávané udalosti v živote.

Metóda 2 z 3: Žiť sebavedomo


Informujte sa. Preskúmajte dôvody, ktoré stoja za vašimi názormi. Ak zistíte, že ste svoje názory zakladali na emóciách alebo nesprávnych informáciách, urobte si prieskum a zistite, či potrebujete prehodnotiť svoj postoj. Udržujte si prehľad o aktuálnych udalostiach a problémoch čítaním a sledovaním správ.[5]

  • Keď dokážete svoje myšlienky podložiť faktami, budete si viac veriť a budete lepšie pripravení viesť obohacujúce rozhovory s inými ľuďmi.
  • Dávajte si pozor na to, s kým sa rozhodnete stýkať. Vyberajte si ľudí, ktorí sú tiež informovaní a premýšľaví a ktorí s rešpektom spochybňujú vaše názory.
  • Pri čítaní informácií uverejnených na internete sa riaďte správnym úsudkom. Niektoré webové stránky zámerne šíria nepravdivý alebo škodlivý obsah.


Vyhnite sa obavám. Zamerajte sa na veci, ktoré môžete ovplyvniť, namiesto plytvania duševnou energiou na veci, ktoré nemôžete ovplyvniť. Ak sa obávate nejakej situácie alebo blížiacej sa udalosti, spýtajte sa sami seba, čo môžete urobiť, aby ste sa na ňu pripravili alebo ju urobili menej stresujúcou. Potom svoju energiu zamerajte na podniknutie krokov.[6]

  • Ak si zvyknete robiť starosti, vyhraďte si každý deň krátky čas na „starosti“. Dajte si desať minút na nič iné ako na starosti. Ak sa pristihnete pri tom, že si robíte starosti aj inokedy počas dňa, prinúťte sa myslieť na niečo iné.[7]
    Vyskúšajte si na to niekoľko rôznych denných časov a držte sa toho, ktorý vám najviac vyhovuje.


Prevezmite za seba zodpovednosť. Rozvíjajte si myslenie, že máte pod kontrolou svoje vlastné činy a rozhodnutia. Namiesto obviňovania iných ľudí, keď sa niečo nepodarí, premýšľajte o tom, ako môžete čo najkonštruktívnejšie reagovať, a pýtajte sa sami seba, či môžete zabrániť tomu, aby sa to opakovalo.[8]

  • Podobne, keď sa vám v živote niečo podarí, zablahoželajte si za to, akú úlohu pri tom zohrala vaša tvrdá práca, namiesto toho, aby ste to pripisovali šťastiu. Podeľte sa s ostatnými o dobré správy a nájdite spôsob, ako si ich pripomenúť. Pomôže vám to udržať si motiváciu a budovať sebadôveru.


Rozvíjajte si dobré návyky. Zvýšte svoju pevnú vôľu tým, že si vytvoríte pozitívne každodenné návyky, ako napríklad vstávanie pri prvom zazvonení budíka, udržiavanie čistoty v domácnosti a pravidelné cvičenie. Ak často prokrastinujete, prelomte tento zvyk tým, že sa budete zodpovedať iným ľuďom a rozdelíte svoje ciele na dosiahnuteľné kroky.[9]

  • Začnite vždy s jedným dobrým návykom. Viesť si záznam o tom, ako často sa držíte tohto zvyku. Pokúste sa dôsledne vykonávať návyk aspoň mesiac, než prejdete na ďalší.


Buďte ochotní učiť sa a meniť sa. Byť pevne rozhodnutý neznamená, že nikdy nezmeníte svoj názor na nič. Naše chápanie vecí sa časom mení, preto sa snažte nezostať zaseknutí v minulosti. Buďte otvorení novým možnostiam a precvičujte si pohľad na zložité problémy z viacerých perspektív. Keď sa rozprávate s ľuďmi okolo seba, naozaj ich počúvajte, aj keď s nimi nesúhlasíte.[10]

  • Vzdelávajte sa a aktualizujte svoje vedomosti prostredníctvom aktivít, ako sú: čítanie, sledovanie dokumentárnych filmov, počúvanie podcastov a návšteva múzeí.


Nenechajte sa ľahko ovplyvniť inými. Silne zmýšľajúci ľudia o sebe úplne nepochybujú vždy, keď s nimi niekto nesúhlasí. Trénujte sebadôveru vo svoje presvedčenie tým, že si budete pravidelne písať denník a cvičiť sa v hovorení „nie“.“ Sebavedome sa vyjadrite, keď s niečím nesúhlasíte, namiesto toho, aby ste si svoje myšlienky nechávali pre seba alebo cítili potrebu ospravedlňovať svoje názory pred ostatnými.[11]


Identifikujte motívy druhých. Aby ste si boli istejší vo svojich názoroch a rozhodnutiach, budete musieť pracovať na rozvoji jasného vnímania druhých. Vždy by ste mali brať do úvahy to, čo hovoria ľudia, ktorí sú dôveryhodní a obdivuhodní, ale počúvanie tých, ktorí majú potenciálne sebecké alebo škodlivé motívy, vo vás môže vyvolať pocit zmätku alebo podvodu.

  • Ak si všimnete, že daná osoba je neustále potrebná a presvedčivá a máte z nej zlý pocit, nestýkajte sa s ňou. S najväčšou pravdepodobnosťou nemajú na srdci váš najlepší záujem.

Metóda 3 z 3: Prekonávanie problémov so silou


Získajte určitý pohľad na svoje problémy. Vyhnite sa tomu, aby ste vo svojej mysli nafúkali problémy. Katastrofické myslenie, obviňovanie sa a unáhlené závery – to všetko podkopáva vašu duševnú silu. Namiesto toho sa pokúste o realistický pohľad na situáciu.[12]

  • Udržujte si nadhľad tým, že budete vykonávať testovanie reality voči takýmto myšlienkam. Spýtajte sa sami seba, či máte jasné dôkazy na podporu myšlienky. Alebo sa rozhodnite, či existuje lepší, realistickejší pohľad na situáciu.
  • Ak napríklad prednesiete zlý prejav pred 100 ľuďmi, môžete si myslieť: „Som hrozný rečník. Už nikdy by som nemal hovoriť pred davom.“ Ak sa to stane, urobte mentálny krok späť a pripomeňte si: „Veľa ľudí prednieslo jeden zlý prejav. Nie je to koniec sveta.“
  • Skúste sa poradiť s dôveryhodným priateľom alebo poradcom, aby ste získali určitý nadhľad. Táto osoba nie je tak citovo zaangažovaná a môže byť objektívnejšia, čo vám môže poskytnúť nové veci na zváženie.


Neporovnávajte sa s ostatnými. Silne mysliaci ľudia sú sebavedomí a odolní bez ohľadu na to, ako sa darí iným ľuďom. Ak sa chystáte porovnávať, malo by to byť v porovnaní s cieľmi, ktoré ste si stanovili a dosiahli v minulosti, aby ste ukázali, ako ste rástli.[13]

  • Hoci ľudia so silnou mysľou často pôsobia v súťaživých oblastiach, ako je napríklad predaj, atletika, politika a akademická sféra, víťazia vďaka tomu, že sa dokážu preniesť cez konkurenčný tlak.
  • Venujte pozornosť svojmu používaniu sociálnych médií a zistite, či vo vás nevyvoláva porovnávanie sa, pocit nedostatočnosti alebo iné negatívne vplyvy.


Myslieť konštruktívne. Vyhnite sa tomu, aby ste sa ľutovali alebo si hovorili, že situácia je beznádejná. Namiesto toho hľadajte spôsoby, ako môžete prevziať kontrolu. Odmietnite svoje negatívne myšlienky a spýtajte sa sami seba: „Čo s tým môžem urobiť??“[14]

  • Vaša samomluva môže byť zákerným zdrojom negativity, preto si na ňu dávajte pozor. Ak si všimnete, že si dávate neužitočnú spätnú väzbu, zmeňte ju namiesto toho na niečo pozitívne.
  • Napríklad by ste mohli zmeniť „Prečo sa vôbec snažím?“ na „Dnes urobím jedno malé zlepšenie v tom, ako to robím.“
  • To môže byť silne ovplyvnené ľuďmi, s ktorými trávite čas. Ak si všimnete, že ľudia, s ktorými sa často stretávate, majú tendenciu vyjadrovať sa negatívne, možno s nimi budete chcieť tráviť menej času v záujme svojho osobného rastu.


Prijmite nepohodlie. Posunúť sa za hranice svojej komfortnej zóny si vyžaduje silu a odhodlanie, ale len tak môžete dosiahnuť nové veci. Napínajte sa tým, že budete robiť veci, ktoré sú trochu nad úrovňou vašich schopností. Prijmite nevyhnutnosť zlyhania a cvičte sa v zmierovaní sa s tým, že neviete, ako veci dopadnú.[15]
Nepohodlie, neúspech a neistota sú v poriadku, dôležité a užitočné pre rast.

  • Svoju toleranciu voči nepohodliu môžete zvýšiť napríklad tým, že sa prihlásite do skupiny verejných rečníkov, ako je Toastmasters, alebo sa prihlásite na náročnú hodinu cvičenia.

  • Vytrvalosť. Ak je pre vás niečo dôležité, nevzdávajte sa toho bez ohľadu na to, aké je to ťažké alebo koľkokrát sa vám to nepodarilo. Zostaňte odhodlaní, aj keď práve teraz neviete, ako to dopadne. Hľadajte spôsob, ako každý deň urobiť jeden malý krok vpred.[16]

    • Ak sa vám napríklad nepodarí zamestnať na prácu, ktorú chcete, môžete skúsiť dočasne pracovať v inej práci a zároveň navštevovať večerné kurzy vo vybranom odbore.
    • Ak sa rozhodnete, že cieľ alebo úloha už nestojí za to, aby ste sa im venovali, je v poriadku prestať ich sledovať, ale uistite sa, že ste k sebe úprimní, pokiaľ ide o vaše motivácie. Ukončite prácu, pretože váš cieľ už nie je v súlade s vašimi cieľmi alebo hodnotami, nielen preto, že je to ťažké.
  • Odkazy