3 spôsoby, ako byť úprimný

Úprimnosť znamená byť úprimný a priamy bez akejkoľvek pretvárky, skresľovania alebo klamstva. Byť úprimnejším človekom sa môže týkať toho, ako komunikujete s ostatnými, ale v konečnom dôsledku sa úprimnosť musí začať vo vás samých. Naučiť sa rozpoznávať svoje myšlienky a pocity vám môže pomôcť stať sa úprimnejším človekom, čo vám zasa môže pomôcť stať sa úprimnejším vo vzťahu k druhým.

Metóda 1 z 3: Prejavovanie úprimnosti voči druhým


Používajte úprimnú reč tela. Reč tela môže veľa prezradiť o vašom postoji a môže ľahko odhaliť úprimnosť (alebo jej nedostatok). Keď komunikujete s inými, snažte sa všímať si svoje držanie tela, spôsoby a správanie.[1]

  • Udržujte stály očný kontakt, ale nepozerajte sa do očí. Občas odvráťte pohľad a nezabudnite žmurkať.
  • Udržujte uvoľnený postoj, ale telo majte mierne vzpriamené. Môžete to urobiť tak, že sa veľmi mierne nakloníte k osobe, s ktorou hovoríte, alebo k nej natiahnete ruku/ponúknete ju.
  • Nesnažte sa meniť reč tela, aby ste vyjadrili úprimnosť. Ak ste úprimní, reč vášho tela to prirodzene ukáže.


Buďte aktívnym poslucháčom. Jedným z jednoduchých spôsobov, ako druhým ukázať úprimnosť, je byť aktívnym poslucháčom. Keď s vami niekto hovorí, majte otvorenú myseľ voči tomu, čo daná osoba hovorí.[2]
Precvičovaním zručností aktívneho počúvania dajte druhým najavo, že sa úprimne zaujímate o to, čo majú na srdci, a že sa skutočne chcete dozvedieť viac o myšlienkach a pocitoch druhých.

  • Tvár osoby, s ktorou hovoríte. Keď úprimne reagujete na to, čo hovorí niekto iný, vaše náznaky tváre túto reakciu prezradia. Vaše obočie sa zdvihne, oči sa môžu rozšíriť a ústa odhalia vašu emocionálnu reakciu. Keď sa budete na niekoho pozerať tvárou, uvidí vaše reakcie a bude mu to svedčiť o tom, že ste zaujatí a máte záujem.
  • Pýtajte sa otvorené otázky, aby ste umožnili druhej osobe rozviesť sa. Napríklad sa nepýtajte len: „Páčilo sa ti tam bývať?“ Tento typ otázky vyvolá odpoveď áno alebo nie. Namiesto toho sa môžete spýtať niečo ako: „Páni, tam som ešte nikdy nebol. Aké to pre vás bolo? Aké spomienky máte na život v tejto krajine?“ To ukazuje vašu angažovanosť a zvedavosť.
  • Predtým, ako začnete reagovať, zamyslite sa nad tým, čo povedala druhá osoba. Váš partner v rozhovore môže premýšľať o tom, ako niečo sformulovať, alebo jednoducho nechať v rozhovore pauzu pre dramatický efekt. Ak sa budete ponáhľať povedať všetko, čo máte na mysli, nebude to vyjadrovať úprimný záujem o myšlienky a názory danej osoby.[3]


Pochopte názor iného človeka. Ak odmietnete uvažovať o tom, prečo si druhá osoba myslí/cíti to, čo si myslí, nebudete schopní viesť s ňou úprimný rozhovor. Pochopenie pohľadu niekoho iného nemusí nevyhnutne znamenať vzdanie sa vlastného pohľadu. Skôr by ste sa mali pokúsiť pochopiť, čo motivuje druhých a aké životné skúsenosti mohli formovať názor druhého človeka.[4]
Keď sa dokážete pozrieť na svet očami niekoho iného, úprimnejšie pochopíte, kto ten človek je a čo ho urobilo takým, aký je.

  • Namiesto toho, aby ste napríklad kritizovali hudobný vkus niekoho iného, pokúste sa pochopiť, čo by vás na tejto hudbe mohlo osloviť. Možno, že text hovorí k druhej osobe. Alebo možno hlasné basové linky tanečnej piesne umožnia niekomu, kto je za normálnych okolností plachý, aby sa vymanil zo svojej ulity a urobil pohyby na tanečnom parkete.
  • Skôr než sa s niekým pohádate o politike, pokúste sa pochopiť, prečo daný človek zastáva svoje hodnoty. Niekto, kto bol vychovaný prisťahovalcami, ktorí vyrastali vo veľkej chudobe, môže mať silné názory na skúsenosti prisťahovalcov, čo môže ovplyvniť jeho politickú ideológiu.
  • Vidieť svet cez perspektívu niekoho iného vám pomôže stať sa menej súdnymi a viac súcitnými.

Metóda 2 z 3: Rozvoj úprimnej osobnosti


Zhodnoťte svoje silné a slabé stránky. Súčasťou väčšieho sebavedomia (a tým aj úprimnosti) je rozpoznanie svojich najlepších vlastností, ako aj slabých stránok. Môže vám to pomôcť rozpoznať svoje pravé ja a vyhnúť sa pretvárke alebo neúprimnosti.

  • Požiadajte ľudí, ktorých poznáte a ktorým dôverujete, o úprimné zhodnotenie vašich najlepších a najhorších vlastností, ako aj najsilnejších a najslabších talentov.[5]
  • Denne sa venujte sebareflexii. Môže vám to pomôcť lepšie si uvedomiť seba samého a udržať negatívne vlastnosti/charakteristiky na uzde.
  • Zamyslite sa nad tým, v akých situáciách sa vám nedarí. To vám môže pomôcť určiť, kde sú vaše silné a slabé stránky.
  • Pamätajte, že negatívne sebavedomie nie je vždy pravdivým odrazom vašej hodnoty. Ak si všimnete, že ste k sebe neúprimní, spýtajte sa sami seba, či žijete podľa svojich vlastných noriem. Ak áno, pokúste sa nahradiť tieto negatívne myšlienky pozitívnymi. Ak nie ste, urobte zmeny, ktoré sa viac zhodujú s tým, kým chcete byť.[6]
    Odborný zdroj
    Michelle Shahbazyan, MS, MA
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 22 apríla 2020.

Urobte si súpis svojich hodnôt. Úprimnosť často znamená byť verný svojim hodnotám a presvedčeniam. Napíšte si zoznam svojich 10 najdôležitejších hodnôt. Aby ste si pomohli odhaliť tieto hodnoty, zamyslite sa nad obdobiami, keď ste boli najšťastnejší, spokojní alebo na seba hrdí. Spýtajte sa sami seba, prečo vás tieto zážitky tak napĺňajú, aby ste určili svoje hodnoty, a rozhodnite sa, ktoré hodnoty sú pre vás najdôležitejšie.[7]

  • Medzi hodnoty môžu patriť ambície, zodpovednosť, súcit, tvorivosť, mier, tímová práca a bezpečnosť.


Priznajte si svoje skúsenosti. Vaše životné skúsenosti formujú a definujú osobu, ktorou ste. Predstieranie, že ste niekým, kým nie ste, alebo predstieranie, že ste prežili skúsenosti, ktorým nerozumiete, vás rýchlo odhalí ako podvodníka. Namiesto toho, aby ste sa snažili skryť svoje korene alebo svoju skutočnú osobnosť, prijmite to, kým ste a odkiaľ pochádzate. Ostatní spoznajú, že ste k sebe úprimní, a budú vás za to rešpektovať.[8]

  • Preskúmajte svoje životné skúsenosti a súbor osobných presvedčení, aby ste zistili, čo s vami najviac rezonuje. S najväčšou pravdepodobnosťou je to súčasť toho, kým v skutočnosti ste.
  • Nájdite si čas na každodenné rozpoznávanie a vyhodnocovanie svojich myšlienok a pocitov. Pomôžu vám uvedomiť si, či ste úprimní a skutoční.
  • Skúmajte svoje pocity a zistíte, či ste k sebe úprimní, alebo nie.


Buďte úprimní a priami. Úprimnosť si z vašej strany vyžaduje určitú mieru zraniteľnosti. Keď sa však stanete zraniteľnými, druhí zvyčajne odpovedajú rovnakou silou. Úprimnosť a priamosť vo vyjadrovaní svojich myšlienok, pocitov a presvedčení pomôže druhým spoznať vás na vzájomne úprimnej úrovni.[9]

  • Nepreceňujte svoje reakcie, odpovede alebo pocity.
  • Dajte ľuďom najavo, čo skutočne cítite, bez toho, aby ste chodili okolo horúcej kaše alebo niekoho zavádzali.
  • Ak si myslíte, že niekto je zaujímavý človek, dajte to najavo tým, že mu ponúknete svoju plnú pozornosť. Úprimne sa zaujímajte o to, čo hovoria a myslia si iní ľudia.
  • Pamätajte, že byť úprimný a priamy neznamená zraňovať city iných ľudí. Ak si myslíte, že úprimná, priama odpoveď by mohla niekoho rozrušiť, možno budete chcieť zvážiť, či k danej situácii nepristúpiť s väčším taktom.


Cvičte si všímavosť. Byť všímavý znamená naučiť sa uvedomovať si seba, svoje činy a pocity v prítomnom okamihu.[10]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Keď praktizujete všímavosť, prinútite sa konfrontovať s tým, ako myslíte a cítite v bezprostrednej prítomnosti, čo vám môže pomôcť získať lepší, úprimnejší pocit zo seba samého.[11]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Sústreďte sa na svoj dych. Ak zistíte, že vaše myšlienky blúdia, vráťte sa k svojmu dýchaniu. Sústreďte sa na fyzický pocit vháňania a vyfukovania vzduchu cez nosné dierky, ako aj na pohyb brucha hore a dole. Všimnite si, ako sa váš stres alebo úzkosť akoby rozplynuli, keď pokračujete v dýchaní.
  • Zapojte svoje zmysly do všetkého, čo robíte. Pri každodenných činnostiach, ako je napríklad jedenie, sa snažte využívať čo najviac svojich zmyslov. Využite svoj zrak, čuch, hmat a chuť, aby ste si naplno vychutnali pomaranč predtým, ako ho zjete.
  • Cvičenie všímavosti vám pomôže zablokovať akékoľvek internalizované očakávania, ktoré ste na seba možno uvalili, a namiesto toho vám umožní prežívať prítomný okamih ako vaše skutočné, autentické ja.
  • Aplikácie ako Insight Timer a Headspace vás môžu viesť procesom uvedomovania si.

Metóda 3 z 3:Úprimné ospravedlnenie


Priznajte si svoju chybu. Ak sa chcete úprimne ospravedlniť, musíte si svoju chybu priznať. Či už ste povedali alebo urobili niečo zraňujúce, spôsobili, že sa niekto cítil zle, alebo ste niekoho sklamali, musíte sa zaoberať tým, že to, čo ste urobili, bolo zlé a zranilo to niečie city.

  • Ak neviete pochopiť, prečo boli niečie city zranené, skúste sa vžiť do jeho situácie. Premýšľajte o tom, ako vaše slová alebo činy mohli ovplyvniť danú osobu, a tiež zvážte, ako jej životné skúsenosti mohli spôsobiť, že daná osoba je citlivejšia na daný problém.
  • Aj keď stále nedokážete pochopiť, prečo boli pocity druhej osoby zranené, pokúste sa prijať skutočnosť, že sa to stalo a že to spôsobili vaše slová alebo činy.
  • Prijmite zodpovednosť za svoju chybu. Nesnažte sa vinu zvaliť na niekoho iného. Úprimné ospravedlnenie si vyžaduje úprimné priznanie viny.
  • Začnite tým, že poviete niečo ako: „Uznávam, že som svojím správaním zranil tvoje city.“


Vyjadrite svoju ľútosť. Možno je to samozrejmé, ale súčasťou každého ospravedlnenia je, aby ste skutočne vyslovili slová: „Je mi to ľúto“.“ Dajte druhej osobe najavo, že chápete, že ste jej ublížili, a že máte výčitky svedomia.

  • Neposkytujte falošné ospravedlnenie, ako napríklad: „Prepáč, že si to zle pochopil.“ Buďte úprimní a ospravedlňte sa za svoju chybu.
  • Výskum ukazuje, že úprimnosť môže ospravedlnenie zmeniť alebo zničiť. Ak sa nedokážete úprimne a čestne ospravedlniť, nechajte si nejaký čas na vychladnutie a zamyslite sa nad tým, ako ste niekomu ublížili. Potom sa ospravedlňte, keď budete pripravení.
  • Povedzte niečo ako: „Je mi naozaj ľúto, že som ti ublížil. Neviem, čo som si myslela.“

  • Pokúste sa odčiniť svoje činy. Keď uznáte svoju chybu a úprimne sa ospravedlníte, ponúknite druhej osobe, že jej to nejako vynahradíte. Ak existuje nejaký spôsob, ako môžete chybu napraviť alebo napraviť, urobte tak. Ak nie, možno budete chcieť urobiť ponuku, aby ste im to nejako vynahradili.

    • Ak ste sa pridali k zosmiešňovaniu niekoho, môžete svoje konanie odčiniť tým, že poviete ostatným, aby prestali, keď ich v budúcnosti uvidíte zosmiešňovať danú osobu.
    • Ak ste niekoho sklamali svojím konaním alebo nekonaním, napravte chybu. Ak ste napríklad niekomu sľúbili, že ho odveziete, a potom ste na to zabudli, mohli by ste ho týždeň voziť zadarmo, aby ste mu to vynahradili.
    • Svoje ospravedlnenie ukončite tým, že druhej osobe poviete niečo ako: “ Urobím všetko, čo je v mojich silách, aby som to napravil, a sľubujem, že sa to už nikdy nestane.“
  • Odkazy