3 spôsoby, ako byť usilovný

Byť usilovný vám môže pomôcť dosiahnuť vaše ciele a stať sa úspešnejším, ale ako sa presne stať usilovnejším človekom? V skutočnosti existuje veľa jednoduchých zmien, ktoré môžete urobiť vo svojej každodennej rutine a spôsobe práce, vďaka ktorým budete usilovnejší, a my vám ukážeme, ako na to! Tento článok vás prevedie tým, ako si môžete vypestovať väčšiu usilovnosť v škole, v práci a v živote všeobecne.

Metóda 1 z 3:Byť usilovný v škole


Majte plánovač.[1]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.
Plánovač vám pomôže zorganizovať si deň a zachovať usilovnosť. Budete si musieť zapísať všetky hlavné skúšky a termíny ich odovzdania v danom semestri alebo semestri. Mali by ste si určiť čas na štúdium a dodržiavať ho. Budete radi, že ste sa učili celý semester, aby ste sa nemuseli šprtať na skúšky.


Nepreháňajte to s kurzami a mimoškolskými aktivitami. Hoci každý, kto chce z vysokej školy vyťažiť čo najviac, bude chcieť absolvovať kurzy za svoje peniaze a zúčastniť sa na niektorých mimoškolských aktivitách, uistite sa, že ste sa nepreťažili povinnosťami. Ak si zapíšete oveľa viac kreditov, ako je minimum (alebo si dokonca zapíšete maximum), a zúčastňujete sa na viacerých krúžkoch, ako dokážete sledovať, možno budete musieť urobiť inventúru a zoštíhliť svoj rozvrh, aby ste mohli byť usilovní vo všetkých svojich aktivitách.[2]

  • Budete chcieť sledovať termíny drop/add, aby ste sa uistili, že v prípade potreby môžete zanechať kurz.


Začnite s projektmi čím skôr. Čakanie na koniec semestra s prácou na veľkom projekte vás len vystresuje viac, ako musíte, najmä keď sa zároveň učíte na skúšky. Namiesto toho sa včas poraďte so svojím profesorom, aby ste získali predstavu o tom, čo projekt zahŕňa a aké kroky môžete urobiť, keď. Skorý začiatok vás odbremení, keď budete zavalení štúdiom na skúšky.[3]

  • Nie je dobrý nápad začať s projektom skôr, ako dostanete zadávací list alebo sa porozprávate s profesorom. Môžete stratiť veľa času robením niečoho iného, než o čo v úlohe skutočne ide.
  • Prácu na projekte si tiež rozložte. Nesnažte sa robiť všetko naraz hneď na začiatku. Naplánujte si pravidelné krátke pracovné stretnutia v priebehu času a pokúste sa nájsť spôsob, ako v sebe vzbudiť prirodzenú zvedavosť na danú úlohu, ktorá vám pomôže udržať si motiváciu.


Naučte sa byť flexibilní. Niekedy zasiahne život a sťaží alebo znemožní vám dosiahnuť cieľ, keď chcete, alebo dokončiť projekt načas. Možno budete musieť zmeniť harmonogram, prepracovať sa a prehodnotiť svoje ciele. To všetko je v poriadku a je to normálna súčasť pokroku. Netreba byť na seba prísny, keď sa to stane.[4]

  • Nezamieňajte si však skutočné dôvody (napríklad náhla vážna choroba v rodine alebo strata zamestnania) s výhovorkami (volal vám kamarát a chce sa stretnúť, keď máte termín).
  • Uistite sa, že komunikujete s profesormi a učiteľmi, keď sa to stane. Môžete sa dokonca obrátiť na svojho študijného poradcu alebo výchovného poradcu.

Metóda 2 z 3: Byť v práci usilovný


Odstráňte rozptýlenie. Príliš veľa času na internete, v telefóne alebo pred televízorom vás môže odvádzať od vašich cieľov.[5]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.
Je ľahké odísť od úlohy, ak sa vám počas práce vypína telefón alebo máte otvorené karty sociálnych médií v počítači.[6]
[7]

  • Existujú dokonca aplikácie, ktoré vám pomôžu odstrániť rozptýlenie na určitý časový úsek.
  • Môžete si vypnúť oznámenia na telefóne alebo zapnúť režim „nerušiť“.


Udržujte si poriadok pomocou zoznamov úloh. Môžete si vytvoriť samostatné zoznamy pre naliehavé úlohy, úlohy s vysokou prioritou a úlohy s nízkou prioritou. Alebo si môžete vytvoriť zoznamy podľa dátumu. Napríklad všetky úlohy, ktoré treba urobiť dnes, môžete uviesť v jednom zozname a všetky veci, ktoré treba urobiť zajtra, v inom zozname. Ak viete, čo chcete dosiahnuť, môžete toho urobiť oveľa viac. Rozdelenie väčších úloh na menšie kroky vám pomôže zistiť celkový čas, ktorý vám úloha zaberie, a jej potenciálnu zložitosť. Môžete si naplánovať čas pre každú úlohu alebo čiastkovú úlohu. Udržanie zoznamu na troch položkách vám pomôže sústrediť sa a urobiť veci.[8]


Stanovte si priority. Odsunutie iných menej dôležitých vecí vám pomôže sústrediť sa na úlohy, ktoré vám pomôžu dosiahnuť vaše ciele.[9]
Zdroj experta
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Odborný rozhovor. 25. novembra 2019.
Termíny vám môžu pomôcť určiť, čo je dôležité, ako aj to, aký vplyv bude mať splnenie alebo nesplnenie úlohy na vás a vášho zamestnávateľa.[10]

  • Môžete napríklad počkať s odpoveďou na neodkladný e-mail priateľovi, s ktorým sa pravidelne stretávate, keď pracujete na pracovnom projekte.
  • Ak si nie ste istí, čo uprednostniť, opýtajte sa svojho nadriadeného alebo šéfa.


Efektívne využívanie času. Zostavenie rozvrhu a plán dňa vám pomôžu zistiť, ako využívate svoj čas. Tu si môžete stanoviť termíny, dohodnúť stretnutia a naplánovať prestávky. Nezabudnite si na každú úlohu vyhradiť dostatok času. [11]

Metóda 3 z 3:Byť usilovný v živote


Zamerajte svoju energiu na svoj cieľ. Dodržiavanie plánu vám môže pomôcť vložiť energiu do dosiahnutia vašich cieľov. Pripomeňte si svoje ciele a dôvod, prečo sa na danú úlohu sústredíte.[12]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.
Niekedy sa vám oddanosť bude zdať ľahká a inokedy sa budete musieť premáhať, aby ste si ju udržali.[13]

  • Vytváranie a opakovanie mantry, ako napríklad „Môžem schudnúť“ alebo „Do Dňa vďakyvzdania môžem prerobiť kuchyňu“, vám pomôže udržať si svoje ciele na pamäti, keď budete v pokušení nechať ich na pokoji.[14]

Rozvíjajte svoje sebavedomie. Uvedomenie si seba samého vám umožní rozpoznať, kedy si toho beriete príliš veľa alebo či potrebujete na svojich cieľoch niečo zmeniť. Pravidelne si robte prehľad o tom, ako sa vám darí, aby ste zistili, kedy niečo nefunguje a možno by bolo potrebné to upraviť.

  • Ak si napríklad všimnete, že sa v poslednom čase cítite preťažení, možno vám prospeje, ak znížite svoju pracovnú záťaž alebo si vezmete krátku dovolenku.
  • Dávajte si pozor aj na vyhorenie. Ak si začnete všímať, že sa cítite emocionálne alebo fyzicky vyčerpaní, cynickí alebo odosobnení, neefektívni alebo akoby ste nič nedosiahli, potom môžete zažívať vyhorenie.[15]


Odmeňte sa, aby ste podporili motiváciu. Druh odmeny bude závisieť od dosiahnutého míľnika a typu cieľa, ktorý sledujete. Ak máte v úmysle schudnúť, neodmeňte sa extra veľkou pizzou, keď schudnete kilo. Nechcete odmeňovať každú maličkosť, pretože odmeny stratia svoj význam. Zamerajte sa skôr na odmeňovanie skutočného pokroku stanovením čiastkových cieľov a odmeňovaním sa po ich splnení.[16]


Uvedomte si hodnotu tvrdej práce. Keď dosiahnete jeden cieľ, predtým, ako prejdete k ďalšiemu, nezabudnite si nájsť čas na ocenenie svojich úspechov. Každý krok zvyčajne nadväzuje na predchádzajúci. Časom uvidíte, ako sa vaša tvrdá práca vyplatila.[17]


Nájdite si zodpovedného partnera alebo skupinu. Mala by to byť osoba, ktorá vás pozná dostatočne dobre na to, aby vedela, čo vám môže stáť v ceste. Budú vám nápomocné pri motivácii k dosiahnutiu pokroku v plnení vašich cieľov. Niekedy stačí, ak potrebujete niekoho, kto pracuje na rovnakých cieľoch ako vy. Ak sa napríklad snažíte schudnúť, môžete vyskúšať skupinu na chudnutie.[18]
[19]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj


Buďte realistickí. Možno budete musieť občas zmeniť priority. Po niekoľkých týždňoch alebo mesiacoch plnenia cieľa si môžete uvedomiť, že potrebujete viac času, niekedy oveľa viac času. Nebuďte na seba príliš prísni, keď sa to stane. Dávajte si pozor, aby ste nestratili odvahu, keď ste dosiahli prekážku na ceste k svojmu cieľu.


  • Uvedomte si, kedy sa treba vzdať. Tento krok netreba brať na ľahkú váhu. Niektoré ciele, ako napríklad schudnúť alebo získať zvýšenie platu, sú pre väčšinu ľudí úplne dosiahnuteľné. Na druhej strane iné ciele, ako napríklad vyhrať zlatú medailu, stať sa prezidentom Spojených štátov alebo vlastniť nadnárodnú korporáciu, môžu byť dosiahnuteľné len pre niekoľkých ľudí. To neznamená, že by ste sa nemali snažiť, ale že rozpoznanie toho, kedy je potrebné cieľ opustiť a začať niečo nové, môže byť posilňujúce, keď cieľ už nie je dosiahnuteľný.[20]

    • Otázka, či vaša snaha o dosiahnutie určitého cieľa nemá negatívny vplyv na vaše vzťahy s ľuďmi, ktorých máte radi, vám pomôže určiť, či sa máte cieľa vzdať.
  • Odkazy