3 spôsoby, ako byť vlastným mentorom

Mentor je niekto, kto vás povzbudzuje a pomáha vám zistiť, aké kroky máte urobiť. Táto osoba môže byť profesionálnym sprievodcom alebo skôr osobným trénerom. Dobrou správou je, že môžete pôsobiť ako svoj vlastný mentor. Nie je potrebné si najímať niekoho, kto bude pôsobiť ako váš mentor. Nájdením správneho rozpoloženia, stanovením realistických cieľov a sledovaním svojho pokroku sa môžete naučiť byť sami sebe najlepším zdrojom vedenia a povzbudenia.

Metóda 1 z 3: Osvojenie si správneho myslenia


Zhodnotiť svoje zvyky. Vaším prvým krokom k tomu, aby ste sa stali vlastným mentorom, je urobiť si samoinventarizáciu. Aby ste sa správne naladili na mentoring, musíte sa na seba úprimne pozrieť. Nájdite si čas na zamyslenie sa nad svojimi zvyklosťami. Sledujte, ako trávite svoje dni.[1]
Odborný zdroj
Archana Ramamoorthy, MS
Technologický riaditeľ, Workday
Rozhovor s odborníkom. 29. februára 2019.

  • Robte si poznámky. Zapíšte si, koľko času denne venujete práci, spoločenským aktivitám, cvičeniu atď.
  • Sledujte svoje aktivity počas jedného alebo dvoch týždňov. Na konci tohto obdobia zhodnoťte, ako trávite svoj čas
  • Zvážte, ktoré návyky sú dobré a ktorých by ste sa mali zbaviť. Ak napríklad vidíte, že každý deň trávite hodiny na sociálnych sieťach, zvážte zmenu tejto časti svojej rutiny.
  • Môžete si tiež vytvoriť zoznam toho, čo vnímate ako svoje silné a slabé stránky.


Buďte povzbudiví. Keď mentorujete sami seba, musíte byť hlavnou súčasťou svojho vlastného podporného systému. Snažte sa hovoriť pozitívne na svoju adresu. Budujte si sebaúctu zvnútra.[2]

  • Vyskúšajte každodennú afirmáciu. Každé ráno si môžete povedať niečo ako: „Dnes nájdeš nový spôsob, ako byť úspešný.“
  • Nechajte si poznámky. Umiestnite povzbudzujúce pocity vyvesené v okolí vášho domova a vo vnútri vášho pracovného stola. Môžete si tiež skúsiť poslať pozitívny e-mail.
  • Vyhnite sa negativite. Keď sa vám niečo nepodarí, nenadávajte si.


Precvičte si vďačnosť. Dobrý mentor sa často rozhoduje zamerať na pozitíva. Tento mentálny návyk si môžete osvojiť aj vy ako váš vlastný mentor. Nájdite si čas na to, aby ste boli vďační za dobré veci vo svojom živote. Môžu byť osobné alebo profesionálne.[3]

  • Skúste si viesť denník vďačnosti. Každý deň si zapisujte veci, za ktoré ste vďační. Skúmajte vzorce toho, ako vyjadrujete vďačnosť.


Nadviažte nové kontakty. Mentorstvo pre seba samého spočíva v hľadaní spôsobov, ako uskutočniť pozitívne zmeny vo svojom živote. Či už sa snažíte o osobný alebo profesionálny rast, rozšírenie vašej siete vám môže pomôcť. Stretávanie sa s novými ľuďmi je skvelý spôsob, ako sa naučiť nové zručnosti a dozvedieť sa o nových príležitostiach.[4]

  • Choďte na sieťové podujatie. Ak sa snažíte zlepšiť svoju kariéru alebo preraziť v novej oblasti, je to skvelý spôsob, ako na to.
  • Predtým, ako odídete, nezabudnite si dať povzbudivý príhovor. Povedzte si, že budete pôsobiť sebavedomo a spoločensky.


Odstráňte zlé vplyvy. Dobrý mentor vás povzbudí, aby ste sa vyhýbali prítomnosti ľudí, ktorí na vás majú negatívny vplyv. Ako váš vlastný mentor musíte zistiť, či potrebujete obmedziť kontakt s určitými ľuďmi. Nájdite si čas na zhodnotenie tých vzťahov, ktoré nemusia byť pozitívne.[5]

  • Možno máte napríklad spolupracovníka, ktorý sa neustále sťažuje na firemnú kultúru. To pravdepodobne nie je dobrá osoba, s ktorou by ste mali tráviť veľa času, ak pracujete na kariérnom postupe v danej spoločnosti.
  • Nájdite si niekoho nového, s kým si môžete sadnúť na obed. Táto negativita nie je to, čo potrebujete, aby vám pomohlo motivovať sa k pozitívnym zmenám.

Metóda 2 z 3:Stanovenie jasných cieľov


Zistite si svoje priority. Keď pôsobíte ako vlastný mentor, vašou hlavnou úlohou je pomôcť si pri zlepšovaní. Aby ste to mohli robiť efektívne, mali by ste si nájsť čas a premyslieť si, čo je pre vás najdôležitejšie. Snažíte sa o kariérny postup? Alebo si vybudovať pevnejšie osobné vzťahy? [6]

  • Zostavte zoznam svojich priorít. Môžete začať tým, že si jednoducho napíšete všetky dôležité veci vo svojom živote.
  • Keď máte zoznam, môžete si ho prejsť a zoradiť ich podľa dôležitosti. Umiestnili ste na začiatok svojho zoznamu „Dokončiť štúdium MBA“? Potom to považujte za svoju prioritu číslo jeden.


Stanovte si krátkodobé ciele. Po tom, ako ste si ujasnili svoje priority, je čas vytvoriť si ciele. Chcete, aby vaše ciele boli realistické a dosiahnuteľné. Nenastavujte sa na neúspech.[7]

  • Uveďte niekoľko cieľov, ktoré môžete dosiahnuť v primerane krátkom čase. Môžete si napríklad povedať: „Do jedného mesiaca by som sa chcel uchádzať o 6 nových pracovných miest.“
  • Môžete si stanoviť aj niektoré osobné krátkodobé ciele. Môžete si napríklad napísať: „Štyri dni v týždni sa vrátim domov včas na večeru s rodinou.“


Uveďte dlhodobé ciele. Je tiež dobré vytvoriť si niektoré ciele, ktorých dosiahnutie bude trvať dlhšie. Pri zostavovaní zoznamu svojich dlhodobých cieľov nezabudnite na svoje priority. Nezabudnite tiež uviesť veci, ktoré sú rozumné a dosiahnuteľné.[8]

  • Dlhodobý cieľ môže znieť: „V priebehu nasledujúceho roka budem povýšený na staršieho analytika.“
  • Príkladom osobného dlhodobého cieľa môže byť: „Každé leto budem cestovať na týždeň na návštevu svojej rozvetvenej rodiny.“


Vytvorte si osobné poslanie. Okrem uvedenia cieľov by ste mali zvážiť napísanie osobného poslania. Ide o dokument, v ktorom sú uvedené vaše hodnoty, ciele a zručnosti. Môže slúžiť ako rámec pre stanovenie budúcich cieľov.[9]

  • Na začiatok si spíšte zoznam svojich základných hodnôt. Môže to byť niečo ako: rodina, kariéra, vzdelanie, duchovné zdravie atď.
  • Určite si, čo chcete dosiahnuť. Môžete napríklad napísať: „Chcem urobiť svet lepším miestom tým, že budem skvelým otcom a vynikajúcim právnikom.
  • Potom uveďte spôsoby, ako tieto veci uskutočníte. Napríklad: „Každý deň budem tráviť čas so svojím synom a budem mu ponúkať povzbudenie.“


Zahrňte fyzické zdravie. Pri vytváraní dokumentov týkajúcich sa vašich cieľov nezabudnite zahrnúť aj niektoré fyzické ciele. Vaše fyzické zdravie je dôležité. Spojenie mysle a tela znamená, že zdravie vášho tela ovplyvní vaše nálady. Ak sa necítite dobre, môže byť ťažké urobiť pozitívne životné zmeny.[10]

  • Doprajte si dostatok odpočinku. Väčšina dospelých potrebuje približne 7-9 hodín spánku za noc.
  • Stravujte sa zdravo. Vyberajte si jedlá s kombináciou čerstvého ovocia a zeleniny, celozrnných výrobkov a chudých bielkovín.
  • Cvičenie. Snažte sa väčšinu dní v týždni venovať aspoň 30 minút fyzickej aktivite. Vyskúšajte hodinu jogy alebo túru v prírode, aby ste si tréningy trochu spestrili.

Metóda 3 z 3: Vyhodnotenie vášho pokroku


Meranie výsledkov. Mentor pravidelne kontroluje svojho menteeho. To znamená, že si musíte podávať pravidelné správy o pokroku. Vyhraďte si čas na premýšľanie o tom, aký pokrok ste urobili pri dosahovaní svojich cieľov.[11]

  • Vyberte si čas, kedy sa budete kontrolovať. Môže to byť raz týždenne alebo raz mesačne. Len si to nezabudnite zapísať do kalendára, aby ste na to nezabudli.
  • Pozrite sa na svoje krátkodobé ciele. Aktívne ste sa uchádzali o zamestnanie? Môžete to považovať za pokrok.
  • Zamyslite sa nad svojimi dlhodobými cieľmi. Spýtajte sa sami seba: „Robím pokroky?“


Dajte si pauzu. Nezabudnite, že úlohou mentora je povzbudzovať. Možno budete mať niekedy pocit, že ste neurobili veľký pokrok. To je úplne normálne. Skúste si dať nejaké pozitívne posilnenie.[12]

  • Nájdite si čas na oddych. Ak pracujete príliš tvrdo, možno potrebujete prestávku. Naplánujte si deň voľna.
  • Robte niečo, čo vás baví, napríklad čítajte dobrú knihu alebo hrajte tenis s priateľom.


Prehodnoťte svoju stratégiu. Keď budete merať svoj pokrok, mali by ste si nájsť čas na zhodnotenie toho, čo funguje. Ak nedosahujete pokrok tak rýchlo, ako by ste chceli, možno budete musieť urobiť nejaké zmeny.

  • Možno napríklad plníte svoj cieľ uchádzať sa o 6 pracovných miest mesačne. Ak ste ešte nezískali novú pozíciu, zvážte zvýšenie tohto čísla na 10.

  • Nechajte si poradiť. Keď pôsobíte ako vlastný mentor, ste pravdepodobne svojím najlepším poradcom. To však neznamená, že by ste nemali počúvať nikoho iného. Stále by ste mali vyhľadávať rady a usmernenia od iných ľudí, ktorým dôverujete. [13]

    • Mohli by ste napríklad požiadať svojho šéfa: „Mohli by ste mi dať vedieť, či existujú oblasti, v ktorých by som sa mohol zlepšiť? Chcel by som, aby sa v budúcom roku uvažovalo o mojom povýšení.“
  • Odkazy