3 spôsoby, ako chrliť vodu

Čapovanie príliš veľkého množstva vody môže byť nebezpečné. Nadmerná hydratácia môže zaplaviť váš organizmus a narušiť rovnováhu elektrolytov, čo môže viesť k „intoxikácii vodou“ a niekedy aj k smrti. S mierou by ste však mali byť schopní otvoriť hrdlo a napiť sa vody bez väčšieho rizika poškodenia okrem nadúvania. Dbajte na to, aby ste chľastali bezpečne a stabilne.

Metóda 1 z 3: Ako sa efektívne napiť

Uistite sa, že voda má príjemnú teplotu na pitie. Príliš studená voda spôsobí, že sa vám stiahne hrdlo, čo sťaží rýchle hltanie, ako by ste chceli. Horúca voda vám spáli sliznicu hrdla, čo spôsobí, že bude bolestivé pokračovať – a možno spôsobí trvalé poškodenie.

Čapujte z nádoby so širokými ústami. Ak chcete čapovať rýchlejšie, pite z nádoby, ktorá má široké hrdlo: V prípade, že je to možné, použite pohár, džbán, zaváraninový pohár. Väčšina fliaš na vodu má veľmi úzke hrdlo, ktoré spomaľuje vodu pri jej vylievaní z nádoby.

  • Z technického hľadiska budete môcť naraz chrliť najviac vody z hrdla fľaše, ktoré čo najdokonalejšie zodpovedá veľkosti vašich úst. Majte na pamäti, že vaše hrdlo nemusí byť schopné udržať krok s týmto objemom vody.
  • Ak používate plastovú fľašu na vodu, môžete skúsiť pri čapovaní poškriabať koniec fľaše. To prinúti vodu vytekať z fľaše rýchlejšie, ako by inak tiekla. Opäť majte na pamäti, že rýchlejšie neznamená zdravšie.[1]

Nevypúšťajte vodu príliš rýchlo. Ak zaplavíte svoj systém vodou, nemusíte sa udržať na uzde. To by mohlo viesť k duseniu, nadúvaniu a intoxikácii vodou. Ak zdroj vody neobmedzuje rýchlosť, akou sa voda môže naliať do vášho hrdla, budete musieť prietok regulovať ručne. Nádobu neprevracajte na koniec – udržujte vodu v primeranej rýchlosti.

Metóda 2 z 3: Ako otvoriť hrdlo

Nakloňte hlavu dozadu asi o 45 stupňov. Snažte sa, aby bol priechod hrdlom takmer vertikálny. Nakloňte hlavu natoľko, aby vám voda stekala do hrdla len silou gravitácie. Takto nebudete musieť zapájať svaly hrdla, aby ste fyzicky nasali vodu do pažeráka. V dôsledku toho by ste mali byť schopní čapovať rýchlejšie.

  • Nenakláňajte hlavu dopredu, kým neskončíte s pitím vody. Ak posuniete priechod hrdlom, kým voda stále vyteká, potom môže byť táto voda spomalená svalovou kontrakciou. To môže spôsobiť, že sa budete dusiť.
  • Nikdy nečerpajte v ľahu. Čapovanie vo vodorovnej polohe zvyšuje pravdepodobnosť, že vám voda skĺzne do priedušnice a spôsobí dusenie.

Uvoľnite svaly hrdla a nalejte vodu smerom nadol. Ak cítite, že sa vám napína hrdlo, pokúste sa upokojiť. Nerobte žiadne pohyby pri prehĺtaní, pretože tie môžu v skutočnosti spomaliť proces. Nalievajte vodu rovnomernou rýchlosťou, aby ste sa vyhli zálohe.

  • Buďte opatrní! Je ľahké omylom naliať vodu do priedušnice, čo môže spôsobiť sériu dusivých kŕčov.

Uistite sa, že môžete dýchať. Ak pijete z fľaše, nechajte medzi hornou perou a hornou časťou ústia fľaše malú medzeru. Takto umožníte vzduchu prúdiť okolo ústia fľaše. Ak máte iný zdroj vzduchu ako vnútro fľaše, nebudete musieť odťahovať zdroj vody od úst, aby ste sa nadýchli.

Metóda 3 z 3: Ako sa čapovať s mierou

Pochopte riziko hyponatriémie alebo „intoxikácie vodou“.“ Ak chlipkáte príliš veľa vody a príliš rýchlo, môžete si privodiť elektrolytovú nerovnováhu: vaše obličky nedokážu prepláchnuť množstvo vody, ktoré ste vypili, a vaša krv sa zavodní. Táto voda navyše môže napučať mozgové bunky, čo spôsobí, že sa mozog nebezpečne rozšíri o lebku. Rýchly a silný opuch buniek môže spôsobiť záchvaty, zástavu dýchania, kómu, herniu mozgového kmeňa a dokonca smrť.[2]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Odhaduje sa, že konzumácia viac ako 1.5 litrov/hodinu počas niekoľkých hodín môže výrazne zvýšiť riziko hyponatriémie.[3]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

Vyhnite sa pitiu vody pri vytrvalostných aktivitách. Riziko hyponatriémie je obzvlášť vysoké, ak ste sa dlhodobo sústavne namáhali – a ešte viac, ak vykonávate výkon v horúcom prostredí. Potením strácate sodík (elektrolyt). Pitie príliš veľkého množstva vody na opätovnú hydratáciu počas vytrvalostných aktivít – ako sú maratóny a triatlony – tak môže zriediť obsah sodíka v krvi.

Nepite toľko, aby ste sa zadusili alebo zvracali. Ak naraz skonzumujete príliš veľa tekutiny, môžete sa ňou zadusiť., ako sa voda rozlieva do dýchacích ciest. Ak zaplavíte žalúdok väčším množstvom vody, než dokáže zvládnuť, môžete prebytočnú vodu nedobrovoľne vyvracať.[4]

  • Uistite sa, že vo vode nie je ľad. Je celkom možné udusiť sa kúskom ľadu.
  • Zvážte, či namiesto toho nechcete popíjať vodu. Ak sa snažíte chrliť vodu kvôli zdraviu a hydratácii, majte na pamäti, že chrlenie nie je účinnejšie ako popíjanie vody. Navyše, čapovanie môže potenciálne potlačiť pozitívne účinky pitia vody.[5]
    Ak si na súťaži čapujete vodu: nezabúdajte na riziká a premýšľajte, kým si čapujete. Položte si otázku, či vám víťazstvo v tejto súťaži v chľastaní stojí za prípadné poškodenie organizmu.
  • Odkazy