3 spôsoby, ako dobre začať ráno

Dobrý ranný štart nie je vždy prirodzený a ponoriť sa do nového dňa s energiou si vyžaduje určité plánovanie. Ak chcete, aby vás ráno pripravilo na skvelý deň, musíte začať už večer predtým, pripraviť sa na to, aby ste sa zobudili dobre oddýchnutí v správnom čase, a mať po ruke správne veci na skvelé raňajky. Ráno je tiež dôležitý čas na to, aby ste sa postarali o svoju fyzickú a duševnú pohodu, aby boli vaša myseľ a telo pripravené na nasledujúci deň. A ráno môžete využiť čo najviac tým, že využijete skoré ranné hodiny ako príležitosť na naštartovanie produktivity.

Metóda 1 z 3: Organizácia a budenie


Pripravte sa na dopoludnie večer predtým. Pred spaním si vyberte oblečenie – vrátane doplnkov a spodnej bielizne. Nechajte ich na vhodnom mieste, aby ste mohli začať deň bez toho, aby ste sa museli starať o to, čo si obliecť alebo kde nájsť chýbajúcu náušnicu alebo ponožku.[1]

  • Ak si so sebou do školy alebo do práce beriete obed, pripravte si ho pred spaním, aby ste ranný čas mohli využiť na sústredenie sa na iné veci.
  • Uistite sa, že stíhate prať, aby ste mali k dispozícii dostatok čistého oblečenia a mohli si vybrať pekné oblečenie na každý pracovný alebo školský deň.


Pred spaním si roztiahnite závesy alebo žalúzie. Prirodzené svetlo východu slnka môže pomôcť vášmu telu pripraviť sa na prebudenie. Ak budete mať celú noc zatiahnuté závesy a žalúzie, prídete o tento dôležitý signál. Ak ráno vpustíte do miestnosti prirodzené svetlo, budete lepšie pripravení zobudiť sa s energiou, keď vám zazvoní budík.[2]


Doprajte si dostatok spánku. Každý z nás potrebuje v priemere približne 8 hodín spánku každú noc. Niektorí si vystačia so 6 hodinami a iní zistia, že potrebujú až 9 hodín. Nájdite si čas a zistite, čo potrebujete na to, aby ste mali produktívny deň, a potom si zorganizujte čas tak, aby ste mohli spať tak dlho, ako vám to vyhovuje.[3]


Každý deň vstávajte v rovnakom čase. Odborníci sa zhodujú, že budenie v rovnakom čase každý deň je dôležité. Pomáha vám to správne si oddýchnuť, pretože vaše telo vie, kedy vám má dať signál, aby ste išli spať. Psychológovia dokonca tvrdia, že niektorí ľudia s úzkosťou a depresiou môžu zmierniť niektoré svoje príznaky tým, že sa každý deň zobudia v rovnakom čase.[4]

  • Vstávajte v rovnakom čase aj počas víkendov, nielen počas školských alebo pracovných dní.


Nepoužívajte tlačidlo odloženia. Všetci máme niekedy chuť stlačiť tlačidlo snooze, ale 9 minút nekvalitného spánku navyše nám v skutočnosti veľmi nepomôže k dobrému rannému štartu. Ak máte tendenciu stláčať tlačidlo snooze, keď nie ste veľmi zobudení, vyskúšajte aplikáciu pre smartfóny, ktorá vás prinúti vyriešiť matematickú hádanku alebo inú hlavolamovú úlohu predtým, ako vypnete budík alebo vás nechá zdriemnuť. Takto budete dostatočne bdelí na to, aby ste si svoje rozhodnutie skutočne uvedomili.[5]

Metóda 2 z 3: Zameranie sa na vašu fyzickú a duševnú pohodu


Meditujte pre upokojenie a sústredenie. Mnohí úspešní ľudia sa ráno venujú nejakému druhu duchovnej praxe, buď meditácii, alebo modlitbe. Nájdite si čas na tento typ oddanosti – môže vám pomôcť vyčistiť si myseľ na nadchádzajúci náročný deň a dokázať sa pokojne sústrediť na to, čo je najdôležitejšie.[6]

  • Existuje mnoho spôsobov, ako meditovať. Niektorí ľudia jednoducho zhlboka dýchajú a sústredia sa na svoj dych, ktorý vdychujú a vydychujú. Iní používajú nahrávky alebo videá s vedením meditácie, ktoré sú bežne dostupné na zakúpenie alebo na internete. Pri riadenej meditácii zvyčajne znie relaxačná hudba a hlas, ktorý vás vedie cez dýchanie a myšlienky na vyčistenie mysle alebo sústredenie.[7]


Zacvičte si. Ranné cvičenie je skvelý spôsob, ako naplniť svoju myseľ a telo energiou na skvelý deň, ktorý vás čaká. Ľudia, ktorí cvičia ráno, majú väčšiu pravdepodobnosť, že budú pokračovať v cvičení, ako ľudia, ktorí cvičia v inú dennú dobu. Ranné cvičenie je skvelým spôsobom, ako predchádzať stresu a úzkosti a ako znížiť krvný tlak.[8]

  • Nájdite si čas na pretiahnutie tela. Strečing môže znížiť krvný tlak, znížiť zápal vo vašom tele a dokonca podporiť chudnutie. Vyskúšajte rannú jogu alebo jednoduché strečingové cvičenia.[9]
  • Večer predtým si pripravte oblečenie na cvičenie. Alebo, ak cvičíte v pohodlnom ležérnom oblečení, môžete ho dokonca skúsiť nosiť ako pyžamo. Vyskočte z postele rovno na bežecký pás pomocou tejto stratégie.[10]
  • Prihláste sa na hodinu fitnes s priateľom, aby ste si udržali zodpovednosť. Ak sa vopred zaregistrujete a zaplatíte za hodinu fitnes a budete mať priateľa, ktorý vás bude očakávať, možno budete s väčšou pravdepodobnosťou dodržiavať ranné cvičenie, ktoré vám pomôže skvele začať.


Dajte si dobré raňajky. Existuje veľa rád o tom, čo je najlepšie jesť na raňajky. Niektorí prisahajú na zelené smoothies (bežnými prísadami sú ovocie a kapusta alebo špenát).[11]
Iní veria v raňajky s vysokým obsahom bielkovín. Zistite, čo je pre vás najlepšie, a nezabudnite, že vaše telo a myseľ potrebujú ráno jedlo, aby ste mohli stráviť produktívny deň.[12]

  • Zdravé raňajky zahŕňajú celozrnné výrobky, chudé bielkoviny, nízkotučné mliečne výrobky a ovocie a zeleninu.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejdite na zdroj


Strávte čas so svojimi blízkymi. Ráno je skvelý čas na spojenie sa s tými, na ktorých vám záleží. Ak žijete s partnerom a deťmi, snažte sa im venovať čas predtým, ako sa vrhnete do platenej alebo školskej práce. Ak žijete sami, môžete si ráno vyhradiť na telefonický alebo online rozhovor s priateľmi alebo rodinou, prípadne na písanie osobných správ tým, na ktorých vám záleží.[14]

  • Využite dochádzanie do práce na udržiavanie kontaktu s priateľmi a rodinou tak, že im budete písať počas jazdy metrom alebo sa s nimi rozprávať bez použitia rúk, keď budete šoférovať alebo chodiť do práce.


Vyjadrite svoju vďačnosť. Niektorí z najúspešnejších ľudí na svete využívajú ráno ako príležitosť zapísať si veci, za ktoré sú každé ráno vďační. Môžete byť vďační za ľudí, miesta alebo príležitosti. Ráno si nájdite čas a napíšte si 3 veci, za ktoré ste vďační, aby ste deň začali pozitívne naladení.[15]

  • Noste so sebou malý zápisník, do ktorého si môžete zapisovať zoznamy vďačnosti, alebo si zoznamy uložte do telefónu. Vrátiť sa k predchádzajúcim prejavom vďačnosti môže byť veľmi pozitívnym zážitkom, preto si zaznamenávajte mnohé veci, za ktoré ste boli vďační.

Metóda 3 z 3: Urobte si ráno produktívnym


Získajte prehľad o dôležitých informáciách. Ak sú pre váš pracovný život dôležité zahraničné trhy alebo medzinárodné správy, pokryte si dôležité informačné zdroje hneď ráno. To isté platí pre e-mail alebo aktivity na sociálnych sieťach. Môžete dohnať, čo sa stalo cez noc, a vykonať čítanie a komunikáciu, ktoré vám pomôžu pripraviť sa na produktívny deň.

  • Namiesto navštevovania viacerých zdrojov správ navštevujte webové stránky, ktoré pre vás zhromažďujú dôležité správy. Takto ušetríte čas a energiu a pred raňajkami budete mať pod kontrolou viac informácií ako kedykoľvek predtým.


Pracujte na „vášnivom projekte.“ Ak máte projekt, ktorý vás baví, alebo cieľ, na ktorom pracujete, pracujte na ňom ráno. Vášnivé projekty – ako napríklad výskum rodokmeňa alebo písanie románu – sa nedokončia, ak ich nedáte na prvé miesto svojho zoznamu. Ráno môže byť najlepším časom na prácu na takýchto projektoch, skôr než vás zastihnú činnosti a rozhodnutia, ktoré vyplnia zvyšok dňa.[16]

Najskôr pracujte na projekte s najvyššou prioritou. Ráno poskytuje skvelú príležitosť vyhradiť si čas, ktorý potrebujete venovať najdôležitejšiemu projektu na vašom zozname úloh. Pracovať najprv na svojich hlavných prioritách môže byť užitočné, pretože vám to umožní sústrediť sa na 1 vec skôr, ako vám začnú do času zasahovať konkurenčné požiadavky rušného dňa.[17]


  • Každé ráno robte veci rovnako. Odborníci na produktivitu sa zhodujú, že úspešní podnikatelia majú často rannú rutinu, ktorú dodržiavajú.[18]
    Psychológovia sa zhodujú, že rutinizácia ranných činností môže byť nápomocná pri pozitívnom štarte každého dňa.[19]

    • Skúste sa budiť v rovnakom čase, každý deň jesť na raňajky to isté a dodržiavať rovnaké hygienické návyky. Niektorí ľudia dokonca nosia každý deň rovnaké oblečenie, aby znížili počet rozhodnutí, ktoré musia urobiť.
  • Odkazy