3 spôsoby, ako dodržiavať svoje rozhodnutia

Priali ste si niekedy, aby ste mali viac pevnej vôle, alebo aby ste sa toľko neodsudzovali? Dodržať rozhodnutie je často ťažšie ako ho vôbec urobiť. Ak vás už unavuje pocit váhavosti, môžete svoje rozhodnutia lepšie dotiahnuť do konca posilnením svojej pevnej vôle a zvýšením mentálneho odhodlania. Môžete sa tiež pozrieť na svoj rozhodovací proces a uistiť sa, že vaše rozhodnutia stoja za to, aby ste sa ich držali.

Metóda 1 z 3: Posilnenie vašej vôle


Urobte si postupný plán. Napíšte si zoznam konkrétnych krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste svoje rozhodnutie splnili. Potom si stanovte časový rámec, kedy urobíte jednotlivé kroky.[1]

  • Ak ste sa napríklad rozhodli vrátiť sa na vysokú školu, medzi vaše akčné kroky môže patriť dokončenie prihlášky a zaslanie zápisného lístka do termínu podania prihlášky.


Odstráňte rozptýlenie. Zbavte sa vecí, ktoré vám prekážajú pri realizácii. Ak viete, že určité veci majú tendenciu vás rozptyľovať alebo lákať, zbavte sa ich. Nahraďte ich vecami, ktoré vám pomôžu dodržať vaše rozhodnutie.[2]

  • Ak ste si napríklad stanovili cieľ dokončiť domáce úlohy každý deň, uprednostnite robenie domácich úloh hneď po príchode domov. Aby ste zabránili rozptyľovaniu, umiestnite predmety, ako je PlayStation, tablet alebo telefón, mimo dohľadu. Vyhraďte si miesto na dokončovanie domácich úloh a uistite sa, že máte všetky pomôcky, aby ste mohli úspešne robiť domáce úlohy tým, že na stole budete mať len učebnice, ceruzky a zošity.


Jedzte v pravidelných intervaloch. Udržujte si stabilnú hladinu cukru v krvi a energie tým, že budete jesť zdravé jedlá a občerstvenie počas celého dňa. Vyberajte si potraviny, ktoré poskytujú pomalé uvoľňovanie energie, napríklad celozrnné výrobky.

  • Niektorí vedci si myslia, že sila vôle spotrebúva glukózu. To by mohlo vysvetľovať, prečo ľudia robia viac pochybných rozhodnutí, keď sú hladní.[3]
  • Občerstvenie je skvelý spôsob, ako si udržať energiu medzi jedlami. Vyberajte si zdravé, ale vhodné jedlá, ako sú jablká, syrové tyčinky alebo hrsť orechov.


Doprajte si dostatok odpočinku. Je ťažšie dodržať plán činnosti, keď ste unavení, prepracovaní a mrzutí. Vyhnite sa tomu tak, že sa dostatočne vyspíte a budete si pri práci dávať dostatočné tempo. Snažte sa každú noc spať 7 až 9 hodín a počas dňa si v pravidelných intervaloch doprajte krátke prestávky.[4]

  • Dodržiavajte správnu spánkovú hygienu tým, že aspoň hodinu pred spaním vypnete elektroniku. Urobte niečo relaxačné, napríklad si dajte teplý kúpeľ alebo sprchu alebo počúvajte upokojujúcu hudbu. Vypnite všetky svetlá v miestnosti a znížte teplotu, aby sa vám spalo čo najpohodlnejšie.


Dajte si dvojminútový záväzok na úlohu alebo činnosť. Ak sa cítite preťažení, riaďte sa pravidlom dvoch minút. Urobte všetko pre to, aby ste sa svojho rozhodnutia držali len dve minúty. Potom môžete prestať, ak chcete – ale pravdepodobne zistíte, že chcete pokračovať.[5]

  • Ak ste sa napríklad rozhodli, že začnete behať, môžete sa ľahšie dostať z dverí tak, že si poviete, že sa môžete otočiť po dvoch minútach.

Metóda 2 z 3: Zostaňte oddaní


Pamätajte si, čo chcete dosiahnuť. Pripomeňte si, v čom všetkom dúfate, že sa váš život zlepší, ak sa budete držať určitého rozhodnutia.[6]
Odborný zdroj
Julia Lyubchenko, MS, MA
Licencovaný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 29 apríla 2020.
Skúste si vytvoriť zoznam a umiestniť ho na miesto, kde ho budete často vidieť. Každé ráno si tiež môžete na chvíľu zapísať svoje ciele.[7]

  • Možno chcete napríklad prestať prokrastinovať, aby ste boli v práci menej vystresovaní. Napíšte si zoznam spôsobov, ako vám to prospeje, napríklad ako sebavedomejšie vystupovať na stretnutiach, a vyveste si ho na stenu v kancelárii.


Zamerajte sa vždy na jedno rozhodnutie. Buďte realisti: pravdepodobne nemôžete naraz zmeniť celý svoj život. Vyberte si len jedno dôležité rozhodnutie a dotiahnite ho do konca skôr, ako začnete pracovať na niečom inom.[8]

  • Ak sa napríklad snažíte rozhodnúť medzi dvoma pracovnými miestami, odložte všetky ďalšie dôležité rozhodnutia, kým neprijmete jedno z nich.


Dajte si povzbudivý príhovor. Ak vaša motivácia slabne, oživte ju tým, že sa porozprávate sami so sebou. Povedzte si, ako budete šťastní, ak svoje rozhodnutie dotiahnete do konca, a pripomeňte si svoje vlastnosti, ktoré vám pomôžu vytrvať.[9]

  • Hovorte so sebou v druhej osobe. Povedzte si napríklad: „Už predtým ste dokázali ťažké veci a zvládnete aj toto.“
  • Ak sa vám zdajú rozhovory so sebou príliš gýčové, predstavte si, že radíte priateľovi vo vašej pozícii.


Buďte zodpovední. Nenechávajte si svoje rozhodnutie pre seba – povedzte o ňom ostatným. Bude menej pravdepodobné, že sa vzdáte alebo zmeníte názor, ak sa vás ostatní ľudia budú pýtať na vaše pokroky. Ešte lepšie je nájsť si kamaráta, ktorý vám pomôže udržať sa na ceste.[10]

  • Ak ste sa napríklad rozhodli jesť zdravšie obedy, spojte sa s kolegom, ktorý chce robiť to isté.
  • Nezabúdajte, že život je plný rôznych druhov skúseností. Z každého rozhodnutia dokážeš vyťažiť to najlepšie.


Urobte tak, aby vaše rozhodnutia pracovali pre vás. Prestaňte o svojich rozhodnutiach premýšľať ako o „dobrých“, „zlých“, „správnych“ alebo „nesprávnych“.“ To vás len nechá pochybovať o sebe na každom kroku. Namiesto toho sa sústreďte na to, ako vám vaše rozhodnutia umožňujú žiť čo najlepší život.[11]

  • Ak si napríklad nie ste istí, či sa vám nová práca páči, sústreďte sa na jej pozitívne stránky. Premýšľajte o tom, čo sa učíte a ako vás táto skúsenosť pripraví na lepšiu prácu v budúcnosti.

Metóda 3 z 3:Prijímanie inteligentných rozhodnutí


Spýtajte sa sami seba, či sú vaše rozhodnutia v súlade s vašimi hodnoty.[12]
Odborný zdroj
Julia Lyubchenko, MS, MA
Licencovaný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 29. apríla 2020.
Keď zvažujete veľké rozhodnutie, uistite sa, že nie je v rozpore s vašimi zásadami. Je ťažké zotrvať pri rozhodnutí, ktoré vám je nepríjemné alebo je v rozpore s vaším presvedčením.[13]

  • Ak ste sa napríklad celý týždeň správali ako gaučový povaľač, spýtajte sa sami seba, či vaše správanie zodpovedá tomu, čo si ceníte (čo môže byť zdravie). Ak nie, musíte urobiť nové rozhodnutia a zmeniť svoje správanie. Cvičte napríklad pri sledovaní televízie alebo choďte von na prechádzku na čerstvý vzduch.


Netrápte sa nad maličkosťami. Niektoré rozhodnutia, ako napríklad ponožky, ktoré si vyberiete ráno, jednoducho nemajú význam v celkovom pohľade. Šetrite si duševnú energiu na rozhodnutia, na ktorých záleží, a nerozmýšľajte nad nepodstatnými vecami.[14]

  • Zbavte sa tlaku tým, že si poviete niečo ako: „Tu nie je žiadne zlé rozhodnutie.“


Vedieť, čo hľadáte. Ak sa rozhodujete medzi viacerými vecami, zistite, ktoré sú vaše najdôležitejšie kritériá. Keď nájdete možnosť, ktorá spĺňa tieto kritériá, vyberte si ju. Ak sa budete snažiť analyzovať každú jednu možnosť, môžete sa nakoniec cítiť zahltení.

  • Ak si napríklad kupujete pár hnedých vychádzkových topánok, pravdepodobne bude najlepšie kúpiť si prvý pár, ktorý sa vám páči a ktorý vám sedí. V skutočnosti je pravdepodobnejšie, že budete so svojím výberom nespokojní, ak ho budete porovnávať s každým iným párom topánok v obchode.[15]


Riaďte sa svojím pocitom. Ak vám intuícia hovorí, aby ste niečo nerobili, dôverujte jej. Stlačte pauzu pri rozhodnutiach, pri ktorých sa cítite divne, a medzitým si vyhľadajte viac informácií. Skôr než sa k niečomu odhodláte, skúste zosúladiť svoju myseľ a intuíciu.[16]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Pamätajte si, že stačí, ak vám niečo nie je príjemné. Nemusíte nad tým príliš premýšľať.


Vyhnite sa zhromažďovaniu príliš veľkého množstva informácií. Je dôležité byť informovaný, ale nepreháňajte to. Príliš veľa informácií môže odvádzať vašu pozornosť od dôležitých otázok a spôsobiť, že sa budete cítiť zmätení.[17]
Odborný zdroj
Julia Lyubchenko, MS, MA
Licencovaný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 29. apríla 2020.
Naučte sa dosť na to, aby ste sa mohli rozumne rozhodnúť, ale nezabŕdajte do detailov.[18]

  • Ak napríklad hľadáte byt, mali by ste zohľadniť náklady a lokalitu. Na presnej rozlohe jednotlivých bytov však pravdepodobne až tak nezáleží.

  • Pripomeňte si, že väčšina rozhodnutí je zvratná. Ak si uvedomíte, že ste urobili chybu, pravdepodobne ju budete môcť napraviť. Ľudia sa neustále sťahujú na rôzne miesta, menia povolania a svoje zvyky.[19]
    Odborný zdroj
    Julia Lyubchenko, MS, MA
    Licencovaný terapeut
    Odborný rozhovor. 29 apríla 2020.
    Zaviažte sa k svojim rozhodnutiam s vedomím, že len málo vecí je úplne trvalých.[20]
  • Odkazy