3 spôsoby, ako dokončiť, čo ste začali

Mnoho ľudí má problém s dokončením úloh, projektov a každodenných úloh. Môžeme byť roztržití, úzkostliví alebo sa práci vyhýbať. Približne 22 % ľudí v Spojenom kráľovstve, USA a Austrálii sa označuje za chronických prokrastinátorov.[1]
70 % vysokoškolských študentov uvádza problémy s odkladaním akademických úloh.[2]
Prokrastinácia môže byť spôsobená strachom zo zlyhania a inými obavami.[3]
[4]
Napriek ťažkostiam s dokončením toho, čo ste začali, môžete s týmto problémom bojovať vytvorením štruktúry, efektívnejším zameraním sa na projekt a zvýšením motivácie.

Metóda 1 z 3: Vytvorenie štruktúry


Stanovte si termín. Existencia konečného termínu (najmä termínu, ktorý stanovil niekto iný) zvyšuje mieru dokončenia úlohy a znižuje mieru prokrastinácie.[5]

  • Ak máte vopred stanovený termín, pripomeňte si, prečo musíte tento termín dodržať. Určite dôsledky nedodržania termínu. Napíšte si termín do kalendára a zakrúžkujte ho.
  • Ak nemáte vopred stanovený termín, môžete si ho stanoviť. Určite, koľko času potrebujete na splnenie úlohy. Buďte rozumní a nechajte si dostatok času, aby ste znížili zbytočný stres.
  • Stanovte si termín pre každú malú časť projektu, ktorú ste si určili. Takto sa budete môcť udržať na správnej ceste, keď budete postupovať. Ak napríklad potrebujete dokončiť výskumnú prácu do budúceho mesiaca, môžete si stanoviť týždenný termín na dokončenie určitých častí projektu (napríklad vykonanie výskumu a vytvorenie osnovy).
  • Ak zistíte, že ste rozptýlení alebo odkladáte, pozrite sa do kalendára a pripomeňte si termín. Môžete si pomyslieť alebo si povedať niečo ako: „Ak budem naďalej odkladať, možno nedodržím termín. Musím sa sústrediť na svoj cieľ.“


Vytvorte si zoznam úloh. Pokyny krok za krokom môžu ľuďom pomôcť dosiahnuť viac a dokončiť úlohy alebo projekty.[6]
Ak sa naučíte rozdeliť obrovské úlohy na menšie kroky v priebehu dní, týždňov alebo dokonca mesiacov, môže to znížiť stres, ktorý pri projekte pociťujete.

  • Zamerajte sa na vykonávanie malých úsekov naraz. Dôsledné vykonávanie malých krokov sa sčítava. Ak by ste napísali 10 000 slov za jeden deň, je to veľký úspech, ale nedokázali by ste to udržať. Mohli by ste však napísať len 200 slov denne a urobiť viac. Toto vám nezaberie takmer žiadny čas a v priebehu roka by to dalo dokopy 73 000 slov.
  • Jednoducho si napíšte všetko, čo musíte urobiť, aby ste projekt dokončili. Napríklad, možno ide o školský projekt a potrebujete: preskúmať tému, napísať esej, vytvoriť prezentáciu v PowerPointe, napísať prejav a nacvičiť si prejav. Každá z týchto položiek si môže vyžadovať samostatný zoznam úloh. Buďte čo najkomplexnejší.


Stanovte si priority. Jedným z najdôležitejších aspektov úspechu a dokončenia projektov je stanovenie priorít. Ak chceme byť efektívni a dokončiť svoje úlohy, musíme si stanoviť priority.

  • Po zostavení zoznamu úloh si vyberte najdôležitejšiu alebo časovo obmedzenú časť projektu a tú urobte ako prvú. Sústreďte sa vždy na jednu vec. Napríklad by ste museli preskúmať tému predtým, ako by ste začali písať prejav na túto tému.
  • Možno sa momentálne nepotrebujete sústrediť na určité úlohy. Možno chcete napríklad naprogramovať hru, ale stratili ste o ňu záujem. Nenúťte sa robiť niečo, čo má väčšie negatívne dôsledky (nuda, strata času atď.) ako pozitívne výsledky (v tomto prípade počítačové zručnosti a prípadne peniaze). Vždy sa sústreďte na to, čo musíte urobiť ako prvé, napríklad na pracovné alebo školské povinnosti, a nie na osobné projekty.


Vytvorte si plán a spravujte svoj čas. Mnohí ľudia zistili, že keď si naplánujú svoje činnosti, je oveľa pravdepodobnejšie, že ich aj vykonajú. Vezmite si každú položku na zozname úloh a dajte si primeraný čas na jej dokončenie.

  • Veďte si kalendár a uistite sa, že ste si určili, čo je potrebné urobiť každý deň, aby ste nakoniec splnili svoj cieľ. Ak každý deň nedokončíte všetko, čo ste potrebovali, nebuďte na seba prísni, jednoducho to pridajte na ďalší deň.

Metóda 2 z 3: Zameranie sa na projekt


Obmedzte rozptyľovanie a vyrušovanie. Prerušenia môžu vyvolať potrebu uzavrieť sa v nesúvisiacich oblastiach. To môže vysvetľovať, prečo nás vyrušenia alebo rozptýlenia spôsobujú, že sa zaoberáme niečím iným, alebo že vybočíme z cesty.

  • Umiestnite sa do pohodlného, tichého priestoru, ktorý vám pomôže sústrediť sa. Môže to byť knižnica, kaviareň, váš pracovný stôl alebo vaša spálňa.
  • Pustite si hudbu, ak vám to pomôže sústrediť sa.
  • Odložte telefón počas práce alebo ho odložte do inej miestnosti. Ďalšou možnosťou je zablokovať stránky sociálnych médií v počítači alebo si stanoviť časový limit, ktorý na nich môžete stráviť. Môžete si tiež vypnúť konto na niektorých sociálnych sieťach (i.e. Facebook) na nejaký čas a potom si ho znovu vezmite, keď projekt dokončíte.


Požiadajte o pomoc. Ak sa zaseknete, jedným z najlepších spôsobov, ako sa pohnúť vpred, je získať pomoc alebo vedenie.

  • Získajte iný pohľad.
  • Požiadajte niekoho, aby vám robil spoločnosť, kým na tom budete pracovať.
  • Nájdite si niekoho, kto na ňom bude pracovať s vami.


Odmeňte sa. Odmeny alebo pozitívne posilnenia pomáhajú ľuďom udržať sa na ceste a dokončiť úlohy.[7]

  • Odmeňte sa po dokončení malej časti úlohy. Možno si doprajte čas na sledovanie televízie, občerstvenie alebo hranie hry.
  • Naplánujte si odmenu po tom, čo svoj cieľ konečne dokončíte. Mohli by ste sa pozvať na večeru, ísť na dovolenku alebo naplánovať zábavný víkend.
  • Ak zistíte, že sa opäť rozptyľujete, stanovte si hranice – povedzte si, že nesmiete robiť nič iné, kým nedokončíte časť úlohy (nie veľkú časť, ale takú, ktorá zaberie približne niekoľko hodín). Naplánujte si konkrétnu odmenu, ktorá vás poteší po dokončení danej časti.


Povzbudzujte sa. Používanie pozitívnej samomluvy alebo afirmácií môže prospieť vašej schopnosti byť produktívny.[8]
Odborný zdroj
Chad Herst, CPCC
Mindfulness Coach
Rozhovor s odborníkom. 22. marca 2019.
[9]
www.researchgate.net/profile/Christopher_Neck/publication/227798028_Thought_selfleadership_The_influence_of_selftalk_and_mental_imagery_on_performance/links/551d9c410cf213ef063e7af0.pdf

  • Počas dňa si niekoľkokrát zopakujte: „Dokončím to.“
  • Zopakujte si: „Dokončím to kvôli [vaše hlavné dôvody]“
  • Nechajte ho na mieste, okolo ktorého často prechádzate, ako pripomienku. Pomyslíte si: „Och! Ešte to musím dokončiť!“.


Robte si prestávky. Výskum naznačuje, že prestávky vám môžu skutočne pomôcť zvýšiť schopnosť brainstormingu a celkovo zvýšiť produktivitu.[10]
[11]
www.researchgate.net/profile/Paul_Paulus/publication/232593209_Effects_of_task_instructions_and_brief_breaks_on_brainstorming/links/00b495277d67be9c22000000.pdf

  • Urobte si malú prestávku, pretiahnite sa alebo sa pohnite a vráťte sa k nej, keď budete oddýchnutí.
  • Ak sa cítite príliš vystresovaní, vezmite si niekoľko hodín alebo deň voľna. Môžu sa objaviť nové nápady.

Metóda 3 z 3: Motivovanie sa k dokončeniu


Sústreďte sa na svoj záväzok. Zameranie sa na to, prečo ste chceli robiť to, čo ste začali, vám môže pomôcť identifikovať dôvody, prečo pri tom zotrvať.

  • Prečo ste začali tento projekt? Uistite sa, že premýšľate o svojej skutočnej motivácii. Ak napríklad píšete román, možno chcete, aby bol publikovaný, ale prečo – aby ste vyjadrili svoje myšlienky? Napísať príbeh, ktorý sa vám podvedome hromadí v hlave?
  • Identifikujte, prečo je dôležité ju dokončiť. Možno potrebujete napísať esej alebo prejav do školy alebo do práce. Budú mať nedokončenie negatívne dôsledky, napríklad nižšiu známku alebo negatívny vplyv na vašu pracovnú povesť?


Zmeňte svoje myslenie. Ak sa vyhýbate práci, môže to znamenať, že ju hodnotíte nejakým spôsobom, ktorý vytvára túžbu vyhnúť sa jej. Niekedy nás môžu napadnúť myšlienky ako: „Je to príliš ťažké“ alebo „Bude to trvať príliš dlho“.“ Tieto myšlienky môžu viesť k úzkosti a vyhýbaniu sa.

  • Zamerajte sa na to, čo ste v minulosti dokončili. Často si spomíname alebo myslíme skôr na svoje nedokončené úlohy ako na dokončené projekty.
  • Kontrolný perfekcionizmus. Perfekcionizmus vám síce pomáha mať v živote vyššie ciele, ale môže vám tiež brániť v dokončení úloh, najmä kreatívnych, ako je písanie románu. Perfekcionizmus vo vás totiž môže vyvolať pocit, že projekt nikdy nie je dosť dobrý, a vy sa ho budete len neustále snažiť vylepšovať.
  • Odpustite si odkladanie. Akceptovanie svojho odkladania a odpustenie si ho môže v skutočnosti viesť k menšiemu odkladaniu. Je to preto, že keď prijmeme svoje chyby, môžeme ich potom začať meniť. Činy, ktorými proti nim bojujeme alebo ich popierame, nám neumožňujú napredovať smerom k pozitívnej zmene. Ak sa necháme ovládať a neprijímame sami seba, dávame moc problému. Namiesto toho, aby ste sa v hre na preťahovanie lanom držali, jednoducho ho pustite. To však neznamená, že sa budete ospravedlňovať alebo úplne rezignujete na svoje ciele. Znamená to prijať a priznať si, že máte problém s prokrastináciou, a potom pracovať na pozitívnom riešení.
  • Oslávte to, čo ste doteraz urobili! Môže vám to pomôcť cítiť sa v projekte lepšie.


Zaujímajte sa o tému. Keď máte záujem a môžete pri práci na niečom využiť rôzne svoje schopnosti, prokrastinácia sa znižuje.[12]

  • Nájdite spôsob, ako sa zaujímať o to, na čom pracujete. Ak napríklad píšete esej – vytvorte si kreatívnu tézu a sústreďte sa na písanie o tom, čo vás zaujíma. Buďte kreatívni.
  • Ak sa zaseknete, skúste brainstorming alebo voľnú asociáciu. Jednoducho napíšte všetko, čo vás napadne, keď myslíte na svoj projekt. To vám môže pomôcť vymyslieť nové a vytvoriť nové spôsoby nazerania na vašu úlohu.[13]

  • Starajte sa o seba. Nebudete môcť byť veľmi produktívni, ak nebudete dostatočne zdraví na dokončenie úlohy. Byť zdravý môže pomôcť zvýšiť vašu motiváciu, pretože vám môže dodať fyzickú energiu, ktorú potrebujete na to, aby ste sa posunuli vpred.

    • Vhodne zvládajte stres prostredníctvom cvičenia, času na relaxáciu a zamestnávania sa pozitívnymi aktivitami.
    • Cvičenie – skúste jogu, tanec, aerobik alebo kickbox.
    • Starajte sa o svoje fyzické zdravie. Stravujte sa zdravo tým, že budete jesť dostatok bielkovín, ovocia a zeleniny. Dostatok spánku; váš mozog pokračuje v práci na problémoch aj počas spánku.[14]
  • Referencie