3 spôsoby, ako držať jazyk za zubami

V istom momente vás nevedenie, kedy prestať hovoriť, môže dostať do problémov. Či už ste v kancelárii, rozprávate sa s priateľmi alebo v triede, naučiť sa mlčať je cenná zručnosť. Dáte ostatným šancu prispieť do rozhovoru. Možno predídete zraneným citom alebo nedorozumeniam, pretože sa stanete lepším poslucháčom. Predovšetkým, keď sa rozhodnete hovoriť, ľudia budú s väčšou pravdepodobnosťou počúvať, čo chcete povedať.

Metóda 1 z 3:Zastavenie sa pred vyslovením vlastného názoru


Predstavte si, že vyslovíte svoje prvé myšlienky, ale v skutočnosti ich nevyslovíte. Keď práve začínate s udržiavaním mlčanlivosti, môže byť ťažké nereagovať, keď chcete. Aby ste to ľahšie prekonali, premýšľajte o tom, čo ste chceli povedať, a predstavte si, ako by rozhovor prebiehal. Potom nehovorte, čo ste sa chystali.[1]

  • Toto je naozaj účinná technika, ak ste emocionálne rozrušení alebo rozčúlení a vaše okamžité nutkanie je reagovať.


Namiesto hovorenia si svoje myšlienky zapisujte. Ak máte stále problém udržať jazyk za zubami, skúste si svoje myšlienky zapisovať do denníka. Niekedy stačí len zapísať svoje myšlienky, aby ste sa zbavili pocitu, že musíte hovoriť. Potom môžete vyhodiť to, čo ste napísali, alebo použiť poznámku na sformulovanie toho, čo plánujete povedať.[2]
Dôveryhodný zdroj
Lekárske centrum Rochesterskej univerzity
Popredné akademické zdravotnícke centrum v U.S. zamerané na klinickú starostlivosť a výskum
Prejsť na zdroj

  • Vaša poznámka môže napríklad znieť: „Prečo ste si naplánovali tú párty bez toho, aby ste sa ma opýtali?! Niekedy ste bezmyšlienkovití.“ Potom bez toho, aby ste to povedali, zahoďte poznámku alebo reagujte slovami: „Želám si, aby ste tú párty neplánovali bez toho, aby ste sa so mnou najprv porozprávali.“


Cvičenie aktívne počúvanie. Venujte pozornosť nielen tomu, čo osoba hovorí, ale aj tomu, ako to hovorí. Všímajte si neverbálne signály, napríklad ich výraz tváre alebo to, čo robia s rukami. Budete mať lepší prehľad o tom, čo sa snažia komunikovať, a budú sa cítiť pohodlnejšie, keď budú vedieť, že ich neprerušíte.[3]

  • Ak sa napríklad niekoho spýtate, či by vám nechcel postrážiť deti, a on odpovie: „Nie som si istý, či môžem,“ neprerušujte ho. Ak sa tiež mračia a hrajú si s rukami, môžete povedať, že sa im táto myšlienka nepáči a nemali by ste na nich tlačiť.


Vyskúšajte meditačné postupy na upokojenie mysle. Bude vás to stáť trochu úsilia, aby ste držali jazyk za zubami, najmä ak vás neustále napadajú veci, ktoré by ste chceli povedať. Trénujte svoju myseľ, aby bola pokojnejšia. Môžete skúsiť: [4]

  • Meditácia
  • Joga
  • Čítanie
  • Chôdza alebo behanie
  • Maľovanie

Metóda 2 z 3:Rozpoznanie, kedy treba mlčať


Mlčte namiesto toho, aby ste sťažovať sa alebo fňukanie. Ak máte tendenciu vyjadrovať sa ku všetkému a všetkým, čo vás trápia, ostatní vás začnú považovať za ufňukanca. Môžete stratiť časť rešpektu a ľudia vás budú menej počúvať.[5]

  • Platí to najmä vtedy, ak máte tendenciu sťažovať sa na veci, ktoré nemôžete zmeniť, napríklad na počasie.


Držte jazyk za zubami, ak sa niekto správa hrubo alebo bezohľadne. Každý má niekedy dni, keď je podráždený alebo práve prežíva niečo náročné. Namiesto toho, aby ste sa rozčuľovali alebo nadávali danej osobe, nechajte ju povedať, čo potrebuje, a snažte sa byť láskaví.[6]

  • Osoba sa môže neskôr cítiť zle kvôli svojmu správaniu a ocení, že ste nevyzdvihli jej zlé správanie.


Zanechajte klebety iným ľuďom. Či už ste pri vodnom chladiči alebo na chodbe medzi hodinami, odolajte nutkaniu hovoriť o druhých za ich chrbtom. Ľudia vám budú menej dôverovať, ak budú vedieť, že často klebetíte a mohli by ste povedať niečo zraňujúce alebo sa dostať do problémov. Lepšie je prestať klebetiť úplne.[7]

  • Pripomeňte si, prečo je klebetenie škodlivé. Informácie, ktoré zdieľate, môžu byť nepresné alebo môžu niekoho napríklad nahnevať.


Zastavte sa, ak ste nahnevaní a chystáte sa povedať niečo škodlivé. Je ľahké vyletieť, keď vás niečo nahnevá, ale ak budete reagovať v hneve, skôr vyvoláte konflikt. Je oveľa lepšie nepovedať nič, ako povedať niečo, čo budete ľutovať.[8]

  • Dobrý nápad je tiež držať jazyk za zubami, ak by vás vyslovenie niečoho len veľmi nahnevalo.

Tip: Ak máte tendenciu viac hovoriť a hovoriť zraňujúce veci, keď pijete, skúste prestať piť alebo pite len vtedy, keď ste v blízkosti ľudí, ktorým naozaj dôverujete.


Zadržte reč, ak rokujete o dohode alebo pripravujete plán. Citlivé informácie si nechajte pre seba, najmä ak sa týkajú rozhodnutí iných ľudí. Nehovorte napríklad o podrobnostiach týkajúcich sa nového zamestnanca, ponuky, ktorú ste dostali, alebo skupinového projektu, na ktorom pracujete. Ostatným sa nemusí páčiť, že ľuďom hovoríte, čo sa deje, najmä ak plány ešte nie sú definitívne. Budete sa tiež cítiť hlúpo, ak veci nevyjdú tak, ako ste si povedali.[9]

  • Napríklad namiesto toho, aby ste povedali: „Budem hrať hlavnú úlohu v divadelnej hre, pretože si myslím, že nikto iný nemá skúsenosti,“ zostaňte ticho, kým nebudete poznať výsledok kastingu.


Mlčte namiesto toho, aby ste sa chválili. Nikto nerád počúva, keď niekto hovorí o svojich vlastných úspechoch, takže nevracajte vždy pozornosť rozhovoru na seba. Ľudia si budú viac vážiť vaše činy, ak ich niekto iný spomenie a pochváli vás za ne.[10]

  • Nehovorte napríklad: „To ja som uzavrel ten veľký obchod, takže mi všetci musíte poďakovať.“ Ak nič nepoviete, iná osoba môže spomenúť úlohu, ktorú ste zohrali pri úspechu, a bude to vyzerať lepšie, ak to bude pochádzať od niekoho iného.

Mlčte, ak na niečo nepoznáte odpoveď. Ak máte vo zvyku príliš veľa hovoriť, pravdepodobne odpovedáte na otázky, na ktoré ani nepoznáte odpoveď. Snažte sa to prestať robiť. Väčšina ľudí vie povedať, že neviete, o čom hovoríte, a ak nedokážete posunúť rozhovor dopredu, strácate čas všetkých.[11]

  • Ak zistíte, že musíte odpovedať, môžete povedať: „O tomto toho veľa neviem. Má ešte niekto nejaké nápady?“


Oceňujte ticho namiesto toho, aby ste hovorili, aby ste ho vyplnili. Ak nikto nehovorí a ľudia sa tvária mierne nepríjemne, počkajte, kým prehovorí niekto iný. Spočiatku sa možno budete cítiť nepríjemne, ale ak si to nacvičíte, budete schopní držať jazyk za zubami. Iná osoba môže premýšľať o tom, čo by povedala, alebo môže zbierať odvahu zapojiť sa do rozhovoru.[12]

Tip: Ak máte problém udržať jazyk za zubami, v duchu si potichu počítajte. Môžete si dať 3 minúty, kým niečo poviete, napr.


Vyhnite sa prílišnému zdieľaniu s cudzími ľuďmi. Ak často komunikujete s cudzími ľuďmi, môže byť zložité zistiť, kedy hovoríte príliš veľa. Dávajte pozor na to, koľko osobných informácií zdieľate s ľuďmi, ktorých v skutočnosti nepoznáte. Stále môžete byť priateľskí bez toho, aby ste im povedali všetko o svojom živote.[13]

  • Mali by ste tiež sledovať reakciu druhej osoby. Ak napríklad hovoríte príliš veľa, môžu odvrátiť zrak, pôsobiť znudene alebo sa pokúsiť odísť.
  • Platí to aj pri známych, ktorých dobre nepoznáte. Ľudia sa môžu cítiť odradení alebo ohromení, ak im o sebe poskytnete príliš veľa informácií.

Metóda 3 z 3:Vedieť, kedy sa ozvať


Poskytnite si čas na premýšľanie, než začnete hovoriť. Namiesto rozprávania a hovorenia všetkého, čo vám napadne, sa snažte hovoriť so zámerom. V duchu sa rozhodnite, čo a ako poviete.[14]

  • Budete pôsobiť sebavedomejšie, najmä ak sa nebudete často pozastavovať a hovoriť „hm“.


Pýtajte sa otázky namiesto toho, aby ste sa rozprávali. Ak hovoríte príliš veľa, pravdepodobne nekladiete otázky alebo nedávate ľuďom dostatok času na odpovede. Rozhovor bude plnohodnotnejší, ak budú všetci navzájom komunikovať a reagovať. Položte zmysluplnú otázku a potom počkajte, kým osoba skutočne odpovie. Neprerušujte ich ani neodpovedajte na otázky za nich.

  • Kladenie otázok je dôležité najmä na stretnutiach, rokovaniach alebo v triede.

  • Hovorte, ak môžete do rozhovoru vniesť pridanú hodnotu. Úprimne počúvajte ostatných a pýtajte sa sami seba, či prispievate ku konverzácii. Ak to, čo ste chceli povedať, už povedal niekto iný, netreba to opakovať. Počkajte s rozhovorom, kým nebudete môcť povedať niečo užitočné alebo poučné.[15]

    • Čím viac to budete praktizovať, tým viac si ľudia budú vážiť to, čo chcete povedať.
  • Odkazy