3 spôsoby, ako efektívne vyjadriť emócie

Niekedy sa môže zdať, že nás naše emócie ovládajú. Keď sa to stane, je možné, že vzbudíme nesprávny dojem alebo urobíme niečo, čo ľutujeme. Naučiť sa efektívne vyjadrovať svoje emócie vám umožní komunikovať jasne a opatrne bez toho, aby ste zranili ľudí okolo seba alebo zhoršili situáciu. V tomto článku nájdete niekoľko tipov.

Metóda 1 z 3: Vyjadrenie hnevu


Naučte sa upokojiť svoje nahnevané pocity. Hnev môže mať pocit, že vás ovláda. Ak je to pre vás bežný pocit, potom by pre vás pravdepodobne bolo veľmi užitočné naučiť sa, ako sa upokojiť. Ak je vašou vnútornou reakciou udrieť niekoho alebo nejaký predmet (napríklad stenu), potom je zrejmé, že to ublíži vám alebo niekomu inému. Možno aj oboje.

  • Namiesto toho si nájdite východisko, ktoré nikomu neublíži, napríklad boxovacie vrece v priestore, kde sa cítite bezpečne, napríklad v spálni, takže keď budete mať pocit, že vás hnev prevalcuje, môžete sa stiahnuť do tohto priestoru a búchať do boxovacieho vreca.
  • Ak máte chuť niekoho udrieť, vždy si môžete predstaviť, že tým úderným vrecom je práve táto osoba – hoci by sa tento druh násilia nemal podporovať, niekedy to môže byť jediný spôsob, ako sa cítiť skutočne spokojne. Len to nepovedzte danej osobe, inak by to mohlo skončiť zle!


Premýšľajte, než začnete hovoriť. Hnev môže spôsobiť, že ľuďom, ktorých máte radi, poviete veci, ktoré ľutujete.

  • Ľudia so súrodencami napríklad často hovoria: „Nenávidím ťa!“ a neskôr si pomyslieť: „Vlastne mám svojho braček/sestričku rád/rada“ alebo niečo v tomto zmysle. Ak sa bojíte povedať niekomu niečo zraňujúce, skúste si namiesto toho napísať tieto veci, aby ste nielen získali uspokojenie z vyjadrenia niečoho, o čom viete, že je (pravdepodobne) nesprávne, ale aby ste danej osobe neublížili.
  • Ak si myslíte, že vám to pomôže, môže vám pomôcť nosiť so sebou vreckový zápisník. Nie je to pre všetkých, ale skúste to.


Rant! Napíšte si svoje nahnevané myšlienky, akoby ste ich vykrikovali do sveta. Ak vás nahnevala nejaká konkrétna vec, prečo o nej nehovoriť a nevyjadriť tieto pocity na papier? To vám umožní vyjadriť svoj hnev a neskôr, keď sa upokojíte, prečítať si svoje poznámky a pochopiť dôvod svojho hnevu a ako by ste mohli zabrániť tomu, aby sa to v budúcnosti opakovalo.[1]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.


Porozprávajte sa o tom s priateľom. Priatelia sú tu jeden pre druhého, a ak vás hnevá niečo iné ako váš najlepší priateľ, môže naozaj pomôcť, ak si to s ním vyrozprávate.

  • Ak pravidelne hovoríte s poradcom, sociálnym pracovníkom, terapeutom, psychológom, podporným pracovníkom atď., potom by ste si to mohli s danou osobou vyrozprávať a požiadať ju o podporu, ako sa vyrovnať so svojím hnevom. Niekedy môže pomôcť už len hovoriť o tom.

Metóda 2 z 3:Vyjadrenie smútku


Dovoľte svojmu smútku, aby mal svoje miesto. Smútok je obzvlášť ťažká emócia, najmä keď ľudia vidia, že ste smutní. Otázky ako „Si v poriadku??“ a „Čo sa deje?“ môže byť ťažšie skryť. Ale je tu jedna vec – nemali by ste to skrývať.

  • Skúste hovoriť o tom, čo vás zarmucuje. Nezáleží na tom, či sa rozčúlite alebo rozplačete, pretože je skutočne vedecky dokázané, že plač znižuje stres vďaka chemickej látke, ktorá sa uvoľňuje.[Potrebná citácia] Aj plač z vás robí človeka; je prirodzené, že sa v ťažkých situáciách rozrušíte.


Viesť si denník. Ak máte pocit, že vaše tajomstvá sú v denníku v bezpečí, vyjadrite svoje najvnútornejšie emócie a podrobne napíšte, čo vás trápi. Môže vám to pomôcť pochopiť, prečo ste rozrušený, pretože niekedy je ťažké určiť príčinu na jednu vec.

  • Keď si uvedomíte, čo viedlo k týmto pocitom, môžete potom premýšľať o riešení alebo vyhľadať pomoc odborníka, ak ste v depresii dlhší čas.
  • Každý deň si napíšte záznam do denníka, aby ste videli, čo sa zlepšilo a čo zhoršilo a či sa vaša nálada za určité obdobie zlepšila.
  • Ak vás písanie do denníka neláka, môžete si napísať, čo chcete povedať a čo vás trápi, akoby ste písali list alebo denníkový záznam, a potom ho spáliť (samozrejme, v bezpečnom prostredí!).
  • Pozorovanie, ako sa vaše problémy spaľujú, vám môže priniesť pocit úľavy; je to, akoby ste fyzicky spaľovali a zbavovali sa všetkého, čo vás trápi. Ak ho nemôžete spáliť alebo sa chcete zbaviť svojich problémov iným spôsobom, skúste ho roztrhnúť a vyhodiť, pretože to je ako vy mať nad sebou kontrolu a vy povedať „nie“ všetkému, čo vás trápi.


Napíšte krátky príbeh. Ak to napíšete v tretej osobe, môžete písať o svojom živote a situácii, ktorá spôsobila, že sa cítite tak rozrušený, takým spôsobom, aby to vyzeralo ako problém niekoho iného, a nie váš. Je to ako odovzdať svoje problémy niekomu a povedať: „Vieš čo, ty sa s tým vysporiadaj.“ Dá vám to dočasný pocit slobody.

  • Na druhej strane môžete napísať krátky príbeh o úplne vymyslenej osobe s úplne vymyslenými problémami. Týmto spôsobom odpútate pozornosť od vlastných problémov a sústredíte sa na niečo, čo neexistuje.
    • Toto je skôr technika odpútania pozornosti a nefunguje u všetkých, pretože niektorí zistia, že premýšľaním o možnostiach si môžu privodiť ďalšie problémy, ale skúste to – možno zistíte, že to pomáha. Ak vám to nepomôže, nevadí, vždy existuje iný spôsob!


Kontaktujte linku pomoci. Ak vás váš smútok premáha, vyhľadajte pomoc. Ak vám hrozí bezprostredné nebezpečenstvo, že si ublížite, v Spojenom kráľovstve kontaktujte Samaritans 116 123 alebo (ak ste mladší ako 19 rokov) Childline 0800 1111. Ak sa jednoducho chcete s niekým dôverne porozprávať, existuje mnoho stránok, na ktorých si môžete pozrieť a viesť 1-2-1 rozhovory. Detská linka je veľmi dobrá pre osoby mladšie ako 19 rokov a môžete tiež zavolať na číslo 0800 1111 a všeobecne sa porozprávať o tom, čo vás trápi. Požiadať o pomoc nie je slabosť, ale sila – pamätajte na to.


Počúvajte hudbu. Niekedy vás počúvanie hudby môže rozptýliť od vašich pocitov a zároveň vás povzbudiť. Ak vás to baví, uvoľnite sa a počúvajte ho, kým sa nebudete cítiť lepšie.

Metóda 3 z 3: Vyjadrenie obáv


Ak máte obavy o priateľa alebo blízkeho človeka, môže vám pomôcť, ak sa s ním porozprávate o svojich obavách o neho; či je v nebezpečenstve? Povedali vám niečo dôverne? Správajú sa divne? Nech je to čokoľvek, povedzte im, že vás to znepokojuje, a povedzte im, že ste tu pre nich, ak si chcú pohovoriť. To by vám obom mohlo priniesť pokoj.


Viesť si denník. Písanie denníka vám môže ponúknuť spôsoby, ako sa s tým vyrovnať, pretože môžete mať pocit, že o tom s niekým diskutujete bez toho, aby ste sa o svoje starosti skutočne delili. Samozrejme, vždy je najlepšie sa s tým s niekým podeliť, ale denník je ďalšia najlepšia vec.


Pochopiť svoje obavy. Napíšte si, čo to je, a možné spôsoby ďalšieho postupu. Napíšte, čo vás brzdí a čo je možné urobiť, aby sa to znížilo. Vždy je najlepšie pochopiť aj dôvod, ktorý za ním stojí, pretože tým sa odhaľuje jeho pôvod a ponúkajú sa spôsoby, ako ho zvrátiť alebo sa od neho aspoň posunúť ďalej.


Rozptýľte svoju pozornosť. Vyberte si činnosť, ktorá vás baví, a venujte jej nejaký čas. Čím menej budete na problém myslieť, tým menej sa budete musieť trápiť, hoci nakoniec sa mu budete musieť postaviť, takže to neodkladajte príliš dlho, inak by sa to mohlo zhoršiť.


  • Vedieť, kedy požiadať o pomoc. Ak je niekto v nebezpečenstve, či už ste to vy, priateľ, milovaná osoba alebo dokonca nepriateľ, musíte to niekomu povedať. Nemôžete to zvládnuť sami a je v záujme všetkých, aby ste vyhľadali pomoc. Je pochopiteľné, že je to desivé, ale buďte odvážni a urobte tento nevyhnutný krok. Je to najlepšie.
  • Odkazy

      Michelle Shahbazyan, MS, MA. Životný kouč. Odborný rozhovor. 18 marec 2020.