3 spôsoby, ako hovoriť s partnerom o jeho hmotnosti

Diskutovať o niečej hmotnosti nikdy nie je príjemný rozhovor. Tento rozhovor môže byť obzvlášť zložitý, ak je táto osoba vaším dlhodobým partnerom. Ak si všimnete, že zdravie, výdrž alebo sebaúcta vášho partnera sa v dôsledku jeho hmotnosti znižuje, možno je čas o tom hovoriť. Len si buďte istí, že rozhovor je iniciovaný zo záujmu o partnerovo zdravie a šťastie, a nie o vašu vlastnú neistotu. Svojmu partnerovi by ste mali pomôcť aj tým, že budete žiť zdravým životným štýlom spolu s ním.

Metóda 1 z 3: Začatie rozhovoru


Zhodnoťte potrebu diskutovať o hmotnosti. Ak váš partner zostáva v rámci zdravej váhy a iba schudne alebo priberie pár kíl, nie je potrebné túto otázku otvárať. Aj niektoré lieky a/alebo hormonálne zmeny (napr.g. tehotenstvo alebo hormonálne zmeny v strednom veku u mužov a žien) môžu mať za následok zmenu hmotnosti, ktorú váš partner môže len ťažko ovplyvniť. Ak váš partner priberá alebo chudne z dôvodu, ktorý môže ovplyvniť, môže to byť dôvod na diskusiu o jeho zdraví a šťastí.

  • Ak je váš partner v rámci normálnej hmotnosti, podporujte ho v zdravom stravovaní a udržiavaní kondície, ale netlačte ho do toho, aby schudol alebo pribral. Namiesto toho sa usilujte o udržiavanie dobrých návykov ako životného štýlu v oblasti zdravia.
  • Môžete tiež zvážiť, či váha vášho partnera neovplyvňuje jeho schopnosť zúčastňovať sa na určitých činnostiach, napríklad hrať sa s deťmi, chodiť na rande alebo stíhať jednoduché domáce práce.
  • Zvážte, ako rýchlo sa zmenila aj hmotnosť vášho partnera. Ak váš partner náhle výrazne pribral alebo schudol, možno budete chcieť o tom hovoriť. Ak váš partner v priebehu rokov priberal alebo chudol, nemusí to byť dôvod na obavy, ak je inak zdravý.


Počkajte si na vhodnú chvíľu, kedy o tom začnete hovoriť. Úplne najlepším momentom na začatie rozhovoru o chudnutí alebo priberaní je, keď sa váš partner sťažuje alebo spomína, že je nespokojný so svojou hmotnosťou. Môže sa vyjadriť, že má problém obliecť si staré nohavice alebo že je nespokojný s tým, ako vyzerá, keď stojí pred zrkadlom. Je to jasný náznak toho, že si zmenu hmotnosti priznal a nie je s ňou spokojný.[1]

  • Majte na pamäti, že väčšina ľudí s nadváhou alebo podváhou si túto skutočnosť veľmi dobre uvedomuje. Nemusíte im nevyhnutne povedať, že majú problém s hmotnosťou, ale možno budú potrebovať podporný dialóg, ktorý im pomôže udržať si motiváciu zostať zdravý.
  • Namiesto toho, aby ste povedali niečo ako: „Tvoje nohavice sú tesnejšie, pretože si pribrala,“ mali by ste udržať rozhovor zameraný na ich zdravie a šťastie tým, že poviete niečo ako: „Nezáleží na tom, aké nohavice ti sedia, dôležité je, že si so sebou spokojná. Máte pocit, že potrebujete zmeniť svoju hmotnosť, alebo ste spokojní?“


Povedzte svojmu partnerovi, že máte o neho obavy. Ak sa vám partnerova hmotnosť zdá nezdravá, možno sa rozhodnete, že je potrebné o tom hovoriť. Keď už začnete túto diskusiu, musíte partnerovi dať jasne najavo, že vám záleží na jeho zdraví a šťastí. Spomeňte veci, ktoré máte obaja radi, a ako by tieto veci ovplyvnilo, keby sa zdravie vášho partnera zhoršilo.

  • Môžete napríklad povedať: „Chcem, aby si zostal zdravý. Viem, že miluješ naše turistické výlety počas leta a obaja musíme zostať dostatočne zdraví, aby sme v týchto výletoch mohli pokračovať.“


Dajte jasne najavo, že vás váš partner stále priťahuje. Väčšinu všetkých ľudí by bolelo, keby sa domnievali, že ich partner už nie je pre nich príťažlivý. Keď sa budete rozprávať o partnerovej váhe, musíte ho určite uistiť, že vás priťahuje. Vedomie, že ho stále milujete a považujete ho za príťažlivého, pomôže vášmu partnerovi zachovať si sebadôveru a dodá mu silu urobiť zdravé zmeny.

  • Dbajte na to, aby ste hovorili veci ako: „Vyzdvihujem to len preto, že vás mám rád a chcem, aby ste zostali zdraví. Nič to nemení na tom, čo k tebe cítim alebo ako ma priťahuješ.“


Urobte z lásky a zdravia ústredné témy rozhovoru. Ak partnerovi poviete, že je neatraktívny alebo lenivý, len tým medzi vás vrazíte klin a emocionálne ho zraníte. Takéto vyjadrovanie nemá v láskyplnom rozhovore miesto. Namiesto toho by ste sa mali zamerať na to, ako veľmi vám na partnerovi záleží a ako veľmi chcete, aby zostal zdravý.[2]

  • Nepoužívajte zdravie ako spôsob, ako viniť svojho partnera. Hovoriť veci ako „Keby si ma naozaj miloval, staral by si sa o seba,“ je pre vzťah škodlivé a jednoducho nepravdivé.
  • Používajte výroky „ja“, aby ste partnera neobviňovali. Povedzte niečo ako: „Chcem, aby si bol šťastný a zdravý až do našej staroby, a myslím si, že ty chceš to isté. Čo môžem urobiť, aby som pomohol?“


Vynechajte z rozhovoru kritiku. Kritizovanie osoby za jej hmotnosť ju emocionálne zraní a poškodí váš vzťah. Takýto druh kritiky tiež sťažuje, aby sa vám dotyčná osoba zverila, a môže viesť k tajnému prejedaniu sa alebo čisteniu. Najčastejšie sa kritika namiesto motivácie stáva ďalšou prekážkou na ceste k strate alebo získaniu zdravej hmotnosti.[3]

  • Keď poviete niečo ako „Stále priberáš, pretože nechceš prestať jesť pop-tacky,“ len to spôsobí, že vášmu partnerovi bude nepríjemné, že poznáte jeho výber potravín. Namiesto toho by ste mohli povedať niečo konštruktívnejšie, napríklad: „Ak chceš, môžeme si každý ráno pripraviť zdravú desiatu a vziať si ju so sebou pre prípad, že by sme mali hlad.“


Udržujte svoj názor v perspektíve. Váš partner si pravdepodobne uvedomuje, že mu oblečenie nesedí tak ako predtým, ale nemusí tento problém brať tak vážne ako vy. Mohlo by to byť pre vášho partnera upozornenie, že to naozaj považujete za závažný zdravotný problém. Dávajte si pozor, aby ste svojho partnera nehanbili alebo neuvádzali do rozpakov, keď mu predostriete svoje obavy.[4]

  • Ak napríklad váš partner spomenie, že už nemôže nosiť svoje obľúbené džínsy, môžete povedať niečo ako: „Ak chceš, môžeme začať chodiť na prechádzky a uvidíme, či sa obaja zmestíme späť do starého oblečenia.“

Metóda 2 z 3: Udržiavanie zdravého domova


Zvážte prekážky doma. Súčasťou podpory je aj uznanie spôsobov, ktorými ste mohli prispieť k zmene hmotnosti. Ak svojho partnera povzbudzujete, aby bol menej aktívny, môže to tiež prispieť k zmene jeho hmotnosti. Kupovanie veľkého množstva nezdravých potravín alebo lenivosť môžu sabotovať váhu vášho partnera, aj keď vaša váha nie je výrazne ovplyvnená.[5]

  • Odstráňte všetky prekážky v domácnosti, ako napríklad nezdravé jedlo. Pomáha to odstrániť pokušenie jesť nadmerné množstvo nezdravých potravín.


Preskúmajte plán domácnosti. Nájde si každý z vás čas na to, aby ste si sadli a jedli domáce rodinné večere? Cvičíte každý z vás každý deň? Je zdravie prioritou pre celú vašu rodinu, alebo je každý príliš zaneprázdnený na to, aby si našiel čas na vlastné zdravie? Odpovedzte si na tieto otázky a upravte si rozvrh tak, aby sa zdravé jedlá a cvičenie stali prioritou.


Varte spolu zdravé jedlá. Urobte zo svojej priority aj to, aby ste boli zdraví. Ak sa už stravujete čisto, chudo a cvičíte aspoň päť dní v týždni, podeľte sa o svoje návyky s partnerom očividnejšie tým, že ho zapojíte do varenia, nakupovania alebo iných prvkov, ktoré pomôžu dosiahnuť lepšie pochopenie zdravšieho stravovania.[6]
Odborný zdroj
Pouya Shafipour, MD, MS
Certifikovaný odborník na rodinné lekárstvo
Rozhovor s expertom. 8. mája 2020.

  • Poučte sa o veľkosti porcií a o tom, čo je zdravé, normálne množstvo a čo je nehorázne. V USA je skvelým začiatkom program MyPlate a podobné iniciatívy sú k dispozícii prostredníctvom mnohých iných vládnych ministerstiev zdravotníctva na celom svete.
  • Namiesto troch veľkých jedál zvážte prípravu šiestich alebo siedmich menších jedál, aby ste udržali rovnomernú hladinu cukru v krvi a chute na jedlo na uzde. Nefunguje to u každého, ale ak to vašej rodine pomôže, je to skvelý spôsob, ako si počas dňa natiahnuť zdravé stravovanie. Ak vás trápi cukrovka alebo iné zdravotné problémy, pred drastickou zmenou stravy sa poraďte so svojím lekárom.


Pozvite partnera na cvičenie. Cvičte vonku alebo v telocvični chôdzou, behom alebo sa venujte inému športu. Ak s partnerom uprednostňujete spoločenskejšie cvičenie, môžete zvážiť aj tímové športové ligy vo vašom okolí. Predstavte svojmu partnerovi svoju obľúbenú fitnes rutinu – možno sa mu bude páčiť rovnako ako vám.[7]
Zdroj experta
Pouya Shafipour, MD, MS
Certifikovaný odborník na rodinné lekárstvo
Rozhovor s odborníkom. 8. mája 2020.

  • Ak máte mobilné elektronické zariadenie, stiahnite si fitnes aplikáciu a stravovací denník. Toto môžu byť pre vás a vášho partnera jednoduché a zábavné spôsoby, ako sledovať svoje jedlo a cvičenie. Navyše môžete ponúknuť, že budete robiť rovnaké aktivity a pravidelne sa deliť o výsledky a aktuálne informácie.


Podporujte iniciatívu obedov z domu. Nech si celá rodina sadne a vyberie obľúbené možnosti zdravých obedov, ktoré sa dajú pripraviť doma a vziať so sebou do práce, na vysokú školu, do školy atď. Potom zabezpečte, aby boli ingrediencie vždy k dispozícii, a každé ráno si spoločne pripravte obed, aby ste všetko urýchlili. To ušetrí každého od pokušenia tučných jedál na objednávku v čase obeda.

  • Obmedzte stravovanie. Stravovanie v reštauráciách častejšie ako raz týždenne je síce pohodlné, ale môže výrazne prispieť k nezdravej hmotnosti, pretože neviete, ako sa jedlo pripravuje a akú má presnú výživovú hodnotu.


Oslávte víťazstvá. Nezabudnite oslavovať aj tie najmenšie víťazstvá. Ak váš partner priberie alebo schudne dve kilá smerom k svojej cieľovej hmotnosti, choďte spolu do kina alebo doprajte partnerovi manikúru či masáž. Označte každé víťazstvo oslavou, aby vedeli, že im naozaj fandíte a že sú úspešní. Medzi ďalšie spôsoby oslavy patria: [8]

  • Zoberte rodinu na popoludnie na pláž alebo do parku.
  • Pozrite si divadelné predstavenie alebo choďte na koncert.
  • Napíšte svojmu partnerovi ľúbostný list, v ktorom mu poviete, ako ste hrdí na jeho úspech. Alebo jednoducho povedzte, ako veľmi ich máte radi.
  • Kúpte partnerovi nový kus (menšej veľkosti) oblečenia od obľúbenej značky.
  • Prineste im domov kvety, novú knihu obľúbeného autora alebo iné nepotravinové pochúťky.

Metóda 3 z 3: Vyhľadanie lekárskej pomoci


Navrhnite lekárske vyšetrenie. Ak si vy a váš partner nie ste istí, aké je zdravé rozpätie hmotnosti, mali by ste navrhnúť konzultáciu s lekárom. Lekár môže vyhodnotiť BMI (index telesnej hmotnosti) vášho partnera a poskytnúť vám informácie týkajúce sa zdravia na základe BMI. Ak je hmotnosť nad alebo pod normálnym hmotnostným rozpätím, môže niekoho vystaviť riziku rôznych zdravotných ťažkostí.[9]
Odborný zdroj
Pouya Shafipour, MD, MS
Certifikovaný špecialista rodinnej medicíny
Rozhovor s odborníkom. 8. mája 2020.

  • Niektoré lieky a ochorenia, ako napríklad hypotyreóza a PCOS, môžu spôsobovať nadmerný prírastok alebo úbytok hmotnosti.
  • Ak si nie ste istí, ako to navrhnúť, skúste povedať niečo ako: „Už niekoľkokrát sme diskutovali o váhe a zdá sa, že ani jeden z nás si nie je istý, aká by mala byť zdravá hmotnosť. Možno by pomohlo, keby sme sa spýtali svojho lekára.“


Zohľadnite duševné zdravie svojho partnera. Niekedy môžu byť zmeny hmotnosti dôsledkom výziev, ako je pracovný tlak (stres), depresia alebo úzkosť. Zmeny hmotnosti môžu súvisieť aj so smútkom a stratou, napríklad po smrti blízkej osoby alebo strate zamestnania. Rozhovor s odborníkom na zdravie môže pomôcť vyriešiť psychické aj fyzické problémy.[10]

  • Ak lekár zistí, že zmena hmotnosti súvisí s duševným zdravím, môže vám odporučiť terapiu s poradcom. Existuje mnoho poradcov, ktorí sa špecializujú na témy súvisiace s hmotnosťou.

  • Požiadajte o odporúčanie k odborníkovi na výživu. Či už zmeny hmotnosti vášho partnera súvisia so zdravotným problémom alebo so životným štýlom, zmena stravovania môže byť na mieste. Odborník na výživu vám môže presne navrhnúť, aké zmeny treba urobiť a ako ich pomaly a efektívne zaviesť. Lekár vášho partnera môže odporučiť návštevu odborníka na výživu, ak si myslí, že to bude prospešné.[11]

    • Radikálne zmeny v stravovaní by sa mali zvažovať len vtedy, keď to lekári považujú za absolútne nevyhnutné. V opačnom prípade je pravdepodobnejšie, že sa pomalé dôsledné zmeny dlhodobo udržia.
  • Odkazy

      http://www.yourweightmatters.org/talk-loved-one-weight-health/

      http://www.yourweightmatters.org/talk-loved-oneweight-health/

      https://www.ahealthiermichigan.org/2011/01/24/how-to-help-your-obese-family-member-withwith-hurting-their-feelings/

      https://www.psychologytoday.com/blog/inside-out/201310/how-talk-loved-one-about-their-weight

      http://www.tvaru.com/weight-loss/tips-plans/can-you-tell-someone-you-love-they-need-lose-weight

      Pouya Shafipour, MD, MS. Certifikovaný odborník na rodinné lekárstvo. Odborný rozhovor. 8. mája 2020.

      Pouya Shafipour, MD, MS. Certifikovaný odborník na rodinnú medicínu. Rozhovor s odborníkom. 8. mája 2020.

      http://www.yourweightmatters.org/talk-loved-oneweight-health/

      Pouya Shafipour, MD, MS. Certifikovaný odborník na rodinné lekárstvo. Rozhovor s odborníkom. 8. mája 2020.