3 spôsoby, ako hovoriť sebavedomo s ľuďmi, ktorí vás zastrašujú

Hovoriť s niekým, kto vám naháňa strach, môže byť desivé. Možno máte do činenia s despotickým šéfom alebo máte spolužiaka, ktorý vie byť trochu tyran. Hoci sa ich ignorovanie môže zdať ako najjednoduchšie východisko, často musíme hovoriť s ľuďmi, ktorým sa najviac chceme vyhnúť. Nech už je vaša situácia akákoľvek, môžete sa naučiť hovoriť sebavedomo tým, že si posilníte sebavedomie, budete asertívni a prekonáte pocit zastrašenia.

Metóda 1 z 3:Byť asertívny


Pripravte sa na rozhovor. Začnite prekonávať svoju nervozitu tým, že si vopred naplánujete, čo budete hovoriť. Možno sa obávate nadchádzajúceho stretnutia so šéfom o projekte, na ktorom pracujete. Využívajte svoj čas v práci rozumne a uistite sa, že ste dodržali termíny, nevynechali žiadne detaily ani neprehliadli chyby. Predvídajte, aké otázky vám môže položiť šéf, a pripravte sa na ne odpovedať.[1]

  • Môžete dokonca požiadať spolupracovníka, aby sa pozrel na vašu prácu, aby mohol zachytiť veci, ktoré ste vynechali.


Udržujte očný kontakt. Keď ste nervózny, môže sa stať, že sa pozriete na zem, aby ste sa vyhli očnému kontaktu. Sebavedomý človek sa však pri rozhovore s niekým pozerá do očí. Udržujte si pohľad, ale nepozerajte sa neprítomne. Kývajte hlavou, smejte sa a usmievajte, keď je to vhodné.[2]


Hovorte pomaly. Vaša nervozita môže tiež spôsobiť, že budete hovoriť veľmi rýchlo alebo sa budete zadrhávať. Na chvíľu spomaliť tempo. Dôkladne si premyslite, čo chcete povedať, a potom to vyslovte. Nezabúdajte, že pri rozprávaní sa nemusíte ponáhľať a že ľudia vám budú lepšie rozumieť, ak budete hovoriť pokojným tempom. [3]

  • Môžete si to nacvičiť tak, že si budete čítať nahlas pre seba alebo pre iných.


Pozor na tón. Okrem toho, že hovorte pomaly, dbajte aj na tón svojho hlasu. Vyhnite sa rozprávaniu vo väčšej výške, príliš potichu alebo nahlas. Namiesto toho použite hlas, ktorý je pre vás prirodzený a ktorý je vhodný pre dané prostredie.[4]

  • Ak ste napríklad na čajovom večierku, budete chcieť stíšiť hlas. Ale ak ste na koncerte, budete musieť byť oveľa hlasnejší.


Úsmev. Aj keď sa necítite sebavedomo, predstierajte to, kým sa vám to nepodarí. Je dokázané, že úsmev, aj keď je falošný, zlepšuje náladu. Predtým, ako začnete hovoriť, sa na danú osobu krátko usmejte a potom pokračujte. [5]


Udržujte si dobré držanie tela. Vyhnite sa hrbeniu, ťahaniu nôh a pozeraniu sa na podlahu. Namiesto toho používajte svoje telo, aby ste zabrali priestor a vyžarovali dôveru. Posaďte sa rovno, buď s rozkročenými nohami, alebo s členkom opretým o koleno. Keď stojíte, stojte rovno s nohami mierne od seba. Vyhnite sa prekríženiu rúk.[6]

  • Podajte pekný, pevný stisk ruky, keď niekoho pozdravíte v profesionálnom prostredí.


Zotavte sa z chýb. Možno ste si všimli, že sa vám začal triasť hlas alebo že ste vyslovili trápnu poznámku. Položte im otázku, na ktorú budú musieť chvíľu odpovedať, a využite tento čas na upokojenie. Môžete sa tiež ospravedlniť na toaletu a postriekať si tvár vodou.

  • Môžete sa ich opýtať niečo ako: „Takže, počul som o vašom výskume s dr. Johnson. Môžete mi o tom niečo povedať?“
  • Môžete tiež povedať: „Ospravedlňte ma na chvíľu, potrebujem ísť na toaletu.“


Odstúpte, keď je to potrebné. Ak sa k vám niekto správa nepriateľsky, vedzte, že je v poriadku odísť. Nezaslúžite si, aby na vás kričali alebo s vami hovorili hrubo. Povedzte „porozprávam sa s vami neskôr, keď budete pokojnejší“ a odíďte.[7]

Metóda 2 z 3:Prekonanie zastrašovania


Zhodnoťte zdroj zastrašovania. Ako ľudia sme nastavení na to, aby sme preceňovali hrozby a podceňovali zdroje a príležitosti. Hoci to môže byť užitočné v čase skutočného nebezpečenstva, môže nás to vrátiť späť pri kontakte s tými, ktorí majú dominantnú osobnosť. Namiesto toho, aby ste venovali toľko pozornosti tomu, čo vás desí, sústreďte sa radšej na to, čo vás vzrušuje alebo vám prináša radosť. Využite tieto zážitky na zlepšenie nálady, posilnenie sebadôvery a odbúranie strachu.[8]

  • Napríklad namiesto toho, aby ste sa sústredili na jednu urážku, ktorú ste dnes dostali, myslite na päť komplimentov, ktoré ste dostali včera.
  • Mali by ste tiež zvážiť, či zastrašovanie nie je súčasťou ich osobnosti alebo kultúry a nie je namierené konkrétne proti vám.


Vymenujte si podobnosti. Možno zistíte, že vy a táto zastrašujúca osoba máte viac spoločného, než si myslíte. Čím viac budú ako ty, tým menej sa o nich budeš musieť báť. Chvíľu sa zamyslite nad tým, v čom všetkom ste si podobní, a v budúcnosti ich použite ako začiatok konverzácie s týmito ľuďmi.

  • Možno máte obaja radi napríklad baseball, bývate v rovnakej štvrti alebo máte radi určitý televízny program.


Niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite. Predtým, ako sa k nim priblížite, mali by ste si tiež precvičiť hlboké dýchanie. Hlboké dýchanie vám pomôže upokojiť sa, aby ste pôsobili sebavedomejšie. Pomaly sa zhlboka nadýchnite nosom a potom vydajte ústami. Opakujte, kým sa nebudete cítiť úplne pokojní.


Predstavte si ich vo vtipnej situácii. Predtým, ako s nimi začnete hovoriť, predstavte si ich vo vtipnom kostýme alebo v inej vtipnej situácii. Pomôže vám to cítiť sa s nimi uvoľnenejšie a tiež vám to zlepší náladu.


Precvičte si rozprávanie s tými, ktorých nepoznáte. Pracujte na budovaní svojich sociálnych zručností a komunikujte s inými potenciálne zastrašujúcimi ľuďmi tak, že sa budete rozprávať s ľuďmi, ktorých nepoznáte. Nájdite si chvíľu a opýtajte sa, aký má deň predavačka v potravinách, alebo strávte pár chvíľ rozhovorom s cudzincom v autobuse.[9]


Zachovajte si profesionalitu. Ak je osoba, ktorá vás zastrašuje, váš šéf, nezabudnite sa správať profesionálne. Vyhnite sa kriku alebo emóciám. Nehovor zle o svojom šéfovi pred ostatnými. Ak vás váš šéf šikanuje, nahláste to na oddelenie ľudských zdrojov.[10]


Premýšľajte niekoľko krokov dopredu. Možno máte učiteľa alebo nadriadeného, ktorý vás zastrašuje alebo vždy kritizuje vašu prácu. Predtým, ako s nimi začnete hovoriť, predvídajte ich návraty. Pozrite si svoje domáce úlohy a projekty a zvážte, čo ste mohli vynechať, vylepšiť alebo posunúť o niekoľko krokov dopredu. To vám zabezpečí, že budete pripravení, keď s nimi budete hovoriť.[11]

  • Všetky úlohy dokončite v dostatočnom predstihu, aby ste si ich mohli pred odovzdaním skontrolovať.

Metóda 3 z 3:Budovanie sebadôvery


Uveďte svoje úspechy. Zamyslite sa na chvíľu nad všetkými dobrými vecami, ktoré ste dosiahli. Spomienka na tieto veci zvýši vaše sebavedomie a umožní vám cítiť sa pohodlnejšie pri rozhovore s ostatnými. Uveďte veci, ako sú dobré známky, povýšenia, ocenenia a pozitívne hodnotenia od spolužiakov alebo spolupracovníkov.[12]


Stanovte si krátkodobý cieľ a dosiahnite ho. Jedným z rýchlych spôsobov, ako si vybudovať sebadôveru, je stanoviť si ľahko dosiahnuteľný cieľ a potom ho splniť. Urobte niečo malé, napríklad choďte po práci do posilňovne alebo sa po škole hodinu učte.[13]

  • Ak máte sebadôveru z plnenia malých úloh, pomôže vám to povzbudiť sa k plneniu náročnejších úloh.


S priateľmi si vyberajte. Niekedy sú najhoršími zabijakmi sebavedomia naši najbližší. Ak máte priateľa, ktorý vás znevažuje, kritizuje alebo uráža, dištancujte sa od neho. Menej odpovedajte na ich telefonáty a trávte s nimi menej času. Obklopte sa ľuďmi, ktorí vás povznesú a pochvália, namiesto toho.[14]

  • Ak máte člena rodiny, ktorý je voči vám negatívny, môže byť ťažšie sa mu vyhnúť. Snažte sa ich ignorovať alebo odísť, keď sú nezdvorilí


Dbajte na svoj vzhľad. Ďalším rýchlym spôsobom, ako si zvýšiť sebavedomie, je uistiť sa, že každý deň vyzeráte pekne. Uistite sa, že ste sa osprchovali, máte na sebe čisté a nepomačkané oblečenie a že máte upravené a nezapletené vlasy.[15]

  • Majte v taške malé zrkadielko alebo telefón s fotoaparátom, aby ste si mohli skontrolovať svoj vzhľad pred rozhovorom so zastrašujúcou osobou. Nebudete sa musieť starať o to, ako vyzeráte.


Cvičenie starostlivosti o seba. Ľudia, ktorí sa cítia lepšie, majú väčšiu pravdepodobnosť, že budú vyžarovať sebavedomie, ako tí, ktorí sú unavení a nie sú vo forme. Spite aspoň 7 hodín denne, cvičte aspoň trikrát týždenne a jedzte veľa ovocia, zeleniny a bielkovín.[16]


  • Robte to, čo máte radi. Sebavedomý človek je často šťastný človek. Každý deň si naplánujte aspoň jednu zábavnú činnosť. Ak sa máte na čo tešiť, rozhovor s niekým, kto vás zastrašuje, vám bude pripadať ako jedna malá prekážka na ceste. Naplánujte si pozeranie obľúbeného seriálu, stretnutie s priateľmi, zmrzlinu alebo nákupy.[17]
  • Referencie